Vastasyntyneen äidin työmatka
Mahtaako täällä olla ketään, joka olisi aloittanut reissutyötä vauvan ollessa ihan pieni? Meillä on kaksiviikkoinen vauva ja tarkoitukseni olisi puolentoista viikon kuluttua lähteä viiden päivän työmatkalle. Vauva on sen ajan isänsä kanssa, tämä ottaa lomaa töistä. Tietysti katsotaan miten voin tuolloin, mutta nyt näyttää ainakin siltä, että voisin ainakin oman vointini puolesta hyvin lähteä.
Matkoja tulisi olemaan 1-3 kuukaudessa, yhdestä päivästä 4-5 päivään, joskin noita pidempiä korkeintaa yksi kuukaudessa. Vai onko tällainen työskentely palstalaisten mielestä vain isän etuoikeus? Lähipiiri ainakin koko raskausajan puhui "miten se mieli muuttuu, kun vauva syntyy". Edelleen olen kuitenkin innokkaasti lähdössä, kun isä osaa varmasti lastaan hoitaa ihan yhtälailla kuin minäkin.
Kommentit (61)
Kunhan lapsella on luotettava hoitaja (tässä tapauksessa tasavertainen vanhempi eli isä) niin en ainakaan minä näe ongelmaa.
Miksi tarvitset muiden mielipidettä? Jos asia on noin selvä itsellesi, niin ei siitä tarvitse sen enempää muilta kysyä. Minulle on aivan sama, mitä teet. Lapsella on isäkin eli huolenpito taattu. Se on sitten toinen juttu, minkälaiseksi sinun ja vauvan suhde muodostuu. Mutta edelleen: sinä teet, sinä vastaat!
Jos vauvasi syö pullosta ja isä hoitaa yhtä paljon silloinkin kun olet.kotona niin ei pitäisi olla.ongelmaa.
Joko pumppaat vähän väliä matkoilla tai sitten otat lääkkeet, ettei maito nouse. Hormonitkin ovat pari viikkoa synnytyksen jälkeen vielä ihan sekaisin, usein pidempään. Ei lapsivuodeaikaa turhaan vietetä.
Vauvan kiintymyssuhteelle ei ainakaan tee hyvää.
mikäs siinä, jos käytännn asiat järjestyvät ja kestät fyysisesti tärinää ym. reissaamisen juttuja. Kannattaa aluksi yrittää pitää reissut lyhyinä ja säilöä vauvalle maitoa varastoon.
Olen yrittäjä ja ei, en tosiaan imetä.
Ja otsikon muotoilu kieltämättä on vähän huvittava näin jälkikäteen ajateltuna :D
Onko mahdoton ajatus ottaa vauva mukaan? Saattaisi nimittäin mennä lähes "samalla vaivalla", kun on vielä niin pieni, että lähinnä nukkuu.
Vauvalle on ihan se ja sama, kuka sitä hoitaa. Kunhan on joku.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja ei, en tosiaan imetä.
Ja otsikon muotoilu kieltämättä on vähän huvittava näin jälkikäteen ajateltuna :D
Haluaisin kysyä ihan mielenkiinnosta mitenkään moralisoimatta tms, että miksi et imetä
Vauvalle ei ole ok, jos ei ole pääasiallista hoitajaa ollenkaan. Eli se on ok, että isä jää kokonaan kotiin ja äiti reissaa, mutta ei niin, että teette vuorotellen töitä.
Vauvoja ei tästä syystä nykyään enää sijoiteta edes lastenkoteihin, vaan ensisijaisesti perhehoitoon, jotta hoitaja on aina sama.
Poissaoloista nyrkkisääntönä on "niin monta tuntia, kun lapsella on ikää kuukausina". Eli 4viikkoinen vois olla 1h poissa vakituisen hoitajan luota.
Ei varmaan ongelmaa. Mutta haluatko itse luopua lapsesi vauva-ajasta? Selvää on, että vauvan pääasiallisen hoitajan on hyvä pysyä samana. Se voi tietysti olla isäkin, ei vauva siitä kärsi. Mutta silloin vauvalle muodostuu läheisin hoivasuhde isään, ei sinuun. Itselleni olisi kestämätön ajatus. Kyllä meidänkin vauva jää isän kanssa kun menen töihin vauvan ollessa yksi. Mutta vauvakuukausista haluan nauttia minä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdoton ajatus ottaa vauva mukaan? Saattaisi nimittäin mennä lähes "samalla vaivalla", kun on vielä niin pieni, että lähinnä nukkuu.
Aivan, kun isä kuitenkin on lomalla tuon ajan, niin mikseivät lähde mukaasi?
Työnarkomaani äiti oot. Mä en ainakaan raaskis lähtee töihin noin aikasin ku vauva on vielä niin pieni. Miks et pidä äitiyslomaa?
Oletko yrittäjä, vai miten tuo on mahdollista? Noin työnantajan näkökulmasta? Äitiyslomaahan on se n. 3 kk ja sen voi pitää vain äiti ellei ole jotain poikkeuksellista (esim. äiti menehtynyt synnytykseen). Vanhempainvapaa on sitten erikseen ja sen voi pitää kumpi tahansa.
Miten siis työnantajasi pystyy edes lähettämään sinut työmatkalle äitiyslomalla? Vai oletko siis yrittäjä? En ole itse kuullut moista. Vanhempainvapaan jakamista jo pienen vauvan kanssa kyllä, mutta tähänkin työnantaja yleensä vaatii tiedon jo kuukausia aikaisemmin mahdollisten sijaisten vuoksi.
Miten isä saa noin paljon lomaa töistä? Joka kuukausi siis vähintään viikko....
Ei meillä ainakaan ole taloudellisesti mahdollista, etten jatkaisi töitä. Mulla on nyt jo buukattu duunia 15 päivää lasketun ajan jälkeen. Myös lähes kaikki sunnuntait tulen tekemään töitä. En aio edes aloittaa imettämistä, niin ei tule turhia ongelmia asiasta.
Oletko yrittäjä? Palkkatyöhön ei kannata ottaa äitiyslomalaista.