Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kuukausiraha 100€, sanoo ettei riitä mihinkään

Vierailija
24.01.2016 |

Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.

En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui! Kyllä 100e on tosi iso raha noin nuorelle! Toimin Helsingissä opettajana ylä-astella ja vieläpä ns "hyvällä alueella" ja kun oli puhetta kuukausirahoista, niin yleisin vastaus taisi olla noin 50e/kk, jos vanhemmat kustantavat harrastukset, vaatteet ja perushygienian. Osalla teineistä oli joku 20e perusraha ja erilaisilla töillä kotona oli mahdollista tienata ekstraa. Olen itse alakouluikäisten lasten äiti ja olisin kyllä hyvin iloinen, jos minulla olisi kuukaudessa satanen käytettävissä elokuviin ja ravintolassa istuskeluun.

Vierailija
142/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liikaa sen ikäiselle, varsinkin kun ostat myös vaatteet. Et ainakaan korota, kannatan myös puolittamista. Ei opi rahan arvoa ja luulee että sitä saa isompanakin tosta noin vaan helposti. Näin kävi veljelleni, nyt 20v eikä ole ollut töissä päivääkään kun kaikki niin vaikeeta. Ei osaa kontrolloida rahankäyttöään yhtään kun on kaiken aina saanut vanhemmilta ja nyt rahavaikeuksissa.

Saatiin mekin satanen kk-rahaa kotona ja vuosien mittaan on "tipahdellut" rahaa helposti muiltakin tahoilta (esim. päättynyt vakuutus) ja tällä hetkellä minulla on iso omaisuus rahan ja asunnon muodossa. Mutta silti en kuvittele että raha ilmestyy tyhjästä ja yritän aina saada töitä jotta saisin rahaa.

Eli yritän tässä sanoa, että veljesi on vain tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveä summa. Mä sain 14-vuotiaana 20€ ja se oli iso summa tekemättä mitään.

Sittemmin sain 16-vuotiaana omillaan asuessa 200€/kk ja riitti, vaikka maksoin itse ruuat, hygieniatarvikkeet ja vaatteet. Koulutarvikkeisiin ja kalliimpiin vaatteisiin äiti laittoi lisää rahaa.

Vierailija
144/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme köyhyyden ihannointia koko ketju pullollaan. 

Kyllä se vain niin on elämänkulussa, että varakkaista perheistä tulevat lapset pärjäävät elämässä. Ei tuollaiset: saat viisi euroa kuussa ja ostat pienimmän hampurilaisen mikä löytyy...- vanhempien lapset. 

Katsokaa tilastoja, jossette minua usko. Ketkä pääsevät yliopistoihin, ovat ahkeria ja saavat hyvät työpaikat. Vastaus: hyvässä sosioekonomisessa olevien vanhempien lapset. Näissä perheissä lapset saavat harrastaa, saavat kauniit vaatteet, saavat käydä kampaajalla vanhojen tanssi -päivänä jne, jne. 

Raha ei ketään mädätä, vaan puute ja siitä seuraava katkeruus. Sanoin jo aikasemmin. Katsokaa omaisuus- ja väkivaltatilastoja vankeinhoidossa. Mitkä ovat näiden ihmisten taustat? Ei varmaankaan Sveitsin laskettelureissut. 

Kyseessä on luultavasti provo, mutta kerrotaan nyt silti miten eräs todella hyvätuloisen perheen lapsi pärjää. Opistotason koulutus turhista turhimmalle alalle, ei töitä saati työkokemusta oikeastaan ollenkaan, ei ymmärrä rahan arvoa ja mielummin velkaantuu kuin tinkii luksuksesta. Tottunut siihen, että vanhemmat jossain vaiheessa kuitenkin pelastavat. Ikää 25 vuotta. Todella itsekeskeinen ja epävakaa, teinin tasolle jäänyt ajatusmaailma sekä tunne-elämä. Totta kai hyvätuloisuus varmistaa ainakin teoriatasolla hyvän elämän ja paremmat lähtökohdat, mutta loppujen lopuksi tärkeintä on että oppii pienestä pitäen ettei kaikkea saa aina ilmaiseksi. 

Toki on poikkeuksia!

Mutta ihan voit tutustua lääkiksen ja oikiksen porukkaan ja katsoa, mistä piireistä ovat. Harva köyhän lapsi siellä on. Tilastot nyt vain puhuvat puolestaan, ei siinä provoilua tarvita. 

Mä en tajua, miten ajattelet tällä olevan mitään tekemistä tämän keskustelun aiheen kanssa. On tunnettua, että vanhempien varallisuus vaikuttaa siihen, minkä koulutuksen jälkikasvu hankkii. Kuukausirahan suuruuden korreloinnista sen sijaan ei tietääkseni ole tehty tutkimuksia. Sitä paitsi, vaikka olisikin, niin tässä keskustellaan joka tapauksessa siitä, pitäisikö satasen riittää 14-vuotiaan kk-rahaksi pelkkiä ns. humputtelumenoja varten vai ei.

Sitten on keskusteltu siitä, miten teini parhaiten oppii järkevää rahankäyttöä. Edelleenkään yliopisto-opinnoilla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
145/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata opettaa nuorta siihen, että kahviloissa voi istua ja tuhlata määrättömästi. Kun nuori itsenäistyy, hänellä ei tule olemaan varaa samaan elintasoon, mistä seuraa ongelmia. Jos ette aio maksaa lapsenne menoja myös nuorena aikuisena, ei kannata totutella liian huolettomaan rahankäyttöön.

Vuoden-parin kuluttua kannattaa kuukausirahaa korottaa, mutta samalla edellyttää kaikkien omien ostosten (vaatteet, hygieniatarvikkeet, harrastukset) maksamista itse. Näiden asioiden priorisoinnin harjoittelua pitäisi harjoitella vanhempien tuella ja valvonnassa. Jos haluaa istua kahviloissa, ei välttämättä voi ostaa uusia vaatteita ja talvitakki hankitaan kirppikseltä. Jos haluaa panostaa kalliiseen harrastukseen, tingitään puolestaan kaikesta muusta. Sitähän se aikuisenkin elämä on.

Vierailija
146/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä mitään viikko- tai kuukausirahaa saanut, siitä asti kun olen töitä tehnyt (15v.) olen itse maksanut myös vaatteet, bussit ymsyms. Nykyään parikymppisenä koen juuri tästä syystä pärjääväni hyvin omillani - omin rahoin hoidan asunnon, auton ja muut menot.

Muutamat ystävät eläneet aina vanhempien siivellä ja voin sanoa että lähes poikkeuksetta kyseiset henkilöt tuhlailevat miten sattuu eivätkä päivääkään ole töitä tehneet.

Toki voit halutessasi kuukausirahaa antaa, ei se teini automaattisesti siitä kieroon kasva. Mutta 100€ kuulostaa mun korviin tosi paljolta. Kuten useimmat jo sanoneetkin, minäkin laskisin ainakin puoleen. Jos enemmän rahaa kaipaa, voi nuori mennä vaikka kesäksi töihin!

Vierailija
147/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seiskaluokkalaisella pojalla 100€/kk-raha ja se riittää oikein hyvin. Hän ostaa bussilipun (25€) itse ja loput menee sosiaaliseen elämään ja omiin mielitekoihin. Ihan kivoja hankintoja tekee.

Minusta on hyvä, että hänellä on oma budjetti, mahdollisuus säästää ja tehdä valintoja. Elämää helpottaa myös pankkikortti.

Useimmat kaverit saa vähemmän kk-rahaa ja heillä on usein rahapula ja myyvät tavaroitaan rahapulassa eli kyllä pojatkin ostelee koulussa välipaloja, käy koulun jälkeen Subissa tms. mutta varmasti vähemmän kuin tytöt eli voin kuvitella, että tytöillä ei jää samalla lailla säästöön ja satanenkin voi tuntua vähältä, mutta en silti siitä kk-rahaa nostaisikaan.

Vierailija
148/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa tyttärelle niin paljon rahaa kuin hän pyytää. Muuten hän voi alkaa myymään itseään.

Vierailija
149/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa sen mukaan miten koulu menee ja kotityöt sujuu. Viisitoista vuotias ei ole juuri puoleen vuoteen saanut kuin muutaman kympin. Satunnaisesti vie pulloja ja sukulaisilta sai lahjaksi jotain rahnaa..

Eli meillä voi kotihommista saada top 20 euroa per kuukausi. Se on täysin oma raha.

Me ostellaan perusvaatteet, meikit, puhelinmaksut, toisinaan piffaan leffat (kulttuuriseteleillä) ja syötävät. Lauantaina vei kaverinsa synttärilahjaksi syömään, silloin annoin kuuskybää mukaan.. Palautti kolmekymppiä!

Tuolla on vähän vapaa-aikaa, kun on voimistelee SM-joukkueessa. Että sekin rajoittaa jonkin verran noita rahan käyttöä.

Vierailija
150/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi euroa viikossa sekä lukiolainen että seitsemäsluokkalainen.Tarvittaessa lisää, mutta harvoin pyytävät.

Eikä ole siitä kiinni, että rahaa ei olisi enempää.

Haluamme opettaa lapsillemme mitkä arvot elämässä ovat tärkeitä.

13-vuotiaan tytön luokalla on esim.Korsin laukkuja. Älytöntä, edes itselläni ei ole sellaisia. Ja tyttäreni on samaa mieltä ja tyytyväisenä käyttää Vansin reppua.

Vierailija
151/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän pian 16 ja minun kuukausirahani on 30€ ja pärjään varsin hyvin:) Vanhempani kyllä maksavat esim. vaatteeni, yms. mutta en kyllä tarvi enempää. Ei elokuvissa ja syömässä tarvitse joka viikko ellei joka kuukausikaan käydä. Kavereiden kanssa voi pitää hauskaa ilman rahaakin. Ainut mihin tuon ikäisellä voisi kulua noin paljon rahaa on alkoholi, tupakka, nuuska... Tai sitten tytöllä on tarve esittää rahan määrällä. Itselläni ei ole ikinä ollut tarvetta esittää rahalla ja tuosta 30€ jää yli ihan reippaasti eli korkeintaan vähentäisin tuota rahan määrää, sillähän sitä huomaa mikä on välttämätöntä tekemistä kuukauden aikana tai sitten vaikka ansaitsee lisärahaa kotitöillä!

Vierailija
152/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

heh, niinhän ne aina väittää :)

Oma 14v saa viikkorahaa 8e (eikä tätäkään joka viikko, ehtona siis kohtuusiisti huone koko viikon ajan). Vaatteet, hygieniatarvikkeet, bussiliput, harrastukset ja niiden välineet kustannamme me vanhemmat. Hyvin on riittänyt, vaikka toki nurisee, että on liian vähän ja että kaikki muut saavat paljon enemmän. Aika yleinen tuntuu olevan tuo 8-10e viikossa, 100e kuussa en ole koskaan kuullut kenenkään saavan (ja työskentelen nuorien kanssa). 

Sinua vedätetään ja lujaa. Jos teini saa noin paljon kuussa eikä siltikään joudu esim. perusmeikkejä ostamaan itse, niin ei hän koskaan opi rahan arvoa ja sitä, ettei se kasva puussa. Näin kasvatetaan seuraavaa pikavippisukupolvea, joka on täysin kädetön rahan ja kulutuksen kanssa.

Perkele 14 vuotias mitään meikkejä tarvi siis halo 14 lapsi huh huh tätä menoa

Vierailija
153/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite 14v ja saan 30e/kk ja frendit ihmettelee miten saan niin paljon.. osa ei ees viikkorahaa saa. :D ei todellakaan mene kaikki.. tosin jos sen tyttäres frendis saa myös saman verran rahaa about niin on varaa käydä leffoissa, mut mun frendit ei saa rahaa niin enmä yksinkään mene leffoihin yms. Syömään nii ei raha kulu :D

Vierailija
154/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhyys tee ihmisestä autuasta, lähinnä yleensä ilkeän ja katkeran.

Näin.

Kyllä minäkin opin rahaa käyttämään, pakkohan se oli kun sitä oli niin saakelin vähän aina. Mutta ei se mitenkään hienoa ollut. En saanut jatkaa harrastusta, kun isältä loppui rahat. En päässyt kielikurssille enkä vaihto-oppilaaksi - sellaiseen ei yhden kesän tienistit millään riittäneet. En saanut ajokorttia 18-vuotiaana vaan paljon myöhemmin kun itse palkasta sain maksettua. Opiskeluaika oli hirveää kitkuttelua, kun opiskelukaupungissa ei kaikille riittänyt töitä. 

Mun vanhemilla ei siis ollut ei rahallista eikä henkistä pääomaa. 

Joskus kun katselee toisten perheitä tunnen katkeruutta omastani. Ei edes raha niin, vaan se henkinen ilmapiiri. Köyhääkin köyhempi. 

Vierailija
155/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 150€ 14-vuotiaana ja myönnän, että minusta ei kasvanut kovin hyvä rahankäyttäjä vanhempanakaan.

Nyt 22-vuotiaanakin kaikki mikä tulee, myös menee, ja säästöön ei jää mitään. Töitä kyllä olen aina tehnyt ahkerasti enkä sitä vieroksu, mutta menot kummasti kasvavat tulojen myötä. :P

Esim. asuntoon säästämiseen minusta ei olisi ikinä ollut kun kaikki rahat menivät (ja menevät) shoppailuun, kahvitteluun, ravintoloihin tai reissuihin, mutta vanhemmat antoivat 50.000€ käsirahan yksiön ostamiseen kantakaupungista niin sain kämpän ostettua... Muuten asuisin vuokralla varmaan aina.

Välillä vähän hävettää kun kaikki on tullut kuin manulle illallinen. Omat lapseni aion kyllä opettaa edes hieman säästäväisemmiksi.

Vierailija
156/156 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mun 14v poika saa 5€/vko!!! Ostan vaatteet yms. ja lisäksi saa rahaa pyytämällä ja kertomalla mihin se menee. Viikkoraha menee yleensä sipseihin yms. ja sitten ehkä 20-30e leffaan, pizzeriaan ja matkoihin kuussa.

Isommalla 17v pojalla on pankkikortti. Sieltähän näkee mihin rahat menee. Kännykin näpyttelen hetkessä tilille rahaa jos tulee johonkin tarve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan