Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki/Hesa

Vierailija
29.01.2016 |

Mitäs jaskaa tämä nyt taas on?
Olen syntynyt Hesassa ja satuin täällä käyttämään nimitystä "Hesa" Helsingistä ja heti tuli muutamalta reaktio ja väite että syntyperäinen helsinkiläinen ei muka koskaan sanois "Hesa". Mutta sanoohan vain! Mä olen syntynyt ja kasvanut aikuiseksi Hesassa ja sanon Hesa.
Elikä mikäs tän homman nimi OIKEASTAAN on? Voitasko me nyt selvittää tää juttu yhdessä?!
- Onko tämä ehkä joku puhdas sukupolvi-juttu? Mä olen syntynyt 50-luvulla. Onko se ehkä nuoremmilla tämä käsitys että ainoastaan Kehä III ulkopuolella olevat käyttävät nimitystä "Hesa"?
- Ja mikä raja tämä Kehä III sitten on? Onko määrätyt alkaneet sortteeraamaan ihmisiä paremmuusjärjestykseen (joillain älyttömillä kriteereillä)?
Vähän niin kuin närästää noi tommoset päättömät väitteet.

Terveisin hesalainen täti 50-luvulta

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa muistan kiinnittäneeni asiaan huomiota oli kun yksi helsinkiläinen silloinen tuttavani raivostui kun joku käytti termiä "hesa". Tämä oli kymmenen vuotta sitten, hän on nykyään noin 30.

Vierailija
2/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös sellaiset helsinkiläiset, joiden vanhemmat ovat muualta tulleet, ovat kotoaan saattaneet omaksua hesa-sanan käytön. Sikäli tuntuu, että stadi-hesa ei kerro välttämättä suoraan ko henkilön syntymäkotikunnasta, vaan siitä, että sukujuuret ovat Helsingissä pidemmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini, joka on syntynyt ja kasvanut Helsingissä sanoo Hesa. Hän syntynyt 90-luvulla.

Vierailija
4/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se kotimurre kulkee sukupolvien yli.

Vierailija
5/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Helsingissä 1919 syntynyt vaarini, 1946 syntynyt isäni ja 1949 syntynyt setäni käyttivät vaihtelevasti nimitystä Stadi tai Hesa, enemmän Hesa. Helsingistä en kyllä muista kenenkää heistä koskaan puhuneen.

Käyttivät myös aika paljon stadin slangin sanoja ja sanontoja.

Itse käytän ehkä eniten Helsinkiä, ainakin kun puhun muualta olevien kanssa, koska stadi selvästi ärsyttää. Eikä sitä kauheasti enää muutenkaan tule käytettyä, nuorempana enemmän.

Isän ja sedän kanssa puhutaan aika usein Hesasta. "Oletteko Hesassa kesällä, tullaan kesäkuussa..." "Koska olette tulossa Hesaan." Tääkin kyllä vaihtelee nyt kun mietin. Kun ollaan porukalla mökillä, eli landella, sanoisin luontevammin että "me ollaan lähdössä huomenna Stadiin, tullaan viikonlopuksi takaisin, tarviiko tuoda jotain?"

Lande taas on tuossa porukassa mökki. "Koska olette menossa landelle?"

Eli summa summarum: kaikki käytössä.

Vierailija
6/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Hesa-sanaa käytä kuin Lohjalaiset.

Vierailija
7/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen oppinut, että helsinkiläiset sanovat stadi tai Helsinki, maalaiset Hesa. Mutta en ole itse alkuperäisasukas. Omaan korvaan Hesa kuulostaa kyllä vähän turkulaiselta (tai sitten äännän sen mielessäni samalla tavalla kuin Hese turuksi).

Vierailija
8/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen helsinkiläinen, kuten myös vanhempani, synnyin 70-luvulla. Olen aina käyttänyt nimeä Hesa, samoin ikätoverini.

Vierailija
9/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini, joka on syntynyt ja kasvanut Helsingissä sanoo Hesa. Hän syntynyt 90-luvulla.

Jos vanhempansa käyttävät hesa-sanaa, niin siitä voi johtua. Itsekin olen ns. paljasjalkainen, mutta ensimmäistä sukupolvea, enkä teinivuosien jälkeen ole paljonkaan Stadi-nimitystä käyttänyt. Sanon Helsinkiä Helsingiksi. Junantuoma mutsini käyttää Hesa-nimitystä. Faijani, joka ei ole Helsingissä syntynyt, mutta alle kouluikäisenä tänne jo muuttanut, puhuu halutessaan slangia sujuvasti. Saattaa silti sanoa Hesa.

Vierailija
10/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen helsinkiläinen, kuten myös vanhempani, synnyin 70-luvulla. Olen aina käyttänyt nimeä Hesa, samoin ikätoverini.

Kyllä minun 70-luvulla syntyneistä tutuista monikin käyttää Stadi-nimitystä. Hassua.

Vierailija
11/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös sellaiset helsinkiläiset, joiden vanhemmat ovat muualta tulleet, ovat kotoaan saattaneet omaksua hesa-sanan käytön. Sikäli tuntuu, että stadi-hesa ei kerro välttämättä suoraan ko henkilön syntymäkotikunnasta, vaan siitä, että sukujuuret ovat Helsingissä pidemmät.

Niin, noin se vois myös olla. Omat vanhempani ovat kylläkin myös hesasta. Isäni osasi todella vääntää stadin slangia jos halusi, vaikka teki sitä kylläkin hyvin harvoin, joskus vaan jos halusi pilailla... Btw, häntä aina kutsuttiin faijaksi, onkohan sekin epä-hesalaista?   

Vierailija
12/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon Stadi tai Helsinki, en koskaan Hesa. Olen syntynyt 70-luvun lopulla Helsingissä. Isäni ja hänen vanhempansa ovat helsinkiläisiä, kukaan ei koskaan ole sanonut Hesa, vaan sitä on pidetty nimenomaan muualta tulleiden sanana. Äitini on savosta ja sanoo Hesa. :) Siskoni, muutamaa vuotta nuorempi, syntynyt Espoon puolella, sanoo myös Hesa, mikä lie juttu se sitten onkaan. :D Mutta faijan kanssa minä puhunkin enemmän slangia jostain syystä. 

Vierailija
13/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa muistan kiinnittäneeni asiaan huomiota oli kun yksi helsinkiläinen silloinen tuttavani raivostui kun joku käytti termiä "hesa". Tämä oli kymmenen vuotta sitten, hän on nykyään noin 30.

No onpas kumma. Saitko jonkun selityksen siihen raivariin? Mikä siinä "Hesassa" on niin kamalaa? AP

Vierailija
14/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistelen, että tuo Hesan "maalaistaminen" alkoi joskus kun itse olin lukiossa, 80-luvun lopussa/90-luvun alussa. Samalla lailla, kun joku sanonta nousee hokemaksi, niin yhtäkkiä Hesa oli jotain junttia. Olikohan tässä joku sketsijuttu vieläpä taustalla? ettei ollu se Aki ja Turo (autstökstöks), toinen hoki niistä aina että "Hessaaaan", silleen murteellisesti. Joten siitä tuli sitten Helsingissä juntti ilmaus ja ilmeisesti istuu sitkeässä.

Isän puolen suvusta ei tietämys ulotu niin kauas, että tietäisin jonkun asuneen Helsingin alueen ulkopuolella (täytyisi mennä 1800-luvun puolelle), äidin suku taas on Länsi-Suomesta, mutta perhe muuttanut Helsinkiin hänen ollessaan 1-vuotias . Ja Hesa on siis ollut käytössä noilla vanhemmilla sukupolvilla ihan luontevasti.

Vierailija
15/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, voisiko olla joku yhteiskuntaluokkajuttu kyseessä. Mun isovanhemmat oli köyhiä duunareita ja faija vietti nuoruutensa Kalliossa, josta sitten pikkuhiljaa rakensi elämäänsä "parempaan", ehkä olet eri puolelta Helsinkiä kotoisin? Itse synnyin Hakaniemeen, josta lapsena muutettiin Espooseen. T.12

Vierailija
16/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä että löytyy muitakin kuin minä. :) AP

Vierailija
17/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kotimurre kulkee sukupolvien yli.

Kyllä, mahdollista on. AP

Vierailija
18/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että joskus 70-luvulla ylä-asteella, luokallani oli pari tyyppiä, jotka huomauttelivat, että paljasjalkaisten helsinkiläisten KUULUU sanoa Stadi. Sittemmin olen törmännyt näihin hesa-stadi asioihin vain nettikeskusteluissa.

Vierailija
19/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesehän se nykyään on.

Vierailija
20/35 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.. sama juttu kun sulla, mutta ikinä en ole Hesa-nimitystä käyttänyt kotikaupungistani. Vain Stadi tai Helsinki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi