Teinin kuukausiraha 100€, sanoo ettei riitä mihinkään
Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.
En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?
Kommentit (156)
Itse sain noin 15-18-vuotiaana elatusmaksun itselleni, eli aika tarkkaan 150€/kk.
Siitä maksoin kaiken muun paitsi asumisen ja ruuan. Eli itse maksoin lukion kirjat ja muut menot, kaikki vaatteet, puhelinlaskun, meikit ja menot. Joskus äitini avusti isommissa menoissa, mutta vain pienillä summilla ja harvoin.
Tämän lisäksi tein aina kesät töitä, jolloin sain lisää rahaa käyttööni koko vuodelle.
Kun tämä otettiin käyttöön, käytiin siitä keskustelu. Jos sujuu, niin jatketaan ja jos ei raha riitä, niin jossain on vika. Homma toimi ja vielä nykyäänkin aikuisena rahat riittää kaikkeen ja harkiten ostetaan. Ja töitä tehdään paljon.
käykö keskustassa koulua? Lähiökoulut on siinä mielessä parempi, ettei ole ne houkutukset siinä joka päivä lähellä.
Mutta 100€ on tosi paljon rahaa pistää kahvilaan ja leffaan. Antaisin ehkä 15€ viikkorahaa, eli 60€ kuussa. Näin lapsesi voi paremmin kontrolloida rahankäyttöään. !5€ riittää yhteen leffakäyntiin tai 2-3 kahvilakäyntiä ja sen pitää riittää! Jos on tekemisen puutetta, niin maksa mieluummin joku harrastus, eikä liikaa notkumista. Joku viikko hän voi jättää menot väliin ja säästää, sekin on tärkeä oppi, jos esim. haluaa jonkun kalliimman vaatteen, joka on sinällään "turha".
Ihan minimiin en pudottaisi summaa, koska sellainen on ahdistavaa. !00€ on kuitenkin liikaa, varsinkin jos ei saa siitä mitään säästöön .Säästä hänelle mieluummin suoraan säästötilille!
Nyt olis kiva kuulla ap.n mietteet asiasta.
100€ kuukausirahaa, ei ihme että teinit polttaa pilvee ja dokaa!
Kaikki riippuu siitä, mitä kk-rahalla pitää teinin itse maksaa. Ei niinkään euromäärästä.
Meillä teini (15-vuotias yhdeksäsluokkalainen) saa 50 e kuussa, mutta annan erikseen rahaa leffaan yms. huvituksiin, harrastuksiin, vaatteisiin, meikkeihin jne.
Eli se viisikymppiä on häbellä täysin ylimääräistä hassausrahaa.
Satunnaiset mieliteotkin usein maksan minä.
Sen ikäisenä sain käyttörahaa 50 e/vuosi (piti sisällään mm. puhelinlaskut, meikit, vaatehankinnat). Sillä summalla tulee harkittua tarkasti, mihin rahansa laittaa. Sanomattakin selvää, että vaatteet hankittiin 2nd handina, meikit aina (talvi)alesta, puhelinlaskun minimoimiseksi vaihdoin nettipuheluihin. Asioita oppii arvostamaan ihan toisella tavalla, kun joutuu näkemään vaivaa niiden eteen.
Nyt aikuisena puhelinlaskuni on edelleen alle 5e/kk, teen käyttötavaraostokset pääosin 2nd handina ja kahvilla käydessäni tilaan yleensä lasin vettä. (Yhden kupin kahvin hinnalla (3-6e) saa 1-2pkt kahvia.) En tunne itseäni köyhäksi vaan vapauttavaksi, kun ei tarvitse olla kulutushysterian vanki.
Miten olis, et sanot ymmärtäväs, et rahat ei riitä, kun sitä ei osaa arvostaa? Sanot, että mielelläsi autat työhakemusten täyttelyssä, että saisi kesätöitä. Et lainkaan maininnut, mitä teinisi tekee tällä hetkellä tuon rahan eteen, toivottavasti jotain? Ei opi koskaan arvostamaan rahaa, jollei ymmärrä sen todellista arvoa!
Mä olen noin käynyt kesätöissä 14v. lähtien, lisäksi olen hoitanut tuttujen muksuja (ja ihan hyvää hyvyyttäni, en edes ole pyytänyt palkkaa!). Äiti oli kiireinen yksityisyrittäjä ja yh, eikä isä koskaan maksanut kuin minimi elarit! Ei mulle olis tullu mieleenkään vaatia tuollaisia summia. Ja kuitenkin kotona tein usein ruoan ja hoidin siivouksen - äidin ja siskon huoneita en siivonnut, kun en tiennyt mihin heidän tavaransa laittaisin, mutta siis oman huoneeni lisäksi pidin huolta, että yleiset tilat ja vessat oli siivottuna! - pesin myös pyykit enkä vain omiani, vaan kaikki mitä pyykkikorista löytyi! Enkä odottanut säännöllisesti mitään korvausta tästä, joskus toki sain rahaa, jos mentiin leffaan kaverin kanssa tms. mutta ei käyty ees kertaa kuussa!
Meillä teinit (13- ja 14 v.) saavat 20 € kuukaudessa ja lisäksi 20 € kuun loppupuolella jos kotityöt on hoidettu hyvin. heillä mm. käytössään oma WC/kylypyhuone huoneiden välissä, jonka siivouksesta vastaavat ja mm. yläkerta kuuluu lasten siivottavaan alueeseen, koska pääsääntöisesti se on vain heidän käytössään.
Ei ikinä ole loppunut rahat, joista siis maksetaan vain ne omat ylimääräiset menot kuten leffat, kahvilakäynnit, euron juustot silloin kun käyvät. Me maksamme bussit, puhelinlaskun, satunnaiset iTunes jne. ostokset, lauantain karkkipussit, vaatteet (paitsi jos on tyyliin 100 paitaa ja haluaa just sen 101. vaikkei tarttisikaan), liikuntavälineet, harrastukset jne.
Käykö kuinka usein leffassa? Subwayssä? Yms? Leffa on poppareitten kanssa jo miltei 20ekeä ellei osta sarjalippuja ovat muutaman euron halvempia.. mut jos esim 5 lipun sarjassa säästää miltein kympin! Subi maksaa juomineen 10, kanvila 5viiva 10 siinä oli jo 40...
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.
En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?
No nimenomaanhan noihin elokuviin, pikaruokaloihin ja kahviloihinhan se menee. Jos elokuvissa käy kerran kuussa, on lipun hinta jotain 10-15 euroa, eväät 5 euroa. Subwayssa leivän hinta on 5-6 euroa, juoma 2 euroa, ateria 9 euroa. Kahvilassa kahvi tai limu sen 3 euroa, joku pulla tai leipä toinen mokoma. Noihin uppoaa yllättävän paljon rahaa ja varmasti ostaa vielä jotain karkkia tai muuta vastaavaa pientä. Jos subissa vaikka ottaa aterian ja käy kahvilassa kaksi-kolme kertaa viikossa, niihin menee "pahimmillaan" kolmekymppiä per viikko. Tämä kerrottuna tietty neljällä niin saadaan kuukauden menot.
Tuli opiskelijana huomattua että ulkona kahvittelu ja elokuvissa käynti ei ole ihan halpaa lystiä ja ihmettelinkin aina että miten asiakaskuntana on niin paljon teinejä vaikka hinnat ovat ryöväystä. Itse kun sain 14-vuotiaana noin 14 vuotta sitten muistaakseni 10 euroa viikossa..
Ap on paikalla kyllä ja kiitos kommenteista! Täytyy keskustella josko sen summan sitten antaisi vaikka viikkorahana niin ei polttelisi taskussa. Käy ulkoiluttamassa koiria ja tienaa siihen päälle kuukaudessa n. 30€, tosin hiustenpidennyksen hoidattamiseen menee kuukaudessa 120€ ja siitä vaadin että maksaa 20€ omista rahoistaan. (toivoi pitkään, sai nyt syntymäpäivälahjaksi)
Eihän se riitäkään mihinkään. Älä tee sitä virhettä, että annat lapselle liian vähän käyttörahaa. Se eristää lapset kavereista, kun ei ole rahaa lähteä mihinkään ja lapsi jää yksin. Mulle kävi niin ja katkeroiduin vanhemmille. No onneksi saan viimeisen sanan, kun ne homehtuvat paskavaippoihinsa jossain laitoksessa eikä kukaan tule katsomaan
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä, mitä kk-rahalla pitää teinin itse maksaa. Ei niinkään euromäärästä.
Meillä teini (15-vuotias yhdeksäsluokkalainen) saa 50 e kuussa, mutta annan erikseen rahaa leffaan yms. huvituksiin, harrastuksiin, vaatteisiin, meikkeihin jne.
Eli se viisikymppiä on häbellä täysin ylimääräistä hassausrahaa.
Satunnaiset mieliteotkin usein maksan minä.
Tällaista systeemiä en tajua!
Jos saa vastikkeetta tietyn rahasumman, niin pitäisi mielestäni olla käyttötarkoitus määritelty. Jos ylipäänsä maksat kaiken, niin mikä koko rahan tarkoitus on?
Maksat satunnaiset mieliteot, mitään ei ole sovittu?
Noh.. jokainen ihan kuten haluaa, en vain ymmärrä periaatettasi.
Meillä on paljon isompi raha, mutta yksiselitteisesti rajattu, mikä kuuluu siihen.
Tuohon "muut saa enemmän" voi sanoa vaan että kukaan tuttusi ei anna edes noin paljoa ja osa ei ollenkaan. Koska ei saa.
Karhunpalvelusta sinä teinillesi teet opettamalla, että jatkuvasti voi hypätä leffoissa, kahviloissa ja pikaruokapaikoissa. Ei hänellä sitten kun omilleen muuttaa tule olemaan varaa vastaavaan tuhlailuun, kun sitten pitää kaikki muukin maksaa itse.
Ehdotan, että et muuta kuukausirahan määrää, mutta jos haluat alkaa opettamaan lapsellesi järkevää rahankäyttöä, niin ilmoita, että jatkossa sen satasen on riitettävä myös perusmeikkeihin. Vähintäänkin sano lapsellesi, että jos tuntuu että raha loppuu kesken, silloin pitää alkaa vähentämään menoja. Näinhän aikuisetkin joutuvat toimimaan!
Vierailija kirjoitti:
Eihän se riitäkään mihinkään. Älä tee sitä virhettä, että annat lapselle liian vähän käyttörahaa. Se eristää lapset kavereista, kun ei ole rahaa lähteä mihinkään ja lapsi jää yksin. Mulle kävi niin ja katkeroiduin vanhemmille. No onneksi saan viimeisen sanan, kun ne homehtuvat paskavaippoihinsa jossain laitoksessa eikä kukaan tule katsomaan
Sulla täytyy olla ihan paljon vakavampiakin ongelmia perhesuhteissasi kuin liian pieni käyttöraha.
Kammottavaa, julmaa puhetta!
Meillä 13 ja 11 -vuotiaat saavat 50€. Lapsilisän maksupäivänä nostan heille taskurahoiksi kattamaan kuukauden omat menot/ostokset. Vaatteet, ruoka, bussikortit sun muut maksetaan tietenkin, niihin ns. Perustarpeisiin rahaansa ei tarvitse käyttää.
Usein säästöön jää n. 20€. Säästävät nytkin esim. parempaan puhelimeen jne. Tuttavapiireissä ihmetellään kuinka paljon lapsemme saavat rahaa, mutta minusta aivan sopivasti.
Eivät polta, juo, tai nuuskaa, luotto pelaa täysin.
14-vuotiaani ei saakuukausi- eikä viikkorahaa. Ei tulisi kuuloonkaan 100 e/kk, meillä on rahat muutenkin vähissä.
Täällä samanikäinen tyttö saa kuukaudessa 80 euroa + bussikortin + puhelinlaskun 20 euroa. Lisäksi saa kahdesti vuodessa 100 € alennusmyyntiaikaan. Ostaa näistä rahoista itse tarvitsemansa. Rahaa menee lähinnä kahvilaan, vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Koulutarvikkeet, hygienia, talvivaatteet ja -kengät maksetaan erikseen.
Jos satanen kuussa on mielestäsi, ap, teinille mielelläsi maksama perustulo, voithan aina luoda säännön, jossa on mahdollista ansaita itselleen lisätuloa. Hinnoittelet askareet, jotka eivät normaalisti kuulu teinin vastuualueeseen, esim. aterian valmistamisen perheelle, kaupassa käynti ostoslistan mukaisesti, lumityöt, jne. Teinille olisi viimeistään nyt hyvä opettaa, ettei raha kasva puissa. Liian helppo elämä tekee lapsesta laiskan. Pari hyvää esimerkkiä löytyy lähipiiristä, nuoriso ei viitsi edes hakea kesätöihin kun kotona on täysylläpito ja rahahanat tuksuttaa seteleitä.