Saan mielestäni tukia jopa liikaa
Työttömyyspäiväraha 500 euroa, palkka 450 euroa. Asumistuki 600 euroa, elarit 310 euroa ja korotetut lapsilisät 298 euroa. Perustelen tämän sillä että lapset on mulla VAAN joka toinen viikko. Olin oikeasti yllättynyt miten hyvin pärjään "osa-aikaäitinä" En ole koskaan saanut palkkaakaan näin paljoa...
Kommentit (49)
Miksi haet tukia jos on tollanen olo;:D?
Vierailija kirjoitti:
Hämmästynyt kirjoitti:
Työttömyyspäiväraha 500 euroa, palkka 450 euroa. Asumistuki 600 euroa, elarit 310 euroa ja korotetut lapsilisät 298 euroa. Perustelen tämän sillä että lapset on mulla VAAN joka toinen viikko. Olin oikeasti yllättynyt miten hyvin pärjään "osa-aikaäitinä" En ole koskaan saanut palkkaakaan näin paljoa...
Miten voit saada lapsilisät ja elatusmaksut, jos lapset ovat joka toinen viikko, kun ne pitäisi jakaa puoliksi eli todellisuudessa käytät toisen vanhemmalle tarkoitettu varoja yli 300€/kk.
Näin se menee vaan nykylain mukaan kun noudatetaan ohjeistusta. Käräjiltä voisi hakea tapauskohtaisen ratkaisun juuri noihin lapsiin liittyviin tukiin jos haluaa.
- etäisä vuoroviikoin
Vierailija kirjoitti:
Hämmästynyt kirjoitti:
Miten voit saada lapsilisät ja elatusmaksut, jos lapset ovat joka toinen viikko, kun ne pitäisi jakaa puoliksi eli todellisuudessa käytät toisen vanhemmalle tarkoitettu varoja yli 300€/kk.
Ei mikään laki määrää, että ne PITÄISI jakaa :D Ihan lain mukaan mennään. Ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää ennen kuin alatte huutelemaan laittomuuksista.
-ap-
Oliko ketjun idea että me olemme kateellisia kun joku luuseri ei voi elää ilman tukia?
käyn töissä ja saan vähemmän palkkaa ja pärjään mainiosti, että onnea sinulle valitsemallasi tiellä
Hämmästynyt kirjoitti:
Eihän se ole Kelan huijaamista kun papereissa olen lähivanhempi. Jommalla kummallahan ne lapset pitää kirjoilla olla. Ja kyllä, saan kaikki yksinhuoltajan edut vaikka lapset on vaan joka toinen viikko minulla.
-ap-
Entä moraalisesti ja oikeudenmukaisesti?
Syöt lapsesi suusta ja mahdollistat alhaisemman elintason lapsellesi toisen vanhemman luona ja nyt rehvastelet vielä täällä. Missä on sun moraali ja oikeudenmukaisuus. Kaikkeen ne lapset saavat tottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästynyt kirjoitti:
Näin se menee vaan nykylain mukaan kun noudatetaan ohjeistusta. Käräjiltä voisi hakea tapauskohtaisen ratkaisun juuri noihin lapsiin liittyviin tukiin jos haluaa.
- etäisä vuoroviikoin
Tai sitten toinen lapsi on kirjoilla isällä ja toinen äidillä. Aloittajan tapauksessa tämä olisi reiluin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästynyt kirjoitti:
Eihän se ole Kelan huijaamista kun papereissa olen lähivanhempi. Jommalla kummallahan ne lapset pitää kirjoilla olla. Ja kyllä, saan kaikki yksinhuoltajan edut vaikka lapset on vaan joka toinen viikko minulla.
-ap-
Entä moraalisesti ja oikeudenmukaisesti?
Syöt lapsesi suusta ja mahdollistat alhaisemman elintason lapsellesi toisen vanhemman luona ja nyt rehvastelet vielä täällä. Missä on sun moraali ja oikeudenmukaisuus. Kaikkeen ne lapset saavat tottua.
Moraalisesti voidaan olla montaa mieltä. Mutta tuo ei ole totta, että lapsilla on alhaisempi elintaso isällään. Ja minulle tulee elarit, mutta minä myös ostan kaiken ns. ylimääräiset. Isä huolehtii ruoat. Minä maksan kaikki vaatteet, harrastukset, laskut, vakuutukset jne.
Tarkoitus ei ollut rehvastella eikä tehdä ketään kateelliseksi. Olen aidosti hämmästynyt miten hyvin tukia saa tässä yhteiskunnassa, koska en ole aiemmin tuilla elellyt.
En myöskään pidä itseäni luuserina. Tilanteet vaan muuttuu ja silloin voi joutua turvautumaan tukiin.
-ap-
Nukutko yösi puhtaalla omallatunnolla?
Maksatat ekaks lapsesi elatusmaksut veronmaksajilla ja loisit x-puolisosi lompsalla. Siinä sitä onkin esimerkkiä ja mallia lapselle omasta äidistään. Ei ihme jos köyhyys on periintyvää.
Sääliksi käy lasten toista vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Nukutko yösi puhtaalla omallatunnolla?
Maksatat ekaks lapsesi elatusmaksut veronmaksajilla ja loisit x-puolisosi lompsalla. Siinä sitä onkin esimerkkiä ja mallia lapselle omasta äidistään. Ei ihme jos köyhyys on periintyvää.
Sääliksi käy lasten toista vanhempaa.
Turhaan sinä häntä säälit. Meillä on hyvät välit ja välillä olen maksellut hänen laskuja tai ottanut pienempää elaria tms :) Ja hän on itse halunnut maksaa elareita, ettei joka menosta tarvitse aina neuvotella. Lapset on kyllä nähneet, kun äiti on käynyt töissä, maksanut omaa asuntoa jne. Kuten sanoin, tilanteet muuttuu. Ja koitan olla iloinen siitä, että on lapsille hyvin aikaa lapsiviikoilla. Enkä kyllä koe olevani köyhä näillä tuloilla. Asuntolainallisena, työssä käyvänä pärjäsin paljon huonommin.
-ap-
Jos isä ei valita, niin eikö se ole sama kunhan homma heillä toimii ja lapsilla on hyvä olla?
Tosin meillä myös vuoroviikot ja itse isänä vaadin elareiden lopettamista sen perusteella, maksetaan kuitenkin kaikki lapsen menot puoliksi. Lapsilisät menee lapsen tilille, johon molemmilla käyttöoikeus ja sieltä sitten käytetään vaatteisiin, lääkkeisiin ja päivähoitomaksuun ym. Lisäksi elatusmaksut korvasimme niin että molemmat vanhemmat siirtää tietyn summan lapsen tilille joka kuukausi käytettäväksi lapsen menoihin. Mielestäni ihan hyvä systeemi tämäkin.
Kelaa tuossa ei huijata, Kelan etuudet ja myöntämisperusteet pohjautuvat lakiin ja vaikka lapsi asuu vuoroviikoin, niin lapsen kirjoilla olo riittää siihen että äiti voi saada suurempaa tukea. Samaten lapsilisässä etusijalla se, jonka luona lapsi kirjoilla. Reiluudesta voi aina olla eri mieltä, mutta Kelaa tässä ei huijata.
T. Kelalla töissä
Kyllä se varmaan noin menee joo. Ei tuolla herroiksi eletä mutta kyllä sillä pärjää.
Voisit kyllä miettiä jos kuitenkin vähentäisit lasten isän maksamia elareita (vai tuleeko nää kelasta myös?). Kyllä sillä isälläkin menee rahaa lapsiin kun he puolet ajasta kuitenkin isällään ovat. Ruoka ja asuminen maksaa tuoltakin ajalta. Toki ymmärrän, että jos maksat sitten lasten KAIKKI kulut noista elareista, niin sitten.. mutta ihan rehellisesti, meneekö tuo koko summa sitten niihin vaatteisiin ja harrastuskuluihin ym vai liikeniskö siitä vaikka 50€/kk isälle kattamaan lasten peruselämistä? Kai se isäkin haluaa lapsia käyttää leffassa, uimassa tm? Vai onko isän tulot huomattavasti paremmat? (Ei varmaan, jos ne elarit ei tuon suuremmat ole..)
Mutta hyvä jos tulette toimeen ja pystytte sopimaan asiat hyvin. Reilu saa silti olla, vaikkei toinen osapuoli sitä vaatimalla vaatisikaan.
Toivottavasti tuo ei tulevaisuudessa ole enää edes mahdollista, vaan tuet ja elarit jaetaan realistisemmin vanhempien kesken, suhteessa siihen kuinka paljon lapset kummallakin ovat. Onhan tuo aika epäreilua tuo nykyinen systeemi, että vaikka ois vuoroviikot niin silti vain toinen voi saada elarit ja toinen joutuu ne maksamaan vaikka maksais muutenkin puolet lasten asioista. Puhumattakaan tuista joihin "etä"vanhemmilla ei ole mitään oikeutta..
32, osa tulee Kelasta ja pienempi osa isältä. Olen kyllä välillä ottanut pienempiäkin summia, alussa en ottanut elareita ollenkaan.
-ap-
Tämänkin jutun pohjalta vahvistuu vain mielikuva siitä, että meillä on tämän sosialidemokratian kanssa menty ihan liian pitkälle. Yhteishuoltajista toinen saa kaikki edut, toinen joutuu vielä tälle toiselle maksamaan....
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin jutun pohjalta vahvistuu vain mielikuva siitä, että meillä on tämän sosialidemokratian kanssa menty ihan liian pitkälle. Yhteishuoltajista toinen saa kaikki edut, toinen joutuu vielä tälle toiselle maksamaan....
Minäkin jouduin tuohon maksajakaartiin, ihan oikeuden päätöksellä. Kaksi lasta, jotka viikko-viikko systeemillä minulla ja äidillään, äiti kuitenkin lähivanhempi. Tuloerot meillä huomattavat, minulla brutto n 6 t€/kk ja exällä n 2 t€/kk. Nettotulot meneekin sitten toisinpäin eli exä saa asumistuen, lapsilisät ja oikeuden minulle määrämät elarit, minulle jää verojen ja elareiden jälkeen 2300 €, exälle 2500 €. Suuri kusetus mun mielestä, ihan järjetöntä rankaista yhteishuoltajuudessa isotuloista ja palkita pienituloista. Tulee ihan kommunismi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jouduin tuohon maksajakaartiin, ihan oikeuden päätöksellä. Kaksi lasta, jotka viikko-viikko systeemillä minulla ja äidillään, äiti kuitenkin lähivanhempi. Tuloerot meillä huomattavat, minulla brutto n 6 t€/kk ja exällä n 2 t€/kk. Nettotulot meneekin sitten toisinpäin eli exä saa asumistuen, lapsilisät ja oikeuden minulle määrämät elarit, minulle jää verojen ja elareiden jälkeen 2300 €, exälle 2500 €. Suuri kusetus mun mielestä, ihan järjetöntä rankaista yhteishuoltajuudessa isotuloista ja palkita pienituloista. Tulee ihan kommunismi mieleen.
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta yhden asian aika moni tuntuu unohtavan. Ei elareilla palkita lähivanhempaa vaan niitä maksetaan ja niillä pitäisi maksaa LAPSEN kuluja.
-ap-
Hämmästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta yhden asian aika moni tuntuu unohtavan. Ei elareilla palkita lähivanhempaa vaan niitä maksetaan ja niillä pitäisi maksaa LAPSEN kuluja.
-ap-
Joo, näinhän se pitäisi mennä. Mutta ainakin meillä minä maksan lasten kuluja ihan saman verran kuin exäkin (oikeudessakin oli joku luonapitovähennys laskelmissa, muuten maksaisin vielä enemmän). Ja samalla lailla niin vaatteet kuin harrastevälineetkin. Minä etänä olen joutunut myös hankkimaan kaikki isommat ostokset, esimerkiksi polkupyörät lapsille, sillä exällä ei ole kuulemma varaa ja minä kun "tienaankin moninkertaisesti"! Siis oikeasti sylettää...
Vierailija kirjoitti:
Hämmästynyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Joo, näinhän se pitäisi mennä. Mutta ainakin meillä minä maksan lasten kuluja ihan saman verran kuin exäkin (oikeudessakin oli joku luonapitovähennys laskelmissa, muuten maksaisin vielä enemmän). Ja samalla lailla niin vaatteet kuin harrastevälineetkin. Minä etänä olen joutunut myös hankkimaan kaikki isommat ostokset, esimerkiksi polkupyörät lapsille, sillä exällä ei ole kuulemma varaa ja minä kun "tienaankin moninkertaisesti"! Siis oikeasti sylettää...
Kyllä tuo lähivanhemmuus yhteishuoltajalle on oikea lottovoitto.
Nimimerkki "Samassa veneessä...."
Miten niin liikaa, nehän pitää itse hakea.
Ei kyllä kuulosta reilulta ja oikeudenmukaiselta. Meillä lapset myös joka toinen viikko ja toinen lapsi kirjoilla toisen vanhemman luona ja toinen minulla. Meillä elatusmaksuja ei makseta lainkaan ja lapsilisät tulevat puoliksi. Samoin vesimaksut taloyhtiölle menevät tasapuolisesti, eikä kumpikaan vanhempi syö kuormasta. Ja jos tukia saisi, niin nekin menisi oikeudenmukaisesti, kun molemmilla on lapsi kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin liikaa, nehän pitää itse hakea.
Ei kyllä kuulosta reilulta ja oikeudenmukaiselta. Meillä lapset myös joka toinen viikko ja toinen lapsi kirjoilla toisen vanhemman luona ja toinen minulla. Meillä elatusmaksuja ei makseta lainkaan ja lapsilisät tulevat puoliksi. Samoin vesimaksut taloyhtiölle menevät tasapuolisesti, eikä kumpikaan vanhempi syö kuormasta. Ja jos tukia saisi, niin nekin menisi oikeudenmukaisesti, kun molemmilla on lapsi kirjoilla.
Näinhän asiat pitäisi hoitaa. Mutta jos jo se kunnan virkailija, jonka luona maksut vahvistetaan, sanoo pienempituloiselle että: "Eihän sinun kannata luopua kummankaan lapsen lähivanhemmuudesta, sillä saat enemmän asumistukea ja lapsilisät", niin rahanahaneella alkaa laskukone samalla hetkellä raksuttamaan ja jos kyseinen henkilö on vielä nainen, niin oikeudessa lähivanhemmuuden voitto on noin 99 % varmuudella taattu.