Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää! Mies puhuu lapselle ainoastaan Stadin slangia.

Vierailija
26.01.2016 |

Minun mieheni on paljasjalkainen stadilainen, syntynyt ja kasvanut Alppilassa ja Vallilassa. Hänen kotonaan puhuttiin sellaista vanhanaikaista slangia ja mies pitää sitä omana kielenään. Minusta se oli aluksi vähän hassua mutta jotenkin söpöä, että aikuinen mies puhuu tuollaista leikkikieltä. Olen itse Keski-Suomesta enkä osaa slangia yhtään. Mies on puhunut slangia meidän tyttärelle ja nyt tyttö on itsekin alkanut puhua slangia. Tyttö on neljä. Tämä ärsyttää minua ihan valtavasti. Viimeksi aamulla tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit kun jälleen kerran tuli riita päiväkotiin lähtiessä. En tykkää tästä yhtään, joten miten saan miehen ja lapsen lopettamaan slangin puhumisen?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Entä slangi? Sitä moni varmaan tarjoaa Helsingin murteeksi, mutta murteena sitä ei voi pitää. Slangi näet on ensisijaisesti sanaston ilmiö, kun taas murre on kokonainen kielijärjestelmä: murteella on paitsi oma sanastonsa myös ja ennen kaikkea oma kielioppinsa.”

-Kotimaisten kielten keskus

Vierailija
62/64 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei slangi ole murre.

Oulun murre esimerkiksi taas on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin yhtä erikoista kuin saamenkielen puhuminen lapsille. 1980-luvulla tuttu helsinkiläinen ei tuntenut kuin yhden ihmisen, joka puhui oikeaa stadin slangia, oman isoisänsä. Kylläpä ap on löytänyt vanhan miehen lapsensa isäksi.

Itse asiassa Keski-Suomen murre on kaikkein lähimpänä nykyistä kirjakieltä.

Vierailija
64/64 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Mike Monroe puhuu stadin slangia. Onko hän mielestänne juntti?

Makke puhuu aika yleissuomea, slangisanoja siellä täällä. Ihan niinkuin Hector eli Heikki Harma, Tölikan kundi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi