Kyydinpummaajan logiikka?
Minun autoilukuluni ovat 40 snt/km. Bensan osuus siitä on noin n. 10 snt/km.
Pummin (höveli!) vakiotarjous on: "Voin maksaa puolet bensoista", eli n. 5 snt/km.
Pummin asumiskulut ovat n. 1000 €/kk. Sähkön osuus siitä on n. 30 €/kk.
Voin siis muuttaa pummin kaveriksi maksamalla puolet sähköistä eli n. 15 €/kk ;-)
Kommentit (46)
Autottomat kummasti kuvittelee, että auton omistavat ovat heidän taksikuskejaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta useinhan kyytiläinen korvaa osan matkastaan luennoimalla auton omistamisen järjettömyydestä taloudellisesti ja luonnonsuojelullisesti ;.)
Pistin kerran tällaiset "luennoitsijat" sananmukaisesti pihalle ;-)
Pitääkö sen "pummin" maksaa puolet sun veroista, autovakuutuksista, huoltokuluista ja bensoista ennen kuin suostut ottamaan kyytiin jos menette samaan suuntaan vai mikä sulla on logiikka?
Noku onhan sillä se auto kumminkin...
Yleensä jos itse kyyditsen jotakuta, niin ollaan menossa samaan osoitteeseen tai vähintäänkin samaan suuntaan ja tekisin oman reissuni joka tapauksessa, joten on ihan yhdentekevää taloudellisesti vaikka joku istuu kyydissä. Ei tulisi mieleenkään kysellä kavereiltani rahaa, jos poimin heidät kyytiin matkalta, jos ollaan johonkin menossa. He saattavat vastavuoroisesti kuskata joskus toiste, tai tarjota vaikka ruuat tai kahvit joskus. En minä kuitenkaan mitään taksia aja, niin ei se nyt ole mistään senteistä kiinni.
Entä jos ystävä tulee kylään? Velotatko tuntitaksalla?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sen "pummin" maksaa puolet sun veroista, autovakuutuksista, huoltokuluista ja bensoista ennen kuin suostut ottamaan kyytiin jos menette samaan suuntaan vai mikä sulla on logiikka?
Tietysti pitää, jos haluaa maksaa edes puolet eikä pummata.
Samalla logiikalla kaikista vuokraamoista pitäisi saada kaikki tavarat vain käyttökulut maksamalla. "kun onhan ne tavarat siellä kumminki"
Tai vaihtoehtoisesti pummi kutsuu kyyditsemisen jälkeen kahville, pelkkää kahvia. Ja oikeastaan jos vielä heti lähtisit, kun on tässä muutakin hommaa. Kyllähän se niin korvaantuu se kuljetus.
Mitäpähän veikkaatte kulketuuko tämä pummi minun kyydissä enää yhtään mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pummii kyytiä samaan suuntaan niin sanon, että otetaan taksi ja maksetaan puoliksi. Jostain syystä se ei käy, vaikka minusta diili on tasapuolinen.
Outoja ystävyyssuhteita teillä kun kaikesta veloitetaan. Mukavasti voi unohtaa sen kun sama ''pummi'' asensi 5 tuntia uutta käyttöjärjestelmää sun koneelle.
Naulan kantaan. Kerjääminenhän ei ole kiellettyä, ja lahjoja saa antaa. Mutta sillon ei kannata puhua mistään korvaamisesta.
Saman matkan kyydin tarjoan ilmaiseksi, mutta otan vastaan materiaaliset kiitokset jos haluaa tarjota. Erikseen en kuljettele kuin hätätapauksissa.
Arvostettu ystävä kirjoitti:
Tai vaihtoehtoisesti pummi kutsuu kyyditsemisen jälkeen kahville, pelkkää kahvia. Ja oikeastaan jos vielä heti lähtisit, kun on tässä muutakin hommaa. Kyllähän se niin korvaantuu se kuljetus.
Mitäpähän veikkaatte kulketuuko tämä pummi minun kyydissä enää yhtään mihinkään?
Lisäyksenä, että oikeastaan toimin kuljettajana, koska tämä pummi soittaa ja käskee kuljettamaan paikkaan X ja takaisin.
Muutaman kerran jaksoin olla ystävällinen ja kun ei suorasta puheestakaan huolimatta ymmärtänyt antaa edes kunnollista korvausta niin saa etsiä uuden kuljettajan.
Varsinkin kun tämä hänen kuljettaminen tapahtui aina hänelle sopiessa ilman joustoa.
Löytyy valitettavasti tuttavapiiristä näitä "teillä kun on se auto"-idiootteja. Muuten ei ollakaan yhteyksissä, vain kun kyytiä pummataan.
Ei pitäisi ryhtyä asennushommiin, kun ei osaa. Käyttiksen asennus vie max puoli tuntia, josta työtä n. 5 min, loput odottelua. Ja jos "asentajalta" menee tunteja, on loppuloskin varmasti huono.
Mahtava periaate.
Mä maksan joka tapauksessa vakuutuksen, verot, huollot ja bensat (olettaen ettei "pummit" tarvitse reittini ulkopuolista ajelutusta").
Jos joku kulkee kyydissä ja maksaa puolet bensoista, niin silloin pääsen itse halvemmalla.
Tämä on mun logiikka, autoilevana ihmisenä.
Mutta useinhan kyytiläinen korvaa osan matkastaan luennoimalla auton omistamisen järjettömyydestä taloudellisesti ja luonnonsuojelullisesti ;.)