Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Retroruoat, joiden makuja kaipaat

Vierailija
20.01.2016 |

Huomasin Maikkarin sivuilla reseptejä retroruoista, kuten makaronivellistä ja leipäressusta.

http://www.mtv.fi/teemasivut/leivontanurkka/ajankohtaista/artikkeli/pal…

Kummatkin olivat itselleni ihan vieraita, eivätkä reseptit houkutelleet kokeilemaan. Sen sijaan samalla sivulla ollut kananmunakastike toi heti mieleen hyviä makumuistoja. Äiti teki sitä 70-80-luvuilla kalapuikkojen ja perunoiden lisäkkeeksi. Tykkäsin kastikkeesta niin paljon, että aion ehdottomasti kokeilla sitä omassakin keittiössä.

Mitä vanhoja reseptejä olet jäänyt kaipaamaan? Vai teetkö välillä jotain lapsuutesi ruokaa, joka ei enää muuten ole kovin yleinen?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakastike on käytössä säännöllisesti, tosin laitan siihen lisäksi myös sipulia. Kastike sopii täydellisesti esim. lohen kanssa.

Perunavelli on ollut lapsuuden lempparia. Pyysin vielä opiskeluaikoina äitiä tekemään perunavelliä, kun tulin käymään kotona. Meillä siihen lisättiin aina voideltua ranskanleipää joka revittiin palasiksi valmiiseen perunavelliin ja syötiin sitten sattumien kanssa.

Penkkivelli oli myös yksi pikaherkuista. Meillä se tehtiin kaurahiutaleisiin (tuli nopeasti). Nykyäänhän penkkivelli on saanut trendikkäämmän käyttömuodon nimellä Tuorepuuro.

Jauhemaksapihvit oli myös lapsuuden lemppariruoka. Oma perhe ei ko. ruoasta välitä, joten ostan pari kertaa vuodessa kaupan lihatiskiltä valmiiksi paistettuja pihvejä. Sen kanssa perunamuussia ja puolukkahilloa, nam!

Kanaviilokkia kaipaan kovasti, mutta en yrityksistä huolimatta ole saanut siitä oikeanlaista. Ehkäpä joskus joku sitä aitoa oikeaa minulle tarjoaa :)

Makaronivelliä olen syönyt tasan yhden kerran lapsena ystäväni mökillä. Oli ihan kamalaa. Onneksi meillä ei sitä koskaan tehty kotona. 

Kesäkeittoa oli myös lapsuudessa tarjolla varsinkin kesäisin. Aikuisena on tullut tehtyä sitä hyvin harvoin. Lähinnä olen tyytynyt kaupan pakasteessa olevaan tiiliskiviversioon, koska muut ei meillä oikein siitäkään ruoasta välitä.

Vierailija
82/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikkikouluruoka ala-asteella 90-luvulla oli keisarinkeitto! Äidille kotona aina selitin siitä, hän ei ollut aiemmin kuullut moisesta. Mulle ei tähän päivään mennessä oo selvinnyt mitä se sisälsi, oli sellaista vähän hernekeiton näköistä mutta jotenkin paksumpaa. Liekö edes ollut mikään oikea ruokalaji, vai pienen kyläkoulun keittäjän oma erikoisuus :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinamuusiklöntei :D Perunamuusia ja jotain muuta sekoitettiin ja paistettiin pannulla ja syötiin sokerin kanssa.

Tuo kananmunakastike oli kyllä tosi hyvää! Tein sitä kerran ja kukaan ei tykännyt, paitsi minä!

Kanaviilokki, nam. En ole itse koskaan koittanut eikä sitäkään varmaan kukaan muu söisi..

Appelsiiniriisi oli myös herkkua mutta miltähän nykyään maistuisi? Kerma jäis varmaan kitalakeen kiinni :D Jos korvaisi kerman vaniliakastikkeella?

Ja se polkkajäätelö jossa oli niitä polkkakarkin paloja! Tää nyt ei ole ruoka mutta tätä kaipaan.

Vierailija
84/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalikääryleitä kaipaan

Vierailija
85/126 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätämieltä kirjoitti:

Kaalikääryleitä kaipaan

Kyllä! eineshyllystä saa ihan ok kaalikääryleitä, jos ei itse välitä tehdä. toisinaan nappaan, kun muksut eivät ole vieressä syömässä.

Vierailija
86/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malminkartano, HKI kirjoitti:

Hyi helvetti mitä paskaa ihmiset syö. Makaronivelliä?? Söisitte samaan syssyyn sitä hiton pettuleipää, yhtä junttia ruokaa. Miksi on niin vaikeaa syödä härän sisäfilepihvejä, hanhenmaksaa sekä loimutettua kuhaa päivittäin, vaan pitää tyytyä johonkin VELLIIN? :DD Säälittävää.

Ei filettä kannata syödä, siitä puuttuu rasva

Perinteinen,  vuosisatoja vanha, tapa onkin neuloa fileeseen tai muuhun vähärasvaiseen lihaan ihrasuikaleita ennen valmistusta mehukkuutta lisäämään. 

Vierailija
87/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanamunakastiketta??!! Moni sanoo pitävänsä ja itsekin tekevänsä lapsilleen?? Oletteko ihan tosissanne, luulin, että kaikki maailman ihmiset vihaavat sitä???! On se vaan niin maailman viheliäisin ruoka, varsinkin yhdistettynä keitettyihin perunoihin. Hyi että oksettaa pelkkä ajatus :(

Samoin veriletut. Miksi kukaan haluaisi syödä verta?

Vierailija
88/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pataljoonakeitto, itse tehty maksalaatikko, kalapottu.

Vierailija
89/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöiset voileivät

Vierailija
90/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilättyjauhetta minäkin kaipaan. Jotenkin en saa ostetuksi verta, ällöttää ajatuskin. Helpompi oli tehdä jauheesta. Einesverkkarit taas maistuu ja haiseeihan kuolemalle, ei niitä saata syödä.

Mutta tänään teen tuota peltilihapiirakkaa :) en muista lapsuudessani koskaan sitä syöneeni mutta nyt pitää kokeilla.

Vierailija
91/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suosikkikouluruoka ala-asteella 90-luvulla oli keisarinkeitto! Äidille kotona aina selitin siitä, hän ei ollut aiemmin kuullut moisesta. Mulle ei tähän päivään mennessä oo selvinnyt mitä se sisälsi, oli sellaista vähän hernekeiton näköistä mutta jotenkin paksumpaa. Liekö edes ollut mikään oikea ruokalaji, vai pienen kyläkoulun keittäjän oma erikoisuus :D

Keisarinkeitto on soseutettua jauhelihakeittoa. Kävin joskus kysymässä meidän koulun keittäjältä, kun itsekin pidin siitä. :)

Vierailija
92/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli, tuo lapsuuteni painajainen, olinkin jo unohtanut sen koulukeittiön hirveyden.

Sen sijaan kaipaan vanhan kansakouluni keittiön tekemää maksalaatikkoa, ohraryyneistä. Muuten en maksalaatikosta niin perusta, mutta se koulun versio oli herkkua.

Vierailija
93/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisarinkeitto on soseutettua jauhelihakeittoa. Kävin joskus kysymässä meidän koulun keittäjältä, kun itsekin pidin siitä. :)

Jotain sellaista mä oon vähän epäillytkin, mutta tarkasta sisällöstä ei oo ollut varmuutta. En ujona lapsena koskaan uskaltanut käydä kysymässä keittäjältä :D Muistan sen hämmennyksen kun äiti yritti kysyä että mitä se sellainen keisarinkeitto on, enkä jotenkin yhtään osannut sanoa muuta kuin että vähän niinkun hernekeittoa mutta ei ihan. Ei siitä lapsen silmin saanut yhtään selvää mitä sisältää, kun oli soseutettuna ne kaikki ainekset, ainoat mitkä sieltä erottui oli porkkanat värinsä perusteella, ja lihat. Yritin nyt googlailla ohjetta mutta löysin monta aika erilaista, pitää varmaan ruveta testailemaan mikä niistä olisi lähimpänä sitä lapsuuden suosikkimakua! :)

Terveisin se keisarinkeiton kaipaaja 

Vierailija
94/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkkivelli oli kauraryynejä, maitoa ja sokeria, ei keitetä, valmistuu vaikka penkillä.

Meillä tähän lisättiin vielä tummaa kaakaojauhetta (Van Houten).

Vierailija
95/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatti, johon laitetaan pelkkää lehtisalaattia ja keitettyä kananmunanvalkuaista. Keltuaisista, sinapista ja majoneesista tehtiin kastike. Muistan nähneeni tämän ohjeen jossain vähän aikaa sitten, mutta en enää löydä sitä. Tätä salaattia äiti teki kun kasvimaalla oli salaatit parhaimmillaan.

Vierailija
96/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanaviilokin kaipaajille vinkki

tätä ei pidä yrittää broilerista, huom! En tiedä saako mistään nykyään kanaa tuoreena, mutta pakasteesta löytyy ainakin meidän marketista (ulkomaalaisia kanoja, kotimaista en oo löytänyt vielä. Kana pitää keittää pitkään kokonaisena. Kypsa kana perataan ja siitä keitinliemestä suurustetaan soossi mihin peratut lihat sitten lisätään.

Vierailija
97/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei ole maininnut kotletteja??

Vierailija
98/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapankiisseli, juuresta tehtyä ja siihen hienoa sokeria, voisilmä ja maitoa. Joka kerran puistatti, mutta tuli silti syötyä. :D

Sitten toki herkkuina mummon karjalanpiirakat just paistettuina, äitin ahvenkukko ja räättänä, sekä lammaskaali.

Makkarakupit oli minusta ihan kauheita, rasvaa ja rasvaa. :(

Vierailija
99/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole joutunut syömään lapsena talkkunaa? Meillä sillä tunnuttiin korvaavan kokonaisia aterioita varsinkin kesäaikaan. Piimää ja talkkunajauhoa, sekaan joskus mustikkaa tai sokeria. Makuhan oli tavallaan ihan hyvä, kun siihen tottui, ja voisin ihan hyvin maistaa talkkunaa uudelleen. Joku syynsä siihen on silti ollut, etten ole tehnyt niin 30 vuoteen. :-D

Vierailija
100/126 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häränhännät ja osso bucco

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan