Mitä näissä "asiantuntijatöissä" oikeasti tehdään?
Oma käsitys on, että se on pitkälti toimiston koneella feisbuukkaamista, sähköpostien lukemista ja kahvin keittelyä. Ja tästä maksetaan 3000€/kk?
Kommentit (137)
Minun asiantuntijatyöni on pitkälti laskemista. Teen tilastomatemaattisia ja muita laskelmia, joista ei ihan lukion matematiikalla selviä. Kukaan ei huomaa, jos kaikki menee siten kuin pitääkin. Jos mokaan, vahingot ovat karseat.
Liksa on kuutisen tonnia kuukaudessa, taskussa tohtorin paperit.
Olen myös tehnyt hiukan perustutkimusta, ja sivuhommana opetan joskus yliopistolla.
No meillä töissä muut istuvat tietokoneella, palavereissa ja puhuvat puhelimessa. Tosi rento ilmapiiri, mutta kaikki tekevät joka päivä yli 8h päivää, koska olen aina ensimmäisten joukossa lähtemässä klo 16.
Itse olen vain juoksupoika eli istun tietokoneella, teen yksinkertaisia piirustuksia ja siivoan muiden excelsotkuja. Olen osa-aikainen, mutta kokoaikaisena saisin nettona noin 2000e. Käytännössä ilman juuri mitään tietotaitoa ja kokemusta. Olen siis alan opiskelija opintojen alkuvaiheessa.
Mun on kyllä sanottava, että pääsen tuhat kertaa helpommalla nyt "asiantuntijahommissa" kuin aiemmin duunarihommissa kaupassa. Ero on ihan käsittämätön. Aiemmin työtä piti tehdä käytännössä koko ajan sata lasissa, tauot vahdittiin tarkkaan (tasan 12 minuuttia!), ei juuri mitään työsuhde-etuja eikä bonuksia nyt ainakaan.
Nykyään saavun töihin kaikessa rauhassa (koska liukuma), keitän kahvia, käyn facebookissa jos ei kiire eikä asiakastapaamisia. Teen rauhassa töitä, haen vähän lisää kahvia. Palaveri alkaa jossakin välissä, sinne sitten. Käyn lounaalla kun huvittaa, ei ole tarkkoja lounasvuoroja. Kukaan ei vahdi kuinka pitkään olen poissa, saatetaan pistäytyä kollegoihin kanssa jossain ravintolassakin välillä. Jos sairastun, ilmoitan vain työnantajalle, omalla ilmoituksella saa olla monta päivää poissa. Ja toki voin käyttää yksityislääkäriä, myös muutoin kuin työperäisissä asioissa, koska laaja työterveyshoito.
Toki teen paljon töitäkin ja pian keväällä se palkitaan, kun muutaman tonnit bonukset kilahtaa tilille. Peruspalkkakin on noin kaksi kertaa sen mitä duunarihommissa oli.
Minusta tuntuu ihan oikeasti usein, että olen tosi etuoikeutettu kun saan tehdä nykyistä työtä. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä. Minulla ei ole esimiestä joka vahtisi minua silmä kovana, riittää kun hommat tulevat hoidetuksi. Olin todella monta vuotta töissä hanttihommissa, joten osaan todellakin arvostaa nykyistä tilannetta.
En väitä että kaikissa asiantuntijahommissa pääsisi kovin helpolla, mutta ainakin oma työ on suht leppoisaa ja ennen kaikkea mukavaa. On kiva mennä joka aamu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun aina tasaisin väliajoin kysellään mitä kukin tekee työkseen, niin minkä takia esim. nämä projektipäälliköt eivä sano tittelikseen tuota, vaan sanovat olevansa oman alansa asiantuntijoita? Varsinkin täällä av:llä keskusteluissa on aina todella paljon näitä paikalla...
Kuka siis voi sanoa olevansa asiantuntija? Lukeeko tämä työsopparissa, onko pomo sanonut niin, vai kutsutteko itse itseänne asiantuntijaksi?
Mä olen laskenut palkkoja (eli handlaan eri tes:it, lait jne) useita vuosia, joten voisinko alkaa kutsumaan itseäni palkkahallinnon asiantuntijaksi?
Ihan vilpittömästi kysyn.
Jos kertoisin täällä sen, mitä työsopimuksessani lukee, kohta joku googlaisi nimeni. Kutsun itseäni asiantuntijaksi siksi, että se on nopein keino selittää asiaa sen verran kuin keskustelun aiheen kannalta merkittävää on. Esimerkiksi päivähoitokeskustelussa siitä voi päätellä, että todennäköisesti teen pääsääntöisesti päivätöitä ja lapsen sairastaessa etätöitä.
Minun mieheni on suunnittelija. Aamuisin hän lähtee sopimusasiakkaan luo suunnittelemaan, tosin asikkaan silmissä hän on konsultti. Konsulttina hän on sen homman asiantuntija, mitä hän suunnittelee.
Palkkaa saa bruttona 4900€ + kilometrikorvaukset. Puhelinetu on, joskus tulee bonuksia. Palkka on aika huono, mutta mies on vasta uransa alussa.
Mulle maksetaan yli neljä tonnia. Facebookia selaan ja päivitän, tosin kuuluu työnkuvaani. Kokouksissa istun ja juon kahvia. Kehittelen hassunhauskoja ideoita. käyn työmatkoilla pitämässä hauskaa
Vierailija kirjoitti:
mitäs itse teet? kirjoitti:
No minä mm. Hoidan sadan ihmisen palkat ja selvittelyt,julkaisen työpaikkailmoituksia noin 6per viikko,haastattelen ihmisiä ja selaan hakemuksia,hoidan laskutyksen yrityksessämme,vastaan työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyihin ja tarpeisiin,soitan asiakkaille,vastaan puheluihin sähköposteihin ja viesteihin, olen yhteydessä eri liittoihin ja tahoihin kuten työkkäri, olen vastuussa eri tesien tulkinnasta, autan lisäksi tarpeen mukaan kollegoita ja alaisiani. Hoidan myös sopimus ja todistusasiat niin työntekijä kuin asiakaspuolella. Palkka hieman yli 3000 ja pari kertaa viikossa ehdin kunnolla lounaan syömään. Terveisin aika täystyöllistetty rekrytointiasiantuntija
Kuulostaa kyllä lähinnä tavalliselta sihteeriltä, eikä niinkään asiantuntijalta?
Se että olen yliopistotutkinnon suorittanut ja lukenut sivuaineena mm. Työoikeutta vaikuttaa varmasti myös nimikkeeseen joka on nyt tämä. Mikään alan ainutlaatuinen huippuosaaja en väitä tai ole sanonut olevani. Todella paljon minulta asioita kysellään ja olenkin mm. Osaamiseni ja tietojeni takia ns. Se jolta kysytään ja joka neuvoo. Paljon on kyllä vielä opittavaakin,olen vasta päälle kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
No minä mm. Hoidan sadan ihmisen palkat ja selvittelyt,julkaisen työpaikkailmoituksia noin 6per viikko,haastattelen ihmisiä ja selaan hakemuksia,hoidan laskutyksen yrityksessämme,vastaan työntekijöiden ja asiakkaiden kyselyihin ja tarpeisiin,soitan asiakkaille,vastaan puheluihin sähköposteihin ja viesteihin, olen yhteydessä eri liittoihin ja tahoihin kuten työkkäri, olen vastuussa eri tesien tulkinnasta, autan lisäksi tarpeen mukaan kollegoita ja alaisiani. Hoidan myös sopimus ja todistusasiat niin työntekijä kuin asiakaspuolella. Palkka hieman yli 3000 ja pari kertaa viikossa ehdin kunnolla lounaan syömään. Terveisin aika täystyöllistetty rekrytointiasiantuntija
Miten rekrytoijalle kuuluu palkanlaskenta, laskutus ja asiakaspalvelu? Ei ihme että on kiire, ja helvetin huono palkka kun teet monen ihmisen työt.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä mutta se nyt vain kuuluu työnkuvaani. Pieni yritys ja halutaan pitää töissä vain minimimäärä porukkaa. Minkäs teet,työ on omaa alaani ja muuta ei ole tarjolla. Pidän työstäni ja tiedän todellakin tekeväni n.1.5ihmisen työt. Tätä se on nykyisin,joku kaunis päivä toivottavasti toisin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa joo, lisäisin vielä kampaviinerin mussuttamisen listaan. Sekä tietysti useita täysin tarpeettomia paltsuja neukkarissa pitkin viikkoa.
En pidä palavereista tai kampaviinereistä.
Palavereissa istuminen on järjettömän turhauttavaa. Osa myöhästyy, kaikki jorisevat omiaan, kukaan ei kuuntele ja nykyisin kaikki tuijottavat puhelimiaan tai näpyttävät (muka) palaveriin liittyvää tekstiä tabletille. Valtaosa palavereista on täydellistä ajan haaskausta. Kamalinta on, että niihin on pakko mennä.
Kampaviinerit ovat pahoja. Pidän enemmän viinereistä, joissa on keskellä hilloa.
Palaverit on nykyisin skypellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma käsitys on, että se on pitkälti toimiston koneella feisbuukkaamista, sähköpostien lukemista ja kahvin keittelyä. Ja tästä maksetaan 3000€/kk?
Sähköpostien kirjoittelua, facebook-päivittämistä ja pullapalavereita.
Itse olen asiantuntija rakennusalalla, olen suunnitteluinsinööri. Työhöni kuuluu suunnitelmapiirustusten ja -asiakirjojen tekeminen. Neuvon myös toteutusvaiheessa erinäisissä ongelmatilanteissa. Työni edellyttää laajaa tuntemusta rakennusmääräyksistä, -materiaaleista ja sopimusteknisistä asioista. Pitää olla hyvä geometrisessä hahmottamisessa ja matematiikassa sekä osata käyttää suunnitteluohjelmia, exceliä ja välillä ihan perinteistä laskinta. Ohjeet on osattava - nopeuttaa työtä, kun muistaa asioita ulkoa, mutta moni asia pitää silti tarkistaa ohjeista suunniteltaessa. Työni on välillä hurjan rankkaa, töitä tuppaa kasaantumaan, kun ei osaa kieltäytyä. Kuitenkin tykkään työstäni paljon. En mitään aivot narikkaan -työtä varmaan jaksaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asiantuntija rakennusalalla, olen suunnitteluinsinööri. Työhöni kuuluu suunnitelmapiirustusten ja -asiakirjojen tekeminen. Neuvon myös toteutusvaiheessa erinäisissä ongelmatilanteissa. Työni edellyttää laajaa tuntemusta rakennusmääräyksistä, -materiaaleista ja sopimusteknisistä asioista. Pitää olla hyvä geometrisessä hahmottamisessa ja matematiikassa sekä osata käyttää suunnitteluohjelmia, exceliä ja välillä ihan perinteistä laskinta. Ohjeet on osattava - nopeuttaa työtä, kun muistaa asioita ulkoa, mutta moni asia pitää silti tarkistaa ohjeista suunniteltaessa. Työni on välillä hurjan rankkaa, töitä tuppaa kasaantumaan, kun ei osaa kieltäytyä. Kuitenkin tykkään työstäni paljon. En mitään aivot narikkaan -työtä varmaan jaksaisikaan.
Niin ja lisään vielä, että Facebookiin on ihan turha kuvitella työajalla ehtivänsä.
Just wait for it kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa tutkintoa. Olen aikaisemmin ollut duunari, kaupassa töissä, keittiössä, myyjä.
Suoraan sanottuna tuollaiset (tai tällaiset, koska ehkö olen itsekin joku päivä asiantuntija) asiantuntijat ovat kyllä aikamoista turhantärkeilyä; nämä mitä täällä on lueteltu, mitä ihmiset tekevän (sähköpostiin vastailu, papereiden pyörittely, rekrytointi, puhelimen vastailu) hohhoijaa.. Tuollaisesta pitäisi maksaa 1500e/kk. Täysin tuottamatonta työtä. Oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä.
Sitten on nämä konsultit. Jotenkin aina nousee kylmät väreet, kun joku Taru Tujunen esiintyy mediassa. Tai Kirsi Piha. Onko tyhjänpäiväsempää työtä olemassakaan? Puhutaan pashaa päivät pitkät ja ollaan olevinaan niin tärkeänä.
Jos joskus asiantuntijatehtäviin pääset/joudut, you're in for a reality check. Asiantuntijahommassa kuluttavinta on se vastuu siitä asiasta, jonka asiantuntija sinun oletetaan olevan. Sitä vastuuta ei voi laittaa narikkaan, kun lähtee töistä, uskaltautuu lomalle.
ihan paska puhetta,vakuutukset on sitä varten jos joku kusee,minä ainakin uskallan lähteä vaikka mihin,vastuu jää sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kysymyksesi on yhtä järjetön kuin joku kysyisi, mitä duunarin töissä tehdään.
Asiantuntijatyö ei ole ammatti, vaan työntekijäluokka siinä missä esimies, duunari, virkamies...
Joten riippuu täysin ammatista ja työpaikasta. Aika yleistä on - ei päde tämäkään tietenkään kaikkeen asiantuntijatyöhön - että työtahti vaihtelee. Välillä tehdään verenmaku suussa duunia, välillä on rauhallista ja aikaa ideoida ja vaikkapa lukea netistä jotain. Asiantuntijatyö kun ei ole mekaanista suorittamista, siksi sitä ei puurreta tasaisella tahdilla koko ajan.
Lisäksi asiantuntijatyö on älytyötä, joten jotta kykenee ideoimaan, ajattelemaan, prosessoimaan jne., on pakkokin pitää taukoja välillä. Taukojen aikana nollataan pääkoppaa, vaikkapa jutustelemalla työkaverin kanssa tai lukemalla.
Ja tästä mun asiantuntijatyöstäni maksetaan noin 4,5 tonnia kuussa, bruttona. Se on vähän, kun taustalla on akateeminen loppututkinto ja alan töitä lähes kolmen vuosikymmenen ajalta. Ei kannata siis kadehtia.
Miksi niin moni kuitenkin vastaa näihin "mitä teet työksesi, paljonko on palkkasi? / mikä olet ammatiltasi?" -keskusteluihin olevansa asiantuntijatehtävissä? Eihän kukaan putkimieskään vastaa olevansa duunaritehtävissä.
Voisin toki vastata niihin olevani erityisasiantuntija, mikä on tehtävänimikkeeni, mutta se tuskin kertoisi yhtään enempää siitä mitä teen työkseni.
Kato asianajajat käyvät höpöttämässä sanahelinää päivittäin ja saavat siitä 10.000 e ja ainiin muutaman lehtinutun päivässä! ja päättävät muutaman lapsen nimen samalla.
Sinuna en möisi itseäni noin halvalla. Surkea työ ja paska palkka. Sinulle ei jää tuosta itsellesi mitään käteen. Mietipä nyt, jos et edes syödä ehdi!
Vierailija kirjoitti:
Just wait for it kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa tutkintoa. Olen aikaisemmin ollut duunari, kaupassa töissä, keittiössä, myyjä.
Suoraan sanottuna tuollaiset (tai tällaiset, koska ehkö olen itsekin joku päivä asiantuntija) asiantuntijat ovat kyllä aikamoista turhantärkeilyä; nämä mitä täällä on lueteltu, mitä ihmiset tekevän (sähköpostiin vastailu, papereiden pyörittely, rekrytointi, puhelimen vastailu) hohhoijaa.. Tuollaisesta pitäisi maksaa 1500e/kk. Täysin tuottamatonta työtä. Oli sitten töissä julkisella tai yksityisellä.
Sitten on nämä konsultit. Jotenkin aina nousee kylmät väreet, kun joku Taru Tujunen esiintyy mediassa. Tai Kirsi Piha. Onko tyhjänpäiväsempää työtä olemassakaan? Puhutaan pashaa päivät pitkät ja ollaan olevinaan niin tärkeänä.
Jos joskus asiantuntijatehtäviin pääset/joudut, you're in for a reality check. Asiantuntijahommassa kuluttavinta on se vastuu siitä asiasta, jonka asiantuntija sinun oletetaan olevan. Sitä vastuuta ei voi laittaa narikkaan, kun lähtee töistä, uskaltautuu lomalle.
ihan paska puhetta,vakuutukset on sitä varten jos joku kusee,minä ainakin uskallan lähteä vaikka mihin,vastuu jää sinne töihin.
Mikään vakuutus ei korvaa maineriskin realisoitumista ja sen seurauksena menetettyjä asiakkuuksia.
Olen näissä ns. asiantuntijatehtävissä.
Toisin sanoen olen tutkijana isossa yksityisen firman labrassa, ja koulutukseltani olen FM luonnontieteiden alalta. Vastaan mm.
uusien analyysimenetelmien kehittämisestä eri analysaattoreille ja erilaisille näytteille,
ratkon ongelmia liittyen näytteisiin, menetelmiin jne,
autan asiakasta valitsemaan oikeat menetelmät näytteelleen, tai "mitä tästä voisi tutkia" kysymyksiin
kirjoitan tutkimusraportteja,
ohjaan laboranttien työtä, ohjaan gradutekijöitä, joita on firmaan palkattu,
hyväksyn analyysituloksia ennen kuin ne menevät eteenpäin,
toisinaan teen itsekin rutiinianalytiikkaa, jotta tatsi pysyy,
mutta pääasiassa kehitän, selvitän, etsin tietoa, testaan, opastan, ohjaan,
istun palavereissa asiantuntija roolissa omalta alaltani samalla kun pöydän toisella puolella voi olla firman myyjä/markinointi/johto/hallinto jne henkilöitä.
Yleensäkin, kun yhden useista keskeneräistä hommista saa valmiiksi, pitää alkaa selvittää jo seuraavaa. Koskaan ei tule ns. valmista, jotta saisi tehdä samaa tehtävää pari kuukautta eteenpäin.
Kun en itse ole töissä, kukaan ei edistä tehtäviäni ja hommat seisovat tietyiltä osin kunnes palaan taas töihin. Siksi usein hoitelen kotoa käsin (ilman palkkaa) sähköposteja tms., koska ne tulevat kumminkin vastaan ja saattavat olla jo myöhässä siinä vaiheessa, kun tulen vaikka lomalta. Kuluu työn kuvaan asiantuntijana. Meillä jokaisella tutkijalla on oma vastuualueensa, joka on niin spesifi, ettei toinen voi sijaistaa toista.
Yhtä paljon tai vähän istun kahvilla kuin ne laborantti työkaverini. Minulla on vain suurempi vastuu kuin kellään heistä. Palkkani on 3700e brutto. Saisi olla isompikin, monilla allani onkin. Sellainen asiantuntijatehtävä.
Minä olen se asiantuntija, joka korjaa teidän rikkoutuneen astiainpesu- ja pyykinkäsittelykoneet. Samoin Jäähdytyslaitteet ja erilaiset hellat.
Se on satasen käynti!
Täällä kun aina tasaisin väliajoin kysellään mitä kukin tekee työkseen, niin minkä takia esim. nämä projektipäälliköt eivä sano tittelikseen tuota, vaan sanovat olevansa oman alansa asiantuntijoita? Varsinkin täällä av:llä keskusteluissa on aina todella paljon näitä paikalla...
Kuka siis voi sanoa olevansa asiantuntija? Lukeeko tämä työsopparissa, onko pomo sanonut niin, vai kutsutteko itse itseänne asiantuntijaksi?
Mä olen laskenut palkkoja (eli handlaan eri tes:it, lait jne) useita vuosia, joten voisinko alkaa kutsumaan itseäni palkkahallinnon asiantuntijaksi?
Ihan vilpittömästi kysyn.