Äitini ompelee keittiössä ompelukoneella tyynyliinaa vanhasta aluslakanasta
Kommentit (49)
Onko joku uusiokäyttänyt vaatteita. Niitähän on jokaisella komerot pullollaan. Käyttämättömänä.
Itse ajattelin tuunata niistä pieniä käsipyyhkeitä, laudeliinoja, pieniä pussukoita. Neuleita voisi hyödyntää sohvatyynyksi esim.pellavan kanssa.
Sain lahjaksi ihanan sohvatyynyn, jossa oli käytetty uusiokäytössä farkkukangasta, ruutukangasta ja neuletta ja lasten farkuista kirjailtu sydän.
Mä olen käyttänyt vanhoja lakanoita ja trikoovaatteita kestositeisiin.
Minulla on vanhempien jäämistöstä varmaan yli 60 vuotiaita lakanoita. Ovat niitä petauslakanoita joissa on joku koristelu/pitsi yläpäässä. Ovat todella kestävää puuvillaa ja äiti aina mankeloi ne. Ovat edelleen valkoisia ja vaikka ovat vähän lyhempiä, ne käyvät hyvin lasten aluslakanoiksi. Enää ei tehdä yhtä hyviä.
Oliko täällä jo myös ketju: Äitini ompelee tyynyliinaa vanhasta anuslakanasta vai luinko oikeasti noin väärin?
Minä kiikutan vanhat lakanat ja tyynyliinat löytökissakotiin. He askartelevat niistä siivousrättejä rahaa säästääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku uusiokäyttänyt vaatteita. Niitähän on jokaisella komerot pullollaan. Käyttämättömänä.
Itse ajattelin tuunata niistä pieniä käsipyyhkeitä, laudeliinoja, pieniä pussukoita. Neuleita voisi hyödyntää sohvatyynyksi esim.pellavan kanssa.
Sain lahjaksi ihanan sohvatyynyn, jossa oli käytetty uusiokäytössä farkkukangasta, ruutukangasta ja neuletta ja lasten farkuista kirjailtu sydän.
Se oliskin hyödyllistä, mutta kun ei oo tarvetta käsippyyhkeille, laudeliinoille tai koristetyynyille. Niitä on kaapit pullollaan muutenkin. Eikä tollaset tunnu kuluvankaan mitenkään. Meilläkin vieraslakanoista parhain on ollut mulla jo ainakin kymmenen vuotta ja vieläkin on aivan ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhasta aluslakanasta? Aluslakanasta?? Siihenhän on hieroutunut perse ja hiet vuosikausia! Ei sellaisesta voi tyynyä tehdä!!
Oletko muistanut merkata lakanoihisi pää- ja jalkapuolen, muuten saatat seuraavalla kerralla poskivalssata lakananpäätä johon varpaitasi hieroit ennen pesua.
Yksi sukulaiseni merkkaa :D
Mä oon perinyt äidiltä sellasen tavan, että se pää lakanasta jossa on pesuohjelappu on jalkapuoli. Ei oo tarvinnu merkata :D
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhasta aluslakanasta? Aluslakanasta?? Siihenhän on hieroutunut perse ja hiet vuosikausia! Ei sellaisesta voi tyynyä tehdä!!
.
Nimenomaan...siellähän se on vuosikausia hionnut PESEMÄTTÖMÄNÄ :)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhimmat lakanat lienee jotain 27v. Ja mäkin olen joskus lapselle tehnyt petivaatteita aikuisten vastaavista.
Kolkymmentä vuotta on lyhyt aika lakanoille.
Mul on äidin kapiolakanoita 60-luvun alusta ja ne on tosi hyvässä kunnossa vieläkin. Sen sijaan nää laadukkaat " marimekon" ja uuden "finlaysonin" lakanat ei kestä ku jotain 5-7 vuotta.
Ja mul on sentään vertailukohteena isomummon itsekutomat pitsilakanat 1900-luvun alusta (ok, niitä ei nykyisin käytetä kuin jouluna).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko muistanut merkata lakanoihisi pää- ja jalkapuolen, muuten saatat seuraavalla kerralla poskivalssata lakananpäätä johon varpaitasi hieroit ennen pesua.
Näen sieluni silmin persekammoisen AV-mamman kirjoittamassa tekstiilitussilla lakanaan kumpi pää on jalkopää :D
Olisi ihanaa osata ommella,voisi uusiokäyttää vanhoja tekstiilejä vaikka juuri noin kuin ap:n äiti.Tosin en ole varma,koska lakanat ovat vanhoja,omani ovat lapsuudenkodista nyysittyjä(siis silloin kun muutin omaan kotiin),varmaan yhtä vanhoja kuin minä ja yhä käyttökelpoisia.Vaatteista olisi kuitenkin kiva osata ommella uusia juttuja,samoin hiutuneista pyyhkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pyykinpesu sinulle tuttu konsepti?
Teilläkö ommellaan vanhoista kalsareista naamanlämmittimiä pakkasella?
Kyllikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen johtopäätös :D Jotenkin en ymmärrä,miten lakanoista ommellut tyynyliinat ja kalsareista ommellut "naamanlämmittimit" liittyvät toisiinsa.
Kyllikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tuntua järkyttävältä, joskus nimittäin neuvottiin tekemään miesten pitkistä alushousuista lapsille aluspaitoja. Lahkeiden kapeasta osasta tuli hihat, leveämmistä muu paita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla toi ei onnistuisi, kun pehmitän lakanat ihan joka puolelta paitsi tietty reunoista. Niin pian olisi se tyynyliinakin puhki. En ymmärrä, mitä teen väärin, kun monta aluslakanaa olen pehmittänyt puhki.
Ostamasi aluslakanoiden materiaali on ollut ilmeisen huonoa jo alusta alkaen.
Jos hankit esim. kampapuuvillaisia (Egyptian cotton) tai pellavasta, niin ne kestävät hyvin käyttöä, eivät nypyty ja senkin jälkeen kun ne keskeltä ovat jo kuluneita, niin reunoilta kangas on vielä lähes kuin uutta.
Pöpökammiset pesee vaatteensa varmaan 20 asteessa jollain pesupähkinöillä?😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhimmat lakanat lienee jotain 27v. Ja mäkin olen joskus lapselle tehnyt petivaatteita aikuisten vastaavista.
Kolkymmentä vuotta on lyhyt aika lakanoille.
Mul on äidin kapiolakanoita 60-luvun alusta ja ne on tosi hyvässä kunnossa vieläkin. Sen sijaan nää laadukkaat " marimekon" ja uuden "finlaysonin" lakanat ei kestä ku jotain 5-7 vuotta.
Ja mul on sentään vertailukohteena isomummon itsekutomat pitsilakanat 1900-luvun alusta (ok, niitä ei nykyisin käytetä kuin jouluna).
Joo noi on jostain HobbyHallista.
Tyynyliinoja en ole tehnyt,mutta vanhoista lakanoista on meillä tehty mm. naamiaisasuja, rättejä, erilaisia suoja- ja säilytyspussukoita jne. Ei niistä puhkikuluneista osista tietenkään (no, kummitusasussa ne repaleisetkin kohdat toimi), vaan päädyistä. Samoin meillä yritetään käyttää loppuunkuluneet vaatteet jos vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa noita hyviä ostaa ?
Etsin aikani vajaa viitisen vuotta sitten sängyn vaihdon yhteydessä, vanhassa oli kaksi erillistä patjaa nyt on jenkkityylinen yhtenäinen patja, siksi piti ostaa uusia lakanoita.
Suomessa kampapuuvillaisia löytyi vain Stokkalta (Gantt, hinta kova) ja sitten joku pieni firma pohjanmaalta mainosti, mutta web sivustolla ei ollut kuvia ja oli vaikea päätellä minkä näköisiä, miten on laadun kanssa ja hintaakaan ei osattu laittaa näytille niin että olisin jaksanut vaivautua sitten tarkemmin selvittelemään. Pellavaisia en löytänyt silloin oikein mistään. Olisin mielelläni ostanut samanlaisia kun äidilläni oli vielä -80 ja -90 luvulla, en tiedä mistä hän niitä hankki. Tiedän, että jotkut toivat niitä kassikaupalla Venäjältä turisti- ja työmatkojen ohessa, niitä käytettiin siellä yleisesti ja yllättäen niiden laatu oli varsin hyvää samoin hinta oli varsin edullinen vielä silloin. Meilläkin niitä oli muutamia eikä niistä voi sanoa pahaa sanaa, kestivät hyvin, olivat pelkistettyjä, mutta miellyttävän viileitä erityksesti kesällä.
Kampapuuvilla on englanniksi Egyptian cotton, joten sillä sitten etsin ja päädyin ostamaan Egyptian Cotton Storesta se on Lontoon esikaupunkialueella toimiva yritys, joka toimittaa hyvin tavaraa suomeenkin. Punta on nyt kalliimpi kuin oli silloin kun ostin viimeksi. Kankaat ovat olleet hyvälaatuisia, mutta parin halvemman lakanan ompeleiden laatu olisi saanut olla hieman parempi. Ompeleet ovat kestäviä, hyvin tehty muuten, mutta jos tiedät mitä tarkoittaa että ommelta ei ole huoliteltu aivan hyvin kuin elin odottanut. Hintansa väärtejä ovat kuitenkin minusta olleet myös nämä halvemmat.
Olen ostanut sieltä 3-4 kertaa ja aina on ollut hyvä palvelu ja nopea toimitus. Aion ostaa sieltä myös jatkossa kun tarvetta on.
Sen verran kannattaa huomioida, että luet ja ymmärrät, että sänkyjen ja petivaatteiden koot ovat erilaisia eri puolella maailmaa. EU, Pohjois-Ameriikka, Britannia ja kansainyhteisön maat sekä Japani ovat yleiset koot joita on tarjolla ja joissa em. tarvikkeet ovat kaikki hieman eri kokoisia. Kannattaa olla tarkkana eikä hosua tllauksen kanssa. Wikipediassa on hyvä artikkeli sänkyjen koosta.
Petivaatesanastoa on kanssa hyvä opetella ennen tilausta, sanakirjasta ja googlesta on apua siinä. Erikoisempia asioita tuolla brittikaupassa joita tulee vastaan on tyynynpäällisistä puhuttaessa pillow cover on usein tarjolla kaksi versiota Oxford vs Housewife versiot. Oxfordissa on reunaläpäreet ja Housewifen versiossa ei. Duvet on täkki ja Duvet cover on pussilakana. TOG on peitteiden yhteydessä brittien standardimitta lämmöneristävyydelle, wikipediasta löytyy selityksiä asiasta.
ps. Monikohan yllä olevaa lukeva tuli miettineeksi, että sen kirjoitti mies :) En ole erityisen naisellinen mies, enkä mitenkään työni tai harrastuksiltani tekemisissä tämän enempää asioiden kanssa, mutta kyllästyin huonolaatuisiin lakanoihin jo aikaa sitten. Sen lisäksi että huonolaatuiset lakanat kuluvat pian, ne myös aiheuttavat huonepölyä paljon enemmän kuin hyvälaatuiset. Yritän pitää huonepölyn määrän erityisesti makuuhuoneessa vähäisenä koska pöly altistaa allergiselle nuhalle josta valitettavasti kärsin ajoittain.