hermot menee Kelan terapiassa!
Sain valittua terapeutin ja oletin että kaikki on ok. Nyt oon käynyt jo monta kertaa ja en ole ollenkaan tyytyväinen!
Terapia ei ole sitä mitä sen pitäis olla.
Tavallista jutustelua. Ymmärtää kyllä hyvin.
Mutta haluaa tutustua pitkään ennen kuin aloittaa työskentelyn.
Haaskuuseen menee käynnit koko ajan.
Se voisi olla hyvä terapeutti jos se haluais.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Terapia on sun työtä itses kanssa.
Ite sinun pitää ittes tajuta ja työstää vaikka kuinka olisi terapeutti paikalla.
Vai oletitko että terapeutti kertoo mikä sinussa on vikana ja mitä sille pitää tehdä? Ei vaan toimi niin.
Ei kyse ole mistään vikojen etsimisestä!
Se on erityisterapeutti mutta se on tavallista keskustelua, kuin tutun kanssa eikä se auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite sinun pitää ittes tajuta ja työstää vaikka kuinka olisi terapeutti paikalla.
Vai oletitko että terapeutti kertoo mikä sinussa on vikana ja mitä sille pitää tehdä? Ei vaan toimi niin.
Se on erityisterapeutti mutta se on tavallista keskustelua, kuin tutun kanssa eikä se auta.
No mutta sitähän se terapia on, keskustelua.
Minulla terapeutti aloitti terapioimisen heti. Ajattelin silloin, että se oli hyvä juttu. Nyt myöhemmin ajattelen, että en voi kertoa hänelle asioita, koska hän ei tiedä minusta mitään arkista ja tavallista.
Kerro sille terapeutille tuo. Ole siellä rehellinen ja ärsyyntynyt jos siltä tuntuu. Se on terapian pointti.
Vierailija kirjoitti:
No mutta täytyyhän sen terapeutinkin nyt vähän jeesata ja ohjata miettimään niitä vaikeuksia, eikä vaan jutustella tyylillä "Noh, mitäs söit tänään..? Kiva sää tuolla, melkoisen viileä, juu."
Jos potilaat osaisivat itse ilman minkäänlaista apua ratkaista kaikki ongelmansa, niin miksi ihmeessä he terapiassa istuisivat ja maksaisivat siitä itsensä kipeäksi?
Komppaan ekaa vastaajaa. Terapeutti ei ole autokorjaaja, joka korjaa sut vastaanotollaan, vaan sinun täytyy itse tehdä se työ. Totta kai terapeutin pitää tutustua suhun ja luoda luottamusta teidän välille, että alat puhua tärkeistä asioista.
Terapeutin tehtävä on tehdä sun "pää kipeäksi" eli hän esittää sellaisia kysymyksiä, että joudut itse miettimään niitä vastauksia. Aina se ei ole helppoa ja voi tuntua ärsyttävältäkin.
Toki terapeuttejakin on moneen lähtöön ja kapina terapiaa vastaan kuuluu prosessiin myös, mutta ehkä vähän myöhäisemmässä vaiheessa kuin ihan aluksi. Tärkeää tietenkin on, että kemiat kohtaavat terapeutin kanssa. Kuitenkin terpiasuhde on suhde kahden ihmisen välillä. Ei ole yhdentekevää, millainen terapeutti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta täytyyhän sen terapeutinkin nyt vähän jeesata ja ohjata miettimään niitä vaikeuksia, eikä vaan jutustella tyylillä "Noh, mitäs söit tänään..? Kiva sää tuolla, melkoisen viileä, juu."
Jos potilaat osaisivat itse ilman minkäänlaista apua ratkaista kaikki ongelmansa, niin miksi ihmeessä he terapiassa istuisivat ja maksaisivat siitä itsensä kipeäksi?
Terapiassa pääsee vapaasti pohtimaan asioitaan. Voit itse tehdä aloitteen ja alkaa kertomaan itsestäsi ja asioistasi, se on tärkeä osa terapiaa. Jos terapeutti liiaksi alkaa kyselemään ja ohjailemaan keskustelua, niin hän saattaa vaikuttaa sillä ajatuksiisi ja se ei tietenkään ole hyvä homma.
Ole elämäni aikana puhunut suunnilleen kuudelle psykoterapeutille, psykologille tai psykiatrille. Ihan tavallista puhetta on ollut, mutta minua nämä jokainen auttoivat kukin tavallaan.
Tavalliseksi puheeksi lasken siis sen että puhun muistihäiriöistä, parisuhteen tilasta ja ongelmista työpaikalla, ja kyllä näitä olen saanut käsiteltyä, mutta itse minun on ne pitänyt tuoda esille.
Ammattilaiset ovat erittäin varovaisia tarkkojen kysymysten kanssa, käsittääkseni: yksityiskohtien olettaminen saattaa saada terapoitavan keksimään niitä terapeutin kysymysten mukaan ihan jo tiedostamattomasta miellyttämisenhalusta. Tällä tavalla ei päästä selville oikeista ongelmista.
Huvitti kun soitin kerran yhdellekin psykologille: tyyppi oli niin varovainen puheissaan että otti aikansa ennen kuin sai sanotuksi ettei oikeastaan ennätä juuri sillä hetkellä puhumaan.
Minkä tyyppistä terapiasi on?
Itse käyn kelan hyväksymällä terapeutilla traumaterapiassa kaksi kertaa viikossa. Ensimmäinen vuosi oli sitä sitä jutustelua, koska terapiassa on kolme vaihetta: vakauttaminen, varsinainen traumojen läpikäyminen ja integroiminen. Tästä syystä terapia kestää helposti kahdesta kolmeen vuotta. Ei terapia ole sitä että käydään heti itse asiaan. Ja nimenomaa hyvä terapeutti haluaa tutustua sinuun todella hyvin ennen asioiden työstämistä, koska terapeutilla on myös iso vastuu siitä, ettet mene yhtäkkiä huonompaan kuntoon, vaan terapuetti osaa lukea sinua ja pysytella kanssasi siellä sietorajojen sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan ekaa vastaajaa. Terapeutti ei ole autokorjaaja, joka korjaa sut vastaanotollaan, vaan sinun täytyy itse tehdä se työ. Totta kai terapeutin pitää tutustua suhun ja luoda luottamusta teidän välille, että alat puhua tärkeistä asioista.
Terapeutin tehtävä on tehdä sun "pää kipeäksi" eli hän esittää sellaisia kysymyksiä, että joudut itse miettimään niitä vastauksia. Aina se ei ole helppoa ja voi tuntua ärsyttävältäkin.
Toki terapeuttejakin on moneen lähtöön ja kapina terapiaa vastaan kuuluu prosessiin myös, mutta ehkä vähän myöhäisemmässä vaiheessa kuin ihan aluksi. Tärkeää tietenkin on, että kemiat kohtaavat terapeutin kanssa. Kuitenkin terpiasuhde on suhde kahden ihmisen välillä. Ei ole yhdentekevää, millainen terapeutti on.
Ei. Mun terapia ei ole sellaista "etsi vastauksia". Eikä ongelmanratkaisua.
Sillä on työkalut mutta se ei käytä niitä.
Otin asian puheeksi. Vastaus oli sellainen että
"ei vielä, tutkitaan".
Se pohtii vaan teorioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä terapiasuuntaus ei ole aloittajalle oikea. Kun kyllä sen pitää mennä just niin, että terapeutti saa asiakkaassa niitä asioita tapahtumaan, eihän sinne vittu muuten kannata mennä jorisemaan. Jos terapeutti puhuu aidasta ja asiakas aidan seipäästä niin ketä se hyödyttää.
Nim. Kokemusta on
Ja kokemusta on terapiasta, jossa ollaan asioiden ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn kelan hyväksymällä terapeutilla traumaterapiassa kaksi kertaa viikossa. Ensimmäinen vuosi oli sitä sitä jutustelua, koska terapiassa on kolme vaihetta: vakauttaminen, varsinainen traumojen läpikäyminen ja integroiminen. Tästä syystä terapia kestää helposti kahdesta kolmeen vuotta. Ei terapia ole sitä että käydään heti itse asiaan. Ja nimenomaa hyvä terapeutti haluaa tutustua sinuun todella hyvin ennen asioiden työstämistä, koska terapeutilla on myös iso vastuu siitä, ettet mene yhtäkkiä huonompaan kuntoon, vaan terapuetti osaa lukea sinua ja pysytella kanssasi siellä sietorajojen sisäpuolella.
Sanoin sille että olen valmis kohtaamaan asiani ja kun olen esikäsitellyt niitä jo muualla.
Olen valmis ja oon ollut monissa ryhmissä ja kehoryhmissäkin.
Mutta mikään ei etene. Kuljemme eri raiteilla.
Ja viimeisenä vuonna kun on vain 40 käyntiä
käytettävissä.
Ja silloin kun se työstäminen alkaa, olisi tärkeää että käyntejä olisi riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei vielä, tutkitaan".
Se pohtii vaan teorioitaan.
Nyt en ymmärrä. Terapiassahan juuri etsitään vastauksia ja ratkaisua ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä terapiasuuntaus ei ole aloittajalle oikea. Kun kyllä sen pitää mennä just niin, että terapeutti saa asiakkaassa niitä asioita tapahtumaan, eihän sinne vittu muuten kannata mennä jorisemaan. Jos terapeutti puhuu aidasta ja asiakas aidan seipäästä niin ketä se hyödyttää.
Nim. Kokemusta on
Ja kokemusta on terapiasta, jossa ollaan asioiden ytimessä.
Tätä tarkoitan. Haluan asioiden ytimeen.
En teorioita. Tiedän että on menetelmiä päästä heti asioiden ja tunteiden äärelle ja voihan sitä silti sepustaa teoriat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei vielä, tutkitaan".
Se pohtii vaan teorioitaan.Nyt en ymmärrä. Terapiassahan juuri etsitään vastauksia ja ratkaisua ongelmiin.
Ei tämä ole sellaista ratkaisukeskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn kelan hyväksymällä terapeutilla traumaterapiassa kaksi kertaa viikossa. Ensimmäinen vuosi oli sitä sitä jutustelua, koska terapiassa on kolme vaihetta: vakauttaminen, varsinainen traumojen läpikäyminen ja integroiminen. Tästä syystä terapia kestää helposti kahdesta kolmeen vuotta. Ei terapia ole sitä että käydään heti itse asiaan. Ja nimenomaa hyvä terapeutti haluaa tutustua sinuun todella hyvin ennen asioiden työstämistä, koska terapeutilla on myös iso vastuu siitä, ettet mene yhtäkkiä huonompaan kuntoon, vaan terapuetti osaa lukea sinua ja pysytella kanssasi siellä sietorajojen sisäpuolella.Sanoin sille että olen valmis kohtaamaan asiani ja kun olen esikäsitellyt niitä jo muualla.
Olen valmis ja oon ollut monissa ryhmissä ja kehoryhmissäkin.
Mutta mikään ei etene. Kuljemme eri raiteilla.
Ja viimeisenä vuonna kun on vain 40 käyntiä
käytettävissä.
Ja silloin kun se työstäminen alkaa, olisi tärkeää että käyntejä olisi riittämiin.
Mutta terapeutilla on hirveän hankalaa auttaa sinua läpikäymään yhtään mitään jos ei saa tutustua sinuun ensin. Ymmärrätkö?
Sano uudestaan ettet ole tyytyväinen. Kyllä sinun ja sinun tarpeittesi täytyy olla etusijalla terapiassa. Jutellaa siitä, mitä toiveita ja odotuksia sinulla on terapialle.
Ja se 40 käyntiä riittää melkein koko vuodeksi, jos on määritelty 1 käynti viikossa. Terapeutilla on myös lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erityisterapeutti mutta se on tavallista keskustelua, kuin tutun kanssa eikä se auta.No mutta sitähän se terapia on, keskustelua.
Just tän takia sanoinkin psykiatrille viimeks että kirjottaa vaan ne lääkkeet, ettei se terapia mitään auta.