Onko kaverini ahne vai minä kohtuuton?
Olen menossa myymään vaatteitani ja muuta sälää kirpparille, mutta annoin kavereideni käydä tavarat ensin läpi, jos löytäisivät jotain sopivaa niin saisivat ilmaiseksi ottaa. Toinen kaveri ottikin yhden mekon ja kiitti kauniisti, mutta toinen sekosi ihan täysin. Se hamstrasi itselleen yli puolet mun kaikista myytävistä tavaroista, eikä noiden jäljellejääneiden rutkujen kanssa kannata enää mistään kirppispöydästä maksaakaan.
Mua vähän harmittaa, koska en mä vaan kehtaisi tuolla tavalla hamstrata toiselta jätesäkillistä kallista vaatetta (mukana aika paljon myös esim. kotimaista designia, ei tod. mitään nukkaista trikooriepua ollut siinä) tarjoutumatta maksamaan edes jotain nimellistä, vaikka kuinka kavereita ollaankin. Sama kaveri on aikamoinen pummi muutenkin, mutta nyt alkaa vähän tulla raja vastaan.
Kaduttaa tosi paljon, että annoin kavereiden käydä nuo kamat ensin läpi, koska laskupino kasvaa ja opiskelijana nyt muutenkin raha on tiukassa. Kehtaisitteko mun tilanteessa sanoa kaverille, että jos nyt edes kympin heittäisit tuosta säkillisestä? Kokeneena kirppismyyjänä arvioisin, että se säkillinen olisi kirpparilla helposti yli satasen arvoinen. Mä vaan ihmettelen, että mihin se edes tarvitsee montaa samantyyppistä mekkoa, kahta talvitakkia, hattua, jolle ei omien sanojensakaan mukaan olisi käyttöä, mutta olisi silti kiva jne. Kismittää niin paljon. :( Ei se pointti musta ole se, että uusitaan kerralla koko garderobi, kun ilmaiseksi saadaan, vaan otetaan sellaista mille on tarve.
Saa myös kertoa vertaistuen vuoksi kokemuksia ahneista kavereista.
Kommentit (79)
Jos kerran kaveri ei vielä ole vienyt saalistaan, voit ap ihan hyvin perua homman ja tarjota selväsanaisesti vaikka pari vaatekappaletta, ja loput viet kirpparille (jos enää tekee mieli tarjota ylipäätään mitään). Tyypillistä muuten on, että näiden lokkien käytöstavattomuus saa toiset useimmiten niin sanattomaksi, etteivät osaa tilanteessa toimia riittävän ripeästi.
Mutta nyt kun tiedät kaverisi luonteen, on asia toinen. Tiedät jättää hänet pois näistä tavaranvaihtoringeistä, tai tarjota hyvin selväsanaisesti korkeintaan paria vaatekappaletta. Et ota hyväntekijän roolia, eli jos hänellä ei ole rahaa maksaa omia menojaan, et maksa sinäkään. Ja kannattaa opetella suorasanaisuus! Normaalijärjellä ja -käytöstavoilla varustettu ihminen ymmärtää kyllä sen, että tuollaisissa tilanteissa ei kahmaista itselleen 90 % tavaroista, mutta niiden muiden tapauksessa ei auta kuin ilmoittaa suoraan kantasi tilanteissa, joissa yritetään hyötyä. Jos joku siitä loukkaantuu, pitää vain muistaa, ettet olisi tarvinnutkaan lähipiiriisi enempää tuollaisia lokkeja. :)
Taitaa olla myöhäistä enää nyt alkaa järjestää asiasta numeroa. Mutta aika halvalla pääsit selville siitä millainen kaverisi on ja ensi kerralla osaatkin sitten jo vähän varauksella toimia hänen kanssaan.
Itse olet tuon tilanteen aiheuttanut. Olisit vaan reilusti sanonut, että okei jos aiot ottaa ne kaikki niin se on 100e. Ja mun mielestä se on ihan reilua. Ne oli rahan arvoisia vaatteita, joten ei niitä ilmiaseksi kenellekkään anneta. Yhden mekon tosiaan vielä voikin antaa, mutta järki käteen vaikka olisikin kaveri kyseessä. Aika nössöä käytöstä..
Vierailija kirjoitti:
Itse olet tuon tilanteen aiheuttanut. Olisit vaan reilusti sanonut, että okei jos aiot ottaa ne kaikki niin se on 100e. Ja mun mielestä se on ihan reilua. Ne oli rahan arvoisia vaatteita, joten ei niitä ilmiaseksi kenellekkään anneta. Yhden mekon tosiaan vielä voikin antaa, mutta järki käteen vaikka olisikin kaveri kyseessä. Aika nössöä käytöstä..
No niin olisi pitänyt tehdä, joo. Päädyin nyt lopulta siihen ratkaisuun, etten ota kaveriin mitään yhteyttä. Jos se vielä laittaa viestiä ennen kirpparipäivää, niin katon johonkin normaaliin muovikassiin niitä halvimmasta päästä olleita vaatteita, annan sille, enkä sen koommin aio olla enää tyypin kanssa tekemisissä. En minä niin kurja tyyppi ole, ettenkö ansaitsisi sellaisia ystäviä, jotka ei jatkuvasti ole kuppaamassa.
Sanot sille että olet kerennyt viedä kaikki jo kirpparille
Mulla kävi vähän samalla tavalla. Kaveri innostui kirpparivaatteistani ja hamstrasi niitä ison kasan. Annoin asian olla ja pistin muistiin että ensi kerralla vien vaan suoraan kirppikselle. Jonkun ajan päästä meinasi kuitenkin mennä kuppi nurin kun tämä kaveri iloisena selitti myyneensä niitä minulta ilmaiseksi saamiaan vaatteita eteenpäin kun ei ollutkaan käyttöä. Olen itse vielä opiskelija, jolle tuolla rahalla olisi tosiaan ollut käyttöä ja tämä kaveri töissä.
Kohta näet ne kirpparilla myynnissä. Röyhkeä kaveri, voisi kuvitella, että on aikaisemmin jo käyttäytynyt vastaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi vähän samalla tavalla. Kaveri innostui kirpparivaatteistani ja hamstrasi niitä ison kasan. Annoin asian olla ja pistin muistiin että ensi kerralla vien vaan suoraan kirppikselle. Jonkun ajan päästä meinasi kuitenkin mennä kuppi nurin kun tämä kaveri iloisena selitti myyneensä niitä minulta ilmaiseksi saamiaan vaatteita eteenpäin kun ei ollutkaan käyttöä. Olen itse vielä opiskelija, jolle tuolla rahalla olisi tosiaan ollut käyttöä ja tämä kaveri töissä.
Luulisi toisen opiskelijan vielä tajuavan, että ei tässä muillakaan ole mahdottomasti rahaa. Mekin aina kilvan valitellaan sitä, kun ei ole rahaa mihinkään. Mutta ei.
En olisi ehkä itse kehdannut hirveää kasaa ottaa, mutta jos sanoit, että saa ottaa, jos löytää jotain kivaa, niin oma moka. Sinun olisi pitänyt itse määritellä raja, enkä itse kehtaisi enää lähteä hommaa perumaan, vaan kärsisin tappioni. Kaveri saattoi oikeasti luulla, että tarkoitit, että saa ottaa hyvillä mielin niin paaljon kuin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
En olisi ehkä itse kehdannut hirveää kasaa ottaa, mutta jos sanoit, että saa ottaa, jos löytää jotain kivaa, niin oma moka. Sinun olisi pitänyt itse määritellä raja, enkä itse kehtaisi enää lähteä hommaa perumaan, vaan kärsisin tappioni. Kaveri saattoi oikeasti luulla, että tarkoitit, että saa ottaa hyvillä mielin niin paaljon kuin löytyy.
No olenhan tässä jo monessa viestissä sanonut, että oli oma moka. On vaan musta kyllä kaverissakin vikaa, jos ei tajua, että vaatteet olivat ensisijaisesti tarkoitettu myyntiin eikä uudistamaan toisen koko vaatekaappia.
Ei ole kaverista (onneksi) kuulunut mitään. En tiedä, ehkä se tajusi vihjeen, kun laitoin aiemmin viestiä sen ekan kerran kysellessä niiden vaatteiden perään, että ollut vähän rankka päivä, ettei välttämättä oo hyvä tänään. Jos se vielä kyselee, niin hakekoot vaikka kaikki, revin sitten vaikka noista omista käyttövaatteistani sen verran myytävää, etten ihan tappiolle jää, kun pöytä on jo maksettukin.
Minulle yksi kaveri työnsi väkisin kassillisen tavaraa mitkä olisi muuten mennyt kiertoon. Ajattelin että voin ottaa mielelläni, niin vähemmän kannettavaa uffiin hänellä ja kivoja (tosin ei välttämättömiä) vaatteita minulle. Lähtiessäni hän sanoi että voisin jonkun kympin-kaks niistä maksaa! Ärsytti kun ei ollut varaa ja luulin että halusi päästä eroon. Maksoin kun en kehdannut antaa takaisin.
Kokeile ap kaverillesi samaa ens kerralla? Tarjoat säkillistä vaatteita ja ilmoitat sitten että paljonko hän on niistä velkaa :)
Hei ap, nyt vähän jämäkkyyttä peliin. Älä anna periksi. Jos kaveri vielä kyselee vaatteita, sanot sille, että vaatteita oli tarkoitus jäädä myytäväksikin ja ettet anna hänelle kuin pari juttua. Jos se siitä loukkaantuu, niin anna loukkaantua, ei tuollaiset röyhkeät ihmiset opi muuten ikinä.
Minusta toi sosiaalisesta älystä nariseminen on epäreilua. Jos sä sanot, että SAA OTTAA PARTHAAT PÄÄLTÄ, eikä sitten saakaan, niin voihan vittu! Mä en ainakaan aidosti voi ymmärtää sen mahdollisesti tarkoittavan 1-2 vaatetta. Entäs jos sä oisitkin tarkoittanut 5:ttä? Halunnut AIDOSTI kavereille hyvää niillä parhailla päältä, jotka he SAA ottaa?
Se on tosi rasittavaa, että kun saa ottaa niin ruvetaan sitten kursailemaan vielä kavereiden kesken. Jos mulle sanotaan noin, niin ymmärtäisin sen että vie tästä jotain alkaen nollasta vaatekappaleesta. Eli ei oo pakko ottaa mitään, mutta vie vaikka kaikki, koska sanoit, että SAA OTTAA.
Toki kun sanoit, että loput menee kirpparille, mutta kun senkin voi tajuta niin monella tavalla: onko se sulle vaiva ja riesa, vai haluatko tienatakin sieltä tai jotain siltä väliltä.
Itse en odotakaan kellään olevan mitään sanattomia mun koodeja päässään ja "sosiaalista älyä", eli turhaa häpeää mistään, vaan jos puhun antamisesta, niin sitten se on niin.
Voihan se olla, että kaverisi oli ahne, vähän näytti sille, mutta ihan yleisesti vain huomautan tuosta sosiaalisen älyn oletuksesta. En tajua sitä, sori vaan. Enkä ole sellainen pahuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toi sosiaalisesta älystä nariseminen on epäreilua. Jos sä sanot, että SAA OTTAA PARTHAAT PÄÄLTÄ, eikä sitten saakaan, niin voihan vittu! Mä en ainakaan aidosti voi ymmärtää sen mahdollisesti tarkoittavan 1-2 vaatetta. Entäs jos sä oisitkin tarkoittanut 5:ttä? Halunnut AIDOSTI kavereille hyvää niillä parhailla päältä, jotka he SAA ottaa?
Se on tosi rasittavaa, että kun saa ottaa niin ruvetaan sitten kursailemaan vielä kavereiden kesken. Jos mulle sanotaan noin, niin ymmärtäisin sen että vie tästä jotain alkaen nollasta vaatekappaleesta. Eli ei oo pakko ottaa mitään, mutta vie vaikka kaikki, koska sanoit, että SAA OTTAA.
Toki kun sanoit, että loput menee kirpparille, mutta kun senkin voi tajuta niin monella tavalla: onko se sulle vaiva ja riesa, vai haluatko tienatakin sieltä tai jotain siltä väliltä.Itse en odotakaan kellään olevan mitään sanattomia mun koodeja päässään ja "sosiaalista älyä", eli turhaa häpeää mistään, vaan jos puhun antamisesta, niin sitten se on niin.
Voihan se olla, että kaverisi oli ahne, vähän näytti sille, mutta ihan yleisesti vain huomautan tuosta sosiaalisen älyn oletuksesta. En tajua sitä, sori vaan. Enkä ole sellainen pahuuttani.
En sanonut, että saa ottaa parhaat päältä, vaan että olen menossa kirpputorille myymään, sen kun käytte läpi ja otatte sen, mitä tarvitsette, jos tarvitsette. Sori vaan, mutta mun mielestä sä olet daiju, jos et tajua, että harva varsinkaan persaukinen opiskelija menee kirpputorille huvikseen koko päiväksi seisomaan. Kaverin myös opiskelijana pitäisi tämä asia tajuta, varsinkin, kun ollaan monesti puhuttu siitä, miten vituttaa olla aina rahaton.
Jos vaatteet olisi oikeasti tarpeeseen mennyt, niin harmittelisin asiaa todella paljon vähemmän, mutta musta on vaan outoa ja tylyä, että kaveri, joka on aina julistanut vihaavansa mekkoja, haluaakin yhtäkkiä multa 5-6 mekkoa, kun kerta ilmaiseksi saa. Yhdestä vaatteesta sanoikin, ettei sitä kyllä missään käyttäisi paitsi ehkä läpällä. No haloo, vitun ääliö, älä sitten ota sitä jos on liian nolo käytettäväksi. Kaverin tiedossa kyllä oli, että kirpparipöytä on jo varattu, joten siitä voisi päätellä, että tarkoitus olisi saada rahaakin. Saahan sitä tosiaan viedä vaikka kaikki, kerran oli luvattu, mutta kyllä se jotain ihmisestä kertoo, varsinkaan kun ei ole mikään ensimmäinen kerta, kun henkilö on lokkeilemassa.
Suomessa oli yksi tuttu nainen, joka suoraan kinusi minulta vaatteitani! Kerran kesalla se tuli kaymaan ja eteisessa oli paljon hyvia kenkiani. Eikos tama tunki hikiset ja likaiset paljaat jalkansa joka pariin ja alkoi vinkua, etta kun sulla on noin paljon kenkia, niin etko vois antaa tata paria?!
Samaan naiseen valit katkesivat, kun han teki pikkuremppaa minulle kotona ja kun tuli maksun aika, hinta oli paljon korkeampi kuin mita oltiin sovittu. Maksoin, mutta ajattelin, etta oli viimeinen kerta, kun taman teit ja niin olikin.
Osta kaveriltasi vaatteesi takaisin sillä satasella. Myyt sitten kirpparilla ne 110 eurolla, niin saat sen 10 euroa kaveriltasi.
Vastaan lukematta koko ketjua, joten valitukset valmiiksi, mikäli toistan. Mutta Ap. nyt lienee opit että seuraavalla kerralla sanot ennenkuin esittelet hinnat per/ vaate. Niin minä olen tehnyt ja samalla ehkäissyt ahneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat löytää ne tavarat viereisestä kirpparipöydästä.
Luultavasti ihan käyttöön menevät; kaverilla on niin usein samat vaatteet päällä eikä ilmeisesti raaski ostaa uusia, kun kaikki raha menee kaljaan ja tupakkaan, mutta ilmaiseksi kyllä kelpaa. Tai ties vaikka myisikin, en mä enää ton kaverin kohdalla epäile mitään, onhan se mulla jo yhden ulkomaanreissunkin maksattanut. Saatana, kun pitääkin olla tällainen lapanen.
Ikävä kyllä näitä hyväksikäyttäjiä löytyy sellaisistakin, joita on luullut hyviksi tyypeiksi. Itsekin hyväuskoisuuttani lainasin kaverin vaimolle useita satoja euroja, kun kaveri sitä kysyi. Tästä on jo kolme vuotta ja eivät pidä kiirettä takaisinmaksun kanssa. Narkkaamiseen niillä riittää kyllä raha. Tympäisee kun olen ollut niin hyväuskoinen, nykyään olen hyvin epäluuloinen. Luotan harvoihin.
Aika törkeää, eikö edes kysytty että paljon saa kerätä. En ikinä menisi joltain keräämäön jotain kysymättä paljon saa, mutt näköjäön on törkeitä ihmisiä. Tuohonkin olisi pitäny sanoa vain et se ämpärillinen. jakakaa se vaikka jos ei ollut puhetta toisesta ihmisestä. Onneksi marjoja tulee lisää joka vuosi.