Ärsyttää! Mies puhuu lapselle ainoastaan Stadin slangia.
Minun mieheni on paljasjalkainen stadilainen, syntynyt ja kasvanut Alppilassa ja Vallilassa. Hänen kotonaan puhuttiin sellaista vanhanaikaista slangia ja mies pitää sitä omana kielenään. Minusta se oli aluksi vähän hassua mutta jotenkin söpöä, että aikuinen mies puhuu tuollaista leikkikieltä. Olen itse Keski-Suomesta enkä osaa slangia yhtään. Mies on puhunut slangia meidän tyttärelle ja nyt tyttö on itsekin alkanut puhua slangia. Tyttö on neljä. Tämä ärsyttää minua ihan valtavasti. Viimeksi aamulla tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit kun jälleen kerran tuli riita päiväkotiin lähtiessä. En tykkää tästä yhtään, joten miten saan miehen ja lapsen lopettamaan slangin puhumisen?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ole huoleti. Jossain vaiheessa huomaat, että lapsi puhuu kuin kaverinsa. Ympäristö kasvattaa ja kaverien vaikutus on voimakkaampi.
Juuri näin. Kuuden vuoden päästä, et ymmärrä lastasikaan. :D
Isoveljelläni oli yläasteaikaan kaikki "In my ass".
Toisen nuoren kollin suhtautuminen mihin tahansa äitinsä sanomaan: "hei, älä mutsi vihaa"
Ehkäpä silloin lapsesi sanoo jotain tämän tyylistä: "tyyppaa tota tsirraa, akuutin kiesin ajuril siistit plehat"
se on sitä uudempaa slangia versiota, jota ymmärtääkseni tuntee myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat nuoret.
Pisteet miehellesi!!!
Pitää perinteitä yllä ja edesauttaa että tuo hieno slangi ei kuole pois.
Puhuin nuorena slangia enää en niinkään. Asun edelleen Helsingissä ja lapseni kasvavat täällä. Joudun usein kysymään lapsiltani mitä heidän käyttämät sanat tai sanonnat tarkoittavat. Kieli muuttuu, minä en. Lapsesi tulee puhumaan jotain muuta kuin isänsä slangia. Se on varma.
Jaha, Helsinki-hater ei olekaan pitkään aikaan avannut keskustelua palstalle.
Ei olisi ollut tarpeen avata nytkään.
Muuta takasin Keski-Suomeen. Se on roskasakin aluetta ja murre vitun rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta ei ole! Keski-Suomen murre on sitäpaitsi suomea eikä mitään sekakieltä! Slangi Ei ole oikeaa suomea,koska siinä on ruotsalaisia sanoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta ei ole! Keski-Suomen murre on sitäpaitsi suomea eikä mitään sekakieltä! Slangi Ei ole oikeaa suomea,koska siinä on ruotsalaisia sanoja. Ap
Himmee trolli.
Murteen oppiminen jatkuu vielä sitten opiskeluaikanakin. Jos muuttaa muualle opiskelemaan niin stadin slangi jää, ja tilalle tulee jotain ihan muuta. Seura tekee kaltaisekseen. Ehkäpä alkaa laittamaan h-kirjaimia sanojen keskelle :D
Vierailija kirjoitti:
Mm. Mike Monroe puhuu stadin slangia. Onko hän mielestänne juntti?
Onkos Andyn nykyinen "murre" jotenkin siedettävämpää kuin se, jota hän puhuis Antti Hulkkona? Ei millään pahalla, mutta kyllä minun korvaani miellyttäisi paljon enemmän jälkimmäinen.
Onnittelut kuitenkin sinulle siitä, et nyt sattunut saamaan savolaista tai raumalaista miestä.
jätä se sika, vittu mikä juntti :) Osaako lapsesi laittaa vitun joka kolmannen sanan jälkeen ansiokkaasti? Mikään ei ole juntimpaa kuin tuo, kunnon WT-touhua alusta loppuun. Asutteko Vantaalla vai itiksessä?
Janarimaista vinetä kaupunkilaistavoista Stadissa. Kandee vaa integroituu ja nostaa stobe ainoalle Stadille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on paljasjalkainen stadilainen, syntynyt ja kasvanut Alppilassa ja Vallilassa. Hänen kotonaan puhuttiin sellaista vanhanaikaista slangia ja mies pitää sitä omana kielenään. Minusta se oli aluksi vähän hassua mutta jotenkin söpöä, että aikuinen mies puhuu tuollaista leikkikieltä. Olen itse Keski-Suomesta enkä osaa slangia yhtään. Mies on puhunut slangia meidän tyttärelle ja nyt tyttö on itsekin alkanut puhua slangia. Tyttö on neljä. Tämä ärsyttää minua ihan valtavasti. Viimeksi aamulla tyttö sanoi minulle jotain että Äiti, nää bysät on klesat ja snadit kun jälleen kerran tuli riita päiväkotiin lähtiessä. En tykkää tästä yhtään, joten miten saan miehen ja lapsen lopettamaan slangin puhumisen?[/quote
Vaikka olen itse paljasjalkainen stadilainen ja slangia osaan puhua, niin ymmärrän tietyllä tasolla ongelmasi. Ratkaisu on onneksi yksinkertainen. Jos et halua itse opetella Stadin slangia, niin sanot tyttärellesi että voi puhua sitä isäsi kanssa, mutta sinun kanssasi puhutaan kirjakieltä tai sinun kotimaakuntasi murretta. Näin toimitaan kaksikielisissä perheissäkin. Seuraavan kerran kun tytär alkaa puhua sinulle slangia, niin väännät rautalangasta sanomalla ettei äiti nyt ymmärrä slangia, sanotko suomeksi niin että äitikin ymmärtää.
Mutta kun minua ylipäätään ärsyttää se slangin puhuminen. Enkä itse puhu lapselle murretta vaan yleiskieltä. Ja tyttö oikein imee itseensä niitä kaikkia ilmaisuja mitä mies ja kaverinsa käyttävät. Haluan slangin kokonaan pannaan meidän kodissamme. Ettei sanota spora vaan raitsikka, eikä tsufe vaan kahvi. Mutta mies ei halua. Ap
Jos osoittaa pitävänsä jonkun puhetapaa (murretta/slangia) huonona, niin se on vähän sama kuin vähättelisi sitä puhujaa. Jokaiselle on lapsuuden murre rakas, ja hänen sallittakoon sitä käyttää. Kyllä lapsi koulussa kirjakielen oppii. Muistan kun lapsena kävin Imatran mummolassa, niin kohta käytin itsekin paikallista murretta. Mutta heti kun olin palannut kotipaikkakunnalle lounaaseen, niin sen murre palasi. Lapset ovat hyviä oppimaan murteita ja kieliä.
Typerää heseläisten muka-murretta.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin inhottaisi tuollainen, ihan kauhealta kuulostaa pikkutytön suusta.
Minua inhottaa sinun kommenttisi. Se kuulostaa kauhealta.
Vierailija kirjoitti:
Typerää heseläisten muka-murretta.
Mee piiloon juntti.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Mike Monroe puhuu stadin slangia. Onko hän mielestänne juntti?
Ni hyi, todellakin.
Jos kundilla on bulit skrebat, niin se korjaa jo paljon suhdetta.
Stadin slangi ei ole murre vaan epäkieltä. Lainasanojen ja niiden väännösten käyttämistä, murteelliset tunnusmerkit puuttuvat.
Ap, oletko sitten onnellinen, kun pikku tyttöisesi alkaa puhua normaalinuorten tapaan? Siis määkiä "oumaigaaaad, oumaigaaaad" =)