Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen voidaan heittää nopeammin ulos lokakuussa

Vierailija
15.09.2026 |

Suuren vuokranantajan linjanmuutos: Vuokralainen voidaan heittää nopeammin ulos jatkuvien juhlien vuoksi

Vuokranantaja Lumo aikoo purkaa häiriköiden sopimukset nopeammin lokakuun lakimuutoksen jälkeen.

Lumon yhteiskuntapäällikkö Tarik Ahsanullah kertoo, että häiriöilmoitukset ovat kasvaneet 7 000:een.

Vuokrasopimuksen purku on huomattavasti nopeampaa kuin irtisanominen, joka kestää kuukausia.

Vuokralainsäädäntö tosiaan muuttuu lokakuussa 2026.

Eniten julkisuudessa on ollut esillä tupakointikielto, mutta muutoksia on tulossa myös vuokrasopimuksen purkuun.

Sen saa tulevaisuudessa tehdä myös muun painavan syyn perusteella. Asiasta saa varoittaa sähköisesti, ei siis enää tarvitse laittaa haastemiestä asialle.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei vuokrasopimuksen purkamisen jälkeen lähde asunnosta, on haettava häätöä käräjäoikeudesta kuten ennenkin. 

Tämänkin pitäisi olla aiempaa nopeampaa, sillä tuomioistuinten pitäisi nyt tänä syksynä alkaa käsitellä häätöjä muita riita-asioita nopeammin.

Orpo-Purra tätä kiirehtimistä on hoitanut.

Vierailija
2/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla ankea talvi asunnottomana joillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmin häätöjen taustalla Suomessa ei ole häiriköinti vaan vaikeudet maksaa vuokraa.

Koska hallitus teki leikkauksia juurikin pienituloisille. 

Asunnottomuus on viime vuosina kääntynyt kasvuun. 

”Me kannustamme ottamaan yhteyttä heti, jos esimerkiksi tulot muuttuvat niin, että vuokra on liian kallis. Meillä on tätä varten oma asumisneuvoja”, sanoo A.

Iso vuokranantaja pystyy hänen mukaansa tällaisissa tapauksissa myös etsimään tilalle edullisempaa asuntoa pieniä tehokkaammin.

Vierailija
4/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä uutinen

Vierailija
5/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin silti jos asuu ihmisiksi niin vuokrasuhdetta on aika vaikea purkaa vuokranantajan toimesta. Se taas että häiriköivä vuokralainen saadaan pois talosta on myös muiden asukkaiden etu. 

Vierailija
6/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Juhlii sitten sillan alla.

Vierailija
7/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua asumisneuvoja painostaa jatkuvasti muuttamaan pois, vaikka olen sanonut, että maksan kyllä mielelläni enemmän kun vaan voin edelleen tässä asua. On niin hyvällä paikalla tämä talo. kaikki palvelut ihan vieressä. Tämä asumisneuvoja suorastaan vaatii minua muuttamaan jonnekin korpeen missä ei ole mitään muuta kuin yksi ylikallis pieni ruokakauppa. Olen sasnonut että en suostu, mutta se vaan vänkää ja vänkää. Tiedän kyllä, että asuntoni halutaan muuttajille. 

Vierailija
8/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin silti jos asuu ihmisiksi niin vuokrasuhdetta on aika vaikea purkaa vuokranantajan toimesta. Se taas että häiriköivä vuokralainen saadaan pois talosta on myös muiden asukkaiden etu. 

Lisään vielä, että ongelma on silloin kun häiritsevä käytös johtuu (mielen)terveyden häiriöistä. Silloin ihminen tarvitsee hoitoa, ei häätöä. Näitä tapauksia on kuitenkin vaikea bonusta muiden joukosta.

Vierailija
9/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmin häätöjen taustalla Suomessa ei ole häiriköinti vaan vaikeudet maksaa vuokraa.

Koska hallitus teki leikkauksia juurikin pienituloisille. 

Asunnottomuus on viime vuosina kääntynyt kasvuun. 

”Me kannustamme ottamaan yhteyttä heti, jos esimerkiksi tulot muuttuvat niin, että vuokra on liian kallis. Meillä on tätä varten oma asumisneuvoja”, sanoo A.

Iso vuokranantaja pystyy hänen mukaansa tällaisissa tapauksissa myös etsimään tilalle edullisempaa asuntoa pieniä tehokkaammin.

Miksi ihmeessä vuokranantaja etsii maksamatta jättäneelle halvempaa asuntoa?

Vierailija
10/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua asumisneuvoja painostaa jatkuvasti muuttamaan pois, vaikka olen sanonut, että maksan kyllä mielelläni enemmän kun vaan voin edelleen tässä asua. On niin hyvällä paikalla tämä talo. kaikki palvelut ihan vieressä. Tämä asumisneuvoja suorastaan vaatii minua muuttamaan jonnekin korpeen missä ei ole mitään muuta kuin yksi ylikallis pieni ruokakauppa. Olen sasnonut että en suostu, mutta se vaan vänkää ja vänkää. Tiedän kyllä, että asuntoni halutaan muuttajille. 

Aiotko siis omatoimisesti maksaa korkeampaa vuokraa vai mitä tarkoitat? Mikä on asumisneuvoja ja miksi hän luulee voivansa kertoa missä sinun kannattaa asua?

Vierailija
11/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku asumisnuvoja edes on suhun yhteydessä jos mitään ongelmia ei ole. Ymmärän jos kerran tarjoaa "paremaa" vaihtoehtoa, mutta epäkohteliasta alkaa tyrkyttää.. Laita estoon.

Vierailija
12/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä h*lvetin asuntoneuvoja? Oletko joku kehitysvammainen asuntolassa?

Vierailija
13/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!🥳 Hyvä muutos!

Vierailija
14/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika!

Mieti onko ankeaa jos tässä pimeydessä ei saa edes nukkua öisin naapurin metelöinnin takia?

Vierailija
15/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että ongelma on silloin kun häiritsevä käytös johtuu (mielen)terveyden häiriöistä. Silloin ihminen tarvitsee hoitoa, ei häätöä. Näitä tapauksia on kuitenkin vaikea bonusta muiden joukosta.

Eikö tuollainen kuulu joka tapauksessa laitoshoitoon, ei vuokra-asuntoon?

Vierailija
16/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötät. Irtisanomiseen ei tarvita syytä. Kunhan lain irtisanomisajan puitteissa irtisanoo.

Vierailija
17/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu hoitoon kyllä, mutta pelkkä häätö ei auta häntä yhtään, naapureita kylläkin. 

Vierailija
18/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötät. Irtisanomiseen ei tarvita syytä. Kunhan lain irtisanomisajan puitteissa irtisanoo.

Vuokralainen ei tarvitse syytä, vuokranantaja tarvitsee (vuokralaisen häiritsevä käyttäytyminen, maksamattomat vuokrat, asunnon otto omaan käyttöön ym.).

Vierailija
19/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä päätös, joka olisi pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Lumo on kunnostautunut epäsosiaalisen aineksen vuokranantajana ja toivottavasti nyt oikeasti ryhtyy toimeen. Tulee huomattavat säästöt veronmaksajillekin, kun ilmaiseksi asuvat törkeästi käyttäytyvät heitetään pihalle. Muut vuokranantajat toivottavasti seuraavat perässä.

Vierailija
20/21 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu hoitoon kyllä, mutta pelkkä häätö ei auta häntä yhtään, naapureita kylläkin. 

Ei häädöllä sitä asukasta yritetäkään auttaa, vaan nimenomaan naapureita.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä