Kertokaahan kokemuksia viisaudenhampaan poistoleikkauksesta? Edessä ja pelottaa!!
Eli multa poistetaan viikon päästä puhkeamaton alaviisuri leikkauksella ja poistajana halmaskirurgi koska juuret hermojen välissä. Hammas on vielä leukaluun sisällä. Pelottaa niin pirusti ja etenkin ne jälkijutut! Lasten kanssa kun pitäisi pystyä olemaan heti seuraavana päivänä kun ei mies voi olla töistä kauemmin pois. Eli kiitollisena kaikki vinkit otetaan vastaan!
Kommentit (91)
Hyvin meni, nopea toimenpide. Jälkeenpäin turvoksissa, otin kipulääkkeitâ riittävästi. Tämä oli niitä juttuja joita jännitin etukäteen turhaan. Hyvin se menee!
No ensinnäkin kannattaa varata jogurttia, sosekeittoa ja muuta ei-pureskeltavaa syötävää varastoon. Itselläni nimenomaan alhaalla ne kolot tulehtui ja tarvitsi antibiootin koska sinne helposti jäi ruokaa. Eli sen mahdollisuus minimiin. Mulle suositeltiin myös suuvettä jatkuvaan desinfiointiin (mutta ei missään nimessä saa purskutella, myöskään hampaita pestessä). En nyt muista välttämättä muita kun on jo aikaa mutta siis antibiootit oli molemmilla kerroilla ja ihan reilusti särkylääkkeitä. Mutta ei se enää parin päivän päästä muuhun liikkumiseen ja puhumiseen vaikuta, syömiseen lähinnä.
Multa poistettiin nukutuksessa kerralla kaikki neljä viisaudenhammasta, (nukutus siksi, koska pelotti, maksoin itse koko lystin).
Leikkaus tehtiin n. klo 17, kotiin pääsin saattajan kanssa klo 21. Ei kipua samana iltana. Olin saanut leikkauspäivää seuraavan päivän sairauslomaa - en sitä tarvinnut. Ei ollut turvotusta, ei kummempaa kipua. Suusta vain puuttui jotakin....tsemppiä ap:lle. Kyllä kaikki menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Käytä kipulääkkeen lisäksi tarvittaessa kylmähauteita kuten jääpussia kipuun ja turvotukseen.
Hampaan poiston jälkeen turvotusta voi laskea kylmähauteella. Pidä haudetta poistokohtaa vasten kolme tuntia noin 20 minuutin jaksoissa.
Vinkki siksi, koska itse en tajunnut tuota ennen kuin palatessani kotiin hampaanpoistosta.
Onneksi jääkaapin pakastelokerosta löytyi avaamaton pakastesekavihannespussi, kietaisin sen pyyheliinan sisään ja painoin poskea vasten.
Nukkumaan mennessä tyyny kannattaa suojata jollain lisäsuojalla, itse kuolasin nukkuessani tyynyn ihan kiitettävästi :)
Multa on poistettu kaikki 4 leikkaamalla. Eniten sattui puudutus eikä tullut mitään ongelmia tai kipuja leikkauksen jälkeen. Turhaa jännität, ei pitäisi olla mitään ongelmaa lasten kanssa edes samana päivänä :)
Joo ja itse toimenpide oli ekalla kerralla vähän vaikeampi, tokalla tosi nopea ja helppo, se on valitettavasti nimenomaan se jälkikipu joka kestää aika kauan
3
Itse olin juurikin samassa leikkauksessa.
Ei ole paha juttu loppujen lopuksi. Kipu pysyy lääkkeillä pois ja itse asiassa kanyylin jälki kädessä oli kipeämpi kuin leikkaushaava.
Pari ekaa päivää elin vaniljajäätelöllä ja sitten pikku hiljaa normaalia ruokaa.
Jos joutuisin uudestaan niin en enää jännittäisim usko pois.
Kannattaa pyytää ja _noudattaa_ jälkihoito-ohjeita, niin pääset kaikesta helpommalla. Varaudu syömään pari ensimmäistä päivää kylmää ja sosemaista ruokaa (vellit, sosekeitot, mehukeitot, jäätelö..) ja huolehdi suun hygienista. Jätä kuitenkin leikkaushaava rauhaan, vaikka se saattaa kerätä töhnää ja suussa paha maku ja haju. Minulta on poistettu kaikki viisurit eri kerroilla ja jokainen kerta oli erilainen. En kuitenkaan kertaakaan ollut petipotilaana, vaan menin töihin normaalisti. Toisilla voi tulla rajua kasvojen turvotusta, jonka takia voi joutua ottaa pari päivää saikkua. Mutta jos olet kotona lasten kanssa, niin tuskinpa heitä pieni hamsterimaisuus haittaa. Kylmähaude auttaa turvotukseen ja kipuun. Kannattaa muutenkin ottaa vähän rauhallisemmin, ei mitään hirveetä rehkimistä tai hikoilua ettei haava lähde vuotamaan.
Tsemppiä koitokseen, hyvin se menee :)
Turhaan pelkäät! Minäkin jännitin hirveästi ja ihan turhaan. Oma operaationi oli vielä tosi hankala ja kesti pitkään, mutta mihinkään ei sattunut ja hammaslääkärit olivat tosi mukavia ja pitivät huolta, että pärjäilen. Kannattaa tosiaan varustaa jääkaappia siihen malliin, että sieltä löytyy jotain sopivaa syötävää, ja kylmähauteita kannattaa ostaa. Mun kaikki hammaslääkäripelot katos sen siliän tien, kun toi aivan maailmanloppuna pitämäni leikkaus paljastuikin niin siedettäväksi. Hermosärky vaivasi parin viikon ajan leikkauksen jälkeen, mutta panacodit jeesasi siihen. Tsemppiä! :)
Kyllähän se epämiellyttävä kokemus oli. Puudutettiin oikein kunnolla ja ei meinannut irrota kovin helposti. Lopuksi oli vähän raiskattu olo, mutta noin viikossa se sitten helpotti. Kyllä mä menisin uudestaan pakon edessä, mutta toivottavasti ei enää tarviis.
Itseltäni poistettiin kaikki neljä viisuria yhdellä kerralla, joista kaksi leikkaamalla. Vinkkinä voin sanoa ainakin sen, että yritä syödä hyvin ennen toimenpidettä. Itse en sitä valitettavasti tehnyt ja illalla oli jo hirveä nälkä ja oikein mitään ei pystynyt kahteen päivään syömään sen jälkeen. Se syömättömyys kipujen takia oli pahinta mulle. Toki mulla vaikutti kipuihin se, että kaikki viisurit otettiin kerralla pois. Toki yksilöllistä sekin, kuka mitenkin siihen kipuun reagoi.
Ja niin kuin joku aiemmin sanoi, niin kannattaa hankkia sosemaisia ruokia jo valmiiksi kaappiin. Ja kylmäpussikin on tosi jees! Itse sain lääkäriltä mukaan kyllä kylmäpussit ja kipulääkkeisiin reseptin.
Hyvin se varmasti menee, tsemppiä!
Itsellä leikattiin ylhäältä toinen, ja olin kyllä kipeä. Viikko mentiin panacod+burana yhdistelmällä ja ehkä kahden viikon pääsyä leikkauksesta pystyin kävelemään normaalisti, koska pelkkä kävely tärähteli niim kipeästi. Ehkä kuukauden kesti kipua niin että joutui vähäk väliä syömään lääkettä. Onneksi olin vapaalla silloin, makasin sohvalla ja söin jäätelöä :D tsemppiä, kaikilla on erilainen tuo leikkaus, toivottavasti sulla menee kivutta. Ja jos jännittää, kannattaa pyytää esilääke toimenpiteen ajaksi, itselleni jo se "lakanan" alla oleminen oli pelottavaa;:D siis kun muuten olin peitettynä mutta suu vain oli siinä reiän kohdalla. En nähnyt siis mitään, tunsin vain.
Täältä kans peukut! Mulla on aika paha hammaslääkäripelko. Kun kuulin että viisaudenhammas joudutaan poistamaan, meinasin pyörtyä. Itkin siinä tuolissa ja tärisin, lääkäri oli ihana ja ymmärtäväinen, samoin se hoitaja. Sain rauhotuttua ja puudutteen jälkeen ei tuntunut mitään, ne äänet vaan oli inhottavia. Sit kotiin, särkylääkettä tosiaan kunnolla napaan, kannattaa ottaa jo vähän etukäteen ennenkun puudute lakkaa, ja reippaasti vaan lisää kun saa ottaa. Tyyny tosiaan kannattaa suojata, se oli verensekaisessa kuolassa aamulla. Päivän lepäilin sohvalla mutta illalla kykenin jo olemaan ihan normaalisti lasten kanssa :) Ja, uskomatonta mutta totta, jos ja varmaan kun joudun leikkaukseen vielä menemään, ajatus ei pelota! Tsemppiä!
Minulta on leikattu kaksi osittain puhjennutta viisuria. Molempina kertoina leikkaukset olivat nopeasti ohi. Ensimmäisellä kerralla hammaslääkäri ei onnistunut puudutuksessa täydellisesti, joten irroitusvaiheessa tuntui viiltävä hermokipu. Sain toki lisää puudutetta eikä operaatio sen jälkeen sattunut. Toisella kerralla lähti huulesta pieneltä alueelta tunto, joka kyllä palautui parissa viikossa (en ymmärrä, miten se oli mahdollista). Valtaosalla nuo leikkaukset menee ilman tuollaisia ongelmia, joten ei kannata pelätä. Jos operaatio pelottaa, kannattaa pyytää esilääkitystä. Itseäni esilääkitys ainakin auttoi, kun ensimmäisen leikkauksen jälkeen pelotti mennä uudestaan operoitavaksi.
Kannattaa varata särkylääkkeitä kotiin sekä helppoa syötävää, kuten sosekeittoja ja jäätelöä. Minulle ei tullut merkittävää turvotusta, mutta kivunlievitysenä käytin lääkkeiden lisäksi kylmähaudetta.
Kannattaa tosiaan noudattaa jälkihoito-ohjeita, niin suu paranee nopeammin. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen minulla meni noin viikko, että suu aukesi kunnolla. Toisella kerralla suu parani muutamassa päivässä. Omaa vointia kannattaa myös kuunnella eli lepää, jos siltä tuntuu. Seuraavana päivänä leikkauksesta pystyin jo syömistä lukuunottamatta toimimaan normaalisti.
Hyvin se menee, tsemppiä! :)
Aina ei suju. Mulla toisen puolen poisto meni pelkällä sävyllä ja kylmägeelillä. Toisen laiska mieshammaslääkäri ompeli kahdella tiskillä kun edelliset poistanut nainen laitoin viisi. Lopputulos että alaleuan kuoppaan meni likaa, haava umpeen, tukehtui niin ettei leuka auennut ja todella vaikea hoitaa. Vahvat antibioottikuurin, niistä seurannut bakteerikanta tuhoutuminen ja sairastelu 6kk. Kiitos YTHS.....
Joo tosiaan tyyny kannattaa suojata, itse kuolasin verta
Kaikki neljä viisaudenhammasta poistettu. Ensin kaksi ylhäältä ja sitten kaksi alhaalta. Hampaat kasvoivat jotenkin "vaakasuuntaan". päälle päin niitä ei näkynyt lainkaan. En osannut oikeastaan pelätä asiaa etukäteen. Näin jälkikäteen sanoisin, ei kummempaa kuin juurihoito tai tavallinen hampaan poisto. Itse koin pahimpana vaivana sen, että oli todella raskasta pitää suuta ammollaan niin pitkään.
Minulla meni alaviisurin leikkaus hyvin helposti ja nopeasti, en tuntenut yhtään mitään puudutuksen vuoksi. Se toipuminen sitten olikin hankalampaa, olin viikon täysin raato ja täydelliseen paranemiseen meni noin 3 vko. Tuli leukalukko, joten piti syödä mössöä viikko. Kannattaa opetella nielaisemaan suu auki niin ei satu niin paljoa nielaiseminen siihen leikkausarpeen. Syö pelkästään kylmää ensimmäiset päivät ja pidä muutenkin jääpussia leualla jos tulee turvotusta. Särkylääkettä kannattaa syödä koko ajan tasaisen paljon ettei kivut mene missään vaiheessa sietämättömiksi. Ja älä missään nimessä purskuttele! Eli huljuttelet vaan sitä desinfioivaa suuvettä. Ei myöskään kannata syljeskellä ensimmäisinä päivinä, vaan valutat suusta sen desinfiointiaineen pois.
Itseltäni postivat vahingossa leukaluun, mutta sain palkkioksi virikeseteleitä ja ikuisen vitutuksen!
Käytä kipulääkkeen lisäksi tarvittaessa kylmähauteita kuten jääpussia kipuun ja turvotukseen.
Hampaan poiston jälkeen turvotusta voi laskea kylmähauteella. Pidä haudetta poistokohtaa vasten kolme tuntia noin 20 minuutin jaksoissa.
https://fi.webdento.com/viisaudenhampaan-poisto/