Uusperheen rahat, kun puolisoilla todella iso tuloero
Hei!
Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa yhteenmuuttoa uusperheeksi. Minulla on kolme minun luonani asuvaa lasta, miehellä yksi puoliksi hänen luonaan asuva lapsi. Olemme seurustelleet pidempään ja mies on ollut unelmieni mies (kiltti, kohtelias, meillä on kivaa yhdessä jne.), myös lapsemme tykkäävät kovasti toisistaan. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että mies on todella kovatuloinen. Olen itsekin korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta mieheni tienaa 5 kertaa (monena vuonna paljon enemmänkin) sen kuin minä! Hän on siis tottunut kaikessa "luksukseen" ja haluaa todella ison kalliin talon, jonka omistusosuus jaettaisiin meidän omien lainojen suhteen. Minulla siis pysyy sama iso laina ja kuukausierä, jota maksan nyt yksin lasteni kanssa asuessa. Mutta mies haluaa kaikki muut asumiskulut jaettavan puoliksi. Isossa omakotitalossa siis valtavat kotivakuutukset (joka paljon pienempi minulla nyt asunto-osakeyhtiössä), kiinteistöverot (jollaista minulla ei siis nyt lainkaan), vedet, sähköt, ruuat. Ruuissakin minä ja lapseni syömme aivan eri hintaista ruokaa kuin mieheni, joten loppupeleissä minulla nousee ruokakulutkin. Samaan aikaan mm. työmatkani pituus moninkertaistuu (muutettava miehen lähelle, jotta tämän lapsi voi käydä koulua molempien vanhempiensa luota) eli autoni bensakulut nousevat 100-200 euroa kuukaudessa, menetän lapsilisien yksinhuoltajakorotukset (kun elän perheenä), päiväkotimaksut nousevat huimasti miehen tulojen vuoksi. Maksaisin tietysti omien lasteni vaatteet, harrastukset, lelut jne., mutta en pysty maksamaan puolia miehen elintason kustannuksista. Onko nyt siis vain syytä lopettaa koko juttu? Harmittaa kun hän on ollut elämäni rakkaus. Mutta en mitenkään pysty maksamaan puolia miehen viisinkertaisilla tuloilla ylläpitämästä elintasosta, kun vielä maksan kolmen lapsen menot tuloistani. En mitenkään voi menettää lähes tuhatta euroa käteen jäävistä tuloista kuukaudessa ja lisätä siihen päälle vielä menoja. Sen jälkeen en kyllä pysty ostamaan koskaan itselleni pienintäkään asiaa. Mies sen sijaan ostelee itselleen ja lapselleen koko ajan ties mitä merkkitavaraa. En voi muuttaa niin, että minä ja lapseni olemme sitten aivan tilityhjinä kaiken aikaa ilman, että voimme ostaa mitään. Onko ero ainoa mahdollisuus?
Kommentit (297)
Niin en minä millään julkisilla noita kamppeita kuskaa. Kuten sanoin olen itsekin varsin hyvätuloinen ja ajan isolla farkulla, mutta mies vain tienaa summia, joita ihmiset ei juuri voi kuvitellakaan.
97 jatkaa
Oletko antanut miehelle summan, jonka pystyt sijoittamaan elämiseen? Oletko sanonut, että se on se 2000 maksimissaan?
Mitä mies siihen sanoo?
Mieti ap, miten käy jos sinä vaikka sairastut. Sinulla olisi mies jonka periaatteenaon että ketään ei elätetä. Mies jättäisi kylmästi kärsimään sinut ja lapsesi.
Mies tuntuu kylmältä, ja enkä rahansa on sumentaneet hänet. Ei tunteva ja välittävä ihminen puhu tuollaisia.
Ei mies halua kanssani perhe-elämää, vaan ihmeellisen suhteen jossa kaksi perhettä asuu samassa talossa.
Ota vähän etäisyyttä, vietä vaikka kuukausi kotona ja lepäile lastesi kanssa. Mieti kunnolla millaisen elämän teille haluatte. Musta tuntuu että sun lapsesi ovat paljon onnellisempia sun kanssa teidän normielämässä, kuin tuossa ihme luxus elämässä missä ei ole mitään inhimillistä.
Kyllä mies arkena yöpyy meillä välillä, mutta hänen arkensa kuluu hyvin suurelta osin töissä. Hän painaa töitä myöhäiseen iltaan ja myös matkustaa työssään kohtuu paljon.
Mies sanoo, ettei periaatteessa ketään elätetä. Ja kysehän on siitä vain, että hän tulisi todella isotuloisena vastaan siinä, että haluaa elää omaa elintasoaan. Vaikka muijat ei pysty tulojen puolesta.
Tuo äijä tulee elämään yksin omassa luksustalossaan koko lopun elämäänsä. Suomessa on hyvin vähän nuorempia naisia, jotka hänen luksuselämäänsä pystyisi omilla tuloillaan.
Kuulostaa joltain saakelin putkiaivolta. Tyyppi ei todellakaan halua ymmärtää, tai välitä ymmärtää. Ilmeisesti raha menee nyt ap sinun edelle, ja on valmis vaikka jättämäänsut, jos et taivu fifty-fisty-elämään rahoinesi.
No noin minäkin olen ajatellut, ettei kovin montaa naista kyllä löydy Suomen maasta, joka pystyy hänen elintasoonsa ja maksamaan puolet siitä. Niin minukaan mielestä kyse ei ole, että hän elättäisi vaan tulisi vähän vastaa myönnytysten vuoksi, jotka hänen eteensä tekisin. Ja tosiaan ei ole mielestäni hirveän vähän, jos sanon, että voin maksaa asumisesta vajaan 2000 euroa kuussa.
Voi ap hyvä, herää jo! Ei tuo ole reilua, että mies VAATII haluamansa elintason ja sinun pitäisi se vain hyväksyä ja kaiken lisäksi maksaa siitä puolet, johon sinulla ei ole varaa ja vielä tähän päälle tulosi pienenisivär, työmatkasi pitenisi, lapsesi joutuisivat vaihtamaan kouluja/päiväkoteja jne.
Ei ole reilua, älä lähde tuohon! Jos miehellä on periaate, ettei ketään elätetä, niin sano hänelle että sinulla on sama periaate. Sinä et aio elättää häntä, ja pitää yllä hänen elintasoaan, koska se ei ole se mitä sinä haluat tai tarvitset saati vaadit. Jos hän haluaa perustaa kanssasi perheen, hän tajutkoon nuo elämän realiteetit.
Vierailija kirjoitti:
No sanotaanko ainakin, että yhden lapsen osa-aikaisänä, joka voi ostaa kaikki palvelut hän ei tosiaan tiedä mitä on elämä kolmen lapsen vanhempana.
Ja kyllä olemme keskustelleet asioista (kuten jo aiemmin kirjoitin, viimeksi eilen) ja kyseessä hyvin fiksu mies. Hän ei vaan tunnu hyväksyvän, että minun varani eivät riitä hänen luksuselintasoonsa, mutta samalla sanoo hänellä olevan periaate, ettei ketään elätetä. Enkä siis tarvitsikaan mitään elatusta, vaikka asuisimme tavallista paremmassa ja isommassa asunnossa. Mutta jos pitää asua todella luksustasoisesti, olisi minusta reilua, että hän maksaisi sitetn vaikka veden ja sähkön edes kokonaan. Erityisesti kun joutuisin luopumaan paljosta tuloistani muuttaessani hänen kanssaan yhteen "perheeksi" ja alkamaan kulkemaan toista tuntia päivässä pidempää työmatkaa jne.
Mustaa valkoiselle nyt ja numeroita exceliin niin,että mies näkee paljonko sinulle jäisi käyttörahaa omiin ja lasten tarpeisiin luksustason asumis- ja ruokakulujen, kohonneiden päivähoitomaksujen, kasvaneiden bensakulujen, vähentyneiden tuien jne jälkeen. Ja paljonko jää nyt. Jos mies on kerran niin fiksu niin luulisi tuosta ymmärtävän.
92 jatkaa
Minustakin mies tuntuu kylmältä. Minun mieheni on tottunut viiden tähden hotelleihin, minä en. Siksi hän maksaa hotellit. Mies on tottunut sisäfileeseen, minä en. Siksi hän maksaa sisäfileet.
Enkä yhtään tajua, että jos ap:lla on x euroa käytettävissä, niin miten kukaan voi vaatia käyttämään jotain, mitä ei ole olemassa?
Voi ap-kulta nainen, arvosta itseäsi ja lapsiasi! Olet ehkä liian väsynyt näkemään tilanteen. Nyt lopetat pakkauksen. Ostat huomiselle poppareita, karkkia ja saunot ja katselet leffoja lapsiesi kanssa teidän omassa rakkaassa kodissa. Hemottele itseäsi ja lapsiasi teidän omalla tavallanne.
Kun olet levännyt tarpeeksi mieti sitten rauhassa asioita, ja yritä katsoa tilannetta ulkopuolelta. En usko että haluat itsellesi ja lapsillesi tuollaista elämänmuutosta huonompaan.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisko jos tekisin ihan laskelman tuloistasi ja menoistasi nykyään ja tässä miehen skenaariossa? Ehkä se auttaisi miestä hahmottamaan, miten sinulla ei todellakaan ole varaa tuohon. Sitten mies joustaa joko elintasostaan tai kaiken puolitusvaatimuksesta, tai luovutte yhteenmuutosta ja sitä myötä varmaan koko suhteesta.
Hyvä neuvo.
Tee taulokko tuloistasi ja nykyisistä menoistasi (siis luokiteltuna lainat, vakuutukset, auto, bensa, sähkö, muu asuminen, muut laskut, päivähoito, ruoka, vaatteet yms) sitten viereen toinen taulukko tuloistasi ja menoistasi miehen kanssa yhteen muutettaessa. Pyydä lisäksi miestä tekemään vastaava yhteenveto ja budjetti omista tuloistansa.
Sitten laitat paperille huolenaiheitasi näin:
Sinun tulot laskevat yhteenmuuton vuoksi (yh lisät loppuu, bensa, vakuutukset ym) joten et pysty näin kalliiseen asuntoon. Ehdotuksenasi halvempi asunto, keskustelkaa...
Olette tottuneet erilaiseen elintasoon. Sinulla ei ole varaa miehen elämän tyyliin. Kahden kerroksen väki ei tule pitkällä tähtäimellä onnistumaan. Keskustelkaa...
Olet huolissasi ruokabudjetista. Sinulla 4 henkeä/vk, miehellä 1,5 henkeä/vk. Sinulla ei varaa samanlaisiin ruokatottumuksiin kuin miehellä. Perheessä ei voi olla kahta erilaista ruokataloutta. Alkaako mies ja tytär syömään ruokaa johon sinulla on varaa? Keskustelkaa...
Jatkossa ongelmakohtia: lasten lahjat, lomareissut, kalliit tavarat yms... Miten ratkaistaan reilusti? Sinulla ei varaa samanlaiseen elintasoon kuin miehellä, koska tulot pienemmät ja lapsia enemmän. Korostetusti: lentääkö mies lapsensa kanssa ykkösluokassa 5 tähden hotelliin ja sinä omiesi kanssa turistiluokassa 3 tähden hotelliin, sitten tapaatte rannalla. Tai mies ostaa omalleen joululahjaksi mopoauton, uusimman iPhonen ja LV käsilaukun. Sinä omillesi halvimmat puhelimet, hm käsilaukut ja mopoauto julisteen (tietysti x 3).
Miettikää mahdollinen jatko sen perusteella miten saatte asiat sovittua. Ymmärtääkö mies edes, että sinulla ei ole kaikkeen varaa. Lapsiakin on enemmän joten heidän ylläpitokulut huomattavat.
Niin kyllä hän on nähnyt laskelmat, mutta hänellä on periaate, että ketään ei elätetä. Ja että sitten ei voida asua yhdessä, jos minun rahat ei riitä. Ei minusta kovin reilua, kun monet kuluni nousisivat hänen tulojensa tähden. Kuitenkin puhuu aina kaikille meistä kuinka tehdään vanhoina sitä ja sitä ja ollaan yhdessä elämämme loppuun asti. Mutta en minä halua myöskään suhdetta, missä asutaan ikuisesti erillään.
Mitkäs ne narsistin tunnusmerkit olikaan.......
Olisiko tassa keskustelun paikka miehesi kanssa - ratkaisu ei tietankaan ole joko ero tai etta hyvaksyt miehen sanelemat ehdot.
Ja tosiaan tuossa lasten kohdalla, minun lapseni eivät kulje missään h&m-kamoissa, vaan heillä on laadukkaat kamat, tavarat ja harrastukset. Mielestäni vain tuo miehen taso menee jo tyhmyyksiin (tai mitä sisllä tietysti, jos on varaa, mutta ainakaan itselleni Guccit sun muut ei ole ne elämässä tärkeät asiat). Mutta ehkä tässä ei ole muuta vaihtoehtoa sitten kuin erota. En minäkään halua lapsillemme mitään kahden kerroksen elämää. Ja hän tosiaan kyllä olettaa, että syömme samaa ruokaa, mutta minä maksan siitä puolet. Eikä minulla ole rahaa joka päivä sisäfilepihveihin, susheihin sun muihin.
Laittaisin miehen rakkauden testiin. Sanoisin, että näillä tuloilla minulla ei ole varaa muuttaa kanssasi yhteen jos pitää laittaa hänen haluamansa elintaso puoliksi. Jatkaisin myöskin niin, että lasten ja sinun itsesi kannalta ei ole reilua etkä myöskän enää vain pysty/jaksa viikonloppuisin muuttaa asunnosta toiseen. Sen jälkeen katsoisin mitä mies sanoo vai sanooko mitään. Jos hän ei sano mitään eikä hänellä ole mitään ratkaisuehdotusta, hän ei selvästikään ole hyvää puolisomateriaalia koska ei pysty ajattelemaan oman laatikkonsa ulkopuolelle. Jatkaisin omaa elämääni ja jos mies haluaa siihen tulla mukaan, hänen on joustettava ja etsittävä aikaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä hän on nähnyt laskelmat, mutta hänellä on periaate, että ketään ei elätetä. Ja että sitten ei voida asua yhdessä, jos minun rahat ei riitä. Ei minusta kovin reilua, kun monet kuluni nousisivat hänen tulojensa tähden. Kuitenkin puhuu aina kaikille meistä kuinka tehdään vanhoina sitä ja sitä ja ollaan yhdessä elämämme loppuun asti. Mutta en minä halua myöskään suhdetta, missä asutaan ikuisesti erillään.
No eikös tuo ole sitten aika selvä. Erotkaa, jos ette pääse yhteenmuuton kustannuksista sopuun tai jos et voi kuvitella itsellesi suhdetta, jossa asuisitte erillänne.
Olen yrittänyt keskustella hänen kanssaan, mutta tuloksetta. Sama kun menemme matkalle, hänellä on aina oltava viiden tähden hotelli ja siellä sviitti. Sitten kun sanon, ettei minulla ole varaa sellaiseen, hän sanoo maksavansa tavallisen huoneen ja sviitin välisen erotuksen. Eikä siis ollenkaan tajua, että ei minulla ole varaa (tai tarvetta) viiden tähden hotelliin, vaikka tavallisessa huoneessa oltaisiinkin.
Kaikkein eniten minua harmittaa, että kun noin puolen vuoden seurustelun jälkeen kävi ilmi kuinka varakas hän on, sanoin hänelle, että minua vaivaa kun hän tienaa niin hirveästi, etten pysty samoihin asioihin kuin hän. Tuolloin mies vain totesi no worries, eihän sillä ole mitään väliä.
Oletko oikeasti tyhmä? Ihan oikeasti? Sulla ei ole varaa muuttaa, eikä jaksamista reissata koko ajan. Miehellä ei ole mielenkiintoa tehdä niitä mahdolliseksi. Suhteessanne ei siis ole mitään järkeä. Sä nyt vaan kierrät tätä asiaa etkä suostu sitä ymmärtämään.