Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?

Vierailija
27.01.2016 |

Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?

Kommentit (505)

Vierailija
41/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 79-luvulla äiti teki itse pizzaa kotona. Se oli sellasta enemmän niinkuin piirakkaa, jossa paljon täytteitä. Lämpimät uunivoileivät ja kanarisotto.

Vierailija
42/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla tuli kebabitkin. Ja sitten oli yökahviloita, joissa sai notkua läpi yönkin. Tosi oudolta tuntui, kun ne ysärillä poistui eikä ole takaisin tulleet. Enkä nyt tarkoita mitään ABC:n kahviota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauantaisin kun maikkarilta tuli Onnen päivät ja Viisikko, syötiin irtokarkkeja ja juotiin kokista 0,3 litran lasipullosta. Maikkarilla ei silloin ollut omaa kanavaa, vaan ne osti lähetysaikaa yleltä.

Ja välillä tuli Ystäväni avaruudesta eli nano-nano mies (Mork & Mindy), jossa näytteli silloin tuntematon Robin Williams.

Vierailija
44/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.

Minulle oli uusi tieto, että pasta ja makaroni ovat sama asia. Olen nimittäin monesti miettinyt, kun kaikki puhuvat pastasta, etten ole itse ikinä pastaa syönyt. Mutta näköjään sitten olen, ainakin pastalaatikkoa.

Kyllä 80-luvulla tuli syödyksi hampurilaisia. Kävin usein Burgerkingissä ja sen jälkeen McDonald'sissa, kun se tänne tuli, oliko se -84 tai -85. Kebabejakin söin paljon, ja syön edelleen. Lisäksi perinteisiltä grillikioskeilta sai ihan hyviä hampurilaisia.

Vierailija
45/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se Mäkkärikin Tampereelle joskus 80-luvun puolivälissä. Carrolsilla Helsingissä kävin sitä ennen jo syömässä. Pizzerioita oli kyllä kaikissa vähänkin isommissa kylissä ja pastaa on ainakin meillä syöty spagettina, makaronina, lasagnena...

Taitaa ap ja siskonsa olla aika nuoria? Äitikin taitaa olla vielä nuori? :)

Ai??? Mutku mutsi sanoi, ettei ollut mitään näitä 80-luvulla vaan vasta joskus paljon myöhemmin kun se oli jo aikuinen. Eikä karkkia ollut kun jouluna kun täti lähetti Ruotsista. Ja olutkin tehtiin itse mut sen nimi oli Kilju. Ja koulua oli vaan 5 vuotta ja sit mentiin töihin. Tää oli siis kun mutsi oli nuori ja se on syntynyt 1974.

Ap on oikea satutäti, äitisi kuulostaa paremminkin siltä, kuin olisi syntynyt vuonna 1874.:D

Vierailija
46/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kaupungissa ja söin pitsaa, pastaa ja hampurilaisia. Koulussa kouluruokaa jne

Vierailija
47/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne itse tehdyt pitsat ei kyllä olleet kovinkaan lähellä oikeaa pitsaa, vaan lähinnä perus piirakkapohja jonka päällä jauhelihaa. Tänään muuten tein pitkästä aikaa itse makaronilaatikkoa, ja pitkästä aikaa sain mahan kunnolla täyteen. Syön aika usein ulkona, ja annoskoot on joka paikassa tyhmän pieniä.

Vierailija
48/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimmissa kaupungeissa taisi tosiaan jo olla "pitserioita", mutta pienemmissä kaupungeissa nuorisoruokaa olivat grilliherkut: lihapiirakat nakeilla, porilaiset, höyrymakkarat. Tietenkin omenalimsa oheen.

Varsinkin, kun mennään ajassa vielä taaksepäin, 1970-luvulle, niin jonkun jo mainitsema lämpimät voileivät, eli "lämppärit" olivat suosittu nuorisoruoka.

En itse elänyt vielä silloin, mutta äitini, joka oli 70-luvun nuori, kirjoitti päiväkirjassaan "lämppäreistä" niin kuin ne olisivat olleet cool xD Tämä lämppäreiden suosio taisi jatkua 80-luvullekin Suomessa, mutta sitten tulivat jo hammastikkuihin tökätyt lihapullat / makkarapalat, suolakurkut ja viinirypäleet.

Jos jotakuta kiinnostaa, lämppäreihin tulee vaaleavuokaleipäviipale (esim. paahtoleipä), voita sipaus, ketsuppia, keittokinkkua / lauantaimakkaraa tms., säilykepersikkaa, juustoa. Vähän parempiin lämppäreihin tulee kinkun / makkaran sijaan jauhelihapihvi.

Vierailija
49/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa herkuteltiin Hesen hamppareilla, silloin annoksen hintaan kuului vielä majoneesi. Pizzerioita oli myös ja muistan, kun Pippurimyllystä (turkulainen ravintola) haettiin pizzat aina lauantai-iltaisin.

Dennis laittoi pizzeriansa Turkuun 1974 tai niillämain.

Vierailija
50/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupungista virkamiesperheestä.

Todella harvoin ostettiin mitään muuta kuin kotiruokaa. Joskus harvoin ranskalaisannos grillistä ja vielä harvemmin hot dog. Tämä 70-luvulla. Grilli 18 Kårenin vieressä oli kantapaikka.

80-luvun alkupuolella tuli Turkuun Hesburger ja sieltä sai hampurilaista sitten, kun olinbnuori ja oli omaa rahaa.

Vierailija
51/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa herkuteltiin Hesen hamppareilla, silloin annoksen hintaan kuului vielä majoneesi. Pizzerioita oli myös ja muistan, kun Pippurimyllystä (turkulainen ravintola) haettiin pizzat aina lauantai-iltaisin.

Stadissa oli italialaisten pitämiä pitserioita jo 1960-luvulla ja eka hampurilaisbaari aukesi 1952. Ja pirtelöitä sai kaikkialta.

Vierailija
52/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.

Minulle oli uusi tieto, että pasta ja makaroni ovat sama asia. Olen nimittäin monesti miettinyt, kun kaikki puhuvat pastasta, etten ole itse ikinä pastaa syönyt. Mutta näköjään sitten olen, ainakin pastalaatikkoa.

Kyllä 80-luvulla tuli syödyksi hampurilaisia. Kävin usein Burgerkingissä ja sen jälkeen McDonald'sissa, kun se tänne tuli, oliko se -84 tai -85. Kebabejakin söin paljon, ja syön edelleen. Lisäksi perinteisiltä grillikioskeilta sai ihan hyviä hampurilaisia.

Eivät ne oikeastaan ole ihan sama asia. Makaroni on pastaa, mutta kaikki pasta ei ole makaronia.

Vierailija
53/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se Mäkkärikin Tampereelle joskus 80-luvun puolivälissä. Carrolsilla Helsingissä kävin sitä ennen jo syömässä. Pizzerioita oli kyllä kaikissa vähänkin isommissa kylissä ja pastaa on ainakin meillä syöty spagettina, makaronina, lasagnena...

Taitaa ap ja siskonsa olla aika nuoria? Äitikin taitaa olla vielä nuori? :)

Ai??? Mutku mutsi sanoi, ettei ollut mitään näitä 80-luvulla vaan vasta joskus paljon myöhemmin kun se oli jo aikuinen. Eikä karkkia ollut kun jouluna kun täti lähetti Ruotsista. Ja olutkin tehtiin itse mut sen nimi oli Kilju. Ja koulua oli vaan 5 vuotta ja sit mentiin töihin. Tää oli siis kun mutsi oli nuori ja se on syntynyt 1974.

Mutsillas on dementia. Vie se hoitoon.

Vierailija
54/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesejä ei vielä 90-luvullakaan ollut monessa paikkaa Turun seudun ulkopuolella. Muistan kun mentiin 90-luvulla Turkuun, niin yksi kohokohta oli, että pääsi Heselle. Ne oli silloin parempilaatuisia paikkoja kuin mäkkäri ja carrols (ainakin niissä snagari-mallisissa myyntikojuissa oli hyvät mätöt).

Vierailija
55/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne oikeastaan ole ihan sama asia. Makaroni on pastaa, mutta kaikki pasta ei ole makaronia.

Minusta se on toisinpäin, eli pasta on makaronia, mutta kaikki makaroni ei ole pastaa. Saatan olla väärässä, mutta minusta se on aina ollut näin.

Vierailija
56/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ensimmäinen pizzeriahan perustettiin Haminaan (!) jo 1961, perustajana ihan oikea italiaano. Pari vuotta myöhemmin tuli vastaava aito italialaispizzeria Lappeenrantaan, ja siellä olen käynyt itsekin.

1970-luvulla, 1980-luvusta puhumattakaan, pizzerioita oli jo pilvin pimein ympäri Suomea.

t. Vielä hyvämuistinen vanhus

Vierailija
57/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stadissa oli italialaisten pitämiä pitserioita jo 1960-luvulla ja eka hampurilaisbaari aukesi 1952. Ja pirtelöitä sai kaikkialta.

Pirtelöt ja erilaiset jäätelöannokset olivat minulle 70-luvun herkku. Niitä syötiin vanhempien kanssa Sokoksen kahviossa ja Meijerin baarissa. 80-luvulla lähdin opiskelemaan eikä sitten enää ollutkaan moisiin varaa. Saakohan nykyään pirtelöä enää mistään?

Vierailija
58/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahteen tuli 70-luvulla Serdika-niminen grilli/hampurilaispaikka, jota myöhemmin muutettiin oikeammaksi ravintolaksi ja nykyään se on jo kadonnut katukuvasta. Omistaja oli bulgarialainen, mikä oli siihen aikaan harvinaista että oli ulkomaalaisen pitämä ruokapaikka. Eikä muutenkaan välttämättä Bulgariasta ollut helppo päästä itäblokkiaikana muuttamaan Suomeen.

Vierailija
59/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on toisinpäin, eli pasta on makaronia, mutta kaikki makaroni ei ole pastaa. Saatan olla väärässä, mutta minusta se on aina ollut näin.

Pasta on yläkäsite. Pastan alalajeja ovat muun muassa (sarvi)makaroni, spagetti, tagliatelli, fusilli, vermiselli, farfalle ja niin edelleen.

Vierailija
60/505 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi en olisi kyll halunnu lähtee poikakaverin kanssa johonkin snagarille lihikselle! Onnex nyt on mäccä ja hese. Ja saa cokista kaupoista!

Mun mutsi oli sit oikeessa et kaikki oli tosi köyhiä =(

Luuletko olevasi hauska? Tyhmä ainakin olet,provo tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän