Jos kuolisit tänään, löytyisikö helposti 6 arkunkantajaa?
Vai pitäisikö pyytää seurakunnan työntekijöitä kantamaan?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avomies, veli, isä, appiukko ja kaksi kummisetää.
Ei läheisiä naispuolisia jotka voisi kantaa?
Ei naiset voi, eikä saa, kantaa arkkua.
Mitä sä sekoilet :D Kuka kieltäisi?
Itse olen kantanut molempia isoäitejäni ja toista isoisää. Naiskantajat ovat ihan yleisiä nykypäivänä.
Niin no, nykyään tietty saa vaikka virtsata haudalle, mutta minun maailmassani se on nyt ja aina häpeä.
Syntistä touhua, sanon minä.
Mitäs sanot jos on naispappi siunaamassa? En minä ainakaan siinä isoa eroa näe minkä homman hoitaa mies ja minkä nainen kunhan lopputulos on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen,ettei mun läheiset jaksaisi kantaa mun arkkua :D Mutta joo,on ystäviä ja sukulaisia sen verran että varmaan ne kantajat saataisiin kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisi sekä 6 miestä (aviomies, isä, veli, appiukko, lanko, setä) mutta tarvittaessa myös 6 naista (3 serkkua ja 3 tätiä)
Entäs äiti ja anoppi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että monet perustelevat kantajien tarvitsemattomuutta tuhkauksella. Kyllähän kantajat tarvitaan kantamaan ruumis joko ruumisautosta tai ruumishuoneelta kirkkoon/kappeliin tms, vaikka kyse olisikin tuhkauksesta.
Ei tarvitse! Hautausurakoitsija hoitaa sen. Mun isän arkku oli tuotu valmiiksi kappeliin kun menimme sinne sisään. Ja pois kappelista arkku menee ainakin "Hietaniemen Grillissä" lavetilla kiskoja pitkin
suoraan uuniin!
on hyvin harvinaista että siunaus ja tuhkaus tapahtuu samana päivänä.
Totta kai. Kuvittelisin, etä kantajina olisivat mies, isä, siskojen miehet ja pari läheisintä miespuolista ystävää. Tai voisihan appikin olla kantamassa ja sitten varmaankin esikoisen kummisetä olisi kuudes.
Olen kyllä suunnitellut niin, että lapsenlapseni ovat minua kantamassa.
Mieheni, kolme poikaamme, isäni ja kummisetäni. Kuinka pimeetä on, että olen tätä miettinyt?
No ei kyllä olisi. Exä, isäpuoli, ehkä velipuoli.
Hautajaisiin tuskin tulisi muita kuin ex ja hänen nuorempi lapsi (ehkä vanhempikin), äiti, sisko miehineen... Täti (ehkä perheineen), setä (ehkä perheineen).
Pojat, mies, veljet. Serkuista joku varmaan voisi olla kuudes, eli joo. Lähimmät nyt sattuvat olemaan miehiä, joten miehiä löytyisi. Kun on vaan noita poikia ja seitsemästä serkusttani vain yksi on nainen, täysin tuntematon ja jotain 25 vuotta vanhempi kuin minä, eläkeläinen.
Avomies, veli, isä ja paras kaveri (hän on mies) olisivat varmoja kantajia.
Kaksi viimeistä kantajaa olisi joku näistä: kummisetä, äitini uusi mies, avomiehen isä tai veli.
Vierailija kirjoitti:
Pojat, mies, veljet. Serkuista joku varmaan voisi olla kuudes, eli joo. Lähimmät nyt sattuvat olemaan miehiä, joten miehiä löytyisi. Kun on vaan noita poikia ja seitsemästä serkusttani vain yksi on nainen, täysin tuntematon ja jotain 25 vuotta vanhempi kuin minä, eläkeläinen.
Tuolla kysyttiin naisia, siskoja siis ei ole, äiti on kuollut ja anoppi pyörätuolissa. Joten naisia ei oikeasti löytyisi yhtään. Miehen sisaret, en jotenkin vaan osaa ajatella niin. Haluan omia sukulaisiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avomies, veli, isä, appiukko ja kaksi kummisetää.
Ei läheisiä naispuolisia jotka voisi kantaa?
Ei naiset voi, eikä saa, kantaa arkkua.
Mitä sä sekoilet :D Kuka kieltäisi?
Itse olen kantanut molempia isoäitejäni ja toista isoisää. Naiskantajat ovat ihan yleisiä nykypäivänä.
Niin no, nykyään tietty saa vaikka virtsata haudalle, mutta minun maailmassani se on nyt ja aina häpeä.
Syntistä touhua, sanon minä.
Ennen naiskantajat oli jopa yleisempiä kuin nykyisin.
Heleposti. Avopuoliso, isä, sukulaismiehiä löytyy vino pino, kolme hyvää ystävää, ennemmin luulen että tulloo kina ketkä saa olla kantamassa :D
Vierailija kirjoitti:
Minut tuhkataan suoraan, en tarvitse arkkua, enkä kantajia. Kuulun siviilirekisteriin.
Kyllä arkku pitää olla. Suomessa krematoriot ei edes vastaanota vainajaa ilman arkkua.
Kaksi poikaani 23v ja 16v. Isäni. Pikkuveljeni ja isoveljeni. Siinä olisi viisi. Siskoni mies olisi varmaankin se kuudes. :)
Näen nuo rakkaimmat ja läheisimmät oikein pohtimassa sitä kenet kuudenneksi otetaan. :D
Raatoni tulee olemaan sen verran pahaa ongelmajätettä, koska ravinnon lisäaineet, viina, sun muu shaiba, mitä olen koko ikäni kuluttanut ja tulen kuluttamaan, että polttohautaukseen menen ja sinne riittää yksi ihminen uurnaa kantamaan ja ripottelemaan tuhkani kivaan paikkaan. Monttubileisiini kyllä riittää porukkaa, toivottavasti heillä on kivaa ja viini virtaa ja minua lämmöllä muistelevat. <3
En muuten halua kirkkkomaalle. Mieluiten edesmenneen koirani viereen. Siksikin tuhkaksi, kun ihmisen raatoa ei saa minne tahansa kuopata. Oishan tuo sukuhautakin, mutta koira läheisempi, enkä usko mihinkään kristillisiin juttuihin.
Perhettä ja sukua on elävänä ja asuu lähiseudulla sen verran, että löytyisi aivan varmasti. Vaikka kahdenkin arkun, koska pääni voisi haudata jonnekin erikseen. En tiedä joutuisiko joku tehtävään vastahakoisesti.
Ei sillä lopulta ole valtavaa merkitystä. Haluan elää siten, että voin vaikuttaa mahdollisimman monen laiffiin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Mut tuhkataan.
-m36
Aviomies ja hänen veljensä. Siskoni mies ja lasteni kolme kummisetää.
Helposti: aviomieheni, isäni, isoveljeni, siskon poika, siskon mies ja appiukko.
Jos joku noista ei pystyisi syystä tai toisesta kantamaan, tiedän ystävieni miesten, lasteni kummit tai omien kummieni tulevan heidän tilalle enemmän kuin mielelläni.
Toivottavasti saan elää vielä pitkään.
Minulle ei riittäisi kuusi.