Jos kuolisit tänään, löytyisikö helposti 6 arkunkantajaa?
Vai pitäisikö pyytää seurakunnan työntekijöitä kantamaan?
Kommentit (116)
Löytyisi. Isäni, appiukko, mies, veli, anopin mies, miehen veli. Varakantajiakin löytyisi, setäni, kummisetä , muutama ystävä.
Minun arkkuani kantaisi aviomies, kolme poikaani, siskon mies ja siskon poika.
Mut viskataan uuniin ja tuhkaksi. Ei tartte arkkuja kannella.
Mut viskattais uuniin ja tuhkaksi, ei tarvi kannella pitkin pihoja.
Isä, mies, pari miespuolista kaveria, äidin miesystävä ja kaverin mies. Toivottavasti en kuole vielä pitkään aikaan. -N25
Asun pk-seudulla joten minut haudattaisiin tuhkaamalla koska meillä ei ole varaa arkkupaikkkaan pk-seudun hautausmailla. Ei tarvitse kuin 1 kantaja.
Olen ollut yhden ainoan kerran arkkuhautajaisissa ja se oli vaimoni setä. Silloin meitä oli vain 4 kantajaa. Yksinäinen vanhapoika kun oli mutta ei painanut kuin 60 kiloa ja hautausmaa oli pieni.
Erikoista, että monet perustelevat kantajien tarvitsemattomuutta tuhkauksella. Kyllähän kantajat tarvitaan kantamaan ruumis joko ruumisautosta tai ruumishuoneelta kirkkoon/kappeliin tms, vaikka kyse olisikin tuhkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että monet perustelevat kantajien tarvitsemattomuutta tuhkauksella. Kyllähän kantajat tarvitaan kantamaan ruumis joko ruumisautosta tai ruumishuoneelta kirkkoon/kappeliin tms, vaikka kyse olisikin tuhkauksesta.
Ei tarvitse! Hautausurakoitsija hoitaa sen. Mun isän arkku oli tuotu valmiiksi kappeliin kun menimme sinne sisään. Ja pois kappelista arkku menee ainakin "Hietaniemen Grillissä" lavetilla kiskoja pitkin suoraan uuniin!
Vierailija kirjoitti:
Veljeni ja hänen poikansa. Kaksi vävyä.
Eksäni ja hänen veljensä ehkä. Tai sitten nykyisen mieheni poika ja vävy. '
Paras miespuolinen ystäväni. Kolme rakkainta serkkuani.
(Itkenkin jo...)
Mullakin kyyneleet valuu, mitä helvettiä:D On tuntunut tosi yksinäisenä viime kuukaudet, mutta lukiessani otsikon pystyin sekunnissa vastaamaan että tottakai löytyisi 6 arkunkantajaa. En ookkaan ihan yksin tässä maailmassa...:)
Neljänkin riittää hyvin kantajaksi.
Avopuoliso, ex-mies, isäni, anopin mies ja kaksi läheistä ystävää.
Kyllä löytyisi. Osa sukua, osa ystäväpiiriä (esim. lapsen kummit).
Harvoin kyllä leski kantaa, yleensä hän seuraa arkun perässä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse! Hautausurakoitsija hoitaa sen. Mun isän arkku oli tuotu valmiiksi kappeliin kun menimme sinne sisään. Ja pois kappelista arkku menee ainakin "Hietaniemen Grillissä" lavetilla kiskoja pitkin suoraan uuniin!
Eipä niitä grillejä nyt joka kirkosta löydy.....
Hmm! Varmaan isä, sedät ja serkut kantais arkun eli joo kyllä löytyy :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei liity mitenkään tuhkaukseen, että arkku oli tuotu valmiiksi kappeliin, vaan se oli teidän ja hautausurakoitsijan välinen sopimus. Arkku voidaan tuoda valmiiksi siunaustilaisuuteen, vaikka se haudattaisiin, tai se voidaan kantaa sisään läheisten toimesta, vaikka vainaja tuhkattaisiin.
Löytyisi sekä 6 miestä (aviomies, isä, veli, appiukko, lanko, setä) mutta tarvittaessa myös 6 naista (3 serkkua ja 3 tätiä)
Minä olen monesti sanonut, että ensinnäkin jos joku kirkonmies tuntee pakottavaa tarvetta minua siunailla niin siitä vaan mutta sillä ehdolla, ettei vieraita kiusata oman seurakuntamme kanttorin urkujensoitolla, osaamattoman soitto on järkyttävää kunneltavaa. Jos joku ilmestyy kirkkoon mustissa vaatteissa, tulen ulos arkusta ja ajan semmoisen ulos. Arkuksi kelpaa vaikka Expertiltä pummatuista pahvisista telkkarilaatikoista kokoon teipattu loota, toki sitä voi jollakin purkulaudalla vahvistaa jotta kestää hurjan painoni. Kantajia ei saa olla, vaan yksi seurakunnan työntekijä saa kärrätä meikäläisen pumppukärryillä vaikka ktk:sta tilatun kuorma-auton lavalle ja sillä kyydillä sitten matkustan polttopaikalle. Naisystäväni vieköön tuhkani parhaaksi katsomaansa paikkaan, hän on jo luvannut sen kuin myös sen, ettei koskaan kerro sen paikan sijaintia kenellekään.
Jos eivät nämä ehdot kelpaa niin kipatkoot kaatopaikalle, aivan yhdentekevää minulle.
Joo, löytyisi. Mutta mut tuhkataan