Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tästä syystä kirjoitan provoja vauva av:lla.

Vierailija
28.01.2016 |

Tykkään kirjoitella provoja palstalle. Yleensä kun illalla menen nukkumaan mietin valmiiksi, minkälaisen provon kirjoittaisin aamukahvilla. Ja aamulla kun herään tulee vatsaan sellainen lämmin ja mukava olo kun ajattelen, että pian pääsen kirjoittamaan viestiä palstalle :)

Provoni aiheena on useimmiten miehet. Tykkään erityisesti sellaisista provoista, joissa esitän miehen joko petollisena ja täysin vastuuttomana häntäheikkinä tai sitten agressiivisena ja väkivaltsisena hirviönä. Yleensä tosin esitän aloituksessa vain mahdollisuuden että kyseinen mies on tehnyt jotain, joka viittaa mahdollisesti näihin ominaisuuksiin, mutta annan lukijoiden oman elämänkokemuksensa perusteella vetää johtopäätökset, onko kyseinen mies pettäjä tai hakkaaja. Usein he tällaiseen lopputulemaan päätyvätkin.

En varsinaisesti koe provojani keksityksi, vaan pikemminkin hypoteettisiksi esimerkeiksi asioista, jotka aivan hyvin voivat tapahtua ja todennäköisesti ovat tapshtuneetkin. Koen näiden tapahtumien kuvaamisen ja niistä keskustelemisen hyvin voimaannuttavaksi ja terapeuttiseksi.

Kirjoitan joskus myös ns. lassukkaprovoja, jotka ovat aihepiiriltään kevyempiä ja koomisempia. Usein näihin liitän myös dominoivan anopin ikäänkuin eräänlaisena myyttisenä pahan ilmentymänä. On sitten mielenkiintoista seurata, millaisin keinoin lukijat ehdottavat ryhtymistä taisteluun tätä pahaa vastaan.

Muut aiheet, joista kirjoitan, käsittelevät päiväkotien paremmuutta kotihoitoon verrattuna, kotona hoidettujen lasten epäsosiaalisuutta, erityisesti jos kyseessä on ainoa lapsi. Tulokulmani näihin aiheisiin on vaihteleva vähän tilanteesta riippuen, yleensä kuvailen tilanteen, jossa kotona ollut lapsi on käyttäytynyt huonosti tai kärsii oppimusvsikeusista, sosiaalistumiskehityksen ongelmista tms. Nämäkin aiheet koen paitsi tärkeiksi, myös hyvin voimaannuttaviksi Ja myös poliittisesti merkityksellisiksi.

Joskus kirjoitan provoja ihan vaan arkipäivän pikku asioista, joita päivän mittaan on tullut mieleen. Ihaninta on Se tunne, kun tietää, että on vapaapäivä ja voi vaan löhötä sohvalla palstalla.

Toivon että kaikki lukijat ovat viihtyneet provojeni parissa yhtä paljon kuin minä olen viihtynyt muiden provoja lukuessani!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provot ovat jees, jos eivät ole pahantahtoisia. Palsta piristyy kummasti nokkelasta heitosta. Huumori ei myöskään ole pahasta.

Vierailija
2/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikä henkilökohtaisuuksiin saa mennä! Enkä hyväksy lainkaan esim julkkiksista tai bloggaajista kirjoittelua.

Kertokaapa muutkin miten keksitte aiheet provoihinne ja miksi tykkäätte niitä kirjoitella :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viimeisin provo oli pettymys lapsen sukupuoleen, kun neljäskin lapsi oli ultrassa nähty olevan tyttö. Hyvin herätti keskustelua ;)

☆ Trollitar ☆

Vierailija
4/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syy on tylsä sosiaalinen elämä. En osaa pitää yllä ihmissuhteita ja olen paljon yksin.

Vierailija
5/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nautin hyvästä sanailusta, ei siinä mitään... Tulee vain sellainen fiilis, että teillä taitaa olla vähän surullinen elämä, jos tuollaisesta kiksinne joudutte repimään.

Mutta toivottavasti niin ei ole, kaikkea hyvää teille!

Vierailija
6/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on tylsä sosiaalinen elämä. En osaa pitää yllä ihmissuhteita ja olen paljon yksin.

Minullakin on paljon vapaa-aikaa ja vain vähän nk. "elämää". Lähes kaikki sosiaaliset kontaktini ovat online muutenkin. Ap

Vierailija
7/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin nautin hyvästä sanailusta, ei siinä mitään... Tulee vain sellainen fiilis, että teillä taitaa olla vähän surullinen elämä, jos tuollaisesta kiksinne joudutte repimään.

Mutta toivottavasti niin ei ole, kaikkea hyvää teille!

Höh, nyt niputit kaikki samaan läjään. On hyviä ja huonoja. Joutessaan kirjallisesti lahjakkaat ihmiset saavat kaikenlaista aikaan.

Itse tykkään lukea, kirjoja tietenkin, mutta myös nämä keskustelupalstat ovat parhaimmillaan riemastuttavia.

Vierailija
8/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en hirveästi provoile, mutta harrastan eräänlaisten vitsien kertomista. Eli saatan kirjoittaa provon, mutta teen siitä niin selkeän, että useimmat kyllä huomaavat heti, että kyseessä on kuviteltu tapahtuma. Välillä epäonnistun pari kertaa "provostani" on tullut suosittu ja olen lähinnä naureskellut hauskoille kommenteille. Kirjoitin mm sen "olen huolissani kissani mielipiteistä" viestin. Nyt se tuntuu tyhmältä huumorilta, mutta sillä hetkellä minulla oli hauskaa. Enkä edes omista kissaa. Enkä ole edes nainen, vaikka jotkut olettivat.

Vierailija
9/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eikä henkilökohtaisuuksiin saa mennä! Enkä hyväksy lainkaan esim julkkiksista tai bloggaajista kirjoittelua.

Kertokaapa muutkin miten keksitte aiheet provoihinne ja miksi tykkäätte niitä kirjoitella :)

Ap

Nojaa. Itse tykkään käydä ylipainoisten tai masentuneiden kimppuun kuin hyeena, ja oikein potkia niitä kun ne avaa heikoimman kohtansa! :D En oikeassa elämässä vittuile tai ole ilkeä kellekään, mutta netissä se on terapeuttista. En kylläkään jää samalle ihmiselle jankkaamaan samasta asiasta, kunhan yhden ikävän heiton heitän. Jatkuva kiusaus on minustakin ikävää, vaikka tällläinen kusipää netissä olenkin. :)

Vierailija
10/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, en tykkää.

Vierailija
11/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provot ovat jees, jos eivät ole pahantahtoisia. Palsta piristyy kummasti nokkelasta heitosta. Huumori ei myöskään ole pahasta.

Provot on kun hukkakaura viljapellossa,jos ei siihen ajoissa puututa niin peli on menetetty.

Vierailija
12/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista loukkaamattomat, hyvällä maulla tehdyt provot ovat tosiaan kultaakin kalliimpia tällä palstalla. Sellaiset, jotka jatkavat elämäänsä sivu sivun jälkeen. Ei inttämistä, ei riitaa. Vain se provon tarinan kehitys..=)

Eiku anna mennä vaan. Perseisiä käsiä täällä tarvitaankin taas..=)

Itse olen joskus kokeillut provon kehittelyä. Hävetti kehitellessä, hävetti lukiessa..Eikä yhtään vastausta edes..=)

Joten teidän provoja lukiessa..=))

Vierailija
13/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nojaa. Itse tykkään käydä ylipainoisten tai masentuneiden kimppuun kuin hyeena, ja oikein potkia niitä kun ne avaa heikoimman kohtansa! :D En oikeassa elämässä vittuile tai ole ilkeä kellekään, mutta netissä se on terapeuttista. En kylläkään jää samalle ihmiselle jankkaamaan samasta asiasta, kunhan yhden ikävän heiton heitän. Jatkuva kiusaus on minustakin ikävää, vaikka tällläinen kusipää netissä olenkin. :)

Provoilitko tollakin? Koska voisit terapioida itseäsi myös ilkeilemällä niille jotka eivät ole heikoilla, vai eikö kantti riitä?

Vierailija
14/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, en tykkää.

Höh! No mikset? Ap

Vierailija
15/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät provot ovat mielenkiintoisia ja hauskoja.

Pahoitteluni, ap ja vertaisesi.

16/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylenmääräisen provoilun vuoksi joudun suhtautumaan palstalla esitettyihin vakaviinkin kysymyksiin miettien, että onkohan tämä taas provo. Eli vastaukset alkavat varsin usein "Saattaa olla provo mutta vastaan kuitenkin siltä varalta että ei olekaan".

Jos provoilette niin tehkää se muista kuin vakavista aiheista. Muuten pilaatte elämän karujen tosiasioiden eteen joutuneilta mahdollisuuden kysellä neuvoja tämän palstan kautta. Mikä teidän mielestänne on erittäin hupaisaa ei pahoinpitelyn uhriksi joutuneen tai itsemurhaa miettivän mielestä olekaan yhtä hauskaa. Provoilu vakavaan tilanteeseen joutumisesta ja neuvojen kysymisestä ei minun mielestäni ole OK.

TAOSTELUKOIRA on esimerkki hyvästä ja haitattomasta provosta. Tätä on jo jaettu monilla koira-aiheisilla facebook - sivuillakin.

http://www.vauva.fi/keskustelu/2484239/kaverin_perhe_hankki_taostelukoi…

Vierailija
17/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät provot ovat mielenkiintoisia ja hauskoja.

Pahoitteluni, ap ja vertaisesi.

Perustele miksi minun ja vertaisteni (mitä ikinä he sitten ovatkaan) provot eivät ole mielenkuuntoisia/ älykkäitä? Ap

Vierailija
18/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se niin että kunnon provoa ei voita mikään. :) Parhaita ovat provot joita saattaa ihan aluksi luulla jopa todeksi. Pettäjämies-provot ovat suosikkejani. Vela-provot (joita harrastan joskus itsekkin) hyvänä kakkosena. :D

Vierailija
19/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aloitusta taas kovasti epäiltiin provoksi. Se oli ihmissuhdeaiheinen, käsitteli yhden ystävän toimintaa yhdessä tilanteessa. Näin sain minäkin kosketusta siihen, millainen on provon anatomia. En kuitenkaan halua itse provoilla. Ei mua provot haittaa, jos tulee hyvää keskustelua. Mutta useinhan provoissa on kyse siitä, että ihmiset saavat omille uskomuksilleen vahvistusta, esim. naiset ovat tietynlaisia, miehet ovat tietynlaisia jne.

Provoissa harmillista on myös se, että tosielämä on myös oikeasti ihmeellistä ja erikoisia tapahtumiakin löytyy ilman provoilua, provoilu vähän vesittää sitä, etteikö elämä olisi oikeastikin jännää ja kiinnostavaa.

Vierailija
20/33 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tulee sanasta provokaatio. Jostain syytä tällä palstalla kaikista keksityistä jutuista käytetään ilmaisua provo.

Provo ei ole esim. "Mieheni puhelimessa viesti vieraalta naiselta", koska tuollaisen jutun tarkoitus ei ole varsinaisesti provosoida. Sen sijaan provo-otsikoita ovat esim. "Julki-imetys pitäisi kieltää lailla!" tms ihmisiä ärsyttävää.

T. Palsta-agitaattori