Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Retroruoat, joiden makuja kaipaat

Vierailija
20.01.2016 |

Huomasin Maikkarin sivuilla reseptejä retroruoista, kuten makaronivellistä ja leipäressusta.

http://www.mtv.fi/teemasivut/leivontanurkka/ajankohtaista/artikkeli/pal…

Kummatkin olivat itselleni ihan vieraita, eivätkä reseptit houkutelleet kokeilemaan. Sen sijaan samalla sivulla ollut kananmunakastike toi heti mieleen hyviä makumuistoja. Äiti teki sitä 70-80-luvuilla kalapuikkojen ja perunoiden lisäkkeeksi. Tykkäsin kastikkeesta niin paljon, että aion ehdottomasti kokeilla sitä omassakin keittiössä.

Mitä vanhoja reseptejä olet jäänyt kaipaamaan? Vai teetkö välillä jotain lapsuutesi ruokaa, joka ei enää muuten ole kovin yleinen?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malminkartano, HKI kirjoitti:

Hyi helvetti mitä paskaa ihmiset syö. Makaronivelliä?? Söisitte samaan syssyyn sitä hiton pettuleipää, yhtä junttia ruokaa. Miksi on niin vaikeaa syödä härän sisäfilepihvejä, hanhenmaksaa sekä loimutettua kuhaa päivittäin, vaan pitää tyytyä johonkin VELLIIN? :DD Säälittävää.

Ei filettä kannata syödä, siitä puuttuu rasva

Vierailija
62/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruuista kaipaan kanaviillokkia. Meidän kyläkoululla (90-luvun alku) oli vielä oma keittiö, ja kanaviillokki oli todella hyvää - jos poimi rustoiset palat pois. ;)

Tekisin muuten paljonkin erilaisia lapsuudesta tuttuja perinneruokia, mutta eri puolelta Suomea kotoisin oleva mies ei tykkää niistä. Mulle savolaiselle maistuisi esim. kananmunakastike, tirripaisti, läskisoosi, perunavelli, perunamaito, jänispaisti, haukipullat, ahvenkukko ja savulahna. Asuin kolmen sukupolven taloudessa ja isovanhemmat tekivät älyttömän hyvää kuivattua haukea, sitä kun pääsisi vielä maistamaan. Itse tehtyjä verilettuja mies sentään itsekin tekee, juuri siitä kaupan pakastetusta verestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkeja olivat mansikkamaito, penkkivelli, makaroonivelli, maksakastike, sienisalaatti mummon tekemänä, valkokastike ja aina kun oli sairaana äiti teki porsaan kyljyksiä. Oih, tämä kaikki 90-luvulla, mahtaako mennä siis retro-kategoriaan? Edelleen omassa keittiössä valmistuu aika ajoin maksakastiketta mutta voi, makaroonivelliä alkoi tehdä mieli! Ihana keskustelu <3

Vierailija
64/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki ja tilliliha kouluruuista, en tee itse koska niitä ei kukaan muu söisi. Koulussakin harva tykkäsi...

Mun ehdottomat kouluruokasuosikit! Kanaviillokin kanssa oli myös hyvää mustaherukkahilloa ja tillilihan kanssa porkkanalaatikkoa. Laitahan padat porisemaan, niin tuun syömään :)

Vierailija
65/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tekee minulle tuota maksakastiketta. Niin hyvää. Itse en ole tehnyt kun arveluttaa että miten osaan kypsentää maksan juuri sopivasti.

Meillä oli koulussa sellaista veripalttua jota oli tehty pellille. Se oli tosi hyvää puolukkahillon kanssa.

Vierailija
66/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malminkartano, HKI kirjoitti:

Hyi helvetti mitä paskaa ihmiset syö. Makaronivelliä?? Söisitte samaan syssyyn sitä hiton pettuleipää, yhtä junttia ruokaa. Miksi on niin vaikeaa syödä härän sisäfilepihvejä, hanhenmaksaa sekä loimutettua kuhaa päivittäin, vaan pitää tyytyä johonkin VELLIIN? :DD Säälittävää.

Syö sinä vaan rauhassa vanhat lehmänkantturat härän sisäfileenä. Me muut - lue fiksut - nautimme hyvin ja hyvistä raaka-aineista tehdyistä petinneruoista.

Vierailija
67/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottupuuro on ihanaa, teenkin sitä melko usein.

Kananmunakastiketta, makaronivelliä yms tai edes ruskeaa kastiketta en ole koskaan syönyt, tais olla äidillä vähän traumoja :)

Vierailija
68/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhemaksapihvit. Maksakastike. Aivan omaa näköalattomuutta, kun en vaan ole tehnyt.

Jännä tuo kanamunakastike miten se voi olla toisille täysin tuntematon. Meillä yhä se on aivan normaaliruoka. Teinit tässä kyllä hämmästeli näitä vellijuttuja. Juu, eipä ole heidän vauva-aikansa jälkeen vellejä syöneet. Samettivelliä en ole ikinä tehnyt itse, eikä äitikään siinä koskaan onnistunut. Suvun vanharouva teki parhaan samettivelliä.

Vierailija
69/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalinlehdellä paistettu tuore rieska, voita päälle.

Vierailija
70/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttia, pohjoispohjanmaalaista perinneruokaa. Ohraklönttejä ja voita, kylmän maidon kera.

Maistuu ja tuoksuu ihan tuoreelle leivälle.

Joo se on tosi namia, meillä vaan tehtiin pepua, siinä ei ole isoja klönttejä, vaan pientä murua ja lisäksi vähän isompia klönttejä. Mutti oli sitten juuri sitä missä oli isoja klönttejä. Voitahan pitää laittaa runsaasti sekaan myös. Minusta pepu on paljon parempaa ja teen sitä edelleen silloin tällöin ja lapsetkin tykkää kovasti.

Leipäressua en ole kuullutkaan, mutta meillä tehtiin leipäpaistia; siihen laitettiin kuivat ruisleivät, vettä, suolaa ja voita ja haudutettiin vähän aikaa. Syödessä laitettiin voita ja maitoa sekaan. Se oli ihanaa, sitä en vaan enää tee, kun se pierettää niin hirveästi, vielä enemmän kuin pepu!

Huituvelli on suurta herkkua ja teen sitä melko usein. Eli riisiä, maitoa, piimää, rusinoita, leipäjuustokuutioita ja siirappia. Se on siis jälkiruokaa ja jotkut sanovat sitä piimävelliksi. Joka juhannus keitän 10 litraa iki-ihanaa punaista heraa. Aina kun saan ternimaitoa, teen uunijuustoa. Teen itse myös leipäjuustoa, sehän onnistuu ihan kaupan luomutäysmaidosta ja on kyllä ihan toista kuin tuo kaupan mauton ja suolaton niti-natujuusto. Myös viilit piimitän itse, tosi raikasta ja hyvää täysmaidosta tehtynä.

Teen ihan arkiruokina monia vanhanajan ruokia; kaalilaatikkoa, lihasoppaa, uunilihaa, verilettuja, maitoperunoita, tomaattisilakoita, silakkapihvejä, paistettuja muikkuja, silakkalaatikkoa, läskipannua, läskisoosia, punajuuri-jauhelihakastiketta, jauhemaksapihvejä...meillä on lapset tottuneet sekä perinneruokiin, että kaikenlaisiin nykyruokiin, maistuu intialainen, kiinalainen, tex-mex, välimerellinen. Hyvä tottua monenlaisiin makuihin ja oppia kokkaamaan myös helppoja ja edullisia perinneruokia :).

Mistä sä olet kotoisin, kun luettelet kaikki mummon herkkuruuat?

Vierailija
71/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatoopi ja veriletut olivat lapsuuden ruokia. Alatoopia (tai tytinää toiselta nimeltä) en voisi syödä, en sietänyt silloinkaan. Se on sianlihahyytelöä. Veriletut kyllä maistuisivat. Molempia noita sai, kun sika teurastettiin. Veri laskettiin saaviin ja lettuja syötiin pari päivää.

Myöskään hapanlohko tai kokkelipiimä ei menisi alas, mutta antaisin aika suuren summan, jos saisin samalla tavalla tehtyä tattaripuuroa kuin pappani teki. Ei se kananmunakastikekaan ollut erityisen hyvää, kyllähän sitä söi.

Ai juu! Mummon sukua tuli joskus Tampereelta käymään. He toivat tuliaisiksi mustaamakkaraa. Se oli hyvää! Toinen isotäti toi aina savulahnaa, mikä sekin maistui tosi hyvältä. Tiedä sitten, onko osa näistä mitään retroruokia, mutta sellaisia, joita en ole sitten lapsuuden syönyt.

Aladobia saa ainakin joulun jälkeen K-marketin lihatiskiltä, jos se ruokalaji kiinnostaa. Sinulle ilmeisesti vähän "panaani" ja "olumppialaiset" murre?

Vierailija
72/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savuluukeittoa, luiden hinta niin suolainen ettei enää raski.

Vasta ostin palviluita hintaan 5,99e /kg. En sanoisi suolaiseksi tuota hintaa, samaa luokkaa naudan jauhelihan kanssa.

Vierailija
73/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät voileivät, mieluiten DDR-grillissä paistettuna.

Vierailija
74/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunakastike maistuu kyllä edelleen höyrytettyjen juuresten ja kasvisten kaverina.

Makaroni- ja mannavelli. Ensimmäistä syön silloin tällöin vieläkin, jälkimmäistä en ole maistanut sitten lapsuuden. Suklaamannapuuro oli suurinta herkkua pienenä.

Perunavelli, johon on laitettu sekaan hieman pienittyjä nakkeja/makkaraa sattumiksi.

Edesmenneen mummoni laittamat kyljykset pannulla tehdyllä ruskealla kastikkeella. Nams. En vaan osaa itse tehdä yhtä herkullista.

Lätyt suolaisella täytteellä (kulkivat meillä nimellä omeletit, vaikka lettuja olivatkin) . Näitä voisikin joskus valmistaa. Olivat ns. lauantai illan ruokaa.

Vierailija
75/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Mummin tekemä) makaronivelli! Ai että, oon syönyt sitä viimeksi yli 20 vuotta sitten, mutta silti maistan sen yhä suussani.

Maksakastike, mutta onneksi meillä töissä (vanhustenkoti) on välillä sitä ruokana, voi ostaa ruokalasta. Helmivelli, suurimoita saa kaupasta, mutta tulee ostettua aikas harvoin...

Meillä töissä mummot kaipaa perunavelliä, se oli ennen ruokalistalla, mutta mystisesti kadonnut. Itse en tajua sitä, laimennettua perunamuussia? :D

Vierailija
76/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosi, kananmunasoosi, piimävelli ja makaronivelli on herkkua. :)

Vierailija
77/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 jatkaa...

Unohdin mummon uunijuuston, jota syötiin jälkkäriksi lakkahillon kanssa. Ja karpalo- tai raparperi-mansikkakiisseli kerman kanssa oli yksi usein tarjotuista jälkiruuista.

Perunarieska oli lapsuusaikana hyvää; paksua ja pehmeää. Nykyään kaupoista löytyy vaan ohuita littanoita tai liian kovia/kuivia jauholta maistuvia rieskoja.

Vierailija
78/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tekemänä: kesäkeitto, janssoninkiusaus ja korvapuustit. Hassua et mä en muistele mitään muita äidin ruokia kuin noita, vaikka se oli hyvä kotikokki.

Vierailija
79/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyajan makarooneista vanhanajan velliä saisikaan tehtyä, en ole kylläkään kokeillut, vaatisi kunnon lehmänmaidon, siis käsittelemättömän pohjaksi ainakin.

Vierailija
80/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryynimakkaraa, eli makkaraa, jossa on mukana ohrasuurimoita. Tämä oli isäni lempiruoka 70-luvulla ja sitä syötiin muistaakseni perunamuusin ja puolukkahillon kanssa. Itse en ryynimakkaraa lähtisi valmistamaan, mutta kai tätäkin vielä jostakin saa ostaa.

Löytyy, ainakin meidän prismassa on useampaakin merkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi