Kuinka pitkälle kaverista pitää huolehtia kännissä?
Mulla on yksi hiljattain eronnut ystävä, jonka kanssa käydään aina välillä viihteellä ja nämä illat päättyy aina siihen että humalainen kaveri tahtoo joka kerta lähteä joidenkin uusien baarituttavuuksien luokse jatkoille. Itseäni ei taas kiinnosta tippaakaan jatkaa iltaa joidenkin tuntemattomien kanssa jonkun kämpillä, vaan tahdon tasantarkkaan omaan kotiini nukkumaan suoraan pilkun jälkeen.
Tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että olen nyt pari kertaa "päästänyt" ystäväni jonkun porukan kanssa jatkamaan iltaa, kun en ole yksinkertaisesti jaksanut enää mennä vahtimaan toista. Pelkään kuitenkin, että ystävälleni sattuu jotain näillä reissuilla, ja se olisi sitten minun syytäni kun en huolehtinut toisesta tarpeeksi hyvin.
Ollaan puhuttu tästä monta kertaa, olen sanonut ettei minua kiinnosta ja ystäväni on sitä mieltä ettei minun tarvitse tulla jos hän itse niin kerran tahtoo, eikä usko kännissä mun vakuutteluja siitä kuinka kyseessä on huono idea jne. Tämä asia tuli esille erään yhteisen ystävämme kanssa, ja tämä tuomitsi mut ihan täyspaskaksi "ystäväksi", jolle ei merkitse toisen hyvinvointi tippaakaan kun kehtaan jättää ystävän yksin kännissä.
En oikein tiedä miten tehdä jatkossa, kun en itse missään nimessä halua lähteä enää jatkoille, mutta toisaalta en haluaisi jättää ystävääni yksin :( Kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen joka on vastuussa itsestään loppupeleissä?
Kommentit (27)
Lähtökohtaisesti täysi-ikäisen tulisi itse huolehtia itsestään. En minä ainakaan huolehdi kavereistani - varsinkaan, jos olen itse ollut jo pilkkuun asti baarissa. Lähden yleensä enimmäisten joukossa kotiin.
Lopettakaa molemmat se viinalla läträäminen. Problem solved.
Ihan samaa mieltä kuin kakkonen. Jutelkaa asiasta selvinpäin. Minusta raja menee juuri tässä: jos ystäväsi estelyistäsi huolimatta silti lähtee tuntemattomien kanssa, niin riskeeraisit myös oman turvallisuutesi jos lähtisit mukaan. Tätä ei voi mitenkään vaatia. Hankeen makaamaan jättäminen on ihan eri juttu.
Lepo vaan. Aikuinen on aikuinen kännissäkin. Jos jättäisit hänet harhailemaan pakkasella tiedottomassa kaatuilevassa tilassa, olisit kurja ystävä.
Minut on raiskattu kun mentiin porukalla jatkoille mulle laitettiin tyrmäystippoja ja kaverit jätti mut sinne kämpille "nukkuu" kun eivät saaneet hereille. Tietenkin olis kiva etteivät olis jättäneet mutta en voi syyttää heitä. Raiskari se syyllinen on ja minä mahdollistin tapahtuneen koska olin humalassa ja lähdin jatkoille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä kuin kakkonen. Jutelkaa asiasta selvinpäin. Minusta raja menee juuri tässä: jos ystäväsi estelyistäsi huolimatta silti lähtee tuntemattomien kanssa, niin riskeeraisit myös oman turvallisuutesi jos lähtisit mukaan. Tätä ei voi mitenkään vaatia. Hankeen makaamaan jättäminen on ihan eri juttu.
Siis ykköskommentojaa tässä tarkoitin, toki kakkosenkin kanssa samoilla linjoilla :) 4.
Vierailija kirjoitti:
Lepo vaan. Aikuinen on aikuinen kännissäkin. Jos jättäisit hänet harhailemaan pakkasella tiedottomassa kaatuilevassa tilassa, olisit kurja ystävä.
Minut on raiskattu kun mentiin porukalla jatkoille mulle laitettiin tyrmäystippoja ja kaverit jätti mut sinne kämpille "nukkuu" kun eivät saaneet hereille. Tietenkin olis kiva etteivät olis jättäneet mutta en voi syyttää heitä. Raiskari se syyllinen on ja minä mahdollistin tapahtuneen koska olin humalassa ja lähdin jatkoille.
Voi kamala! Olen pahoillani puolestasi! Kerro ap tämä tarina selvinpäin ystävällesi, ehkä se jarruttaa haluja lähteä tuntemattomien matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala! Olen pahoillani puolestasi! Kerro ap tämä tarina selvinpäin ystävällesi, ehkä se jarruttaa haluja lähteä tuntemattomien matkaan.
Joku tällainen mua huolestuttaakin, varsinkin kun tiedän ettei ystävälläni ole kuitenkaan aikomusta harrastaa seksiä kenenkään kanssa ja joku tästä sitten suivaantuu :(
Tänään olis ollut tarkoitus lähteä 'drinkeille', mutta taidan jättää välistä.
ap
3, minä en sillä viinalla niinkään läträä enkä valitettavasti voi päättää ystäväni alkoholinkulutuksesta hänen puolestaan.
Kuinka aikuinen, minkä ikäisiä te olette? Miten kaverisi toimii silloin kun hän lähtee muiden kanssa ulos ja sinä et ole mukana?
Spontaanisti olisin vastannut otsakkeen mukaan että kotiin ja petiin asti, mutta eihän tuo nyt tietenkään niin yksinkertainen asia ole...se riippuu vähän siitä mistä se roikkuu...
Mut on huolehdittu kotiin ja sänkyyn asti, olen siitä tosi kiitollinen sillä ties minne muuten olisin päätynyt.
Yleensä meidän kaveriporukka lähete baarista kenen kanssa lystää, aikuisia kun ollaan. Mutta jos joku on selvästi kykenemätön huolehtimaan itsestään, viedään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi hiljattain eronnut ystävä, jonka kanssa käydään aina välillä viihteellä ja nämä illat päättyy aina siihen että humalainen kaveri tahtoo joka kerta lähteä joidenkin uusien baarituttavuuksien luokse jatkoille. Itseäni ei taas kiinnosta tippaakaan jatkaa iltaa joidenkin tuntemattomien kanssa jonkun kämpillä, vaan tahdon tasantarkkaan omaan kotiini nukkumaan suoraan pilkun jälkeen.
Tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että olen nyt pari kertaa "päästänyt" ystäväni jonkun porukan kanssa jatkamaan iltaa, kun en ole yksinkertaisesti jaksanut enää mennä vahtimaan toista. Pelkään kuitenkin, että ystävälleni sattuu jotain näillä reissuilla, ja se olisi sitten minun syytäni kun en huolehtinut toisesta tarpeeksi hyvin.
Ollaan puhuttu tästä monta kertaa, olen sanonut ettei minua kiinnosta ja ystäväni on sitä mieltä ettei minun tarvitse tulla jos hän itse niin kerran tahtoo, eikä usko kännissä mun vakuutteluja siitä kuinka kyseessä on huono idea jne. Tämä asia tuli esille erään yhteisen ystävämme kanssa, ja tämä tuomitsi mut ihan täyspaskaksi "ystäväksi", jolle ei merkitse toisen hyvinvointi tippaakaan kun kehtaan jättää ystävän yksin kännissä.
En oikein tiedä miten tehdä jatkossa, kun en itse missään nimessä halua lähteä enää jatkoille, mutta toisaalta en haluaisi jättää ystävääni yksin :( Kyseessä on kuitenkin aikuinen ihminen joka on vastuussa itsestään loppupeleissä?
Ollessani juuri täysi-ikäinen minut oli huumattu ravintolassa. Olin alkuillasta ottanut 1-2 siideriä.
Minulle tuli paha olo ja halusin ulos.
Tuo ei ollut todellakaan tapaistani ja tuo silloinen kaverini tiesi minun ravintolakäyttäytymiseni.
Hänellä oli mies siinä, niin jätti minut sitten yksin ulos!
Taju oli mennyt ja ulkopuolinen oli soittanut poliisit ja ambulanssin. Siinä sitten hengitys lakkasi Medi-Helissä, aamulla herään sairaalasta sydänlaput rinnoilla ja aivan shokissa.
Että sanon vain, kuinka "todellinen" ystävä EI TOIMI!
Onneksi selvisin hengissä, ja toivottavasti typerä "kaveri" sai kerrankin munaa. EX kaveri aika pian.
Aito välittäminen näkyy kyllä. Tuo ex kaveri on nykyään muuten lähihoitajana:D Olen kuullut hänestä enemmänkin tätä "aitoa välittämistä".
Mikähän siinä onkin, että aikuiset ihmiset alkavat käyttäytyä kuin teinit ja alkon käyttö lähtee baarissa ihan lapasesta. Sitten tulee haukut kun paremmassa kunnossa oleva kaveri ei toistuvista selvinpäin tapahtuneista keskusteluista huolimatta enää jaksakaan huolehtia kyseistä tyyppiä sadatta kertaa kotiin. Jossain se minunkin rajani on, en tahdo huolehtia nelikymppisestä lapsesta joka ikinen kerta kun ollaan viihteellä.
Siksi en enää lähde hänen kanssaan.
Minä oon joskus ystävän kärttyisenä raahannut luokseni yöksi kun hän olisi lähtenyt mielummin vieraaseen paikkaan yöksi. Aamulla kiitti kun en päästänyt.
Eikö baariin ole tarkoitus lähteä pitämään hauskaa, eikä vahtimaan ettei ystävä mene ja järjestä itteään hölmöihin tilanteisiin?
Jättäisin baarikäynnit kyseisen ystävän kanssa kokonaan väliin.
Mä en jaksa noita eronneita baariluutia. Mikä siinä on, että pitää luuhata joka viikonloppu baarissa ympärikännissä? Mulla on yksi tälläinen ystävissäni ja erosta on kuitenkin jo vuosi: ja sama baarimeno jatkuu. Alkuun kävin sen kanssa juhlimassa, koska hyvä ystävä tukee erossa. Muutaman kuukauden jaksoin ravata tuolla yössä väkihymy naamalla kun ei vaan näin hieman alle nelikymppisenä jaksa pörrätä tuolla kakskymppisten keskellä. Ja kun lopetin tän baareilun, olenkin nyt huono ystävä. Eikä tämä eronnut millään ymmärrä, että minä en ole eronnut vaan viihdyn kotona perheen kanssa. "Lähde nyt vaan mun kanssa baariin, mitä sä siellä kotona istut, tylsää siellä on". Joskus on ihan ok käydä viihteellä mutta tollanen jokaviikonloppuinen humala ja epätoivoinen jatkojen metsästäminen on kyllä säälittävää. Eikö sitä eronneen itsetuntoa saa muualla nostettua kuin baarissa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö baariin ole tarkoitus lähteä pitämään hauskaa, eikä vahtimaan ettei ystävä mene ja järjestä itteään hölmöihin tilanteisiin?
Jättäisin baarikäynnit kyseisen ystävän kanssa kokonaan väliin.
Juuri näin.
Mun mielesrtä tämä ongelma ratkeaisi selkeimmin, jos et enää lähtisi tämän kaverin kanssa baariin. Thkää jotain muuta yhdessä ja menkää baareihin erikseen, jos on pakko päästä.
Vältyt tosiaan ristiriitatilanteelta, kun et mene hänen kanssaan baariin.
Mitenhän muuten menisi jos kumpikin olisi umpihumalassa, kumman velvollisuus on huolehtia kummasta? Tai entä jos humalainen on niin uppiniskainen, että häntä ei saa suostuteltua kotiin?
Minä en enää lähde baariin kaverini kanssa, joka juo itsensä aina niin humalaan ettei meinaa pystyssä pysyä, vänkää ja väittelee kaikesta ja on lisäksi todella kovakourainen, puristaa minun kädet mustelmille ja yrittää pakottaa puhumaan joillekin. Puheesta ei saanut enää selvää ja kantaa piti. Ja aina kauhea draama jonkin ikivanhan hoidon takia. Argh! Itse en käytä alkoholia ja kun aloin seurustella niin sain siitä hyvän syyn lopettaa hänen kanssaan yöelämässä käymisen kokonaan. Toki en ole muidenkaan kanssa käynyt enää, mutta silti. Harmittelee aina miten tulee kalliiksi kulkea taksilla kotia kun en enää ole hovikuskina.
Jos olet selvinpäin sanonut ettet jatkoille lähde kännivahdiksi, niin ystäväsi aikuisena ihmisenä itse päättää juoko kännit ja lähteekö jatkoille. Ei siis ole sinun vika jos jotain sattuu.
Heitteillejätöstä saa syytteen jos toinen jää hankeen nukkumaan ja itse jatkaa matkaa....