Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä hylkäsi - syystä vai syyttä?

Vierailija
02.12.2023 |

Olen tuntenut ystäväni kanssa kauan. Välimme katkesivat kerran vuosikymmen sitten, kun pistin välimme poikki. Olin tuolloin melko vaikeasti masentunut. Muutamaa vuotta myöhemmin otin uudestaan yhteyttä ja ystävyytemme lämpeni taas. Vuodet menivät mielestäni ihan hyvin. Pariin viimeiseen vuoteen en jaksanut nyt pitää yhteyttä, kun minulla oli tosi raskasta ja hän oli sanonut kaipaavansa taukoa yhteydenpidosta kanssani. Nyt olen voinut paremmin ja otin nyt viestillä yhteyttä ystävääni, mutta hän sanoi, ettei halua enää olla tekemisissä kanssani. Kysyin syytä ja hän sanoi, ettei enää jaksa mielenterveysongelmiani ja mielialojeni mukaan elämistä. Hän sanoi, että on kokenut joutuvansa olemaan jatkuvasti varpaisillaan seurassani ja hänestä olen käyttäytynyt itsekkäästi ja tylysti. Kertoi myös loukkaantuneensa, kun en ole kertaakaan kysynyt hänen kuulumisiaan, vaikka olen somesta nähnyt, että hänellä on hyvin vaikea elämäntilanne. Hän sanoi, että jotkut vuosien aikana sanomani ja tekemäni asiat ovat olleet sellaisia, ettei hän enää halua pitää yhteyttä. Lopuksi toivotti minulle kaikkea hyvää ja lopetti yhteydenpidon siihen. 

Olenko minä tässä jotenkin pahis vai käyttäytyikö ystäväni ikävästi? Minusta tuntuu pahalta, että toinen hylkää minut mielenterveysongelmien takia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vikasi !

Vierailija
2/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän se tässä vatkaat. En ihmettele yhtään ettei enää halua jatkaa ja perustelu oli asiallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ihmisellä ei ole velvollisuutta olla toisen ystävä. Jos joku ei halua olla seurassasi, anna hänen olla ja mene eteenpäin. Mielenterveysongelmaiset ihmiset ovat usein raskasta seuraa, ja se vaikuttaa omaankin mielialaan negatiivisesti. Jos sinulla menee nyt jo paremmin, yritä hankkia uusia ystäviä. Heidän kanssaan voit aloittaa puhtaalta pöydältä eikä ole menneisyyden taakkoja taustalla kummittelemassa.

Vierailija
4/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehdisti sentään sanoi ettei jaksa. Moni ei pysty tuota sanomaan. Ystävyyteen ei voi pakottaa eikä painostaa. Mielestäni ihan hyvä että ihmiset miettivät rajojaan ja sitä, keitä päästävät lähelleen, luottamuksen piiriin. HYvän ystävyyden on tarkoitus rakentua todellisille asioille, ei riippuvuudelle, tarvitsevuudelle, toisen hoitamiselle. Valitettavasti ne kilteimmät uhrautuvat usein liikaa ja lopulta katkeroituvat, kun tajuavat tulleensa hyväksikäytetyiksi. 

Vierailija
5/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki uusia ystäviä,jotka ovat saman oloisia kuin itse olet.Unohda hänet. Mistä yskinäinen saa ystävän.Netti selaa punasen ristin sivuja.Löydät tekstin nistä kenekään ei kuulu olla yksin tai vastaava.Järkävät ystävän ilmaseksi.Kuin Kirkon diakonikin ja mikään ei sinua estä Mennä jomman kumman kurseille ilmaset: Ystävä yksinäiselle. Sinne kontaktin saa otta ihan kaikki,sukupuolen,ikään ihon väriin katsomatta.Semppiä .

Vierailija
6/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan syystä.

Jos olet itse katkonut välit ja ollut kuuntelematta toisen murheita, miksi hänen pitäisi olla ystäväsi? Ystävyyden tulisi olla vastavuoroista. Ei niin, että sinä olet aina saamapuolella ja hän ei.

Vierailija
7/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin fyysisesti vaikeasti ja pysyvästi. Sairastumisen myötä ulkoistin elämästäni kaikki ihmiset, jotka eivät sairaudestani kuultuaan kysyneet minulta kuulumisia. Ehkä tylyä, mutta jäljelle jäi ne pari ihmistä, joiden kanssa kuulumiset kiinnostaa puolin ja toisin.

Vierailija
8/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tätä entistä ystävääsi. Ei kukaan jaksa olla tukipilari toiselle, varsinkin jos itse ei saa mitään vastakaikua. Tuollainen syö ihmistä sisältäpäin. Ystäväsi on tehnyt aivan oikein lopettaessaan yhteydenpidon sinuun. Yritä nyt vain selvitä jatkossa.

Vierailija
9/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat eivät estä ystävyyttä, mutta kyllä antoisa ja vastavuoroinen kanssakäyminen käytännössä vaatii hyvää hoitotasapainoa. Ei huonossa kunnossa oleva ihminen jaksa olla hyvä ystävä, niin julmaa kuin se onkin.

Mulla oli ystävinä yhteen aikaan lähes pelkästään mielenterveyskuntoutujia. Toki olin heistä kiitollinen, mutta oikein mihinkään ei voinut koskaan luottaa, kun kunkin ystävän voimat saattoivat koska hyvänsä loppua ihan tavallisissa arjen askareissa. Kukaan ei esimerkiksi auttanut minua hyvin vaatimattomissa hääjärjestelyissäni, vaan kaikki saapuivat valmiiseen pöytään (tai no, yksi teki häissäkin oharit). Yhteyttä otettiin enimmäkseen silloin, kun kaivattiin itse kuuntelevaa korvaa.

Nämä vanhat ystävät jäivät muuton takia toiselle paikkakunnalle ja olen saanut täältä uuden ystävän. Kyllä tuntui mullistavalta, kun tämä ystäväni eilen soitti minulle oma-aloitteisesti ihan vain koska halusi tehdä niin. Oikeastaan mulle on jäänyt melkeinpä traumoja siitä ajasta, kun yksikään ystäväni ei sellaista tehnyt. Ei voinut yhtään luottaa siihen, että kukaan olisi rinnalla iloissa ja suruissa. 

Vierailija
10/10 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla vaan on oikeus katkaista välit mt-ongelmiesi aikana ja sitten odottaa toisen tukevan sua aina sun ehdoilla? 

Minä, minä, minä, paha ystävä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi