Mikä olisi sellainen miniminettopalkka, johon olisit tyytyväinen?
Ja mitä sen pitäisi kattaa? Asumiskulut, laskut, ehkä jotain säästöön?
Kommentit (22)
Saan 1800,-/kk. Olen köyhälistöakateeminen. Minulla on työtön mies (huonolla) ansiosidonnaisella ja yksi teini-ikäinen kotona, kaksi juuri kotoa lähtenyttä opiskelijaa osin tuettavana. Asuntolainaa muutama kymmenen tuhatta. Vanhassa puutalossa sähkö-, osin puulämmitys, joten sähkölaskut melkoisia. Vanha auto, joka syö aikalailla. Koira.
Tulen toimeen normaalisti, ja tilillä on yhden kuukauden palkka yleensä jemmassa. Jos joku sairaus tai laitteen rikkoutuminen yllättää, olemme tiukilla. Mitään ei jää säästöön, ei ole koskaan jäänyt. Ei siis mitään eläkesäästämistä meidän perheessä! Emme ole juurikaan käyneet viisihenkisenä perheenä muuta kuin sukulaisvierailumatkoilla. Jälkeläiset eivät ole lentäneet koskaan. Teemme paljon itse ja remontoimme taloa sitä mukaa kun rahoja on ollut. Eli on pahasti kesken...
Joskus ajattelen, että jos saisin kaksi tonnia kuussa, voisi laittaa (ehkä) jemmaan vanhuuden, sairauden tms. varalle. Voisi uusia katon ja maalata ulkoseinät. Ehkä voisi jopa matkustaa jonnekin joskus. Mutta ymmärrän, etten ole oikeasti köyhä edes Suomessa, saati sitten maailmassa. Ihmetyttää vain joskus, kun ihan "tavalliset ihmiset" lentelevät jatkuvasti ympäri maailmaa. Että millä rahalla? Mutta maailman tilan kannalta on hyväkin, että kaikki eivät niin tee...
Noin 3000 e olisi aika hyvä. Nyt jää 2500 e käteen eikä se ole ihan tarpeeksi. Olisi kiva matkustaa koulujen lomien aikaan kauas, jos vain olisi varaa.