Teinin kuukausiraha 100€, sanoo ettei riitä mihinkään
Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.
En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Ihme köyhyyden ihannointia koko ketju pullollaan.
Kyllä se vain niin on elämänkulussa, että varakkaista perheistä tulevat lapset pärjäävät elämässä. Ei tuollaiset: saat viisi euroa kuussa ja ostat pienimmän hampurilaisen mikä löytyy...- vanhempien lapset.
Katsokaa tilastoja, jossette minua usko. Ketkä pääsevät yliopistoihin, ovat ahkeria ja saavat hyvät työpaikat. Vastaus: hyvässä sosioekonomisessa olevien vanhempien lapset. Näissä perheissä lapset saavat harrastaa, saavat kauniit vaatteet, saavat käydä kampaajalla vanhojen tanssi -päivänä jne, jne.
Raha ei ketään mädätä, vaan puute ja siitä seuraava katkeruus. Sanoin jo aikasemmin. Katsokaa omaisuus- ja väkivaltatilastoja vankeinhoidossa. Mitkä ovat näiden ihmisten taustat? Ei varmaankaan Sveitsin laskettelureissut.
Raha KYLLÄ näyttää mädättävän yllättävän monenkin ihmisen aivot ja empatiakyvyn.
Vanhempani erosivat kun olin nuori ja jäimme kolme lasta äitini kanssa, jolla ei ollut kovin korkea toimeentulo ja rahasta oli jatkuvasti melko tiukkaa. Tämä sai minut jo nuorena ajattelemaan, että aion tehdä kovasti töitä menestyäkseni yliopisto-opinnoissa, saadakseni hyvän uran ja etten joudu yhtä tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen koskaan. Asiat ovat menneet suunnitelmien mukaan. Samoin ovat tehneet sisarukseni. Kukaan meistä ei siis jäänyt "jumiin" tai joutunut huonoille teille, vaikka elimmekin varmasti rahallisesti vähän niukemmin kuin moni muu ikäisemme. Jos minun pitäisi valita, valitsisin ihan 100-0 elämän, jossa olen itse tehnyt töitä menestyksen eteen ja näin ollen osaan sitä arvostaa, kuin että olen saanut kaiken valmiiksi tarjottimella. Minua ei koskaan pinnallisesti opetettu arvostamaan rahaa ja materiaa ja kiivaasti puolustamaan omaa ylemmyydentunnetta kuin selvästi sinun kohdallasi on toimittu, vaan menty ihan eri reittejä opettaen arvostusta tärkeille arvoille ja kannustamaan seuraamaan unelmia. Mustavalkoista ajatella, että vain varallisuudella tarjotaan hyvät eväät elämään.
Tuon ikäisenä sain 20 kuukaudessa ja omat vaatteet piti sillä ostaa, paitsi talvitakki. Opinpahan rahan säästämistä ja noilta ajoilta oikeastaan on edelleen säästöissä rahaa joten en usko 14-vuotiaan tarvitsevan enempää ainakaan kuin 100€.
Laita teini tekeen töitä sen rahan eteen.
Oppii rahan arvon.
Ei taida olla täällä ketään varakkaamman lapsuuden ja nuoruuden kokenutta inttämässä, että kyllä se raha mädättää :D
Eiköhän se niin ole, ettei se köyhä lapsuus ketään onnelliseksi tee, mutta toki pärjätä voi elämässä siitä huolimatta (mutta suurimmalle osalle ei taida käydä näin, vain mihin perustuu se, että köyhyys periytyy..).
Varmasti on enemmän koulutettuja, menestyviä ihmisiä niissä, jotka ovat saaneet elää yltäkylläisemmän nuoruuden.
Mä sain hirveän kinuamisen ja riitelyn jälkeen 20€ kuukausirahaa teininä. Ennen sitä en saanut juuri mitään. Tolla rahalla ostin sitten itselleni vaatteita, kuukautissuojat, yms omat tarpeelliset juttuni. Sanomattakin selvää ettei riittänyt. 100€ olisi riittänyt mainiosti ja olisin ollut ihan älyttömän kiitollinen noin suuresta summasta.
Meillä on tuon ikäisellä 60€, riittää toistaiseksi, kun ostan vaatteet ym.
Lukiolainen saa 100€, lisäksi ostan aika paljon muuta.
Meillä teinit saa 50e/kk. Toisella jää aina säästöön, toisella menee kaikki ja menis niin paljon kun vaan antais. Eivät ole valittaneet, kun tuo raha on ihan vaan omaan huvitteluun, karkkeihin ym.
Meillä 16 v. lukiolainen saa käyttörahaa itselleen 50 e / kk. Meikit, vaatteet sun muut minä maksan. Eli tuo raha on hänen omien mielitekojen maksamiseen. Myös leffaliput hän saa minulta, koska saan niitä hankittua paljon halvemmalla kuin normaalihinta. Hankin leffalippuja ison kasan ja sieltä tytär nappaa lippuja sitä mukaan kuin tarvii.
Tuo 50 e on riittänyt tosi hyvin ja kaikki eivät aina edes kulu. Nytkin näyttää tilillä olevan 70 e.
Lisäksi säästämme miehen kanssa vakiosummat rahaa hänelle. Ne ovat eri tilillä, eikä hän voi käyttää niitä. Lisäksi tytöllä on n. 20 000 euron osakesalkku. Noilla rahoilla on tarkoitus sitten osittain ostaa hänen nimiinsä, osittain meidän nimiimme (riippuu paljonko rahaa on säästynyt ja osakkeet/osingot poikineet) opiskeluasunto.
Eli tytöllä on aika paljon rahaa, mutta emme siltikään syydä vain haaskattavaksi hänelle sitä. Minusta hänen on hyvä oppia rahan arvo. Ja inhoan tätä kerskakuluttamisen ilmapiiriä. Näyttää kyllä siltä että olemme onnistuneet kasvattamaan hänestä ihmisen joka ymmärtää vastuunsa tästä maapallosta, eli kuluttaa järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla täällä ketään varakkaamman lapsuuden ja nuoruuden kokenutta inttämässä, että kyllä se raha mädättää :D
Eiköhän se niin ole, ettei se köyhä lapsuus ketään onnelliseksi tee, mutta toki pärjätä voi elämässä siitä huolimatta (mutta suurimmalle osalle ei taida käydä näin, vain mihin perustuu se, että köyhyys periytyy..).
Varmasti on enemmän koulutettuja, menestyviä ihmisiä niissä, jotka ovat saaneet elää yltäkylläisemmän nuoruuden.
Jos luet tarkkaan, niin huomaat, että täällä on nimenomaan sanottu, että varakkaissa perheissä sitä rahaa ei syydetä holtittomasti, vaikka siihen olisi varaa. Tämä juuri siksi, että sitä suunnitelmallista rahankäyttöä oppisi ja osaisi arvostaa sitä, mitä on.
Jos et tämänkään jälkeen ymmärrä, niin voivoi.
En tiedä missä te muut asutte, mutta ainakin Espoossa hyvätuloisilla alueilla teineillä on oikeasti paljon rahaa käytettävissä. Meillä nyt kolmas teini, joten olen useamman vuoden asiaa seurannut. Enkä luota pelkästään omien lasteni puheisiin, vaan olen huomannut, että asia on oikeasti totta.
Rahaa kuluu äkkiä paljon, jos monta kertaa viikossa käy kavereiden kanssa 'ulkona'.
Meillä lapset eivät ole saaneet viikkorahaa, vaan rahaa on annettu tarvittaessa. Kulutusta on seurattu ja siitä on tarvittaessa myös keskusteltu.
Jos rahaa löytyy enemmän antaa, niin vastikkeellisena, eli kouluarvosanoista (kokeista), kotitöistä, sukulaisilta ja naapureilta löytyvistä pikkuhommista jne. voi maksaa lisää. Tällä tavalla auttaa kasvamaan ihmisenä, muuten oikein ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain niin on elämänkulussa, että varakkaista perheistä tulevat lapset pärjäävät elämässä. Ei tuollaiset: saat viisi euroa kuussa ja ostat pienimmän hampurilaisen mikä löytyy...- vanhempien lapset.
Katsokaa tilastoja, jossette minua usko. Ketkä pääsevät yliopistoihin, ovat ahkeria ja saavat hyvät työpaikat. Vastaus: hyvässä sosioekonomisessa olevien vanhempien lapset. Näissä perheissä lapset saavat harrastaa, saavat kauniit vaatteet, saavat käydä kampaajalla vanhojen tanssi -päivänä jne, jne.
Raha ei ketään mädätä, vaan puute ja siitä seuraava katkeruus. Sanoin jo aikasemmin. Katsokaa omaisuus- ja väkivaltatilastoja vankeinhoidossa. Mitkä ovat näiden ihmisten taustat? Ei varmaankaan Sveitsin laskettelureissut.
Kyseessä on luultavasti provo, mutta kerrotaan nyt silti miten eräs todella hyvätuloisen perheen lapsi pärjää. Opistotason koulutus turhista turhimmalle alalle, ei töitä saati työkokemusta oikeastaan ollenkaan, ei ymmärrä rahan arvoa ja mielummin velkaantuu kuin tinkii luksuksesta. Tottunut siihen, että vanhemmat jossain vaiheessa kuitenkin pelastavat. Ikää 25 vuotta. Todella itsekeskeinen ja epävakaa, teinin tasolle jäänyt ajatusmaailma sekä tunne-elämä. Totta kai hyvätuloisuus varmistaa ainakin teoriatasolla hyvän elämän ja paremmat lähtökohdat, mutta loppujen lopuksi tärkeintä on että oppii pienestä pitäen ettei kaikkea saa aina ilmaiseksi.
Meilläkin kaikki lapset 12v, 15v ja 17v saavat 100e/kk. Ehtona on että jokainen siivoaa ja imuroi talon kerran viikossa omana siivouspäivänä ja pitää oman huoneensa siistinä. Hyvin on toiminut. Nuorin 12v saa ton 100e tuhlattua viikon aikana, mutta vanhemmat lapset eivät ole niin sosiaalisia, että kävisivät viikottain kavereiden kanssa "humputtelemassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on luultavasti provo, mutta kerrotaan nyt silti miten eräs todella hyvätuloisen perheen lapsi pärjää. Opistotason koulutus turhista turhimmalle alalle, ei töitä saati työkokemusta oikeastaan ollenkaan, ei ymmärrä rahan arvoa ja mielummin velkaantuu kuin tinkii luksuksesta. Tottunut siihen, että vanhemmat jossain vaiheessa kuitenkin pelastavat. Ikää 25 vuotta. Todella itsekeskeinen ja epävakaa, teinin tasolle jäänyt ajatusmaailma sekä tunne-elämä. Totta kai hyvätuloisuus varmistaa ainakin teoriatasolla hyvän elämän ja paremmat lähtökohdat, mutta loppujen lopuksi tärkeintä on että oppii pienestä pitäen ettei kaikkea saa aina ilmaiseksi.
Toki on poikkeuksia!
Mutta ihan voit tutustua lääkiksen ja oikiksen porukkaan ja katsoa, mistä piireistä ovat. Harva köyhän lapsi siellä on. Tilastot nyt vain puhuvat puolestaan, ei siinä provoilua tarvita.
89, mitä helvettiä:D mikä "laitoslapsi"?? Kuinka saat 7 hengen perhekodista laitoksen?? Joku lähde tuolle 5%? Tällä hetkellä 6 lapsella on yli kasinnkeskiarvo, yksi miettii kaksoistutkintoa. Ei ole olemassa mitään normia, jolla määrittää laitoslapsi. Näillä tuntemillani lapsilla ei todellakaan olisi ollut kotona hyvä olla. "Laitoksessa" samat työntekijät kymmeniä vuosia, entiset asukkaat tuovat kihlattunsa ja lapsensa näytille, sekä kutsuvat häihinsä. En tiedä, mistä olet tietosi repinyt, mutta ko työn voi tehdä myös suurella sydämellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se,että saa käydä monta kertaa viikossa ulkona syömässä,leffassa tai shoppailemassa tekee onnellisen lapsuuden tai menestyneen aikuisuudun?
Ja ei,meidän perheessä kuten ei kavereidenkaan perheissä syydetty satoja euroja teinien "humputteluun",ei tuntunut että elämä on kurjaa tai ollut este kavereiden tapaamiselle.Oikeastaan ainoa rahapulan takia ankea jakso elämässäoli 18-vuotiaana,kun muutin omaan kotiin ja vuokran jälkeen jäi 100 euroa kaikkeen elämiseen.Olin tyytyväinen,että kotona oli opetettu rahan arvo.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika!
'
Ainakin ap voisi jättää sian ilman rahaa vähäksi aikaa :D
Meidän lukiolaiset saavat isänsä maksaman elatusmaksun 350€/kk/ nuori, sillä kustantavat muun elämän minä maksan asumisen, ruuan ja hygienian (pesuaineet ja vessapaperit yms "ruokakaupasta ostettava). Eli maksavat itse koulukirjat, vaatteet, meikit, huvitukset, matkat jne, molemmilla on tuhansia säästössä.
Kauhean iso raha tuonikäiselle,ystäväni perheessä oli yläasteella kuukausiraha muistaakseni 20 euroa,itse en saanut kuukausirahaa vaan pyysin erikseen taskurahaa jos halusin vaikka leffaan.Tyttö kuulostaa pilallehemmotellulta,jos 100 euroa kuussa huvitteluu on liian vähän,ei aikuisillakaan välttämättä jää enempää pakollisten kulujen jälkeen.