Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä näissä "asiantuntijatöissä" oikeasti tehdään?

Vierailija
20.01.2016 |

Oma käsitys on, että se on pitkälti toimiston koneella feisbuukkaamista, sähköpostien lukemista ja kahvin keittelyä. Ja tästä maksetaan 3000€/kk?

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Täällä on mahtavan käytännönläheisiä kuvauksia asiantuntijan tehtävänkuvistanne. Olisi mahtavaa, jos jaksaisitte kopioida ne www.töissä.fi -nettisivustolle ja merkitsisitte sinne myös koulutuspohjanne. Tästä olisi iso apu korkeakoulututkintoa valitseville asiakkaille. Terveisin ammatinvalintapsykogi (asiantuntijatyössä minäkin)

Vierailija
62/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa joo, lisäisin vielä kampaviinerin mussuttamisen listaan. Sekä tietysti useita täysin tarpeettomia paltsuja neukkarissa pitkin viikkoa.

En pidä palavereista tai kampaviinereistä.

Palavereissa istuminen on järjettömän turhauttavaa. Osa myöhästyy, kaikki jorisevat omiaan, kukaan ei kuuntele ja nykyisin kaikki tuijottavat puhelimiaan tai näpyttävät (muka) palaveriin liittyvää tekstiä tabletille. Valtaosa palavereista on täydellistä ajan haaskausta. Kamalinta on, että niihin on pakko mennä.

Kampaviinerit ovat pahoja. Pidän enemmän viinereistä, joissa on keskellä hilloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä,minäkin olen asiantuntija ja silti saan 2000€/kk nto pajalla.

Vierailija
64/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitäs itse teet? kirjoitti:

No minä mm. Hoidan sadan ihmisen palkat ja selvittelyt,julkaisen työpaikkailmoituksia noin 6per viikko,haastattelen ihmisiä ja selaan hakemuksia,hoidan laskutyksen yrityksessämme,vastaan työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyihin ja tarpeisiin,soitan asiakkaille,vastaan puheluihin sähköposteihin ja viesteihin, olen yhteydessä eri liittoihin ja tahoihin kuten työkkäri, olen vastuussa eri tesien tulkinnasta, autan lisäksi tarpeen mukaan kollegoita ja alaisiani. Hoidan myös sopimus ja todistusasiat niin työntekijä kuin asiakaspuolella. Palkka hieman yli 3000 ja pari kertaa viikossa ehdin kunnolla lounaan syömään. Terveisin aika täystyöllistetty rekrytointiasiantuntija

Ja tämä on asiantuntijatöitä?!? Onpa käsite kokenut aika inflaation!

Totta, johan meille peruskoulussa opetetaan, miten lasketaan tunti-, kuukausi- ja provikkapalkat, miten määräytyy verot, miten eroaa osa-aikatyöntekijän lomien kertyminen täyttä päivää tekevien lomista, mitkö matkakulut on verovapaita, millainen on lainmukainen työpaikkailmoitus, miten elintarvikealan TES eroaa metallin TESistä, milloin sairasajalta ei tarvitse maksaa palkkaa, koska työntekijän saa irtisanoa juopottelun takia jne.

Jos tuon rekrytointiasiantuntijan työ ei ole asiantuntijatyötä, niin miksi työntekijät kyselevät asioita, jotka on kaikkien tiedossa?

He ovat tyhmiä? Ja nuo laskut ovat lastenleikkiä, sovelletaan vaan mekaanisia kaavoja, joissa ei ole esim. todennäköisyyslaskentaa, derivointia...

Todennäköisyyslaskenta ja derivointi on lastenleikkiä, jotka opetetaan jo lukiossa, mutta esim. Työehtosopimuksen tulkitseminen ei ole.

Tuossa kaikessa työssäsi TES:n tulkitsemisen osuus on mitättömän pieni osuus, ja silloinkin se on selvien toimintaohjeiden mukaan toimimista. Et sinä siellä itse tulkitsemisessa sooloile.

Aivopierusi matematiikasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stokastinen_prosessi

Vierailija
65/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikotiellä, Monsterissa ja MOL:n sivuilla on muuten kymmeniä projektipäällikön tehtäviä auki ympäri Suomea. Moni tässä ketjussa on todennut, että ne hommat oppii kuka vaan  - ehkä vähän tarvitaan organisointitaitoa, paineensietokykyä ja viestintätaitoja, mutta niitähän av-mammoilla on ja lisäksi vielä kaikkien alojen asiantuntijuus. Ei muuta kuin hakemaan kaikki te hoitovapaan loppumista tuskailevat peruskoulun käyneet  av-mammat. Odotan jo innolla hakemuksianne! 

Joo mutta kun niissä ilmoituksissa on aina jotain naurettavia vaatimuksia että pitää olla ylempi korkeakoulututkinto (takaa mitä?), pitää olla sitä ja pitää olla tätä, ja sitten vielä vähän siihen päälle. Eihän niihin pesteihin edes palkata todellisia asiantuntijoita, ainoastaan jotain muodollisesti päteviä kahvinjuojia XD

Se on tämä siivoojan näkökulma aina niin viiltävä ja oikeaan osuva.

Ohis. Työskentelin opiskeluaikana monta kesää siivoojana. Edelleenkin minulla on sen verran siivoojan sisäistä ammattiylpeyttä, että ihmettelen, kun siivoojan ammattiin suhtaudutaan jotenkin väheksyvästi.

No eipä nyt äkkiä tullut muita "kahvinjuojien" tarkkailijoita mieleen työpaikalla, joten oletan tämän ap:n perustavan vahvan ja viiltävän näkemyksensä siivoojan empiiriseen tutkimukseen.

Vierailija
66/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "rekryasiantuntijan" hommat oppii oikeasti tosi helposti ilman mitään taustatietoja. T. Olen tehny melkeinpä samoja hommia ilman kokemusta kesätöissä

Vierailija
67/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä mm. Hoidan sadan ihmisen palkat ja selvittelyt,julkaisen työpaikkailmoituksia noin 6per viikko,haastattelen ihmisiä ja selaan hakemuksia,hoidan laskutyksen yrityksessämme,vastaan työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyihin ja tarpeisiin,soitan asiakkaille,vastaan puheluihin sähköposteihin ja viesteihin, olen yhteydessä eri liittoihin ja tahoihin kuten työkkäri, olen vastuussa eri tesien tulkinnasta, autan lisäksi tarpeen mukaan kollegoita ja alaisiani. Hoidan myös sopimus ja todistusasiat niin työntekijä kuin asiakaspuolella. Palkka hieman yli 3000 ja pari kertaa viikossa ehdin kunnolla lounaan syömään. Terveisin aika täystyöllistetty rekrytointiasiantuntija

Kuulostaa kyllä lähinnä tavalliselta sihteeriltä, eikä niinkään asiantuntijalta?

Vierailija
68/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule mä en mitään kahvia alkaisi 3000e/kk palkalla keittämään. Hädin varmaan jaksaisin vääntäytyä officelle tuolla korvauksella... 

Kahvinkeitto ei ole työtehtäväni, mutta mielelläni jaloitellessani sen pannun päälle napsautan, koska ei se itse itseään keitä. Jos kahvinkeitto on jonkinlainen kynnyskysymys, ei ehkä kannata lähteä nykypäivän työelämään asiantuntijaksi.

Tuottaja.

Oisko iltalääkkeen aika tuottajalla? Kun ei tuo huurmori tai sarkasmikaan oikein aukea? Mutta vakavasti puhuen, en kyllä 20 vuoteen ole ollut töissä missään, jossa kahvinkeitto olisi ollut jonkun työnkuvassa. Ja viimeiset 17v oon tehnyt töitä firmoissa joissa on kahviautomaatit.

Vierailija
69/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, johan meille peruskoulussa opetetaan, miten lasketaan tunti-, kuukausi- ja provikkapalkat, miten määräytyy verot, miten eroaa osa-aikatyöntekijän lomien kertyminen täyttä päivää tekevien lomista, mitkö matkakulut on verovapaita, millainen on lainmukainen työpaikkailmoitus, miten elintarvikealan TES eroaa metallin TESistä, milloin sairasajalta ei tarvitse maksaa palkkaa, koska työntekijän saa irtisanoa juopottelun takia jne.

Jos tuon rekrytointiasiantuntijan työ ei ole asiantuntijatyötä, niin miksi työntekijät kyselevät asioita, jotka on kaikkien tiedossa?

MISSÄ firmassa rekrytointiasiantuntija (mikä lieneekään, ekaa kertaa törmään kyseiseen titteliin ja HR hommia kuitenkin kohta 20v takana), hoitaa nuo hommat? Tuossa on nyt yhdessä ainakin lakimiehen, palkanlaskijan, rekrytoijan ja henkilöstöpäällikön hommat...

Vierailija
70/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT alalla asiantuntijana. Liiketoiminta toivoo erilaisia asioita järjestelmiimme. Minä analysoin heidän toiveitaan ensin niin että kerron heille tuon työn aiheuttamat muutokset järjestelmiin ja arvioin kuinka isosta työmäärästä on kyse (määrittely, toteutus ja testaus). Sen jälkeen aitan liiketoimintaa priorisoimaan toiveitaan (toiveita on satoja), kiinnitämme ne versioihin. Tämän jälkeen selvitän tarkemmin työn muutokset, teen niistä määrittelyt ja suunnitelmat koodareille ja tarvittaessa vastailen heidän kysymyksiin, tilailen teknisiä käyttöoikeuksia, avatutan palomuureja jne. Kun muutos on tehty ja testattu vien menetelmien mukaan työn tuotantokäyttöön.

Näitä muutostöitä on menossa yhtäaikaa useita kymmeniä, joten töitä kyllä piisaa. Ja asiantuntijana tunnen järjestelmämme ja menetelmistöt siihen miten IT töitä tehdään. Työssäni tarvitaan ITalan koulutusta sekä paljon alan työkokemusta.

Ja toki palkkaa voisi olla enemmän. Saan nut noi 4600 e brutto + 3000 e erilaisia palkkioita vuodessa.

Vierailija
71/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma käsitys on, että se on pitkälti toimiston koneella feisbuukkaamista, sähköpostien lukemista ja kahvin keittelyä. Ja tästä maksetaan 3000€/kk?

Asiantuntijatyö tai "asiantuntijatyö" josta maksetaan 3000 € / kk? No eipä tule ainakaan minulle mieleen, että tuon palkkatason työt ovat mitään ns. asiantuntijatöitä lainausmerkeillä eikä ilman. Sehän nyt on aivan tavallinen palkka; ei kylläkään minun, sillä itse olen pitkäaikaistyötön, syrjäytynyt, konkurssissa ja täysin PA, mutta ennen työttömäksi tuloani, markka-aikana, työskentelin räkälässä ja palkkani oli jäykästi kuutosen kurssin mukaan laskettuna hieman yli 2000 €, mutta ostovoiman muuttuminen huomioonottaen enemmän, varmaankin n. 2500 nykyrahassa per kk. Ja kyseessä oli siis pelkkä keskikaljan myynti, jokseenkin yksinkertaisin aivot-narikkaan -homma, jonka työmarkkinat päällään kantoivat.

Eivätkös Sveitsissä siivoojien ja roskakuskien nettopalkat liiku siellä 7000-8000 € / kk välillä?

Sinä Ap ja muutamat muut samoin ajattelevat olette aika vähään ja pieniin kuvioihin tyytyväisiä. Minä en kolmella donalla kuukaudessa vielä paljon rehvastelisi, jos sellainen sattuisi omalle kohdalleni osumaan.

Minä ymmärtäisin asiantuntijatehtävällä tarkoitettavan sellaista tointa, josta maksetaan peruspalkkaa 12 000 € / kk ylöspäin, ja jonka koko bruttopalkka lisineen ynnä hyvän miehen / - naisen korotuksineen asettuu sinne 15 000 - 40 000 € / kk välille. Mielikuvaani kuuluu myös, että sellaisen työn tekijä ehkä tosiaankin voisi työaikanaan jonkin verran raplata Fecesbookia ja Tvitturia sekä leikkiä cyberpostilla jos haluaisi, mutta asiantuntijatyön osaajaa ei kiinnosta sellaiset hommat netissä, eikä TV:n puolella esim. Uutisvalkovuoto, Salatut Eläimet tai Frendit - tyyppinen kama.

Kahvi ym. jalot nautintoaineet toki tekevät hyvää erityiseksperteillekin. En pidä erityisen ärsyttävänä tai teknis-tieteellistä uskottavuutta vähentävänä, jos asiantuntija hörppii sekä keittelee alinomaa kahvia tai polttelee tupakkia työaikanaan ja juopottelee työaikansa ulkopuolella.

Vierailija
72/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen IT alalla asiantuntijana. Liiketoiminta toivoo erilaisia asioita järjestelmiimme. Minä analysoin heidän toiveitaan ensin niin että kerron heille tuon työn aiheuttamat muutokset järjestelmiin ja arvioin kuinka isosta työmäärästä on kyse (määrittely, toteutus ja testaus). Sen jälkeen aitan liiketoimintaa priorisoimaan toiveitaan (toiveita on satoja), kiinnitämme ne versioihin. Tämän jälkeen selvitän tarkemmin työn muutokset, teen niistä määrittelyt ja suunnitelmat koodareille ja tarvittaessa vastailen heidän kysymyksiin, tilailen teknisiä käyttöoikeuksia, avatutan palomuureja jne. Kun muutos on tehty ja testattu vien menetelmien mukaan työn tuotantokäyttöön.

Näitä muutostöitä on menossa yhtäaikaa useita kymmeniä, joten töitä kyllä piisaa. Ja asiantuntijana tunnen järjestelmämme ja menetelmistöt siihen miten IT töitä tehdään. Työssäni tarvitaan ITalan koulutusta sekä paljon alan työkokemusta.

Ja toki palkkaa voisi olla enemmän. Saan nut noi 4600 e brutto + 3000 e erilaisia palkkioita vuodessa.

Tiedätkö mikä on SWEBOK?

Vierailija
73/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISSÄ firmassa rekrytointiasiantuntija (mikä lieneekään, ekaa kertaa törmään kyseiseen titteliin ja HR hommia kuitenkin kohta 20v takana), hoitaa nuo hommat? Tuossa on nyt yhdessä ainakin lakimiehen, palkanlaskijan, rekrytoijan ja henkilöstöpäällikön hommat...

En ole ylempi, mutta meillä aikoinaan asiakaspalvelupäällikkö hoiti jotakuinkin nuo samat hommat (kunnan virasto kyseessä).

Vierailija
74/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frank Rahaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyö tai "asiantuntijatyö" josta maksetaan 3000 € / kk? No eipä tule ainakaan minulle mieleen, että tuon palkkatason työt ovat mitään ns. asiantuntijatöitä lainausmerkeillä eikä ilman. Sehän nyt on aivan tavallinen palkka; ei kylläkään minun, sillä itse olen pitkäaikaistyötön, syrjäytynyt, konkurssissa ja täysin PA, mutta ennen työttömäksi tuloani, markka-aikana, työskentelin räkälässä ja palkkani oli jäykästi kuutosen kurssin mukaan laskettuna hieman yli 2000 €, mutta ostovoiman muuttuminen huomioonottaen enemmän, varmaankin n. 2500 nykyrahassa per kk. Ja kyseessä oli siis pelkkä keskikaljan myynti, jokseenkin yksinkertaisin aivot-narikkaan -homma, jonka työmarkkinat päällään kantoivat.

Eivätkös Sveitsissä siivoojien ja roskakuskien nettopalkat liiku siellä 7000-8000 € / kk välillä?

Sinä Ap ja muutamat muut samoin ajattelevat olette aika vähään ja pieniin kuvioihin tyytyväisiä. Minä en kolmella donalla kuukaudessa vielä paljon rehvastelisi, jos sellainen sattuisi omalle kohdalleni osumaan.

Minä ymmärtäisin asiantuntijatehtävällä tarkoitettavan sellaista tointa, josta maksetaan peruspalkkaa 12 000 € / kk ylöspäin, ja jonka koko bruttopalkka lisineen ynnä hyvän miehen / - naisen korotuksineen asettuu sinne 15 000 - 40 000 € / kk välille. Mielikuvaani kuuluu myös, että sellaisen työn tekijä ehkä tosiaankin voisi työaikanaan jonkin verran raplata Fecesbookia ja Tvitturia sekä leikkiä cyberpostilla jos haluaisi, mutta asiantuntijatyön osaajaa ei kiinnosta sellaiset hommat netissä, eikä TV:n puolella esim. Uutisvalkovuoto, Salatut Eläimet tai Frendit - tyyppinen kama.

Kahvi ym. jalot nautintoaineet toki tekevät hyvää erityiseksperteillekin. En pidä erityisen ärsyttävänä tai teknis-tieteellistä uskottavuutta vähentävänä, jos asiantuntija hörppii sekä keittelee alinomaa kahvia tai polttelee tupakkia työaikanaan ja juopottelee työaikansa ulkopuolella.

Reality checkinä sen verran että Suomessa ei sellaista asiantuntijaa olekaan joka voisi perustella mitään 15000 bruttoa kuukaudessa. Jos joillekin sellaisia maksetaan niin siinäpä yksi syy miksi Suomi on tässä jamassa missä on. Ainoa asiantuntija joka voi reippaasti laskuttaa tuollaisia summia on joku friikku joka myy exploiteja venäjän mafialle.

Vierailija
75/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rekrytoijalle kuuluu palkanlaskenta, laskutus ja asiakaspalvelu? Ei ihme että on kiire, ja helvetin huono palkka kun teet monen ihmisen työt.

Vierailija
76/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kysymyksesi on yhtä järjetön kuin joku kysyisi, mitä duunarin töissä tehdään.

Asiantuntijatyö ei ole ammatti, vaan työntekijäluokka siinä missä esimies, duunari, virkamies...

Joten riippuu täysin ammatista ja työpaikasta. Aika yleistä on - ei päde tämäkään tietenkään kaikkeen asiantuntijatyöhön - että työtahti vaihtelee. Välillä tehdään verenmaku suussa duunia, välillä on rauhallista ja aikaa ideoida ja vaikkapa lukea netistä jotain. Asiantuntijatyö kun ei ole mekaanista suorittamista, siksi sitä ei puurreta tasaisella tahdilla koko ajan. 

Lisäksi asiantuntijatyö on älytyötä, joten jotta kykenee ideoimaan, ajattelemaan, prosessoimaan jne., on pakkokin pitää taukoja välillä. Taukojen aikana nollataan pääkoppaa, vaikkapa jutustelemalla työkaverin kanssa tai lukemalla.

Ja tästä mun asiantuntijatyöstäni maksetaan noin 4,5 tonnia kuussa, bruttona. Se on vähän, kun taustalla on akateeminen loppututkinto ja alan töitä lähes kolmen vuosikymmenen ajalta. Ei kannata siis kadehtia.

Miksi niin moni kuitenkin vastaa näihin "mitä teet työksesi, paljonko on palkkasi? / mikä olet ammatiltasi?" -keskusteluihin olevansa asiantuntijatehtävissä? Eihän kukaan putkimieskään vastaa olevansa duunaritehtävissä.

Vierailija
77/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa tutkintoa. Olen aikaisemmin ollut duunari, kaupassa töissä, keittiössä, myyjä.

Suoraan sanottuna tuollaiset (tai tällaiset, koska ehkö olen itsekin joku päivä asiantuntija) asiantuntijat ovat kyllä aikamoista turhantärkeilyä; nämä mitä täällä on lueteltu, mitä ihmiset tekevän (sähköpostiin vastailu, papereiden pyörittely, rekrytointi, puhelimen vastailu) hohhoijaa.. Tuollaisesta pitäisi maksaa 1500e/kk. Täysin tuottamatonta työtä. Oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä.

Sitten on nämä konsultit. Jotenkin aina nousee kylmät väreet, kun joku Taru Tujunen esiintyy mediassa. Tai Kirsi Piha. Onko tyhjänpäiväsempää työtä olemassakaan? Puhutaan pashaa päivät pitkät ja ollaan olevinaan niin tärkeänä.

Vierailija
78/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvisi sitten sekin että miksi palkat lasketaan väärin. Asiantuntijat tulkitsee tessiä.

Vierailija
79/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa tutkintoa. Olen aikaisemmin ollut duunari, kaupassa töissä, keittiössä, myyjä.

Suoraan sanottuna tuollaiset (tai tällaiset, koska ehkö olen itsekin joku päivä asiantuntija) asiantuntijat ovat kyllä aikamoista turhantärkeilyä; nämä mitä täällä on lueteltu, mitä ihmiset tekevän (sähköpostiin vastailu, papereiden pyörittely, rekrytointi, puhelimen vastailu) hohhoijaa.. Tuollaisesta pitäisi maksaa 1500e/kk. Täysin tuottamatonta työtä. Oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä.

Sitten on nämä konsultit. Jotenkin aina nousee kylmät väreet, kun joku Taru Tujunen esiintyy mediassa. Tai Kirsi Piha. Onko tyhjänpäiväsempää työtä olemassakaan? Puhutaan pashaa päivät pitkät ja ollaan olevinaan niin tärkeänä.

Jos joskus asiantuntijatehtäviin pääset/joudut, you're in for a reality check. Asiantuntijahommassa kuluttavinta on se vastuu siitä asiasta, jonka asiantuntija sinun oletetaan olevan. Sitä vastuuta ei voi laittaa narikkaan, kun lähtee töistä, uskaltautuu lomalle.

Vierailija
80/137 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just wait for it kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joskus asiantuntijatehtäviin pääset/joudut, you're in for a reality check. Asiantuntijahommassa kuluttavinta on se vastuu siitä asiasta, jonka asiantuntija sinun oletetaan olevan. Sitä vastuuta ei voi laittaa narikkaan, kun lähtee töistä, uskaltautuu lomalle.

Miten se vastuu muka konkretisoituu? Eihän tässä maassa kukaan kanna vastuuta mistään, korkeintaan puheissa mutta siihen se jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi