Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hermot menee Kelan terapiassa!

Vierailija
27.01.2016 |

Sain valittua terapeutin ja oletin että kaikki on ok. Nyt oon käynyt jo monta kertaa ja en ole ollenkaan tyytyväinen!
Terapia ei ole sitä mitä sen pitäis olla.
Tavallista jutustelua. Ymmärtää kyllä hyvin.
Mutta haluaa tutustua pitkään ennen kuin aloittaa työskentelyn.
Haaskuuseen menee käynnit koko ajan.
Se voisi olla hyvä terapeutti jos se haluais.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain valittua terapeutin ja oletin että kaikki on ok. Nyt oon käynyt jo monta kertaa ja en ole ollenkaan tyytyväinen!

Älä huoli, sinun ja terapeuttisikin elämän maksaa yhteiskunta. Voi hyvin raukkaparka. 

Vierailija
42/72 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkitys sillä että onko kelan terapiaa vai mitä on ? Onko idea siinä että pitäisi olla ei kelan terapiaa ?

Menee avauksesta jotenkin uskottavuus tuon "kelan" terapian takia.

Kai sää ymmärrät että on kyse myös yhteiskunnan rahoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä tyyppistä terapiasi on?

Itse käyn kelan hyväksymällä terapeutilla traumaterapiassa kaksi kertaa viikossa. Ensimmäinen vuosi oli sitä sitä jutustelua, koska terapiassa on kolme vaihetta: vakauttaminen, varsinainen traumojen läpikäyminen ja integroiminen. Tästä syystä terapia kestää helposti kahdesta kolmeen vuotta. Ei terapia ole sitä että käydään heti itse asiaan. Ja nimenomaa hyvä terapeutti haluaa tutustua sinuun todella hyvin ennen asioiden työstämistä, koska terapeutilla on myös iso vastuu siitä, ettet mene yhtäkkiä huonompaan kuntoon, vaan terapuetti osaa lukea sinua ja pysytella kanssasi siellä sietorajojen sisäpuolella.

Joopa joo :)

En mene huonompaan kuntoon. Olen siedättänyt itseäni jo kestämään tuntemuksia.

Vierailija
44/72 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

Transferenssitunteesi terapeuttia kohtaan ovat heränneet noin pian. Ne ovat lapsuudessa toteutumatta jääneitä toiveita vanhempiasi kohtaan. Sisäinen lapsesi tarpeita. Vihan tunteen herääminen on hyvästä.

Kuulostaa minun terapeutiltani. Hymisee vain.

Vierailija
45/72 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

Transferenssitunteesi terapeuttia kohtaan ovat heränneet noin pian. Ne ovat lapsuudessa toteutumatta jääneitä toiveita vanhempiasi kohtaan. Sisäinen lapsesi tarpeita. Vihan tunteen herääminen on hyvästä.

Kuulostaa minun terapeutiltani. Hymisee vain.

Aivan!

Vierailija
46/72 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia on sun työtä itses kanssa.

Ite sinun pitää ittes tajuta ja työstää vaikka kuinka olisi terapeutti paikalla.

Vai oletitko että terapeutti kertoo mikä sinussa on vikana ja mitä sille pitää tehdä? Ei vaan toimi niin.

No mutta täytyyhän sen terapeutinkin nyt vähän jeesata ja ohjata miettimään niitä vaikeuksia, eikä vaan jutustella tyylillä "Noh, mitäs söit tänään..? Kiva sää tuolla, melkoisen viileä, juu."

Jos potilaat osaisivat itse ilman minkäänlaista apua ratkaista kaikki ongelmansa, niin miksi ihmeessä he terapiassa istuisivat ja maksaisivat siitä itsensä kipeäksi?

Tarkoitatko että terapeuttisi ohjaa keskustelun pois sinusta? Ottaisin puheeksi terapeutin kanssa. Terapia on keskustelua, mutta ei säästä ainakaan terapeutin aloitteesta.

Vierailija
47/72 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se varsinainen terapiatyöskentely tarkoittaa? Puhumista, kirjoittamista, jotain tehtäviä?

Vierailija
48/72 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten haluat ? Jos et saa apua pääkoppaasi niin älä sitten enää mene kelan terapiaan. Sillä siitä pääset.

Vierailija
49/72 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut käymään terapiassa nyt vuoden ja 34 kertaa ilmeisesti olen käynyt (terapeutti sanoi)

"joudun" käymään siellä,että saan jatkaa ammatissani, koska olen itse eräänlainen auttaja myös. Väärinkäytin lääkkeitä, koska tykkään siitä tunteesta. Virallisesti kärsin masennuksesta ja käytin sen vuoksi.

En koe saavani mitään apua sieltä, mutta empä sitä odottanutkaan. Nyt sain onneksi käynnit harvemmiksi, kerran kahdessa viikossa ja kesällä ne loppuu. jes!

Terapeutin mielestä olen oivaltanut runsaasti ja upeasti kaikkea ja terapia on edistynyt oikein hienosti. Noh. olen lukenut melkoisesti psykologiaa, psykiatriaa. Kyllä minä osaan oivaltaa :D

Minulle terapia on ilmaista. Voi kun tämäkin turhake olisi annettu jollekin, joka ko. apua haluaisi :)

Vierailija
50/72 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ihmiset haluaa käydä jauhamassa asioitaan jollekin, jolle maksetaan kuuntelusta? Mitä vikaa teissä on kun ei selviä normaalielämässä? No onneksi tuollaisten takia on sit kokonaiselle armeijalle töitä.

Vierailija
51/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut nämä samat asiat toiselle sivulle joten en tiedä saako tänne uppaa mitään linkkewjä niin laitan nyt samoja kirjoituksia terapiaan liittyen:

Millaisia kokemusia teillä on ollut pakko-toistojen hoitomenetelmät psykoterapeutin luona ja millaisia ongelmanratkaisu tyylejä kyseinen terapeutti on käyttänyt ?

Tässä on jotain minun kohdaltani :

Välillä kun terapiassa oikein kaivamalla kaivetaan mitä sitten entä sitten mitä sitten tapahtuu jos teet noin miltä se tuntuu-tuntemuksia.

Kysymykset on jollain tapaa yksinkertaisia, mutta niihin vastaaminen voi olla vaikeaa.

- Miksi tarkastat sen niin monta kertaa ?

- Mitä siitä voisi tapahtua jos jätät sen tarkistamatta ?

- Onko sinulla usein jäännyt ulko-ovi auki tai onko se auennut itsestään ja jos ei niin miksi sitten sinä tarkastat aina sen ?

- Voit yrittää tarkastaa yhdellä kerralla, mutta mieti miksi tarkastat sen niin monta kertaa terapeutti toteaa minulle.

Olen yrittänyt kertoa hänelle seuraavia asioita:

Mitä enemmän pyrin vastustamaan kiusausta tarkistaa jotain esinettä, kahvinkeitintä tai jotain muuta esinettä niin sitä pahemmaksi ja ahdistavammaksi tilanne käy.

Yritän miettiä laskemalla esim: viiteen jolloin tarkistaminen loppuu, mutta laskeminen alkaakin yhä uudestaan ja uudestaan. Tilanne on kuin noidankehän joka tuottaa minun ja esineen ympärille magneettikentän josta on vaikea päästä irti.

Eli mitä enemmän tarkistan sitä enemmän ahdistus ja epävarmuus nousee mielessäni ja kehossani. Keho voi alkaa hikoilee, tulee kuuma jne.

Päästessäni kiusallisesta tilanteesta hetkellisesti irti, tulen huomaamaan, että tämä sama ilmiö tulee toistumaan uudestaan ja uudestaan.

sain lääkityksen josta voi olla hetken helpotus jllekkin, mutta ( ei toimi minun kohdalla ) se ei poista silti kuitenkaan itse ongelmaa.

Välillä tuntuu siltä, että kun kerron ja toistan näitä samoja kertomuksia terapeutille niin hän toistaa usein näitä samoja kysymyksiä.

Mietin, että eikö hän muista vai onko se kenties jokin testi, että jos yhdeksännellä kerralla tarina on vielä sama, mutta kymmenellä kerralla taas eri niin silloin varmaan ihmetellään.

Jotenkin tuntuu siltä, että minun pitäisi tietää vastaukset näihin kysymyksii siitä miksi minä toimin sillä tavalla, että toistan näitä tarkistamis-pakkoja rituaaleja.

Aivankuin minun pitäisi itse ratkoa kyseinen ongelma, että miksi näin tapahtuu. Ymmärrän toki, että terapeutin tehtävä on karkottaa ja pääsemällä henkilön ajatusmaailmaan sekä elämän taustaa jos niillä on jotain vaikuttavia tekijöitä.

Esim. joku murtautunut kotiin ja jäännyt siitä joku pelkotila jolloin asunnonnossa asuva henkilö tarkistaa oven niin monta kertaa.

Jokatapauksessa tuommoisilla kysymyksillä, ei mielestäni ratkota asioita. Tuommoiset arvoituskysymykset tuntuu enemmän sana-ristikko tehtäviltä. Terapeutilla pitäisi olla mielestäni muunlaisia ongelmanratkaisukeinoja jolla voitaisiin harjoitella noidankehän irtipääsemisestä.

Jos tietäisin vastaukset omaan toimintaani niin ehkä myös ratkoisin ne itsekin enkä tarvitsisi terapeutin palveluja siinä vaiheessa.  ----> jatkuu

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vierailija
52/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastaus aiheeseen:

Muistan, kun eräs tuttu sanoi jotain tämän tapaista psykiatreista:

" Ei ne koskaan auta, ne vain kyselee ".

Terapeutteja on joka lähtöön joten tässä alla on kolme vinkkiä ennen terapiahoidon aloittamista ja itse käyntien aikana:

Vinkki 1: Ota selvää terapeutista joka sinua voisi kiinnostaa. Katso mainitaanko hänestä mitään erikois-vahvuuksia jos hän on esimerkisi johonkin tiettyyn aihe-alueeseen perehtynyt ja tässä kohtaa se on pakko-toiminnot. On paljon terapeutteja jotka osaa yleisesti auttaa jonkun stressin tai masennuksen kanssa ja se yleisin on mielestäni kognitiivinen menetelmä.

Vinkki 2: Tee muistiinpanoja eri asioista, kun aloittaa käynnit terapeutin kanssa.

Kannattaa laittaa muistiin seuraavia asioita:

- Millaisia kysymyksiä terapeutti esittää sinulle.

- teettekö mitään harjoituksia yhdessä ja jos teette niin mitä sekä millaisia tuntemuksia ne ovat saaneet aikaa sekä onko niistä ollut mitään hyötyä

- Millainen terapeutin olemus on ja kuinka vuorovaikutukset toimii esim: Kyseleekö hän vain sinulta kysymyksiä ja sinä vain vastaat niihin vai kertooko hän asioita jotka voisi helpoittaa oloasi.

- Antaako hän mitään kotitehtäviä tai materiaalia mitä voisit käydä niin itseksesi kotona läpi ja käyntien aikana taas vähän kertailla niiden omia tuntemuksia

Vinkki 3: Mieti erilaisia kysymyksiä kotona valmiiksi jotka voi esittää sitten käynnin aikana esim: Onko sinulla mitään harjoituksia joita voitaisiin käydä yhdessä läpi sekä myös itsekseni kotona ?

Tässä kohtaa moni asiakas voi mennä terapeutin seuraavaan kysymykseen halpaan, kun hän esittää kysymyksen " millaisia harjoituksia sinä olit ajatellut ?" tai

"oliko sinulla jotain erityistä mielessä esim toiveita tai jotain ?".

Tässä kohtaa kannattaa aina vastaa takaisin " sellaisia harjoituksia mitä SINÄ voisit suositella minulle". Älä anna mennä tilanteen siihen, että vain sinä keksit itse ratkaisut ja terapeutti esittää kysymyksiä ja kuuntelee, tämä on sitä kognitiivista menetelmää joka ei mielestäni ole aina paras mahdollinen menetelmä. Vaikka moni onkin kehunut ja siitä on kirjoittanut paljon. Kun aloitat terapiakäynnin jonkun luona seuraa tilannetta 3-6 kuukautta ja jos et koe häntä hyödylliseksi, vaihda terapeuttia.

Vierailija
53/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla kognitiivisen menetelmän sijasta vaikka ratkaisukeskeistä terapiaa.

Lääkäri voi ehkä suositella jotain terapeuttia, mutta asiakas usein joutuu itse etsimään netistä kyseisen terapeutin ja näin itsekin suosittelen, koska näitä terapeutteja löytyy pilvin pimein. Kannattaa ehdottomasti ottaa terapeutin tausta huomioon ja siitä mihin hän on erikoistunut, koska terapeuteissa on kyllä eroja.

Vierailija
54/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillisalaattia kirjoitti:

Kannattaa kokeilla kognitiivisen menetelmän sijasta vaikka ratkaisukeskeistä terapiaa.

Lääkäri voi ehkä suositella jotain terapeuttia, mutta asiakas usein joutuu itse etsimään netistä kyseisen terapeutin ja näin itsekin suosittelen, koska näitä terapeutteja löytyy pilvin pimein. Kannattaa ehdottomasti ottaa terapeutin tausta huomioon ja siitä mihin hän on erikoistunut, koska terapeuteissa on kyllä eroja.

No kyllä ongelmat on aika pieniä jos jollain ratkaisukeskeisellä selviää.

Kyse ei ole pelkästään ratkaisuista vaan aivan muista asioista.

Vierailija
55/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykodynaaminen psykoterapia ainakin on tuollaista että terapeutti ei "saa" itsenäisesti nostaa mitään aihetta esiin tai ehdottaa suuntaa johon voisitte lähteä etenemään. Psykodynaamisessa terapeutin tehtävä on myötäillä sinua vaikka puhuisit koko käynnin ajan säästä.

Vierailija
56/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole psykodynaamista. Sain suunnan muutettua enkä ole vielä vaihtanut terapeuttia.

Nyt mennään ytimeen missä asiat ja tunteet on.

Ei sitä pelkkää teorian kuuntelua.

Kuinka moni tämmöiseen alistuukaan?

Vierailija
57/72 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite sinun pitää ittes tajuta ja työstää vaikka kuinka olisi terapeutti paikalla.

Vai oletitko että terapeutti kertoo mikä sinussa on vikana ja mitä sille pitää tehdä? Ei vaan toimi niin.

No mutta täytyyhän sen terapeutinkin nyt vähän jeesata ja ohjata miettimään niitä vaikeuksia, eikä vaan jutustella tyylillä "Noh, mitäs söit tänään..? Kiva sää tuolla, melkoisen viileä, juu."

Jos potilaat osaisivat itse ilman minkäänlaista apua ratkaista kaikki ongelmansa, niin miksi ihmeessä he terapiassa istuisivat ja maksaisivat siitä itsensä kipeäksi?

Tarkoitatko että terapeuttisi ohjaa keskustelun pois sinusta? Ottaisin puheeksi terapeutin kanssa. Terapia on keskustelua, mutta ei säästä ainakaan terapeutin aloitteesta.

Kyllä mun terapeutti mielellään keskustelee ensin säästä. Ja omista menoistaan. Hiton ärsyttävää.

Vierailija
58/72 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Edistystä on tapahtunut nimenomaan tuolla asioiden ja tunteiden ytimeen menemisellä ja siihen on olemassa oma menetelmä.

Saas nähdä tapahtuuko konkreettisia muutoksia elämässä.

Mutta suuri juttu oli minkä sain kiinni.

Ap

Vierailija
59/72 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun terapeutti mielellään keskustelee ensin säästä. Ja omista menoistaan. Hiton ärsyttävää.

Jotenkin tuttua...sama terapeutti?

Vierailija
60/72 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun terapeuttini on sitten varmaan tuollainen psykosynaaminen. Hän ei juurikaan puhu mitään. Hän ei kysele, ei keskustele, ei ohjaa puheitani. Olen nyt melkein kolme vuotta puhunut samoista asioista. En pääse eteenpäin. En ymmärrä mitä hyötyä tällaisesta terapiasta on. Kaipaisin keskustelevaa terapeuttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi