Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyydinpummaajan logiikka?

Pummit kävelemään
22.01.2016 |

Minun autoilukuluni ovat 40 snt/km. Bensan osuus siitä on noin n. 10 snt/km.
Pummin (höveli!) vakiotarjous on: "Voin maksaa puolet bensoista", eli n. 5 snt/km.

Pummin asumiskulut ovat n. 1000 €/kk. Sähkön osuus siitä on n. 30 €/kk.
Voin siis muuttaa pummin kaveriksi maksamalla puolet sähköistä eli n. 15 €/kk ;-)

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko todella paljon ystäviä? Hanki pakettiauto! Nämä ystävät ovat reilumpia. Tarjoutuvat maksamaan polttoaineet kokonaan ;-)

Vierailija
22/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi ryhtyä asennushommiin, kun ei osaa. Käyttiksen asennus vie max puoli tuntia, josta työtä n. 5 min, loput odottelua. Ja jos "asentajalta" menee tunteja, on loppuloskin varmasti huono.

Nyt olikin kyse Windowsista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä silloin tällöin kuskaan mun kavereita ihan eri suuntaankin kuin ite oon menossa, enkä todellakaan vaadi siitä mitään veloitusta. Siitä tulee itelle hyvä mieli kun jeesaa muita. Lähimmät kaverit ovat minulle kuin sisaruksia ja enhän mä kyseenalaistaisi sitäkään, heitänkö joskus vaikkapa siskoni paikasta a paikkaan b. Ihan eriasia on jotkin puolitutut. Jos esim. ravintolasta lähtiessä puolituttu tulee juttelemaan että ei hitsi, millähän meen kotiin, pystyisitkö heittämään, sanon suoraan että en tiedä viitsinkö nyt sinne asti lähteä ajelemaan. Tällöin tyyppi yleensä tarjoaa maksua kyydistä, ja silloin asia on ok. Toi on aika helppo ja suora tapa siis kieltäytyä ilmaisesta taksikuskin roolista puolitutuille.

Vierailija
24/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko todella paljon ystäviä? Hanki pakettiauto! Nämä ystävät ovat reilumpia. Tarjoutuvat maksamaan polttoaineet kokonaan ;-)

Matkiluauto on vielä parempi! Ystävät jakavat jo keskenään ensi kesän "vuoroja" ja närkästyivät kun en vielä osannut sanoa oman lomamme ajankohtaa. Talveksi voisimme kuulemma antaa vapaasti käyttöön, kun emme itse käytä!

Vierailija
25/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi ryhtyä asennushommiin, kun ei osaa. Käyttiksen asennus vie max puoli tuntia, josta työtä n. 5 min, loput odottelua. Ja jos "asentajalta" menee tunteja, on loppuloskin varmasti huono.

Asensin eilen win10. Aikaa meni alle puoli tuntia, jossa myös päivitin biosin, muutaman ajurin ja asensin useita ohjelmia ;-) Joskus tietysti otattelevat.

Vierailija
26/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kysymys rahasta useinkaan. Harvalla on niin tiukkaa, että oikeasti pitäisi laskea senttejä. Ongelmat alkavat siitä, jos auttaminen menee aina vain toiseen suuntaan, ei koskaan takaisinpäin, ja jos auttajasta vielä tuntuu että autettava ei arvosta saamaansa apua. Todellisia kustannuksia vastaamattoman rahallisen korvauksen tarjoaminen luo mielikuvan, että autettu katsoo sen "nollaavan" tilanteen, mikä tuntuu auttajasta epäkunnioittavalta (oikeutetusti).

Bensarahat kruunaavat pummauksen. Esimerkki. Autoilevalla henkilö A:lla on vapaapäivä. Ei-autoilevalla henkilö B:llä on myös vapaapäivä. Hän on päättänyt saada asuntoonsa uuden kaapin, ja haluaisi siksi käydä Ikeassa, mutta sinne on vaikea kulkea julkisilla. Hän saa idean soittaa A:lle.

B: "Onko sulla tänään töitä?"

A: "Ei, on vapaapäivä."

B: "HYVÄ! Mentäiskö käymään Ikeassa iltapäivällä?"

A: "En tiedä kun mulla olisi kaikkea täällä kotonakin, väsyttää kun eilen oli yövuoro. Pitäisi siivota ja haluaisin ehkä leffaan mennä. Enkä tarvitse mitään Ikeasta."

B: "Kyllä sä ehdit siivota nyt aamulla. Ja löydät sä sieltä jotain aina."

A: "En nyt oikein haluaisi tänään lähteä kun olla vaan rauhassa."

B: "Mä voisin maksaa puolet bensoista."

Vierailija
27/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoutuvat niin. Muistan varmaan loppuikäni muuttokeikan jossa ajomatkaa oli vain kilometri, talkooväkeä niin paljon, että minun tarvitsee vain ajaa ja päälle saunotaan ja juodaan viinaa. Todellisuudessa tuo talkooväki ja isäntä olivat aloittaneet siitä viinasta, mitään ei ollut pakattu, jopa kirjat olivat vielä siistissä rivissä hyllyissä ja stereot soivat nurkassa. Oli myöhä yö kun viimeisiä kuormia isännän kanssa ajoimme, hän oli sentään vielä sen verran tolkuissaan, että joihinkin hommiin kykeni, talkooväki oli aikoja sitten häipynyt ties minne, kapakkaan kai.

Isäntä pahoitteli, että kävi näin ja viinakin pääsi loppumaan. Lupasi kuitenkin tuoda pullon Kossua ja saunotaan sitten joskus. Varmaan on helppo arvata miten kävi. Parisenkymmentä vuotta olen saunakutsua ja viinapulloa odotellut, ehkä sitten joskus myöhemmin...

Vierailija
28/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos itse kyyditsen jotakuta, niin ollaan menossa samaan osoitteeseen tai vähintäänkin samaan suuntaan ja tekisin oman reissuni joka tapauksessa, joten on ihan yhdentekevää taloudellisesti vaikka joku istuu kyydissä. Ei tulisi mieleenkään kysellä kavereiltani rahaa, jos poimin heidät kyytiin matkalta, jos ollaan johonkin menossa. He saattavat vastavuoroisesti kuskata joskus toiste, tai tarjota vaikka ruuat tai kahvit joskus. En minä kuitenkaan mitään taksia aja, niin ei se nyt ole mistään senteistä kiinni.

Juuri näin. Ei tulisi mieleenkään ottaa maksua, varsinkin nyt kun on ollut kovia pakkasia niin ihan mielellään olen tarjonnut kyydin samaan suuntaan meneville kavereille.

Vierailija
29/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asensin eilen win10. Aikaa meni alle puoli tuntia, jossa myös päivitin biosin, muutaman ajurin ja asensin useita ohjelmia ;-) Joskus tietysti otattelevat.

Aika jänskä juttu, kun se kymppi ei ihan puolessa tunnissa asennu.

Vierailija
30/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin voin ottaa kyytiin jos samaan suuntaan ollaan menossa. Mutta jos kyseessä olisi esim jatkuvat työmatkat niin olettaisin että työkaveri maksaisi summan. Tällä hetkellä kk työmatkakuluni ovat 60€ joten pyytäisin varmaan 40-50€ kyytirahaa. 79€ maksaisi kk :n bussikortti.

Vierailija
31/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti asentuu nykyaikaiseen koneeseen. Minulla eilen Lenovo Yoga 500, ja on noita tullut aika monta tehtyä ;-)

Vierailija
32/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti asentuu nykyaikaiseen koneeseen. Minulla eilen Lenovo Yoga 500, ja on noita tullut aika monta tehtyä ;-)

Höpö höpö

Vierailija
33/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pyydän ystävääni kyytimään minua kauppaan ja takaisin. Annan siitä 5e mutta kiva kun ap tarkensit, maksan siis vain 1,20! Halvempaa kuin bussilla matkustus ja autolla pääsee pihaan asti!

Vierailija
34/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon auton vakuutukset yms tekevät kustannuksia esim. 15 km tai 50 km matkalla? Ja tämä kysymys ei sitten tarkoita että minusta kenenkään kuuluisi antaa aina kyytiä, etenkään ilmaiseksi :) Mutta jos tässä kerran puhutaan periaatteista että pitää maksaa ne todelliset kustannukset niin kuinka paljon ne oikeastaan ovat?

Vierailija
35/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuskaan anoppia kauppaan ja käyn aika usein anopilla syömässä ja kahvilla. Siitä huolimatta hän antaa rahaa vaikka kiellän, tänäänkin viisikymppisen, joululahjaksi tuli niin paljon etten kehtaa sanoakaan. Epistä.

Vierailija
36/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostopalvelunahan kyyti maksaa n. 2 euroa/km. Kaverilta saat paremman palvelun. Miksi se pitäisi saada ilmaiseksi, tai onko 20 snt/km liikaa? Toistan taas että kerjätähän saa, mutta on loukkaavaa tarjota pilkkahintaa.

Vierailija
37/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon auton vakuutukset yms tekevät kustannuksia esim. 15 km tai 50 km matkalla? Ja tämä kysymys ei sitten tarkoita että minusta kenenkään kuuluisi antaa aina kyytiä, etenkään ilmaiseksi :) Mutta jos tässä kerran puhutaan periaatteista että pitää maksaa ne todelliset kustannukset niin kuinka paljon ne oikeastaan ovat?

Mm autoliiton laskelmien mukaan autoilun kokonaiskustannukset ovat n. 45 snt/km. Se on myös se summa jonka työnantaja korvaa oman auton käytöstä työssä.

Vierailija
38/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos henkilö A:lla ei ole autoa, koska kehuu, ettei tarvitse autoa. 

No sitten kuitenkin tarvitsee säännöllisesti tiettyihin juttuihin. Voisi mennä autovuokraamoon tai ottaa taksiin mutta kun ei.

Minä en haluaisi pitää autoa, mutta kuitenkin olen siihen päätynyt, koska tarvitsen tiettyihin juttuihin. Miksi pummaajan pitäisi saada bensan hinnalla auto käyttöönsä. En puhu siitä, että mennään samaan suuntaan joka tapauksessa. Vaan näistä lainoista ja ylimääräisistä reissuista pummaajan vuoksi.

Kilometriä kohden bensaan menee mulla 10 senttiä, vakuutukseen 10 senttiä (koitan ajaa vähän, joten kilometriä kohden vakuutus on kallis), varaosiin ja huoltoon 5 senttiä, auton arvon pudotukseen 15 senttiä. Auton kulut eivät tosiaankaan ole tuo bensa 10 senttiä vaan yhteensä 40 senttiä kilometriltä. Jokainen kilometri ajettaessa lisää huoltotarvetta (osat kuluvat) ja laskee kulumisen vuoksi auton arvoa. Miksi ihmeessä pummin ei tarvitsisi osallistua näihin kustannuksiin?!

Perheenjäsenten ja ystävien kanssa menemme aina vuorotellen toisen autolla. Sellaisia lyhyitä matkoja. Emme tietenkään maksa toisillemme.

Mutta sitten nämä pummit ovat erilaisia. Heillä ei ole omaa autoa/mökkiä/asuntoautoa, koska nimenomaan ovat luonteeltaan NUUKIA. He koittavat aina päästä kaikessa mahdollisimman halvalla. Siksi juuri heillä tulee mieleen kysyä toiselta autoa lainaksi, maksamalla vain bensat. Sitten kehuvat kuinka eivät tarvitse autoa ja kuinka paljon säästävät. Nämä pummit eivät itse kutsu kylään vaan tulevat kyllä meille aina kutsuttaessa ja muutenkin.

Köyhät ihmiset ovat erilaisia, he kysyvät autoa nolosti ja selitellen ja tarjoutuvat kyllä korvaamaan kaikki kulut. Kokevat sitten jääneensä kiitollisuuden velkaan.

Nimenomaan nämä nuuat PUMMIT ovat se ärsyttävä osa!!!

Vierailija
39/46 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostopalvelunahan kyyti maksaa n. 2 euroa/km. Kaverilta saat paremman palvelun. Miksi se pitäisi saada ilmaiseksi, tai onko 20 snt/km liikaa? Toistan taas että kerjätähän saa, mutta on loukkaavaa tarjota pilkkahintaa.

Loukkaavaa? Minusta on NAURETTAVAA antaa kaverille euro kyydin lopuksi :D

Vierailija
40/46 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippu: mun entinen poikkis tuli junalla ja vein sen rautatieasemalta kämpilleen autollani. Totesi: hyvä, kun tulit vastaan, kun nyt säästin bussikulut.

Mulle tuo oli ihan ylimääräinen matka. Sillä oli myös oma auto, joten kyllä se kulut tajuaa. Taisi olla joku vahinkotokaisu. Tosin ei koskaan korjannut tuota sanomistaan.