Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kuukausiraha 100€, sanoo ettei riitä mihinkään

Vierailija
24.01.2016 |

Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.

En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenkodissa jossa työskentelen saavat tuon ikäiset 160e/kk käyttörahaksi

Ja valtio maksaa ,Ihana sairasta! Ei ihme että siinä tullee uusi sossupummi sukupolvi kun oppivat olemaan tekemättä mitään ja rahaa tulee! Teini voi jo ansaita itse onat käyttö rahansa. Siivousta, pyykkäystä, siistimistä tai vaikka sisarusen hoitoa!

Vierailija
82/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan teineilleni 50 euroa kuukaudessa, on kuulemma enemmän kuin tarpeeksi. Kuukausirahahan on sellaista pikkumenoa varten ettei tarvitse persaukisena kulkea kaupungilla kavereiden kanssa vaan saa joskus ostettua hampparin ja limua tai kahvin jos tykkää. Koulusta saa ilmaisen ruuan, kotona on aina ruokaa kaapissa ja ruoka-aikaan ollaan muutenkin kotona. Teineillä on paljon säästynyt noista kk- rahoista ja olen siitä-en ylpeä- mutta tyytyväinen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

min 250€/vko kirjoitti:

No ei tuo riitä millään nykynuorelle. Minä annan joka viikko 250€ ja lisäksi saa ostaa erikseen vaatteita, jotka minä käyn maksamassa sitten. Herätkää nyt vanhemmat tähän päivään. Satanen hurahtaa päivässä, kun käy vaikka vaan kahvilla ja hyvässä paikassa syömässä.

Joa satanen "hurahtaa" päivässä niin saa kyllä ehdottomasti mennä kakara silloin itse sen satasensa ansaitsemaan! En itsekkään tuhlaa joka kuukaus tuhatta euroa turhuuksiin kuten kahvilaan, ravintolaan tai leffoihin! Vanhemmat raatavat töissä ja ansaitsevat rahat joten mikä teini on saamaan kaiken valmiina. Huh huh onneksi ei tulisi mieleenikään antaa teinille noin paljon ihan periaatteen tasolla. Teinit käy koulua vanhemmat käy töissä. Teini ei tarvitse sen enempää "rentoutumista" kuin vanhemmatkaan ketkä pitävät huushollia pystyssä!

Vierailija
84/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alan ymmärtää, miksi mua kadehdittiin nuorena:D saatiin aina vuorotellen isovanhemmilta se 20000 markkaa, jonka sai antaa ilman veroa. Lisäksi matkat ja harrastukset maksettiin. Olihan niitä ilkeitä ja kateellisia silloinkin. Mulla oli niin, että totuin leveään elämään ja pidin selvänä, että opiskelin ammatin, joka mahdollistaa saman elämäntyylin. Toki oma auto, tyylikkäät vaatteet ja omistusasunto yliopistoaikana mahdollistivat tietyt vähän paremmat piirit. Niinhän se vain on, että raha menee rahan luo:)

Vierailija
85/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini saa 100e kuukausirahaa. Riittää mutta ei se ole mitenkään runsaasti, aika moni ystäväpiiristään saa saman. Se tosiaan on iso summa minkä saa menenään jo pelkkään elokuvalippuun. Minä mielelläni tuen myös sitä puolta lapseni elämästä, on aina kurja olla se jolla ei ole koskaan rahaa.

Vierailija
86/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

81, itseasiassa lastenkoti maksaa, valtio määrittää vain minimin. Omistaja voisi ottaa tuon välisumman itselleen. Älä kuitenkaan muutu kateudesta vihreäksi:) näitä lapsia ei kukaan käy viikonloppuisin katsomassa. He eivät saa tukea tai rakkautta, rahasta puhumattakaan. Monet heistä on jo lapsena hakattu nöyriksi ja hiljaisiksi, osaa vanhemmat käyttäneet näpistyksissä avukseen. Harrastukset ovat halpoja kansalaisopistokursseja, lomamatkat yhden yön reissuja telttailemaan. Vaatteet ovat lastenkodin yhteisiä, samoin varusteet. Kiertävät vuosia eteenpäin. "Kotiin" ei voi tuoda kavereita, luokkalaiset vieroksuvat ja heidän vanhempansa halveksuvat. Joululahjan maksimihinta 40e, synttärilahjan 30e. Maitoa saa ottaa lasin ja hedelmiä syödä yhden per päivä. Pihatyöt, kotityöt ym tehdään luonnollisesti ilmaiseksi. Olet sossupummiudessa väärässä. Nämä lapset tietävät, ettäainia tapa edetä on koulutus. Keskisrvo kaikilla yli 8, suurin osa jatkaa lukioon ja haaveilee hyvästä ammatista. Katsos ei ole ketään auttamassa tai tukemassa, pienestä pitäen ovat tottuneet pärjäämään yksin.

Vierailija
87/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenkodissa jossa työskentelen saavat tuon ikäiset 160e/kk käyttörahaksi

Ja valtio maksaa ,Ihana sairasta! Ei ihme että siinä tullee uusi sossupummi sukupolvi kun oppivat olemaan tekemättä mitään ja rahaa tulee! Teini voi jo ansaita itse onat käyttö rahansa. Siivousta, pyykkäystä, siistimistä tai vaikka sisarusen hoitoa!

Näillä lapsilla ei ole vanhempia antamaan sitä kk-rahaa tai opettamaan sen käyttöä. Koita nyt olla ihminen edes hetken. 

Vierailija
88/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain noin 15-18-vuotiaana elatusmaksun itselleni, eli aika tarkkaan 150€/kk.

Siitä maksoin kaiken muun paitsi asumisen ja ruuan. Eli itse maksoin lukion kirjat ja muut menot, kaikki vaatteet, puhelinlaskun, meikit ja menot. Joskus äitini avusti isommissa menoissa, mutta vain pienillä summilla ja harvoin.

Tämän lisäksi tein aina kesät töitä, jolloin sain lisää rahaa käyttööni koko vuodelle.

Kun tämä otettiin käyttöön, käytiin siitä keskustelu. Jos sujuu, niin jatketaan ja jos ei raha riitä, niin jossain on vika. Homma toimi ja vielä nykyäänkin aikuisena rahat riittää kaikkeen ja harkiten ostetaan. Ja töitä tehdään

paljon.

Ei tuossa nyt mitään sankaritarinan aineksia ole. Sait rahan isältäsi tai Kelalta. Se kuuluukin elatukseesi, joten ihan oikein, että raha menee siihen. 

Vierailija
89/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

81, itseasiassa lastenkoti maksaa, valtio määrittää vain minimin. Omistaja voisi ottaa tuon välisumman itselleen. Älä kuitenkaan muutu kateudesta vihreäksi:) näitä lapsia ei kukaan käy viikonloppuisin katsomassa. He eivät saa tukea tai rakkautta, rahasta puhumattakaan. Monet heistä on jo lapsena hakattu nöyriksi ja hiljaisiksi, osaa vanhemmat käyttäneet näpistyksissä avukseen. Harrastukset ovat halpoja kansalaisopistokursseja, lomamatkat yhden yön reissuja telttailemaan. Vaatteet ovat lastenkodin yhteisiä, samoin varusteet. Kiertävät vuosia eteenpäin. "Kotiin" ei voi tuoda kavereita, luokkalaiset vieroksuvat ja heidän vanhempansa halveksuvat. Joululahjan maksimihinta 40e, synttärilahjan 30e. Maitoa saa ottaa lasin ja hedelmiä syödä yhden per päivä. Pihatyöt, kotityöt ym tehdään luonnollisesti ilmaiseksi. Olet sossupummiudessa väärässä. Nämä lapset tietävät, ettäainia tapa edetä on koulutus. Keskisrvo kaikilla yli 8, suurin osa jatkaa lukioon ja haaveilee hyvästä ammatista. Katsos ei ole ketään auttamassa tai tukemassa, pienestä pitäen ovat tottuneet pärjäämään yksin.

Siis mitä suollat? 

Todella harva lastenkotilapsi jatkaa lukiossa, muistaakseni 5 prosenttia. Suurin osa päätyy narkeiksi ja rikollisiksi. Laitoslapsuus ei ole hyväksi kenellekään. Lapsi tarvitsee pysyvät, turvalliset aikuissuhteet. Siellä niitä ei ole. 

Vai puhutko nyt jostain ihan muusta? Ja käsitin väärin. 

Vierailija
90/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme köyhyyden ihannointia koko ketju pullollaan. 

Kyllä se vain niin on elämänkulussa, että varakkaista perheistä tulevat lapset pärjäävät elämässä. Ei tuollaiset: saat viisi euroa kuussa ja ostat pienimmän hampurilaisen mikä löytyy...- vanhempien lapset. 

Katsokaa tilastoja, jossette minua usko. Ketkä pääsevät yliopistoihin, ovat ahkeria ja saavat hyvät työpaikat. Vastaus: hyvässä sosioekonomisessa olevien vanhempien lapset. Näissä perheissä lapset saavat harrastaa, saavat kauniit vaatteet, saavat käydä kampaajalla vanhojen tanssi -päivänä jne, jne. 

Raha ei ketään mädätä, vaan puute ja siitä seuraava katkeruus. Sanoin jo aikasemmin. Katsokaa omaisuus- ja väkivaltatilastoja vankeinhoidossa. Mitkä ovat näiden ihmisten taustat? Ei varmaankaan Sveitsin laskettelureissut. 

Vierailija
91/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes aikuinen laita noin paljon viihteeseen. Joskus käydään leffassa, joskus kahvilla ja joskus subilla.

Kannattaa ottaa takapakkia eikä antaa lisää.

Siinä ei ole mitään väärää että antaa sitä rahaa mutta tyttö ei opiskelijana pärjää. Se rahanarvo ja kulutus täytyy teidän vanhempien opettaa.

Turha verrata aikuisen perheenäidin elämään. Totta kai nuori kuluttaa enemmän viihdepuoleen, jos vain rahaa on. 

En minä esim. halua käydä leffoja teatterissa katsomassa, mutta teinini tykkää. Se on sosiaalinen tapahtuma hänelle kavereiden kanssa. Samoin kahviloissa notkuminen. En välitä sellaisesta enää. 

Vierailija
92/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vain niin on elämänkulussa, että varakkaista perheistä tulevat lapset pärjäävät elämässä. Ei tuollaiset: saat viisi euroa kuussa ja ostat pienimmän hampurilaisen mikä löytyy...- vanhempien lapset. 

Katsokaa tilastoja, jossette minua usko. Ketkä pääsevät yliopistoihin, ovat ahkeria ja saavat hyvät työpaikat. Vastaus: hyvässä sosioekonomisessa olevien vanhempien lapset. Näissä perheissä lapset saavat harrastaa, saavat kauniit vaatteet, saavat käydä kampaajalla vanhojen tanssi -päivänä jne, jne. 

Raha ei ketään mädätä, vaan puute ja siitä seuraava katkeruus. Sanoin jo aikasemmin. Katsokaa omaisuus- ja väkivaltatilastoja vankeinhoidossa. Mitkä ovat näiden ihmisten taustat? Ei varmaankaan Sveitsin laskettelureissut. 

Olet ymmärtänyt väärin. Perheen sosioekonominen asema ei siitä muutu, annetaan lapselle kuukausirahaa 50 tai 500 euroa. Voin kertoa, että nimenomaan varakkaammissa perheissä pidetään tärkeänä opettaa lapsille suunnitelmallista rahankäyttöä. Lausetta "haluan, että lapsellani on kaikki, mitä minulla ei ollut" ei kuule varakkaiden sukujen vanhempien suusta. Päättömästä rahan syytämisestä tulee vain pikavippikierteeseen sortuvia kaikki mulle heti nyt -nuoria.

Vierailija
93/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettiin lapsille pieninä rahaa sen, minkä tarvitsivat/pyysivät. Eivät kohtuuttomia ikinä olleet vaille. Nyt ovat lukiossa, kesäisin tekevät kesätöitä ja niillä palkoillaan rahoittavat vapaa-aikansa, sen sijaan koulumenot, vaatteet, harrastukset maksamme me. Ihan järkevästi käyttävät rahojaan, vaikka jonkun mielestä käytettävissä saattaa olla turhan paljon rahaa. Itse asiassa, toinen säästää ja sijoittaakin aina osan rahoistaan. Kahvilla/syömässä käynteihin, elokuviin jne ne rahat menevät. Se on ihan tarpeellista ja tärkeää olla osallisena kaveriporukan sosiaalisissa menoissa.

Enkä näe mitään pikavippikierreuhkaa tässä. Fiksuja lapsia, korkealle tähtäävät opiskelusuunnitelmat molemmilla. Mitähän hyvää se heille toisi, jos ei olisi rahaa käydä paljon ikinä missään?

Vierailija
94/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.

En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?

Itse en ainakaan koskaan saanut mitään kuukausi- tai viikkorahaa. 

Maksoin itse kaikki menoni ja käyttötavarani lahjarahoista. Myös lukion oppikirjat.

N23

Vierailija
95/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan varakkaammat ovat vähemmän empaattisia.

Huono-osaisuus periytyy.

Vierailija
96/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä kyllä ymmärsit tämän ketjun ajatuksen väärin. Ei kyse ole perheen sosioekonomisesta asemasta vaan siitä, millä tavalla nuorelle opetetaan rahan arvoa ja sen käyttämistä, suunnitelmallisuutta, kenties säästämistäkin.

Joku sai isovanhemmilta 20000 mk joka vuosi ja käytti sen hummailuun. Niin mekin saimme, muttei todellakaan puhettakaan, että se olisi käytetty huvituksiin. Se meni sijoitustilille ja oman asunnon rahoitusosuudeksi. Niitä kämppiäkään ei todellakaan tullut kuin manulle illallisia Kaivohuonetta vastapäätä. Isovanhempien kämpät oli vuokralla ja olen asunut jopa solussa opiskeluaikanani. Tämä oli isovanhempien ja vanhempien mielestä todellakin hyödyllistä elämänkokemusta. Ja olihan se, vieläkin ollaan tekemisissä solun porukan kanssa ja kaikki on todella hyvissä duuneissa.

Meillä on nihkeä 40 € kuukausiraha teineillä ja sillä heidän pitää rahoittaa leffat, kahvilakäynnit, burgerit,hengailut jne. Se on heille sellainen raha, josta he itse vastaavat ja jonka he joko säästävät tai käyttävät. Siihen ei kukaan puutu mitenkään. Se on se ensimmäinen oppi rahan käyttämisessä. Tässä on perheessäkin kaksi erilaista persoonaa: Toisella kuukausiraha menee just kaikenlaiseen pieneen ja on loppu ennen seuraavan rahan saamista, toinen on kohta säästänyt himoitsemansa iPhone 6sen verran, vaikka elääkin sosiaalista elämää.

Kotoa he saavat kaiken mitä tarvitsevat ja vähän ylikin, eli vaatteet poislukien sen jonkun sadannenkolmannen turhuuden, joka nyt on vaan pakko saada vaikkei tarttisikaan, bussiliput, matkat kavereiden luokse (n. kerran vuodessa) ulkomaille ja tietenkin yhteisille lomille, harrastukset, harrastusvälineet, puhelimet ja muut vempaimet jne. jne.

Ei teinin kuukausirahalla ole välttämättä mitään tekemistä perheen taloudellisen tilanteen kanssa, pikemminkin just päinvastoin. Eli tuntuu, että pienituloisissa perheissä noi teinien rahatkin on isompia. Kyllä olin pöyristynyt kun koululla oli itsenäisyyspäivän tanssiaiset ja teini esitteli millaisia mekkoja kukakin on Zalandolta tilannut: 300 € + ja alennuksessa. Siis yksiin koulun tansseihin jotka kestivät 3 h ja kyseessä ei todellakaan olleet mitkään vanhojen tanssit. 13-14 vuotiaille. Ja mekot olivat sen verran sexyjä, että tuskin niitä ensi kesän rippijuhlissa nähdään neitokaisten päällä. Omamme saivat kyllä mennä edellisenä keväänä vastaavaan tilaisuuteen hankituissa mekoissa ja kauniita olivat.

Ei se, että syytää rahaa ovista ja ikkunoista kaikkeen mitä päähän pälkähtää ole mikään merkki varallisuudesta, vaan tyhmyydestä. Kyllähän tässä on todella ökyrikkaissakin hyviä esimerkkejä, kuten Minttu-rakas ja Metti-rakas ja sitten on ns. vanha raha.

Vierailija
97/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

min 250€/vko kirjoitti:

No ei tuo riitä millään nykynuorelle. Minä annan joka viikko 250€ ja lisäksi saa ostaa erikseen vaatteita, jotka minä käyn maksamassa sitten. Herätkää nyt vanhemmat tähän päivään. Satanen hurahtaa päivässä, kun käy vaikka vaan kahvilla ja hyvässä paikassa syömässä.

höpö höpö teini. Mulla pelkkä nettopalkka on n. 1900 ja olen vain vähän keskitulon alle tienaava, kuitenkin luultavasti mediaanin korkeimmalla kohdalla. Jos teinejä olisi kaksi ja muut menot vielä niin miten ratkaiset yhtälön? Puolison palkka on muutaman satasen enemmän. Puolet yhteenlasketuista palkoista menee pakollisiin menohin, lainaan, vastikkeisiin yms. Mulla ei tosin nyt ole teiniä, mutta tosiasiassa käytän rahaa hyvin maltillisesti ja silti säästöön jää vain vähän. Opiskelijoita on, joita tuetaan satasella/tyyppi/kk. 

Vierailija
98/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä suollat? 

Todella harva lastenkotilapsi jatkaa lukiossa, muistaakseni 5 prosenttia. Suurin osa päätyy narkeiksi ja rikollisiksi. Laitoslapsuus ei ole hyväksi kenellekään. Lapsi tarvitsee pysyvät, turvalliset aikuissuhteet. Siellä niitä ei ole. 

Vai puhutko nyt jostain ihan muusta? Ja käsitin väärin. 

Ihan samaa mieltä kaikki lastenkoti lapset ketä tiedän ovat päätyneet rikollisuuteen tai sitten nipin napin käyneet amiksen ja saaneet jonkun ammatin mikä tietysti hieno juttu! Ei kuitenkaan mitä yliopisto tason opiskelijoita ja koulussa eivät loistaneet myöskään. Eihän lastenkotiin päätyminen ole (yleensä ellei käytöshäiriöitä ) lapsen vika vaan vanhempien vika. Adoptiossa on kauheet seurannat ja kriteerit mitkä pitää täyttää että saa tarjota lastenkoti lapselle kodin mutta biologisiksi vanhemmiksi saavat ryhtyä ketkä tahansa ja tehdä lisää näitä huono-osaisempia lapsia! Kyllä joku roti pitäisi olla jo neuvolassa ja pakko sterilisaatio kaikkein pahimmille spurguille. monet lastenkoti lapset ovat huomanneet että teki mitä teki sossu maksaa ja tämän sanonnan olen kuullut liian monta kertaa!

Vierailija
99/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 15e kuukausirahaa tuon ikäisenä. Äitini maksoi meikit, vaatteet ynnä muut tarvikkeet ja lisäksi sain hyvin perustellen rahaa esimerkiksi johonkin pikku reissuun tai vastaavaan. En olisi iki maailmassa voinut kuvitella että saan vielä satasen noiden "perusmenojen" päälle! En muista, että olisin koskaan ajatellut että "tuo ei riitä mihinkään". Vietimme kavereiden kanssa aikaa lähinnä toistemme luona kahviloiden sijaan, kävin leffassa ehkä kerran kuussa. Olen itse nyt 20v ja ihmetyttää, onko kuudessa vuodessa tämä "kulutusmuoti" muuttunut näin rankasti? Tuskinpa, ap epäilen että se on kasvatuksesta kiinni mihin nuori on tyytyväinen ja mihin ei.

100/156 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikol leffassa kävin 14,50 lippu..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme