Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?

Vierailija
27.01.2016 |

Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?

Kommentit (505)

Vierailija
81/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin ensimmäisen kerran hampurilaisella vuonna 1990, kun koko seiskaluokkamme lähti käymään Helsingissä. Samalle kerralla kävin ensimmäisen kerran oikeassa leffateatterissa (Pretty Woman <3). Oli jännittävää, McDonalds oli ihan uusi tuttavuus. Meillä maalla oli vain nakkikioski, josta joskus saatettiin ostaa grillimakkaraa. Ja asuimme siis noin 30 km Helsingistä, ei sentään ihan missään perämetsässä. 

Vieläkö jostain pienemmältä paikkakunnalta löytyi nakkikioski 90-luvulla?  Tampereellakaan ei enää 80-luvun jälkeen ollut kuin yksi nakkikioski keskustorilla. Grillikioskeja sen sijaan oli joka kulmalla.

Vierailija kirjoitti:

Vein muuten 40/50-luvuilla syntyneet vanhemapani syömään Mäkkärille ensimmäistä kertaa joskus 90-luvun lopulla. Isä oli kovin ärsyyntynyt siitä, että missään ei ollut haarukoita ja veitsiä, eihän nyt sentään sormin voi syödä. Isän sukupolvi kun söi ne lihapiirakatkin aterimilla...

Muistan oman ensikokemukseni Carrolsista 70-luvun lopulta. Helsingissä tuli käytyä aniharvoin ja se oli ensimmäinen kerta, kun olin Helsingissä ilman vanhempia. Olin kyllä grillikioskien suurkuluttaja, mutta amerikkalaistyylisessä hampurilaisravintolassa en ollut aikaisemmin käynyt, kun eihän niitä siihen aikaan ollut kuin Helsingissä.

Koko systeemi oli sen verran outo, että en siinä hätäpäiten osannut tilata, kuin ranskalaiset ja kokiksen. Ihmettelin kun ei ranskalaisissa ollut lainkaan mausteita ja ranskalaisetkin oli ihan raa'an näköiset, kun olin tottunut grillkioskin ruskeiksi paistamiin ranskalaisiin. Myös se hämmensi, kun ne oli ihme tötsässä, eikä haarukkaa ollut missään, kun eihän niitä grillikioskin ketsupissa ja sinapissa lilluvia ranskalaisia voinut sormin syödä, vaan aina haarukalla vedeltiin. 

Katselin varovaisesti ympärilleni, etten näyttäisi ihan landepaukulta ja yritin katseellani löytää haarukkatelinettä, vaan en missään nähnyt. Sen jälkeen tarkkailin varovasti mitä muut tekevät, kunnes näin parin muun syövän ranskalaisia sormin, joten uskalsin minäkin sitten :) Ketsuppi jäi edelleen mysteeriksi ja niinpä ne tuli vedeltyä ilman mausteita. 

Vierailija
82/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ja 80-luvun alussa söin toisinaan kuumia koiria. Onneksi niitä saa vieläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on provo :D

Juu 80-lukuhan oli Suomessa (ainakin pääkaupunkiseudulla) varakasta aikaa, kaikki olivat ns, juppeja, ainakin nuoret aikuiset.

Pizzeriat muistan itse jo 70-luvulta, aluksi ne olivat ravintoloita (ei mitään nykyisiä ketjuräkälöitä). Hieno sisutus, mutta pizza oli edullisempaa kuin liharuoka, joten monet kävivät ulkona syömässä juuri pizzaa.

Helsingissä nuoret kävivät 'Rollsissa" eli Carolls-hampparibaarissa. Toinen suosikkipaikka oli Ravintola Happy Days (nyk. Teatteri), muistan itse että siellä oli aivan ihania jäätelöannoksia, oma suosikkini oli Kolibri.

Nuorilla on kuitenkin kotona tiukempi kuri, karkkeja tai herkkuja sai vain harvoin. Moni ei saanut niin paljon viikkorahaa, että siitä olisi joka päivä ostellutkaan mitään ihmeellistä. Kotona syötiin kello viisi pääateria ja silloin oltiin kotona, tai ruokaa ei enää saanut.

Jos olis omaa rahaa vaikka säästetty kesätöistä, sitten mentiin syömään jätskiä. Usein Rollsissa otettiin vain yhdet pienet ranskalaiset kaverin kanssa ja syötiin ne puokkiin.

Ethän sekoita Carrols- ja Rolls-ketjuja? Ne ovat siis kaksi eri ketjua, hampurilaisravintoloita kyllä molemmat.

En sekoita, kirjoitin nimen vaan väärin, tarkoitan Citykäytävän Carolsia, sitä sanotiin stadissa "Rolssiksi". Mistään toisesta Rolssista en ole kuullutkaan. Olisko ollut jossain landella? Nimi napattu tendikkäästi tuosta alkuperäisestä raflasta.

Vierailija
84/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli noita kaikkia, toki taso oli mitä oli. Hampurilaiset olivat ns. grillihamppareita, eivät näitä jenkkityylisiä. Paitsi sitten kun tuli ketjut. Pikaruokaa syötiin tosi harvoin. Siis ei edes joka kuukausi. Baari-illan jälkeen moni otti nakkeja tai makkaraa. Siis syödäkseen. Kebabia ei tuntenut juuri kukaan...

Siis tämäkö 80-luvulla? Missäs takahikiällä sä oikein asuit?

Minä asuin pikkukaupungissa ja kebabbia alkoi saamaan joskus 1983 ja se oli sen jälkeen ihan normikauraa, jonka kyllä ainakin nuoremmista tunsi kaikki. Pitsaakin myytiin ainakin kahdessa ravintolassa jo 80-luvun alkupuolelta lähtien. Amerikkalaistyyliset hampparipaikat tuli toki meidän pikkukaupunkiin vasta josku 90-luvun puolella (hese), muttas olihan mäkkäriin ja heseen ja carollsiin tutustuttu jo 80-luvulla isommissa kaupungeissa.

Taso minun mielestä 80-luvulla oli oikeinkin hyvä ja itseasiassa monin paikoin parempi kuin nykyään, koska silloin oli vielä paljon kotimaisia grillikioskeja, joista sai aitoja grillikioskituotteita. Tokihan joku Hese tullessaan oli hieno ja siinä oli uutuuden viehätystä, mutta aika pian niihin höttötuotteisiin kyllästyi ja rupesi taas kaipaamaan kunnon munahampurilaisia ja lihapulla/makkaraperunoita.

Vierailija
85/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla asuin Turussa ja ja Jyväskylässä ja kyllä niistä ainakin grilliltä sai pikaruokaa ja muistampa Turussa käyneeni pitsalla ja ihan 80-luvun alussa. Kaupat oli pullollaan herkkuja, jäätelöä, karkkia ym ym. Jyväskylässä käytiin jo 70-luvun syömässa "sitruunasoodaa" eli  jäätelöä, sitr.limpsaa ja kermavaahtoa. Hyvää oli.  Leivoksille olen aina ollut perso  ja niitä on kyllä löytynyt kaupoista jo iät ja ajat. Ei 80-luvulla oltu mitenkään köyhiä. Diskoissa juostiin ja ravintoloissa ja hauskaa oli.

Vierailija
86/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on provo :D

Juu 80-lukuhan oli Suomessa (ainakin pääkaupunkiseudulla) varakasta aikaa, kaikki olivat ns, juppeja, ainakin nuoret aikuiset.

Pizzeriat muistan itse jo 70-luvulta, aluksi ne olivat ravintoloita (ei mitään nykyisiä ketjuräkälöitä). Hieno sisutus, mutta pizza oli edullisempaa kuin liharuoka, joten monet kävivät ulkona syömässä juuri pizzaa.

Helsingissä nuoret kävivät 'Rollsissa" eli Carolls-hampparibaarissa. Toinen suosikkipaikka oli Ravintola Happy Days (nyk. Teatteri), muistan itse että siellä oli aivan ihania jäätelöannoksia, oma suosikkini oli Kolibri.

Nuorilla on kuitenkin kotona tiukempi kuri, karkkeja tai herkkuja sai vain harvoin. Moni ei saanut niin paljon viikkorahaa, että siitä olisi joka päivä ostellutkaan mitään ihmeellistä. Kotona syötiin kello viisi pääateria ja silloin oltiin kotona, tai ruokaa ei enää saanut.

Jos olis omaa rahaa vaikka säästetty kesätöistä, sitten mentiin syömään jätskiä. Usein Rollsissa otettiin vain yhdet pienet ranskalaiset kaverin kanssa ja syötiin ne puokkiin.

Ethän sekoita Carrols- ja Rolls-ketjuja? Ne ovat siis kaksi eri ketjua, hampurilaisravintoloita kyllä molemmat.

En sekoita, kirjoitin nimen vaan väärin, tarkoitan Citykäytävän Carolsia, sitä sanotiin stadissa "Rolssiksi". Mistään toisesta Rolssista en ole kuullutkaan. Olisko ollut jossain landella? Nimi napattu tendikkäästi tuosta alkuperäisestä raflasta.

Joo, Rolls muistaakseni aloitti jossain landella (pääkaupunkiseudun ulkopuolella). Ja tuli myöhemmin kuin Carrols. Mutta on Rollsilla nykyään kolme paikkaa stadissakin (mm. Munkassa ja Pakilassa) ja yhteensä kymmeniä eri puolella Suomea.

Vierailija
87/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.

Hmm, onkohan meidän perhe ollut jotenkin tosi vanhanaikainen. Olin teini 1980-luvulla, ja muistan etten missään pizzerioissa käynyt ikinä silloin. Ja pastasta tosiaan ei meillä ollut kuin sitä ihan makaronia makaronilaatikossa. Hampurilaisia tosiaan sai nakkikioskeilta kyllä. 

Minä itse asiassa kävin ekaa kertaa missään ravintolassa (snägäreitä lukuun ottamatta) syömässä vasta yliopisto-opiskelijana. Vanhempani olivat köyhistä maalaistaloista, vaikkeivat itse varsinaisesti köyhiä, ja heistä semmoinen ulkona syöminen oli rikkaiden turhanaikaista snobbailua ja järjetöntä rahan tuhlausta.

Meillä oli ihan sama homma. Vanhempana häpesin kun en tiennyt miten ravintoloissa käyttäydytään. Meillä oli aina tehty ruoka kotona ja just täysin turhana pidettiin ravintolassa käymistä. Joskus tosi harvoin saatiin nakkarilta ostetut lihapiirakat. Meillä oli kyllä raha aika tiukalla, vanhempien palkat meni asunnon velan maksuun. en edes muista mitään erikoisempia iltapaloja mitä oltais syöty. Jauhelihapitsaa joskus itse tehtiin. Ja paistinpannulla paisteltiin ruuantähteitä viikonloppuiltoina.

Vierailija
88/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaota ja pullaa. Ja kattilassa poksauteltua popcornia.

Vierailija
89/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoimmissa kaupungeissa taisi tosiaan jo olla "pitserioita", mutta pienemmissä kaupungeissa nuorisoruokaa olivat grilliherkut: lihapiirakat nakeilla, porilaiset, höyrymakkarat. Tietenkin omenalimsa oheen.

Varsinkin, kun mennään ajassa vielä taaksepäin, 1970-luvulle, niin jonkun jo mainitsema lämpimät voileivät, eli "lämppärit" olivat suosittu nuorisoruoka.

En itse elänyt vielä silloin, mutta äitini, joka oli 70-luvun nuori, kirjoitti päiväkirjassaan "lämppäreistä" niin kuin ne olisivat olleet cool xD Tämä lämppäreiden suosio taisi jatkua 80-luvullekin Suomessa, mutta sitten tulivat jo hammastikkuihin tökätyt lihapullat / makkarapalat, suolakurkut ja viinirypäleet.

Jos jotakuta kiinnostaa, lämppäreihin tulee vaaleavuokaleipäviipale (esim. paahtoleipä), voita sipaus, ketsuppia, keittokinkkua / lauantaimakkaraa tms., säilykepersikkaa, juustoa. Vähän parempiin lämppäreihin tulee kinkun / makkaran sijaan jauhelihapihvi.

Oksettaa tämä lämppäri"resepti". Ei tarvinnut olla pullamössöleipää silloinkaan ja laitettiin salamia, tomaattisiivuja, yrttimaustetta ja juustoraastetta. Joskus tonnikalaa.

Vierailija
90/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli noita kaikkia, toki taso oli mitä oli. Hampurilaiset olivat ns. grillihamppareita, eivät näitä jenkkityylisiä. Paitsi sitten kun tuli ketjut. Pikaruokaa syötiin tosi harvoin. Siis ei edes joka kuukausi. Baari-illan jälkeen moni otti nakkeja tai makkaraa. Siis syödäkseen. Kebabia ei tuntenut juuri kukaan...

Aiheellinen tarkennus.

Vierailija
91/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasaril parasta snobimättöö oli halkaistut avokaadot joissa mätiä, ite teen niitä viäki joskus ku on niin juutaksen hyvää. pohjoosen pojat kävi ostaa kaikkee hianoo ruattista, oli rapuja ja ties mitä makiaa aijjai. ja tietty viinaksia. kasarilla oli muute hyviä karkkei joit ei enää löydy.

Vierailija
92/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilassa höyrytettiin lihapiirakoita tai kattilassa keitettiin nakkeja, mausteeksi ketsuppia, se oli minun lapsuuden roskaruokaa. Herkuksi ostettiin irtokarkkeja markalla tai parilla, ei ollut megajättisuperpusseja ei. Tai leivottiin itse mokkapaloja, tai tuotiin Haaparannasta rasvaretkiltä suklaata ja mazariineja.

Vierailija
93/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käpyjä. Tätä ei moni tiedä.

Vierailija
94/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvun alussa Kuopiossa oli sen niminen hampurilaispaikka kuin " Carrot Cock "

Kyllä cock.

Vierailija
95/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kortin -88 ja muistelen, kun pärtsäiltiin kylillä, niin karvakäsipitserioita oli siinä vaiheessa kampaamoiden lisäksi. Sai ihan kotiin tilattuakin.

Keskustassa oli Mark Burger (en muista miten se kirjotettiin) siellä me yläasteikäisinä käytiin. Kebabia möi Turkinpippuri.

Paljon myös käytiin spudarilla, Pirunsaaressa ja sitten se toinen siellä toisessa päässä tai Jaaniksella.

Pasta tosiaan oli silloin makaroni ja sitä syötiin laatikossa, jauhelihakastikkeen yms. kanssa. Kuten nykyäänkin. No, ei kaikkia kermakastikkeita ja avokadojuttuja ollut, mutta pastaa oli.

Kasariteini Hyvinkäältä

Vierailija
96/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin masaliisaa.

Vierailija
97/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porilaisia tai lihapiirakoita

Vierailija
98/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessäni oli vaihto-oppilas 1980-1981. Olin 15-vuotias ja Yhdysvalloista tullut tyttö halusi pitsaa. Matkustimme bussilla noin 20 kilometriä ja menimme pitseriaan Tampereella. Tyttö oli järkyttynyt, kun pitseriasta ei saanut pitsan päälle pepperoni-makkaraa. En tiennyt, mistä hän puhuu, joten hän kuvaili makkaran minulle. Minulle selvisi vasta vuosia myöhemmin, miltä pepperoni maistui.

Vierailija
99/505 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pohjoisessa pienellä paikkakunnalla , jonne ensimmäinen pizzeria tuli 1980-luvulla. Että kyllä silloinkin pizzaa jo syötiin.

Hampurilaisia, nakkeja ja lihapiirakoista ostettiin minun nuoruudessa eli 1970-luvulla saman paikkakunnan grillistä, jonka vieressä olevasta mökistä vahvempiakin juomia, vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä riippumatta.

Terveisiä samassa paikassa asioineille!

Grillattuja broilereita ja koipia oli myös niillä vuosikymmenillä jopa ruokakaupoissa, kuten myös jotain grillikylkeä. Ravintoloissa sitten sitä lehtipihviä ja ranskalaisia, tai joku muu liha- tai kala-annos, jossa oli keitettyjä perunoita ilman kastiketta. Milloin kastikkeet muuten tulivat ravintoloiden peruna-annoksiin?

Vierailija
100/505 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa herkuteltiin Hesen hamppareilla, silloin annoksen hintaan kuului vielä majoneesi. Pizzerioita oli myös ja muistan, kun Pippurimyllystä (turkulainen ravintola) haettiin pizzat aina lauantai-iltaisin.

Dennis laittoi pizzeriansa Turkuun 1974 tai niillämain.

Stadissa oli italialaisten pitämiä pitserioita jo 1960-luvulla ja eka hampurilaisbaari aukesi 1952. Ja pirtelöitä sai kaikkialta.

Pirtelöt ja erilaiset jäätelöannokset olivat minulle 70-luvun herkku. Niitä syötiin vanhempien kanssa Sokoksen kahviossa ja Meijerin baarissa. 80-luvulla lähdin opiskelemaan eikä sitten enää ollutkaan moisiin varaa. Saakohan nykyään pirtelöä enää mistään?

Jäätelöannokset! Miten tällasenkin on voinut unohtaa! Fazerin kahvilassa oli minusta parhaat jäätelöannokset. Mutta sinne ei kyllä päässyt kuin pari kertaa vuodessa (koulun päättäjäisten jälkeen?). Samanlaisia sitten yritettiin väsätä kotona paketti-vaniljajäätelöstä

Rovaniemelläkin käytiin Valion baarissa pirtelöllä. Pizzeriaa en siltä ajalta muista, mutta grilliherkkuja kyllä löytyi, muistaako kukaan muu enää Karjapohjolan grilliä?

Minä olen syönyt itsetehtyä pizzaa jo 1970-luvulla. Tomaattia soseutettuna, jauhelihaa ruskistettuna ja juustoraastetta, siinä ne perusainekset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi