Työnantaja teki paskamaisen tempun
Mun hoitovapaan aikana tehtävät on jaettu useammalle henkilölle ja nyt työnantaja sanoo ettei voi antaa niitä takaisin koska silloin ei niille muille jää riittävästi hommaa. Kiitos. Uhraan siis työpaikkani jotta muilla olisi töitä. Ensi viikolla meillä on tästä aiheesta palaveri työnantajan kanssa. Todnäk ilmoittaa silloin ettei mun työt jatku. Meinaan nostaa hälyn, en todellakaan aio hyväksyä asioita näin.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemiä pitää todellakin muuttaa. Työnantajan ei pidä joutua lisääntymisen maksumieheksi. Eikä minkään muunkan tahon. Lisääntyjä saisi itse hoitaa kustannukset.
Suomalaiset sukupuuttoon ja mamut tilalle?
Jos suomalaisilla ei ole varaa lapsiin, niin kyllä ulkomailta saadaan kaikenikäistä väkeä tänne niin paljon kuin halutaan. 50 vuoden päästä suomalaiset ovat varmaan jo rodullinen vähemmistö.
Lapsia syntyi viime vuonna ennätysvähän:
Ei työtehtävien välttämättä tarvitse säilyä samoina. Ja fiksut voi saada paremmankin duunin, minäkin sain. Kyllä kannattaa mennä duuniin hyvällä asenteella neuvottelemaan. Ja jos on omia ehdotuksia osaamisesta ja kiinnostuksista, sitten tee niitä. Pyydä uutta virkaa, joka oikeasti kiinnostaa. Pyydä parempaa palkkaa.
Rauhoitu ensin ja katso mitä tapahtuu. Hallitse itsesi.
Jonkun ne työt on täytynyt hoitaa poissaollessasi, joten työnantajan on ollut pakko asia jotenkin ratkaista ja työt jotenkin jakaa. Se miten hän on sen tehnyt, on työnantajan asia.
Onko tapa miten ne on tehty poissaollessasi ollut parempi ja työn laatu parempaa..? Jos näin niin on peiliin katsomisen paikka sinullakin.
Vaikka perhevapaille ei helposti irtosanota niin aina voi irtisanoa kun palaa. Se vaatii YT-prosessin ja riittävät perusteet YT:n aloittamiseksi. Ja kohteena ovat kaikki ne, jotka ao funktiota tekevät. Niistä sitten työnantaja karsii pois tarpeettomimman.
Työelämä muuttuu koko ajan. On naiivia kuvitella, että asiat ja organisaatiot ovat palatessa niin kuin ne olivat perhevapaille lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Tove kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kitiset?! Olisi kannattanut varautua pahimpaan jo ennen lasten hankintaa. Yksityisyrittäjänä ei todellakaan ole varaa pitää jatkuvasti raskautuvaa mammaa. Vielä pahimmat ovat ne, jotka jäävät kotiin 9 kk jälkeen.
Mene valtiolle töihin, jos haluat pitää pitkät äippälomat.
Yleensä työnantaja säästää siinä, kun äipät ottavat vapaaehtoisesti näitä "lomautuksia". Sijaisia ei palkata (työt jaetaan muille), seuraavan vuoden lomat olemattomat. Usein myös uudella innolla töihin pienen tauon jälkeen, toisin kuin vuosikausia konttorissa kököttäneet.
Työnantajat saavat todella halvalla koko elämämme (8h valveillaoloaikaa) ja vielä pitäisi suoda mahdollisuus rangaista elämisesta(perheen perustaminen).Höpö höpö! Mikähän säästö yrittäjälle tulee siinä, kun töihin palannut pikkulapsen äiti jää toistuvasti kotiin hoitamaan sairasta lasta? Tai kun ko. äidin ajatukset ovat työajalla lapsessa työasioiden sijaan. Tehotonta!
Olivatko sinun ajatuksesi lapsessasi työpäivän ajan? Tuskinpa. Tai jos olivat, niin varmasti mietit ennen lapsiakin yksityisasioitasi töissä.
Mammat nauttii kun saa kerrankin keskittyä johonkin antaumuksella:) heillä on motivaatio tehdä töitä, kun tulevaisuus on konkreettisesti näkyvissä.
Monessa työssä työt tehdään itse, vaikka välillä olisi sairaan lapsen kanssa. Ei niitä sairauspäiviä nyt ihan oikeasti oli NIIN paljon. Joskus voi sattua pari peräkkäistä vaikkapa samalle kuullr, ja sitä muut muistelevat ilolla loppuvuoden. Kuten joku jo totesikin, kyse on asenteista.
Lapset on yksi osa elämänkaarta. Pieni aika työurasta. Muilla ihmisillä voi olla samaan aikaan rinnakkaisopiskelua, vanhempien hoitamista, oma sairaus, jokin kiehtova sitova harrastus, matkasuunnitelmia, joita ei malta pitää poissa mielestä, laihdutuskuuri ja ajatukset sumeat:) you name it. Näillä äitien syyllistäjillä on usein vaikea hahmottaa kokonaisuuksia. Jankkaavat sokeasti yhdestä näkökulmasta asioita.Itse olen tietenkin vela, mutta olen valitettavasti useinkin joutunut tekemään mammojen duunit, kun töistä ollaan aina pois lapsen verukkeella. Päivittäin lisäksi joudun kuulemaan, kun työaikana lapset herätetään jokaikinen aamu kouluun, neuvotaan aamupalan kanssa, käsketään pukemaan lämpimät vaatteet, ottamaan mukaan liikuntakamat/avaimet/koulurepun/jne, pidetään seuraa lapselle hänen odotellessaan bussipysäkillä, vastaillaan koulupäivän aikana tai jälkeen lapsen puheluihin/viesteihin vähintään kerran tunnissa, neuvotaan vaihtamaan kotivaatteet, tekemään läksyt, syömään välipalaa... Loputonta jankkaamista päivästä päivään, olen totaalisen kyllästynyt tuohon lorvailuun lasten kustannuksella.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi, vaikka minulla lapsia onkin. Palkka on vastike tehdystä työstä. PISTE.
Nykyjärjestelmän takia työpaikkoja ei ole, koska kukaan pk-yrittäjä ei halua päätyä maksamaan toisten kotona olemista lasten kanssa. Ilman tätä riskia Suomen työttömys laskisi rajusti, koska yritykset voisivat palkata.
Tutustukaa tähän: https://ajassa.nordea.fi/yrittajat-kasvu/ajassa-kiinni/mita-tyontekijan…
Eli käytännössä keskipallkaisen (3300€/kk) henkilön palkkaaminen on järkevää jos myynti kasvaa hänen ansiostaa 74000. Vähempi tekee työntekijästä kannattamattoman, enempi taas kannattavan. Ja jokainen saikku itsensä takia, poissaolo lapsen vuoksi tms. syö lisää tästä.
Onhan se kivaa, mukavaa ja söpöä jos voidaan toisten lapsiasiat maksaa, mutta joku muu ne sitten maksaa. Miksi..?
Aina sanotaan, että työntekijöiden selkänahasta kaikki revitään. Näinkin joskus on (ja se on väärin), mutta vielä yleisempää on se, että työntekijä on puhdasta tappiota työnantajalleen.
Ja kohta tuollakin firmassa joku matu painaa suojatyöpaikassa, vaikka tuottavuus on nolla..