Ärsyttää! Mies puhuu lapselle ainoastaan Stadin slangia.
Minun mieheni on paljasjalkainen stadilainen, syntynyt ja kasvanut Alppilassa ja Vallilassa. Hänen kotonaan puhuttiin sellaista vanhanaikaista slangia ja mies pitää sitä omana kielenään. Minusta se oli aluksi vähän hassua mutta jotenkin söpöä, että aikuinen mies puhuu tuollaista leikkikieltä. Olen itse Keski-Suomesta enkä osaa slangia yhtään. Mies on puhunut slangia meidän tyttärelle ja nyt tyttö on itsekin alkanut puhua slangia. Tyttö on neljä. Tämä ärsyttää minua ihan valtavasti. Viimeksi aamulla tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit kun jälleen kerran tuli riita päiväkotiin lähtiessä. En tykkää tästä yhtään, joten miten saan miehen ja lapsen lopettamaan slangin puhumisen?
Kommentit (64)
Söpö ongelma. :D Mutta aina voit lohduttautua sillä ettei miehesi sentään puhu Turun murretta tmv.
Onhan tuo vähän junttia. Osaako miehesi puhua normaalia suomea ollenkaan?
Et mitenkään eikä tarvitsekkaan
Mietippäs oman seutusi murretta, olisiko kiva jos ukkosi sanoisi sinulle että sitä murretta et lapselle puhu?
Ole pikemmin ylpeä että sinulla on mies joka haluaa ylläpitää oman alueensa murretta kuin että koittaisi olla kuten muut...
Ja ps slangi EI ole sen enempää leikkikeltä kuin Turun/Tampereen/ Pohjanmaan/ tms murre...
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkainen stadilaisuus ja siihen kuuluva stadin slangi on kaikkea muuta kuin junttia. Mutta sitähän sinä juntti et tiennyt.
Ole huoleti. Jossain vaiheessa huomaat, että lapsi puhuu kuin kaverinsa. Ympäristö kasvattaa ja kaverien vaikutus on voimakkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkainen stadilaisuus ja siihen kuuluva stadin slangi on kaikkea muuta kuin junttia. Mutta sitähän sinä juntti et tiennyt.
Taisi osua.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on paljasjalkainen stadilainen, syntynyt ja kasvanut Alppilassa ja Vallilassa. Hänen kotonaan puhuttiin sellaista vanhanaikaista slangia ja mies pitää sitä omana kielenään. Minusta se oli aluksi vähän hassua mutta jotenkin söpöä, että aikuinen mies puhuu tuollaista leikkikieltä. Olen itse Keski-Suomesta enkä osaa slangia yhtään. Mies on puhunut slangia meidän tyttärelle ja nyt tyttö on itsekin alkanut puhua slangia. Tyttö on neljä. Tämä ärsyttää minua ihan valtavasti. Viimeksi aamulla tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit kun jälleen kerran tuli riita päiväkotiin lähtiessä. En tykkää tästä yhtään, joten miten saan miehen ja lapsen lopettamaan slangin puhumisen?
Mitäs jos pitäisit huolta lapsestasi ja ostaisit sille oikean kokoisia vaatteita??? Tziisus.
Mm. Mike Monroe puhuu stadin slangia. Onko hän mielestänne juntti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki murteet ovat junttia. Akateemisissa ympyröissä murteella puhuminen katoaa ja Ylen kanavilla esiintyvät ihmiset käyttävät aina standardisuomea.
Hienoa! Jatkuvan muuttoliikkeen takia meidän aitojen stadilaisten oma kieli on katoamassa. Hyvä että jotkut snaijaavat vaalia perinteitä!
Kyllä se vähän tyhmältä kuulostaa.
Kyseessä on yli sata vuotta sitten syntynyt slangi, jonka alamäki alkoi 1960-luvulla, kun anglo-amerikkalainen nuorisokulttuuri jyräsi muut alleen. Stadin slangin spontaaneita puhujia ei ole enää paljon, ja valtaosa heistä on yli 60-vuotiaita. Tässä mielessä on jopa "kliffaa", että joku yrittää siirtää perinnettä eteenpäin.
Minuakin inhottaisi tuollainen, ihan kauhealta kuulostaa pikkutytön suusta.
Vierailija kirjoitti:
Ylen kanavilla esiintyvät ihmiset käyttävät aina standardisuomea.
Lapset puhuvat hämettä Pikkukakkosen ansiosta.
Eläköön Suur-Häme!
😆
Vierailija kirjoitti:
Mietippäs oman seutusi murretta, olisiko kiva jos ukkosi sanoisi sinulle että sitä murretta et lapselle puhu?
Ole pikemmin ylpeä että sinulla on mies joka haluaa ylläpitää oman alueensa murretta kuin että koittaisi olla kuten muut...Ja ps slangi EI ole sen enempää leikkikeltä kuin Turun/Tampereen/ Pohjanmaan/ tms murre...
En pysty mieltämään slangia oikeaksi murteeksi, kuten vaikka se vanha keskisuomalainen puhetapa, johon olen tottunut. Minusta oikeat murteet ovat arvokkaita mutta slangi on vaan noloa ja ärsyttävää. Hienostelua eikä sellaista oikeaa maalaisuutta, kuin varsinaiset murteet. Aion kieltää lasta puhumasta slangia kotona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on yli sata vuotta sitten syntynyt slangi, jonka alamäki alkoi 1960-luvulla, kun anglo-amerikkalainen nuorisokulttuuri jyräsi muut alleen. Stadin slangin spontaaneita puhujia ei ole enää paljon, ja valtaosa heistä on yli 60-vuotiaita. Tässä mielessä on jopa "kliffaa", että joku yrittää siirtää perinnettä eteenpäin.
Stadin slangi elää kuten muutkin murteet... Ei mikään pysy muuttamattomana.
Tän hetkisessä slangissa on jo sanoja somalista, kurdista yms....
Ei ole olemassa vain yhtä oikeeta slangia, vaikka 40-50-luvalla elänyt pappa muuta väittäisi...
Vierailija kirjoitti:
tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit...
Se on byysat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit...
Se on byysat.
Ja äiti on mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole pikemmin ylpeä että sinulla on mies joka haluaa ylläpitää oman alueensa murretta kuin että koittaisi olla kuten muut...Ja ps slangi EI ole sen enempää leikkikeltä kuin Turun/Tampereen/ Pohjanmaan/ tms murre...
En pysty mieltämään slangia oikeaksi murteeksi, kuten vaikka se vanha keskisuomalainen puhetapa, johon olen tottunut. Minusta oikeat murteet ovat arvokkaita mutta slangi on vaan noloa ja ärsyttävää. Hienostelua eikä sellaista oikeaa maalaisuutta, kuin varsinaiset murteet. Aion kieltää lasta puhumasta slangia kotona. Ap
Älä enempää näytä tyhmyyttäsi, varsinkaan lapsen kohdalla...
Mutta sä taidakin vain provota....
Samalla lailla miehellä on oikeus murteeseensa, anteeksi, leikkikieleensä, kuin sinulla.
Kliffaa päivää!