Kauanko sinulla kesti saada työ?
Puhutaan, että työn saaminen on nyt vaikeaa. Kiinnostaa erityisesti juuri nyt tai hiljattain töitä etsineiden kokemukset. Kuinka vaikeaa nyt on saada työtä ja miltä alalta?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tytär valmistui yliopistolta syyskuussa, sai määräaikaisen sopparin lokakuussa ja nyt tuli tieto että vakinaistettiin.
"Yliopistolta", joo. Sekä lääkärit että kansatieteilijät valmistuu yliopistolta, arvaa kummat työllistyy? Joten saisiko vastausta aloittajan kysymykseen, mikä ala. "Yliopistolta" kun ei vielä ole mikään ala.
Itse merkonomin (taloushallinto) papereilla suoraan harjoittelun jälkeen töihin ja sillä tiellä ollaan. Valmistuin viime keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär valmistui yliopistolta syyskuussa, sai määräaikaisen sopparin lokakuussa ja nyt tuli tieto että vakinaistettiin.
"Yliopistolta", joo. Sekä lääkärit että kansatieteilijät valmistuu yliopistolta, arvaa kummat työllistyy? Joten saisiko vastausta aloittajan kysymykseen, mikä ala. "Yliopistolta" kun ei vielä ole mikään ala.
Kasvatustieteiden maisteri, keskittynyt yrityspsykologiaan ja kansainväliseen yritysjohtamiseen
Ei oo koskaan mennyt viikkoa kauempaa.
t. Farmaseutti
Sain jo ennen kuin valmistuin, mutta hammashoitajilla on hyvä työllistymistilanne pk-seudulla tällä hetkellä.
9 kk hain kaikkiin työpaikkoihin aktiivisesti mihin sovelluin. Pääasiassa kaupankassalle, porrassiivojaksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi ja niihin oman alan hommiin mitä satuttiin julkisesti ilmoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
9 kk hain kaikkiin työpaikkoihin aktiivisesti mihin sovelluin. Pääasiassa kaupankassalle, porrassiivojaksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi ja niihin oman alan hommiin mitä satuttiin julkisesti ilmoittamaan.
Niin ja sen verran piti jatkaa, että tuon yhdeksän kuukauden työttömyyden jälkeen pääsin siivoojaksi, kun edellinen kyseiseen työhön valittu perui paikan. Eli suurien mutkien kautta oli vaikea päästä edes siivojaksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt vuoden ollut työttömänä enkä ole vielä saanut töitä.
Kannattaisko tehdä jotain asian eteen eikä odotella kotona, että joku tulee tarjoamaan sulle töitä?
Aika hienosti yhden lauseen peruusteella tuomittu, jopa AV-palstan mittapuulla huikea suoritus!
Ihan vaan kesätöitä oon ettiny, kokemusta alalta (opiskelen 2.ammattia). Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi joulukuussa 2014, sain töitä maaliskuussa 2015, ehdin siis olla vain 3kk työttömänä. Nykyinen työ päättyy 8 kk päästä, työnhaun olen aloittanut jo. Pelottaa ettei tosiaankaan käy moinen tuuri jälleen että työllistyisin nopeasti :( ahdistaa ja pelottaa tämä nykyinen työllisyystilanne ja se että paremmasta ei ole tietoa ehkä ikinä.
Niin ja teollisuuden alalta asiantuntijatehtävistä etsin töitä ( niitä teen tälläkin hetkellä ), tradenomi vm.2002, kohta valmistun MBA:ksi... Saas nähdä koulutuksesta mitään hyötyä. Niin kuvittelin kun opiskelemaan lähdin 2013, mutta kaikki usko on karissut viimeisen vuoden aikana. Suhteilla on helpoin saada töitä ja niitä kun ei ole niin kiva yrittää erottua 100 hakijan joukosta. :(
Olin ensin työssäoppimassa firmassa, sitten valmistuin ja sain samasta paikasta kesätyön. Syksyllä kysyivät haluanko jatkaa. Jatkoin pari vuotta, jonka jälkeen firmalla alkoi mennä huonosti. Etsin uutta työpaikkaa ja sain yhteydenoton vanhalta työkaverilta, että eräässä toisessa olis paikka auki. Hain ja mulle soitettiin puoli tuntia haastattelun jälkeen, että paikka on mun.
Tiedän olevani vain onnekas, koska nykyään työtä on oikeasti vaikea löytää. :/
Sain työtarjouksen irtisanomisajalla mielenkiintoiseen paikkaan, joka ei ollut julkisessa haussa. Kiitos suosittelijalle!
Kesätöitä en koskaan onnistunut saamaan, mutta varsinaisen työpaikan sain kuukausi ennen valmistumista.
Onpa todella monenlaisia kokemuksia. Niin se kai on että eri aloilla menee erittäin eri tavalla työpaikan löytyminen. Kun vain tietäisi vielä sen, mitä alaa kannattaisi opiskella lisää työn saamisen helpottamiseksi.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla, miten saitte työn. Julkisen haun kautta vai suhteilla piilotyöpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Onpa todella monenlaisia kokemuksia. Niin se kai on että eri aloilla menee erittäin eri tavalla työpaikan löytyminen. Kun vain tietäisi vielä sen, mitä alaa kannattaisi opiskella lisää työn saamisen helpottamiseksi.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla, miten saitte työn. Julkisen haun kautta vai suhteilla piilotyöpaikka?
Ei koskaan suhteilla mutta kylläkin suositteluilla. Pari kertaa tuttu on vihjannut avoimeksi tulevasta työstä etuajassa jolloin olen ottanut esimieheen yhteyttä ja päässyt haastatteluun ja töihin samantien. Pari kertaa rekryfirman kautta.
Muutama vuosi sitten otin paketin YTssä ja samana päivänä kun kuittasin irtisanomisen allekirjoitin toisessa firmassa sopparin. Sain vielä neuvoteltua lähes 600€/kk paremman palkan kuin mitä ensin ehdottivat.
se 50+
Nyt on 600 000 suomalaista jotka etsii töitä, joten siitä voi päätellä että ei ihan helppoa ole töitä löytää kun niitä on avoinna korkeintaan kymmenesosa tuosta, eli joka kymmenen onnekas pääsee töihin, riippuen tietysti alasta.
Mulla kesti 2,5 vuotta ja olen reilu vuoden ollut töissä, eikä tämäkään ole vakituinen paikka.
Valmistuin viime keväänä VTM:ksi ja etsin edelleen töitä. Joitain lyhyitä sijaisuuksia olen tässä välissä tehnyt.
Tässä ketjussa on mielikuvitus lentänyt vauhdikkaasti. Taitaa olla niin, että kaikki ne jotka ovat saaneet töitä ovat tulleet kirjoittelemaan kun taas töitä vaille jääneistä vain hyvin pieni osa. Voin kertoa, että nämä jotka hehkuttavat päässeensä yliopistosta valmistumisen jälkeen suoraan töihin liioittelevat. Joo ehkä töihin, mutta ei omalle alalle, vaan siihen samaan yritykseen, jossa teki hanttihommia kesäduunarina.
9 vuotta sitten kolme hakemusta ja töihin. Nyt kolme vuotta hedelmätöntä työnhakua.
En työllistynyt. En reilun puolen vuoden työttömyysjakson aikana saanut edes ainuttakaan kutsua työhaastatteluun. Olen koulutukseltani medianomi. Ullatus!
Palasin takaisin koulunpenkille.