Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä näissä "asiantuntijatöissä" oikeasti tehdään?

Vierailija
20.01.2016 |

Oma käsitys on, että se on pitkälti toimiston koneella feisbuukkaamista, sähköpostien lukemista ja kahvin keittelyä. Ja tästä maksetaan 3000€/kk?

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa tutkintoa. Olen aikaisemmin ollut duunari, kaupassa töissä, keittiössä, myyjä.

Suoraan sanottuna tuollaiset (tai tällaiset, koska ehkö olen itsekin joku päivä asiantuntija) asiantuntijat ovat kyllä aikamoista turhantärkeilyä; nämä mitä täällä on lueteltu, mitä ihmiset tekevän (sähköpostiin vastailu, papereiden pyörittely, rekrytointi, puhelimen vastailu) hohhoijaa.. Tuollaisesta pitäisi maksaa 1500e/kk. Täysin tuottamatonta työtä. Oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä.

Sitten on nämä konsultit. Jotenkin aina nousee kylmät väreet, kun joku Taru Tujunen esiintyy mediassa. Tai Kirsi Piha. Onko tyhjänpäiväsempää työtä olemassakaan? Puhutaan pashaa päivät pitkät ja ollaan olevinaan niin tärkeänä.

Sähköpostiin vastailu - Vastaat asiakkaiden / kollegojesi hyvin spesifisiin kysymyksiin joihin vain sinä kykenet vastaamaan. Olet vastuussa vastaustesi ja ohjeidesi oikeudenmukaisuudesta ja joudut mahdollisista virheistä vastuuseen.

Papereiden pyörittely - Sopimusten läpikäyntiä, raporttien ja tuloksien analysointia. Jos ohitsesi menee yksikin lause joka voi tulevaisuudessa aiheuttaa yritykselle ongelmia olet siitä vastuussa.

Rekrytointi - Epäonnisutut tärkeän henkilön rekrytoinnissa -> rahassa mitattavia tappioita yritykselle (tuotekehityksen hidastuminen, huonot myyntiluvut, laaduttomasti tehdyt työtehtävät). Ja kas, oletkin asiasta vastuussa.

Puhelimeen vastailu - Asiakkaat, kollegat ja yhteistyökumppnit soittavat ja kysyvät informaatiota aiheesta X. Ja taas yllätys yllätys, olet vastuussa siitä että antamasi informaatio on oikeaa ja ajan tasalla.

Tuollaiset asiat eivät vaadi asiantuntemusta, vaan tietoa jonkun projektin etenemisestä höpöhöpösuunnitelman mukaisesti. Vertaa kuule siihen, mitä todellinen asiantuntija puolihuolimattomasti tipautti tässä:

"karboksyylihappojen analysoinnista lietteestä"

Mut joo. Jos olet liian ylpeä nöyrtymään totuuden edessä, niin minkäs sille sitten mahtaa...

Vierailija
122/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka reilut 6000 euroa kuussa. Viikossa vajaat 40 tuntia töissä, mistä tehokasta työaikaa ehkä 75 %, muu aika nettisurffausta, kahvin juontia ja yleistä kikkailua. Vakipaikka. Työ tärkeänä pidettyä asiantuntijatyötä, joka ei pahemmin seuraa kotiin.

P. S. Kannatti lusia yliopistolla ja hankkia hyvä tutkinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkista sektoriahan näistä tärkeilijöistä suurin osa kuormittaa, eli lähinnä turhaa touhua.

Vierailija
124/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkista sektoriahan näistä tärkeilijöistä suurin osa kuormittaa, eli lähinnä turhaa touhua.

Oliskohan peräti akateemikkoja vielä? Kauhistus!

Vierailija
125/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo aivan onhan se paljon tärkeämpää myydä makkaraa Mongoliaan jossain yksityisektorin firmassa kuin hoitaa kansallisesti merkittäviä ja lakisääteisiä tehtäviä. Just.

Olet varmaan teinipoika, joka ei vielä tajua yhteiskunnasta mitään, pai pai. Muistelkaapa mikä haloo syntyi kun jonkun julkisen sektorin tarkastajan ohi oli päässyt yksi valelääkäri.

Vierailija
126/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy työkoneella koskaan Facebookissa, työnantaja vakoilee kuitenkin. Päivät kuluu suunnittelijoita ja asentajia neuvoessa työkohteissa, puhelimessa ja sähköpostitse. Teen myös teknistä dokumentointia suomeksi ja englanniksi. 3400 eur/kk 12 vuoden kokemuksella.

Vierailija
127/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovapalkkaisissa (ja vähemmänkin kovapalkkaisissa) asiantuntijahommissa ei ole niin keskeistä, käytkö netissä roikkumassa välillä, pidätkö yhden vai kolme kahvitaukoa tai lähdetkö puoli tuntia etuajassa, kunhan itse työ hoituu. Usein tästä työstä on moni muu riippuvainen, ja yleensä pomoa kiinnostaa lopputulos enemmän kuin asiantuntijan kyttääminen.

Vierailija
128/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti sitä ollaan tittelinkipeitä. Sairaanhoitajatkin kehuskelevat olevansa asiantuntijatehtävissä, kun antavat lääkkeet lääkärin ohjeen mukaan.

Vierailija
129/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juristi asianajotoimistossa ja teen työtä erilaisten yritysjärjestelyjen ja yhtiöoikeuden parissa. Työtunteja viikossa 50-100, josta laskutettavaa työtä n. 90-95%. Koska vapaa-aika jää välillä vähiin, hoidan töistä käsin mm. laskujen maksua ja muita käytännön asioita. Työhön kuuluu myös yleisiä hallinnollisia asioita (esim. uusien työntekijöiden perehdyttämistä) ja markkinointia (esim. tarjouspyyntöihin vastaamista ja presentaatioiden laatimista). Mutta niitä tunteja ei kirjata asiakkaiden maksettavaksi siis.

Työnkuvaan kuuluu erilaisten oikeudellisten asiakirjojen laatimista ja kommentointia, erilaisten oikeudellisten selvitysten tekemistä, neuvotteluja (esim. kauppakirja) ja ohjeistusten laatimista asiakkaille.

Vierailija
130/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma käsitys on, että se on pitkälti toimiston koneella feisbuukkaamista, sähköpostien lukemista ja kahvin keittelyä. Ja tästä maksetaan 3000€/kk?

Käsitykseesi johtaneet älylliset ja kulttuuristaustalliset syyt varmasti johtivat siihen, että sinä et ole päässyt asiantuntijatöihin?

No en ole vielä päässyt, koska en ole vielä valmistunut. Valmistun tänä vuonna VTM:ksi. Tiedän, että käsitykseni ei vastaa todellisuutta ja siksi täältä kysyinkin tästä asiasta. Ap

Vierailija
131/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseesi johtaneet älylliset ja kulttuuristaustalliset syyt varmasti johtivat siihen, että sinä et ole päässyt asiantuntijatöihin?

No en ole vielä päässyt, koska en ole vielä valmistunut. Valmistun tänä vuonna VTM:ksi. Tiedän, että käsitykseni ei vastaa todellisuutta ja siksi täältä kysyinkin tästä asiasta. Ap

No niin varmaan valmistut, kaikki siivousfirmanne kollegatkin uskovat.

Vierailija
132/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näillä NIIIIn kiireisillä ja tärkeillä ja pätevillä asiantuntijoilla on aikaa ja energiaa selata jotain vauvapalstaa?

Kato, ku meillä on sellaisia juttuja, joita kutsutaan etäpäiviksi. Sitten toinen juttu: me ei tehdä duunia kellokortin mukaan. Sitähän teidän raatajien lienee mahdotonta käsittää.

Vierailija
133/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juristi asianajotoimistossa ja teen työtä erilaisten yritysjärjestelyjen ja yhtiöoikeuden parissa. Työtunteja viikossa 50-100, josta laskutettavaa työtä n. 90-95%. Koska vapaa-aika jää välillä vähiin, hoidan töistä käsin mm. laskujen maksua ja muita käytännön asioita. Työhön kuuluu myös yleisiä hallinnollisia asioita (esim. uusien työntekijöiden perehdyttämistä) ja markkinointia (esim. tarjouspyyntöihin vastaamista ja presentaatioiden laatimista). Mutta niitä tunteja ei kirjata asiakkaiden maksettavaksi siis.

Työnkuvaan kuuluu erilaisten oikeudellisten asiakirjojen laatimista ja kommentointia, erilaisten oikeudellisten selvitysten tekemistä, neuvotteluja (esim. kauppakirja) ja ohjeistusten laatimista asiakkaille.

Lisään vielä, että palkka bruttona n. 4500e. Käteen jäävä netto n. 2700e.

Vierailija
134/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näillä NIIIIn kiireisillä ja tärkeillä ja pätevillä asiantuntijoilla on aikaa ja energiaa selata jotain vauvapalstaa?

En tiedä muista, mutta musta nämä keskustelut täällä on välillä niin kaheleita, että tää käy mulle ihan hyvin aivojen nollaamisesta työpäivän jälkeen niin ei pyöri sitten työasiat mielessä kun menee nukkumaan.  Monet hyvät naurut olen saanut ja siksi joskus käyn vilkaisemassa tätä(kin) palstaa.

Vierailija
135/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtehtävät vaihtelevat sen mukaan mikä on ala, onko työntantaja julkisella vai yksityisellä sektorilla ja ovatko työtehtävät vakituisia vai ei.

Esim. omalla alallani julkisella sektorilla parhaat työt mielestäni ovat määräaikaiset projektit, koska niissä saa tehdä omia oikeita töitä (olen tutkija). Jos olisin vakituinen, joutuisin olemaan enimmäkseen byrokraatti, istumaan kokouksissa, neuvomaan asiakkaita, raportoimaan, suunnittelemaan julkisen sektorin toimintaa jne... Tutkimustyötä olisi ehkä 10% kaikesta.

Eräs kollegani tekee tuota virkamiehen hommaa, se sopii hänelle, joka haluaa lähteä joka päivä kotiin samaan aikaan. Minä olen villimpi ja vapaampi, joten mulle ei sovi, olen itsenäinen tutkija, joten välillä työskentelen projekteissa urakkatyyppisesti, välillä olen vapaa suunnittelemaan työni itse niin että joskus pidän koko päivän vapaata, joskus teen töitä 16 h/pvä 7 päivänä viikossa. Palkkaerot menevät myös niin, että kollega saa palkkaa joka kuukausi, minä en. Mutta kun olen töissä saan parempaa palkkaa kuin hän. Voin myös vapaana ottaa vastaan konsultointityötä tms, jolloin laskutan 45 min esitelmästä vähintään 397 e, jne.

Sanoisin, että se mikä kellekin sopii, riippuu ihmisestä ja elämäntilanteesta.

Vierailija
136/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs itse teet? kirjoitti:

No minä mm. Hoidan sadan ihmisen palkat ja selvittelyt,julkaisen työpaikkailmoituksia noin 6per viikko,haastattelen ihmisiä ja selaan hakemuksia,hoidan laskutyksen yrityksessämme,vastaan työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyihin ja tarpeisiin,soitan asiakkaille,vastaan puheluihin sähköposteihin ja viesteihin, olen yhteydessä eri liittoihin ja tahoihin kuten työkkäri, olen vastuussa eri tesien tulkinnasta, autan lisäksi tarpeen mukaan kollegoita ja alaisiani. Hoidan myös sopimus ja todistusasiat niin työntekijä kuin asiakaspuolella. Palkka hieman yli 3000 ja pari kertaa viikossa ehdin kunnolla lounaan syömään. Terveisin aika täystyöllistetty rekrytointiasiantuntija

Miten noin tylsää työtä jaksaa tehdä?

Vierailija
137/137 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama eri vaiheissa oleva rakennushanke on aina vastuullani. Ensin tehdään luonnoksia, käydään käyttäjäpalavereja ja kokoustetaan suunnittelukokouksia ja viranomaispalavereja tarpeen mukaan. Joskus aloitetaan kaavan viitesuunnitelmasta, tavallisimmin asemakaava on jo valmiina ja aletaan suunnitella valmiiseen kaavaan rakennusta. Insinöörit tulevat mukaan aika pian suunnittelun aloituksen jälkeen, he eivät vielä suunnittele mitään näkyvää, mutta he antavat oman alansa suunnitelmien pääpiirteet ja tilatarpeet. Rakennesuunnittelijan kanssa katsotaan talon perusrakenneperiaatteet ja tärkeimmät rakennetyypit hyvin alkuaiheessa, että osataan alusta alkaen piirtää oikeilla mitoilla. 

Tarkistellaan lähtötietoja, pohjatutkimuksien tulosten, rakennusjärjestyksen ja kaavan vaatimuksien vaikutuksia suunnitelmiin. Tilaajan kanssa käydään suunnitelmia läpi, että he pysyvät selvillä siitä, että talosta on tulossa sellainen mitä he tarvitsevat.

Kun rakennuksen pääkuvat on piirretty meidän osaltamme lähes valmiiksi, talotekniikkasuunnittelijat piirtävät omat asiakirjansa. Siinä samalla käydään läpi mahdolliset muutostarpeet heidän puoleltaan, ja rakennesuunnittelijan kanssa tarkennetaan mahdollisesti vielä puuttuvia rakenteita ja detaljeja.

Haetaan rakennuslupa ja laaditaan urakkalaskenta-asiakirjat. Tarkistetaan suunnitelmien yhteensopivuus. Vastaillaan urakoitsijatarjokkaiden tarkennuspyyntöihin. Kommentoidaan urakkasopimusneuvotteluja tilaajan tarpeiden mukaan, urakoitsija esittää jotain suunnitelmista poikkeavaa esimerkiksi, ja vastaillaan mitä vaikutuksia sillä on kokonaisuuteen.

Työmaa käynnistyy, sinne toimitetaan toteutusasiakirjat aikataulun mukaan, käydään työmaakokouksissa ja kommentoidaan valmistuskuvia. Toimitetaan luovutusasiakirjat.

Hankkeen eri vaiheissa laaditaan kaikenlaista selvitystä ja täytetään kaavakkeita, tehdään kaavioita ja piirrellään kauniita kuvia myynti- ja esittelyaineistoihin. Välillä tehdään arkkitehtuurikilpailuja, meillä yleensä tontinluovutuskilpailuja, yleisiä harvemmin onkaan nykyään.

Tuossa pääpiirteissään taloja suunnittelevan arkkitehdin duuni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi