Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan mielestäni tukia jopa liikaa

Hämmästynyt
28.01.2016 |

Työttömyyspäiväraha 500 euroa, palkka 450 euroa. Asumistuki 600 euroa, elarit 310 euroa ja korotetut lapsilisät 298 euroa. Perustelen tämän sillä että lapset on mulla VAAN joka toinen viikko. Olin oikeasti yllättynyt miten hyvin pärjään "osa-aikaäitinä" En ole koskaan saanut palkkaakaan näin paljoa...

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin jutun pohjalta vahvistuu vain mielikuva siitä, että meillä on tämän sosialidemokratian kanssa menty ihan liian pitkälle. Yhteishuoltajista toinen saa kaikki edut, toinen joutuu vielä tälle toiselle maksamaan.... 

Minäkin jouduin tuohon maksajakaartiin, ihan oikeuden päätöksellä. Kaksi lasta, jotka viikko-viikko systeemillä minulla ja äidillään, äiti kuitenkin lähivanhempi. Tuloerot meillä huomattavat, minulla brutto n 6 t€/kk ja exällä n 2 t€/kk. Nettotulot meneekin sitten toisinpäin eli exä saa asumistuen, lapsilisät ja oikeuden minulle määrämät elarit, minulle jää verojen ja elareiden jälkeen 2300 €, exälle 2500 €. Suuri kusetus mun mielestä, ihan järjetöntä rankaista yhteishuoltajuudessa isotuloista ja palkita pienituloista. Tulee ihan kommunismi mieleen. 

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta yhden asian aika moni tuntuu unohtavan. Ei elareilla palkita lähivanhempaa vaan niitä maksetaan ja  niillä pitäisi maksaa LAPSEN kuluja. 

-ap-

Joo, näinhän se pitäisi mennä. Mutta ainakin meillä minä maksan lasten kuluja ihan saman verran kuin exäkin (oikeudessakin oli joku luonapitovähennys laskelmissa, muuten maksaisin vielä enemmän). Ja samalla lailla niin vaatteet kuin harrastevälineetkin. Minä etänä olen joutunut myös hankkimaan kaikki isommat ostokset, esimerkiksi polkupyörät lapsille, sillä exällä ei ole kuulemma varaa ja minä kun "tienaankin moninkertaisesti"! Siis oikeasti sylettää...

Tuo on todella väärin. Meillä isäkin kokee että helpompi kun maksaa elareita ja minä hoidan sitten kaikki muut paitsi isä maksaa omalla viikollaan ruoat jne. 

-ap-

Vierailija
42/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin jutun pohjalta vahvistuu vain mielikuva siitä, että meillä on tämän sosialidemokratian kanssa menty ihan liian pitkälle. Yhteishuoltajista toinen saa kaikki edut, toinen joutuu vielä tälle toiselle maksamaan.... 

Minäkin jouduin tuohon maksajakaartiin, ihan oikeuden päätöksellä. Kaksi lasta, jotka viikko-viikko systeemillä minulla ja äidillään, äiti kuitenkin lähivanhempi. Tuloerot meillä huomattavat, minulla brutto n 6 t€/kk ja exällä n 2 t€/kk. Nettotulot meneekin sitten toisinpäin eli exä saa asumistuen, lapsilisät ja oikeuden minulle määrämät elarit, minulle jää verojen ja elareiden jälkeen 2300 €, exälle 2500 €. Suuri kusetus mun mielestä, ihan järjetöntä rankaista yhteishuoltajuudessa isotuloista ja palkita pienituloista. Tulee ihan kommunismi mieleen. 

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta yhden asian aika moni tuntuu unohtavan. Ei elareilla palkita lähivanhempaa vaan niitä maksetaan ja  niillä pitäisi maksaa LAPSEN kuluja. 

-ap-

Kyllä tuo on epäoikeudenmukaisuutta ja lakiin pitäisi saada korjaus, sillä lapsesta aiheutuneet suurimmat kulut ovat asuminen, ruoka, vesi, kuljetus yms.jos lapset ovat vuoro viikoin. Vaatteisiin ja harrastuksiin menee vain murto-osa. Näin ainakin ydinperheessä. Nyt ymmärrän miksi monet kamppailevat elatusmaksujen kanssa ja Kelan tukia maksetaan väärin, ainakin elatusmaksujen osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin liikaa, nehän pitää itse hakea.

Ei kyllä kuulosta reilulta ja oikeudenmukaiselta. Meillä lapset myös joka toinen viikko ja toinen lapsi kirjoilla toisen vanhemman luona ja toinen minulla. Meillä elatusmaksuja ei makseta lainkaan ja lapsilisät tulevat puoliksi. Samoin vesimaksut taloyhtiölle menevät tasapuolisesti, eikä kumpikaan vanhempi syö kuormasta. Ja jos tukia saisi, niin nekin menisi oikeudenmukaisesti, kun molemmilla on lapsi kirjoilla.

Näinhän asiat pitäisi hoitaa. Mutta jos jo se kunnan virkailija, jonka luona maksut vahvistetaan, sanoo pienempituloiselle että: "Eihän sinun kannata luopua kummankaan lapsen lähivanhemmuudesta, sillä saat enemmän asumistukea ja lapsilisät", niin rahanahaneella alkaa laskukone samalla hetkellä raksuttamaan ja jos kyseinen henkilö on vielä nainen, niin oikeudessa lähivanhemmuuden voitto on noin 99 % varmuudella taattu.

Huhhuh, en kyllä naisena antaisi tyttärilleni esimerkkiä, miten voi hyödyntää yhteiskuntaa tai kupata isän rahoja, joka usein tarkoittaa alhaisempaa elintasoa isän luona ja luo vanhempien kesken eripuraa huoltajuudesta. Nyt tekemään uutta lakiehdotusta.

Vierailija
44/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Kyllä tuo on epäoikeudenmukaisuutta ja lakiin pitäisi saada korjaus, sillä lapsesta aiheutuneet suurimmat kulut ovat asuminen, ruoka, vesi, kuljetus yms.jos lapset ovat vuoro viikoin. Vaatteisiin ja harrastuksiin menee vain murto-osa. Näin ainakin ydinperheessä. Nyt ymmärrän miksi monet kamppailevat elatusmaksujen kanssa ja Kelan tukia maksetaan väärin, ainakin elatusmaksujen osalta.

Totta. Mutta kannattaa myös muistaa, että ainakin meillä pienen lapset kulut on olleet minimaalisia. Teinin kanssa ihan eri asia :)

-ap-

Vierailija
45/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Eihän se ole Kelan huijaamista kun papereissa olen lähivanhempi. Jommalla kummallahan ne lapset pitää kirjoilla olla. Ja kyllä, saan kaikki yksinhuoltajan edut vaikka lapset on vaan joka toinen viikko minulla. 

-ap-

Entä moraalisesti ja oikeudenmukaisesti?

Syöt lapsesi suusta ja mahdollistat alhaisemman elintason lapsellesi toisen vanhemman luona ja nyt rehvastelet vielä täällä. Missä on sun moraali ja oikeudenmukaisuus. Kaikkeen ne lapset saavat tottua.

Moraalisesti voidaan olla montaa mieltä. Mutta tuo ei ole totta, että lapsilla on alhaisempi elintaso isällään. Ja minulle tulee elarit, mutta minä myös ostan kaiken ns. ylimääräiset. Isä huolehtii ruoat. Minä maksan kaikki vaatteet, harrastukset, laskut, vakuutukset jne. 

Tarkoitus ei ollut rehvastella eikä tehdä ketään kateelliseksi. Olen aidosti hämmästynyt miten hyvin tukia saa tässä yhteiskunnassa, koska en ole aiemmin tuilla elellyt. 

En myöskään pidä itseäni luuserina. Tilanteet vaan muuttuu ja silloin voi joutua turvautumaan tukiin. 

-ap-

Et kai sinä pelkkiin vaateisiin ja lasten vakuutuksiin saa uppoamaan yli 600€/kk, vuodessa 7.200€ (elatustuki+lapsilisä) jos lapset ovat vuoro viikoin ja molemmat maksatte siltä ajalta kustannukset. Huhhuh, ei meillä olisi tuohon varaa, vaikka olemme ihan hyvätuloisia. Jotain suhteellisuuden tajua shoppailuun, jos se tehdään veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
46/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Totta. Mutta kannattaa myös muistaa, että ainakin meillä pienen lapset kulut on olleet minimaalisia. Teinin kanssa ihan eri asia :)

-ap-

Jos teidän pienillä lapsilla on minimaaliset kulut, niin miten niiden vaatteet, vakuutusmaksut ja harrastukset voivat maksaa yli 600€/kk, kun kuitenkin kerroit, lasten olevan vuoro viikoin, jolloin molemmat vanhemmat maksavat kulunsa.

Vierailija
47/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Eihän se ole Kelan huijaamista kun papereissa olen lähivanhempi. Jommalla kummallahan ne lapset pitää kirjoilla olla. Ja kyllä, saan kaikki yksinhuoltajan edut vaikka lapset on vaan joka toinen viikko minulla. 

-ap-

Entä moraalisesti ja oikeudenmukaisesti?

Syöt lapsesi suusta ja mahdollistat alhaisemman elintason lapsellesi toisen vanhemman luona ja nyt rehvastelet vielä täällä. Missä on sun moraali ja oikeudenmukaisuus. Kaikkeen ne lapset saavat tottua.

Moraalisesti voidaan olla montaa mieltä. Mutta tuo ei ole totta, että lapsilla on alhaisempi elintaso isällään. Ja minulle tulee elarit, mutta minä myös ostan kaiken ns. ylimääräiset. Isä huolehtii ruoat. Minä maksan kaikki vaatteet, harrastukset, laskut, vakuutukset jne. 

Tarkoitus ei ollut rehvastella eikä tehdä ketään kateelliseksi. Olen aidosti hämmästynyt miten hyvin tukia saa tässä yhteiskunnassa, koska en ole aiemmin tuilla elellyt. 

En myöskään pidä itseäni luuserina. Tilanteet vaan muuttuu ja silloin voi joutua turvautumaan tukiin. 

-ap-

Et kai sinä pelkkiin vaateisiin ja lasten vakuutuksiin saa uppoamaan yli 600€/kk, vuodessa 7.200€ (elatustuki+lapsilisä) jos lapset ovat vuoro viikoin ja molemmat maksatte siltä ajalta kustannukset. Huhhuh, ei meillä olisi tuohon varaa, vaikka olemme ihan hyvätuloisia. Jotain suhteellisuuden tajua shoppailuun, jos se tehdään veronmaksajien piikkiin.

Olenko jossain kohtaa väittänyt että kaikki rahat menee?

Vierailija
48/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

-ap-

Jos teidän pienillä lapsilla on minimaaliset kulut, niin miten niiden vaatteet, vakuutusmaksut ja harrastukset voivat maksaa yli 600€/kk, kun kuitenkin kerroit, lasten olevan vuoro viikoin, jolloin molemmat vanhemmat maksavat kulunsa.

On olleet pienet. Ei minulla enää ole pieniä lapsia :) Isä maksaa omalla viikollaan ruoat. Jos on jotain ylimääräistä, esimerkiksi kaverisynttärit niin se vähennetään elareista. Enkä tietenkään tuhlaa kaikkea. Joskus menoja vähemmän, joskus enemmän.

Vierailija
49/49 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Taas on kokkarit keittänyt kokoon tarinan, jotta voisi oikeuttaa köyhien lyttäyksen. Katsotaanpa:

> Työttömyyspäiväraha 500 euroa, palkka 450 euroa. Asumistuki 600 euroa, elarit 310 euroa ja korotetut lapsilisät 298 euroa.

Elarit ja lapsilisät lapsien tarpeisiin. Sanotaan 2 lasta. 300 euroa per lärvi. Kuulostaa kohtuulliselta.

Asumistuki 600 euroa, joka ei kata kokonaan asumismenoja.

500 euroa + 450 euroa äidin elämiseen. Mutta tuosta ja lapsilisistä menee jonkin verran asumiseen, sanotaan vähintään 150.

Eli asumisen jälkeen tulot per lärvi ovat:

250 eka lapsi

250 toinen lapsi

900 äiti

Tästä sitten ruokaa, vaatteita ja koko elämistä maksamaan. Ilman töitä äidin tulot olisivat 500. Kun otetaan huomioon, että vielä työssäkin käydään, ja palkasta jää käteen 450, niin eipä tuo rahasumma ihan hirmuiselta 1 aikuiselle ja 2 lapselle vaikuta...