Voinko erottaa työntekijän raskauden takia?
Palkkasin tässä n. 8kk sitten erään nuorehkon vasta valmistuneen naisen meille. Hän meni sitten pistämään itsensä paksuksi oltuaan vain pari kuukautta töissä ja nyt kuudennella kuukaudella jo hirveän paljon pois töistä "raskauspahoinvoinnin" vuoksi. Osaako joku asioista tietävä kertoa, voinko antaa tälle naiselle potkut joutumatta ongelmiin?
Pienyrittäjänä alalla johon globaalit talouden ailahtelut vaikuttavat suuresti minulla ei yksinkertaisesti ole varaa pitää tällaistä henkilöä firmassa.
Kommentit (103)
Raskauden takia ei voi antaa potkuja. Tai voi, mutta tulee sinulle kalliiksi.
En suosittele. Tulee kalliiksi. Asiallinen syykin pitää olla erittäin aukottomasti näytetty ja perusteltu, muuten voidaan katsoa johtuvan raskaudesta.
Työnantajille pitäisi olla pakollisia koulutuksia lainsäädännöstä. Se tästä tuli ensimmäisenä mieleen. Toivottavasti aloittaja on osaavampi taloushallintoon, markkinointiin ym. yrittämistaitoihin liittyen tai voi jäädä yritys lyhytikäiseksi.
Semmoset 30000e kun maksat niin oleppas hyvä.
Ja muista, että työntekijä erittäin luultavasti nauhoittaa kaikki keskustelut älypuhelimellaan. Eli kalliiksi tulee erottaminen.
Porvoossako toimit?
Vierailija kirjoitti:
Niin no mitäpä luulet? Pölö.
HALUAISIN että voisin antaa potkut laiskottelevalle työntekijälle, mutta LUULEN että suomen sääntöyhteiskunnassa minun pitää yrittäjänä kantaa tämän naisen työpanos harteillani.
Ainakin opin sen, etten enää koskaan palkkaa nuorta naista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Työnantajille pitäisi olla pakollisia koulutuksia lainsäädännöstä. Se tästä tuli ensimmäisenä mieleen. Toivottavasti aloittaja on osaavampi taloushallintoon, markkinointiin ym. yrittämistaitoihin liittyen tai voi jäädä yritys lyhytikäiseksi.
Naisille taas pitäisi järkätä pakollinen yrityskurssi jotta nuo tajuaisivat että pienyrittäjälle jonkun akan äitiysloma maksaa aivan helvetisti firman kokoon nähden.
Raskaus nyt on ehdottomasti laiton erottamisen syy. Tekosyynkin löytäminen on lähes mahdotonta; jos sanot irti henkilökohtaisella syyllä, näytön täytyy olla todella vahvaa - ellei henkiö ole tarpeeksi tietämätön, ettei riitauta irtisanomista.
Yt-menettelyllä on sama ongelma - raskaus suojaa irtisanomiselta.
Eli ei taida onnistua ilman korvausvelvoitetetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HALUAISIN että voisin antaa potkut laiskottelevalle työntekijälle, mutta LUULEN että suomen sääntöyhteiskunnassa minun pitää yrittäjänä kantaa tämän naisen työpanos harteillani.
AP
Naisvaltaisten alojen yrittäjät ovat jo vuosia esittäneet, että äitiysvapaan kulut jaettaisiin tasan työnantajien kesken, mutta eihän se miesvaltaisille aloille ole käynyt. Muuten on kyllä todella outoa, että et noin itsestään selvää asiaa ole ottanut etukäteen selville.
Laki takaa todella hyvän suojan raskaana olevalle, joutuisit kuseen tuosta. Jopa koeaikana tuolla perusteella purkaminen olisi epäasiallinen ts. syrjivä ts. laiton. Näyttökynnys muusta syystä on todella korkealla. Tietoiskuna. Käsittääkseni raskauspahoinvointi voi kestää koko raskausajan, harvinaisempaa toki on.
M44 kirjoitti:
Palkkasin tässä n. 8kk sitten erään nuorehkon vasta valmistuneen naisen meille. Hän meni sitten pistämään itsensä paksuksi oltuaan vain pari kuukautta töissä ja nyt kuudennella kuukaudella jo hirveän paljon pois töistä "raskauspahoinvoinnin" vuoksi. Osaako joku asioista tietävä kertoa, voinko antaa tälle naiselle potkut joutumatta ongelmiin?
Pienyrittäjänä alalla johon globaalit talouden ailahtelut vaikuttavat suuresti minulla ei yksinkertaisesti ole varaa pitää tällaistä henkilöä firmassa.
Voi saatanan saatana, esimies kyselee aihe vapaa -palstalta mitä voi tehdä ja mitä ei.
Hanki itsellesi munat, rääpäle.
Mitäs palkkasit nuoren pimun silmänruoaksi.
Olisko kannattanut harkita vanhempaa naista työntekijäksi, nyt ei tarvitsisi miettiä tätäkään asiaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Myös tämä sinun oppima asia on myös syrjintää. Siitäkin saattaa joutua käräjille😅
Pässi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Myös tämä sinun oppima asia on myös syrjintää. Siitäkin saattaa joutua käräjille😅
No ei tasan joudu. Kyllä yksityinen saa palkata tai olla palkkaamatta ihan kenet lystää. Julkisella puolella tuo on vähän vaikeampaa kun prosessi on julkinen.
Yrittäjä voi palkata työntekijän määräaikaiseksi. Määräaikaisuutta ei ole pakko jatkaa.
Erottaa? Tarkoitatko irtisanomista? Provo. Esimiehenä varmaan tiedät oikeutesi ilman vauvapalstaa :D
Tsemppiä vaan meille kaikille lisääntymisikäisille naisille työnhakuun! Helvetin hyvin pyyhkii!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä vaan meille kaikille lisääntymisikäisille naisille työnhakuun! Helvetin hyvin pyyhkii!
Samapa tuo, ei tässä valtiossa rahatta jää. Mitenkäs täällä on aina sanottu, että yksityinen sektori (=miehet) ovat nettomaksajia. Kannattaa muistaa tuo kun syrjii lisääntymisikäistä naista työnhaussa. Sinun kukkarollasi hän kuitenkin menee, tekemättä yhtään mitään.
Vauva fi:n keskustelupalstahan on just se paikka, mistä löydät vastauksen lakikysymyksiin... :) Jos laittaa googleen "raskaus irtisanominen", niin asia kerrotaan jo siinä ensimmäisessä linkissä, ei sen enempää tarvitse etsiä.
Finlex.fi