opiskelija puhuu narisevalla äänellä ja kyseenalaistaa kaiken
Huoh... ja vielä vähän reilu viisi viikkoa jäljellä tätä. Hyvä että ei kaikkea purematta niele, mutta jos pitää puuttua siihenkin, mihin jätän ruokakärryn tai kuinka monta pesulappua käytän, niin alkaa tuntua jo aika raskaalta. Ihan kuin minulla olisi mukana joku vahti, jonka pitää puuttua kaikkeen ja päästä sanomaan ihan kaikesta. Opiskelijan tehtävä onkin kysellä ja kyseenalaistaa, ymmärrän että sitä koulussakin painotetaan, mutta liika on jo liikaa. Olen tämän viikon ollut aivan poikki.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija haluaa olla aktiivinen eikä hiljainen syrjään vetäytyvä, sillä se vaikuttaa arvosanaa. Siksi sielä työssäoppimisessa kysellään ja ollaan yliaktiivisia.
Ehkä teet vaan työsi hiljaa etkä ymmärrä ohjata itse oppilasta kertomalla ääneen asioita miksi ja miten teet asiat?
Jos on kokematon uudella alalla ja varsinkin nuori, niin on vaikea hahmottaa asioita jos ei niistä puhuta. Sun pitää nyt vain jaksaa ohjata. Ota vaikka oma tyyli miten menette uuteen tilanteeseen, kerrot tärkeimmät asiat.
Ainakin todella opiskelija on motivoitunut.
Ap:n tarina kuulostaa siltä, että opiskelija on jo (väkisin?) yliaktiivinen. :D
Kysellä pitää, mutta ei niin, että siitä itse kyselystä tulee itsetarkoitus. Osoittaa älyä ja omatoimisuutta, jos osaa ajatella itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos älyttömästi viesteistänne! On rohkaisevaa kuulla, että muutkin kokevat vastaavat tilanteet raskaiksi. Ajattelin nimittäin saavani täällä haukkuja, kun avauduin aiheesta. Kyllä minäkin muistan, kun opiskeluaikoina painotettiin kyselyä (utelua, tapasi eräs opettaja sanoa), mutta liika on liikaa.
Ap
Koskaan ei voi kysellä liikaa. Pidäpä mielessä. Jokainen oppii ajallaan, toisen tarvitsee kysellä samoja asioita uudelleen ja uudelleen ennen kuin sisäistää kokonaisuuden.
Ole kuitenkin aikuinen äläkä puhu selän takana pahaa oppilaastasi. Sen jos minkä aistii jos niin tapahtuu. Opiskelijan ohjaus ei ole mikään helppo tehtävä. Älä ota liian henkilökohtaisesti asioita. Koita valmentaa oppilaaksi mahdollisimman hyvin.
Juurikin näin
> rankkaan eläinrääkkäjät pedofiilien ja raiskareiden kanssa samaan pohjasakkaan
Mene hoitoon löytämään oma seksuaalisuutesi!
Vierailija kirjoitti:
> rankkaan eläinrääkkäjät pedofiilien ja raiskareiden kanssa samaan pohjasakkaan
Täh? Onko sulla joku eläinrääkkäys-fetissi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Onko sulla joku eläinrääkkäys-fetissi?
Kyllä. Kannatan eläintenrääkkäystä. Ei se kyllä mihinkään seksuaalisuuteen liity.
Onkohan opiskelijalla hankala ymmärtää, mitkä asiat ovat niitä jotka pitää tehdä tietyllä tavalla, ja mitkä niitä missä jokainen työntekijä voi tehdä mielensä mukaan? (esim. tuo pesukärryn sijainti, en kyllä tiedä mitä työtä teet tosin).
Jos niin voisit sanoa näissä yksilöllisten tapojen kohdissa aina "Kyllä, minä säilytän pesukärryjä tuossa. Tässä ei ole oikeaa tapaa oikeastaan tehdä, vaan kaikki tekevät tässä asiassa niin kuin itselle parhaalta tuntuu. Sinäkin voit sitten työssäsi, tai täällä harjoittelussakin, valita itse minne pesukärrysi sijoitat." Aikansa kun saa noita vastauksia, niin oppii varmasti hiljalleen lukemaan mikä on työn kannalta relevanttia ja mikä ei.
Kyllä voi kysellä liikaa. :D