Koululiikunta poissaolojen jälkeen
Toinen lapsista ollut puolesta viikkoa kuumeessa (influenssa todennäköisesti), toivottavasti pääsee kouluun kuitenkin jossain vaiheessa ensi viikkoa mutta sitten perjantaina on koululiikuntaa ja heillä hiihtoa tai luistelua. Olenko idiootti curlingmamma jos lapsi pääsee kouluun perjantaiksi mutta laitan opelle viestin että ei osallistu liikuntatunneille? Yleiskunto on ihan ok hänellä, kuume tottakai väsyttää ja on voimat poissa nyt eikä mene kouluun ennen kuin on kunnossa mutta on eri asia olla kunnossa ja päästä oppitunneille kuin olla kunnossa ja lähteä hikoilemaan ulos.
Kommentit (18)
Yksi kuumeeton/"terve" päivä kotona ja sitten seuraavana päivänä koulussa voi osallistua kaikkeen normaalisti.
Hiihto ja luistelu ovat siitä hyviä lajeja, että niitä voi tehdä oman kunnon mukaan, eikä tarvitse mennä täysillä ja hikoilla. Jos luistelussa on tarkoitus pelata jääkiekkoa, siitä voi varmaankin jäädä sivuun ja luistella itsekseen.
Jos on kuume pois keskviikkoon mennessä ja yleisvointi selkeästi hyvä, voisi kevyesti liikkua jo perjantaina oman voinnin mukaan. Liikunanopelle viesti asiasta. Terve järki käyttöön.
Hiihto- tai luistelutunneilla ei tarvitse välttämättä sen kummemmin hikoilla. Voi ottaa rauhallisemmin. Lähtökohtaisesti kouluun voi mennä, kun pystyy osallistumaan kaikkeen opetukseen (poisluettuna esim. kipsi jalassa tai muu pitkäaikainen este liikuntatunnille osallistumattomuuteen).
Kiitos vastauksista. Hiihdossa varmaan saavat mennä omaa tahtia mutta luistelussa kyllä tulee hiki kun menevät koko kaksoistunnin opettajan ohjeiden mukaan eivätkä siis vaan luistele ympäriinsä oman mielen mukaan. Yksi kuumeeton päivä tottakai pidetään ennen kuin lähtee kouluun mutta eivät ne voimat siinä yhdessä päivässä minusta palaudu, itsellä menee usein parikin viikkoa ennen kuin huomaa että jaksaminen ja hapenotto on normaalilla tasolla ja voi liikkua entiseen malliin.
Voinnin mukaan tietenkin katsotaan, voihan olla että kuume ei nouse enää huomenna lainkaan ja on varmasti jo hyvässä hapessa perjantaihin mennessä mutta tarvittaessa taidan tehdä kompromissin eli laitan välineet mukaan ja opelle viestin että osallistuu oman jaksamisen mukaan ja jos siltä tuntuu niin jättää tunnit väliin.
Vierailija kirjoitti:
Hiihto ja luistelu ovat siitä hyviä lajeja, että niitä voi tehdä oman kunnon mukaan, eikä tarvitse mennä täysillä ja hikoilla. Jos luistelussa on tarkoitus pelata jääkiekkoa, siitä voi varmaankin jäädä sivuun ja luistella itsekseen.
Tämä on ihan totta, pitää vain toivoa että ap:n lapsen ope ymmärtää saman.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kuumeeton/"terve" päivä kotona ja sitten seuraavana päivänä koulussa voi osallistua kaikkeen normaalisti.
Et ole varmaan itse ollut koskaan kipeänä? Kyllä minulla ainakin ärhäkän flunssan jälkeen voi olla puolikuntoinen olo jopa viikon. Olen aktiiviliikkuja ja joudun ihan tietoisesti malttamaan mieleni ja ottamaan rauhallisesti sairastamisen jälkeen. Samaa sanon aina lapsillekin. Parempi parantua rauhassa ja liikkuna ja urheilla vasta sitten kuin kärsiä jälkitaudeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta, pitää vain toivoa että ap:n lapsen ope ymmärtää saman.
Heh, koululiikunnassa se ei tosiaan aina ole ihan noin että voi tehdä oman kunnon mukaan eikä tarvitse hikoilla :D Kyllä siellä usein aika täysillä "joutuu" painamaan ja hiki tulee, hikoilu on myös poikkeuksetta liikuntatuntien tavoitteena.
Laitat opettajalle viestin, että lapsi ollut tosi sairaana ja yleiskunto on vielä heikko, joten ei osallistu liikuntatunteihin. Mikäli liikuntatunnit ovat päivän viimeiset tai ensimmäiset tunnit, voit anoa niille poissaololupaa (luokanvalvojalta). Keskellä päivää lapsesi viettää sen ajan sisätiloissa jonkun muun ryhmän mukana tai esim. erityisopetusluokassa läksyjä tekemässä tms.
T. opettaja
Vaikka lapsi voisi omaa tahtia osallistua liikuntaan, ei isokaan lapsi osaa ottaa hiihtoa tai varsinkaan joukkuepelejä rauhassa. Moni luo itse itselleen lisäksi painetta tehdä jotain kavereiden mukana. Hiihto kohottaa hyvin kuntoa, mutta rasittaa myös hyvin sydäntä. Pitkän sairauden jälkeen kannattaa ehdottomasti odottaa hetki ennen liikuntaan osallistumista.
Vierailija kirjoitti:
Laitat opettajalle viestin, että lapsi ollut tosi sairaana ja yleiskunto on vielä heikko, joten ei osallistu liikuntatunteihin. Mikäli liikuntatunnit ovat päivän viimeiset tai ensimmäiset tunnit, voit anoa niille poissaololupaa (luokanvalvojalta). Keskellä päivää lapsesi viettää sen ajan sisätiloissa jonkun muun ryhmän mukana tai esim. erityisopetusluokassa läksyjä tekemässä tms.
T. opettaja
Jälkitautien välttämiseksi liikunta (muu kuin hyvin rauhallinen) ei ole viikkoon suositeltavaa kovan influenssan jälkeen.
T:lääkäri
Minä hakisin lapsen pois koulusta. Ei sitten jäisi sen varaan, että kuinka järkevä tai hullu liikunnanopettaja sattuu olemaan.
Ihan yleinen käytäntö meidän perheessä. Liikunnantunnit alakoulussa ovat yleensä joko aamusta tai iltapäivästä. Joten annan jäädä kokonaan pois. Ilmoitan vaan Wilmassa.
Pidän koulua kuitenkin senverran tärkeänä, että sinne pyritään menemään heti kun kunto sallii. Kunto voi sallia tunneilla istumisen, mutta ei rehkimistä pakkasessa.
Joskus on joku opettaja sanonut, että tunneille pitää tulla silti. Juu, pitää pitää... Vanhempana katson kuitenkin, että minulla on lupa myöntää poissaolo jos katson sen tarpeelliseksi. Minähän se päätän myös milloin on liian kipeä kouluun.
Ymmärrän, että jos on esim. kipsi, voi silti tehdä jotain. Mutta kerran yhdellä lapsellamme oli kipsi ja näin, että olivat ulkona sateessa liikunnantunneilla (olin hakemassa eskarilaistamme). Kipsin kanssa pystyi kyllä liikkumaan, mutta tiedättekö mikä haju ja kutina tulee märästä kipsistä? Otin lapsen kotiin. Opettaja oli samaa mieltä. Ne puolikuntoiset lapset, eivät varmastikaan mitenkään ilahduta liikunnantunteja. Ei aikuisetkaan mene salille puolikuntoisina. Tai ei ainakaan pitäisi, jos yhtään järkeä löytyy.
Koulussa on pakko käydä, joten tottakai opettajat vastaa, että osallistutaan silti. Niiden kuuluu vastata niin. Vanhemmat voivat sitten päättä, mikä on parasta. Järkeä.
Ne opettajat on velvollisia ottamaan huomioon, jos joku ei ole täysin liikuntakykyinen. Ei ne voi kehottaa menemään kotiin. Vanhemmat voi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Hiihdossa varmaan saavat mennä omaa tahtia mutta luistelussa kyllä tulee hiki kun menevät koko kaksoistunnin opettajan ohjeiden mukaan eivätkä siis vaan luistele ympäriinsä oman mielen mukaan. Yksi kuumeeton päivä tottakai pidetään ennen kuin lähtee kouluun mutta eivät ne voimat siinä yhdessä päivässä minusta palaudu, itsellä menee usein parikin viikkoa ennen kuin huomaa että jaksaminen ja hapenotto on normaalilla tasolla ja voi liikkua entiseen malliin.
Voinnin mukaan tietenkin katsotaan, voihan olla että kuume ei nouse enää huomenna lainkaan ja on varmasti jo hyvässä hapessa perjantaihin mennessä mutta tarvittaessa taidan tehdä kompromissin eli laitan välineet mukaan ja opelle viestin että osallistuu oman jaksamisen mukaan ja jos siltä tuntuu niin jättää tunnit väliin.
Kuullostaa järkevältä menettelyltä. Lapsi osaa varmasti itsekin arvioida tilaansa ja kertoa lisäksi opettajalle perjantaina mikä vointi on.
Itse pitkän ja rajun sairastelun jälkeen menin kouluun, olo oli vielä heikko ja pyysin opettajalta ettei tarvitsisi lähteä hiihtämään. Opettaja ei uskonut vaan käski laittamaan sukset jalkaan. Todellakin hiihdin omaan tahtiin, siis todella matelemalla, paljon hitaammin kuin yleensä enkä silloinkaan mitenkään nopeasti mene. Muutamaa minuuttia myöhemmin luokkakaveri löysi minut pyörtyneenä ladulta. Rehtori oli ollut aika raivona opettajalle. Minulla ei ollut voimia edes pysyä seisomassa, joutuivat kantamaan minut pois sieltä.
Eli kannattaa tosiaan kysyä miten lapsi itse kokee onko tarpeeksi terve vai ei. Tuon sairasteluni jälkeen olin kotona useamman kuin yhden oireettaman päivän, kun olin niin heikossa kunnossa. Lopulta olisin jaksanut tunneillä olla mutta en liikunnassa kuten tuli opettajallekin selväksi.
Varmaan ihan hyvä linja, ope ymmärtää, jos sillä on järkeä päässä. Oppitunnilla istuminen vähän eri kuin liikuntatunnilla riehuminen. Lapselle lappu vaan mukaan huoltajan allekirjoituksella.