hermot menee Kelan terapiassa!
Sain valittua terapeutin ja oletin että kaikki on ok. Nyt oon käynyt jo monta kertaa ja en ole ollenkaan tyytyväinen!
Terapia ei ole sitä mitä sen pitäis olla.
Tavallista jutustelua. Ymmärtää kyllä hyvin.
Mutta haluaa tutustua pitkään ennen kuin aloittaa työskentelyn.
Haaskuuseen menee käynnit koko ajan.
Se voisi olla hyvä terapeutti jos se haluais.
Kommentit (72)
Terapiasuuntaukset ovat keskenään erilaisia.Psykodynaamisen terapeutin ei kuulukaan tehdä mitään temppuja eikä tekniikoita.Idea on,että korjaat itse itsesi ja terapeutti toimii transferensdin kohteena ja aikuisiän kehitysobjektina.Kognitiivisessa terapiassa muutetaan ajattelu-ja käyttäytymistapoja ja ratkaisukeskeisessä pyritään konkretiaan.Kaikki terapiat eivät sovi kaikille,eivätkä kaikki hyödy terapiasta,mutta sen tietää vasta kokeiltuaan.On myös parempia ja huonompia terapeutteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeuttini on sitten varmaan tuollainen psykosynaaminen. Hän ei juurikaan puhu mitään. Hän ei kysele, ei keskustele, ei ohjaa puheitani. Olen nyt melkein kolme vuotta puhunut samoista asioista. En pääse eteenpäin. En ymmärrä mitä hyötyä tällaisesta terapiasta on. Kaipaisin keskustelevaa terapeuttia.
No mitä hyötyä tostakin on?
Vaihda!
Vaihdan heti kun saan jostain toisen terapeutin. Minulla on kaupungin maksusitoumus ja se ei käy kovin monelle terapeutille. Nykyinen on ainoa joka otti uusia asiakkaita. Nyt vaan pitäisi löytää joku toista terapiasuuntaa edustava terapeutti joka ottaa uusia asiakkaita ja jolle käy tuo maksusitoumus.
Vierailija kirjoitti:
itte huomasin saman kun kävin pari käyntiä kaupungin psykologilla. Sama kuin olisi naapurin mummollle jutellu niitä näitä: on säitä pidelly...ym. Tarkistapas terapeuetin koulutustaustat tarkkaan!Nykyään on avattu tää terapeutin nimike myös vain vähän opiskelleille, jotka eivät ole opiskelleet yliopisto tutkintoa suomessa. Ovat esim. sairaanhoitajia jotka käyny jonkun kurssin.tms.
Niin, kuka vaan voi sanoa itseään terapeutiksi, mutta kuka vaan EI voi sanoa itseään psykoterapeutiksi.
Oon myös kokenu tuon jutteluterapian " mille hyllylle laitat sen uuden kattilan" ja " lähetätkö viestin kaverillesi".
Aloittaja on terapiaa dissaava provo. Puhuu ristiin siitä miten on kelan terapiassa ja miten maksaa 160e/kerta. Kukaan kelan terapiassa oleva ei maksa tuollaisia summia. Tarkista seuraavan kerran edes faktat ennen kuin alat provota inhoamaasi ammattiryhmää kohtaan.
Terapiaan tehdään lisäksi tutustumis/arviointikäyntejä yhdestä viiteen ennen terapiasopimuksen kirjoittamista. Kyllä useammalla kerralla jo huomaa jos terapeutin tyylu ei miellytä, sen jälkeen kokeilee jotain toista. Kokeilukerrat ovat juuri siksi ettei solmita sopimuksia sellaisen kanssa josta pitää jatkossa vain valittaa. Suuntauksellakin on suuri merkitys. Jos haluaa asioihin ratkaisuja niin miksi hakeutua psykodynaamiseen?
Mulla sama kokemus kelan terapeutista. Toistaa samoja kysymyksiä ja tulee olo ettei muista mitä olen tuhat kertaa sanonut. Haluaa ärsyttää?
Viha kasvattaa vihaa - vanha intiaanisananlaskukin sanoo, että se puoli kasvaa mitä ruokit. Jos haluat terapian missä ruokitaan vihaa, avuttomuutta ja mitättömyyttä sekä kaikkea huonoa mitä olet tuntetunut, varaudu että kelan 3v ei riitä vaan joudut maksamaan omasta pussistasi lisää.
Toki sekin tie vapauttaa, jos terapiasuuntaus ja terapeutti ovat vain sinulle sopivia
Terapiabingo, tee 3*3 ruudukko ja laita ruksi kun terapiassa tapahtuu: kuinka montaa kohtaa saat terapian aikana: Huuda bingo aina kun saat kolmen suoran ja katso miten terapeuttisi suhtautuu.
Toistaa samoja kysymyksiä
Tekee tulkintoja vierestä
Tekee vääriä tulkintoja
Provosoi
On hiljaa kun kaipaat kommenttia
Keskeyttää ei anna pohtia
Vie huomion muualle
Kääntää ongelmat sinun syyksi
Peilaa ja matkii sinua
Osoittaa ilmeillään halveksuntaa, mitätöintiä
Kuvaa terapiasuhdetta
Pidättäytyy vuorovaikutuksesta
Jättäytyy taustalle
On seinä
"Työntää sinut kalliolta alas"
Osoittaa empatiaa ja ymmärrystä "vihamiehillisesi"
Haukkuu sinut samalla tavalla kuin sinä purat pahaa oloa "vihamiehistäsi"
Syyllistää vanhempasi - ongelma on varhaislapsuudessasi
Huokailee
Kysyy miltä sinusta tuntuu
Ai, että Kelalla on nykyään terapeuttejakin listoillaan? Minä olen tyhmänä kuvitellut, että ne on ulkopuolisia, joiden kulut Kela maksaa?
Kelan terapeutti jatkuvasti kyselee samoja asioita ja muutenkin haukottele, katsoo kelloa ja odottaa reagointia. En koe terapiaa millään tavalla hyvänä asiana.
Eikö terapeutit yleensä tarjoa tutumiskäynnin ennen kuin puolin ja toisin sitoudutaan työskentelemään yhdessä? Mulla vasta kolmannen ihmisen kanssa löytyi yhteinen sävel. Ei tosin ollut Kelan tukemaa terapiaa, eikö siinä prosessissa ole mahdollista etsiä itselle sopivaa terapeuttia?
No mitä hyötyä tostakin on?
Vaihda!