Retroruoat, joiden makuja kaipaat
Huomasin Maikkarin sivuilla reseptejä retroruoista, kuten makaronivellistä ja leipäressusta.
http://www.mtv.fi/teemasivut/leivontanurkka/ajankohtaista/artikkeli/pal…
Kummatkin olivat itselleni ihan vieraita, eivätkä reseptit houkutelleet kokeilemaan. Sen sijaan samalla sivulla ollut kananmunakastike toi heti mieleen hyviä makumuistoja. Äiti teki sitä 70-80-luvuilla kalapuikkojen ja perunoiden lisäkkeeksi. Tykkäsin kastikkeesta niin paljon, että aion ehdottomasti kokeilla sitä omassakin keittiössä.
Mitä vanhoja reseptejä olet jäänyt kaipaamaan? Vai teetkö välillä jotain lapsuutesi ruokaa, joka ei enää muuten ole kovin yleinen?
Kommentit (126)
Ryynimakkaraa, eli makkaraa, jossa on mukana ohrasuurimoita. Tämä oli isäni lempiruoka 70-luvulla ja sitä syötiin muistaakseni perunamuusin ja puolukkahillon kanssa. Itse en ryynimakkaraa lähtisi valmistamaan, mutta kai tätäkin vielä jostakin saa ostaa.
Mä en ole edes lukenut tuota artikkelia, mutta joskus pari päivää sitten mulle tuli ihan järkyttävä himo makaronivelliin!
Vierailija kirjoitti:
Ryynimakkaraa, eli makkaraa, jossa on mukana ohrasuurimoita. Tämä oli isäni lempiruoka 70-luvulla ja sitä syötiin muistaakseni perunamuusin ja puolukkahillon kanssa. Itse en ryynimakkaraa lähtisi valmistamaan, mutta kai tätäkin vielä jostakin saa ostaa.
Ryynimakkaroita saa lähes jokaisesta ruokakaupasta. Hyviä ovat, kun ne paistaa pannulla runsaassa voissa hitaasti.
Kanaviillokki ja riisi. Ja niiden kans tarjolla tais olla jotain mustaherukkahilloa, joka oli kans älyttömän hyvää. Aika on voinut kullata muistot, kun mielikuvissani ala-asteella viillokin kans tarjottiin semmoista paksumpaa riisiä, ei kuitenkaan mitään puuroa. Nykyriisi on ohutta ja tikkumaista siihen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike on meillä ihan arkiruokaa..
Pekka Puska ja Terveydentuhoamislaitos kauhistuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Muttia, pohjoispohjanmaalaista perinneruokaa. Ohraklönttejä ja voita, kylmän maidon kera.
Maistuu ja tuoksuu ihan tuoreelle leivälle.
Joo se on tosi namia, meillä vaan tehtiin pepua, siinä ei ole isoja klönttejä, vaan pientä murua ja lisäksi vähän isompia klönttejä. Mutti oli sitten juuri sitä missä oli isoja klönttejä. Voitahan pitää laittaa runsaasti sekaan myös. Minusta pepu on paljon parempaa ja teen sitä edelleen silloin tällöin ja lapsetkin tykkää kovasti.
Leipäressua en ole kuullutkaan, mutta meillä tehtiin leipäpaistia; siihen laitettiin kuivat ruisleivät, vettä, suolaa ja voita ja haudutettiin vähän aikaa. Syödessä laitettiin voita ja maitoa sekaan. Se oli ihanaa, sitä en vaan enää tee, kun se pierettää niin hirveästi, vielä enemmän kuin pepu!
Huituvelli on suurta herkkua ja teen sitä melko usein. Eli riisiä, maitoa, piimää, rusinoita, leipäjuustokuutioita ja siirappia. Se on siis jälkiruokaa ja jotkut sanovat sitä piimävelliksi. Joka juhannus keitän 10 litraa iki-ihanaa punaista heraa. Aina kun saan ternimaitoa, teen uunijuustoa. Teen itse myös leipäjuustoa, sehän onnistuu ihan kaupan luomutäysmaidosta ja on kyllä ihan toista kuin tuo kaupan mauton ja suolaton niti-natujuusto. Myös viilit piimitän itse, tosi raikasta ja hyvää täysmaidosta tehtynä.
Teen ihan arkiruokina monia vanhanajan ruokia; kaalilaatikkoa, lihasoppaa, uunilihaa, verilettuja, maitoperunoita, tomaattisilakoita, silakkapihvejä, paistettuja muikkuja, silakkalaatikkoa, läskipannua, läskisoosia, punajuuri-jauhelihakastiketta, jauhemaksapihvejä...meillä on lapset tottuneet sekä perinneruokiin, että kaikenlaisiin nykyruokiin, maistuu intialainen, kiinalainen, tex-mex, välimerellinen. Hyvä tottua monenlaisiin makuihin ja oppia kokkaamaan myös helppoja ja edullisia perinneruokia :).
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaan verilättyjä jauheesta (siis tätä jauhetta ei enää saa) tehtynä. Vastapaistettuna, ohuenohuina ja rapeina. Puolukkaa päälle.
Omnomnom! Miksei tätä jauhetta enää saa, hö! :(
Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike on meillä ihan arkiruokaa..
Voisin vannoa, että en ole koskaan syönyt tällaista. 43v.
Vierailija kirjoitti:
Kanaviillokki ja riisi. Ja niiden kans tarjolla tais olla jotain mustaherukkahilloa, joka oli kans älyttömän hyvää. Aika on voinut kullata muistot, kun mielikuvissani ala-asteella viillokin kans tarjottiin semmoista paksumpaa riisiä, ei kuitenkaan mitään puuroa. Nykyriisi on ohutta ja tikkumaista siihen verrattuna.
Meillä on viillokki arkiruokana edelleen.
Uunikyljykset, iso osa luuta. Täytetyt letut suolaisena. Kanakastike valko-curry -tyyliin lisukkeena mustaherukat ( vrt muunnos kanaviilokki).
Perinteinen Ahvenanmaan pannukakku, nams. Perunajauhosta kuivakakku.
Savuluukeittoa, luiden hinta niin suolainen ettei enää raski.
Vierailija kirjoitti:
Kanamunakastike täälläkin! Viimeksi kun olin äidin luona käymässä, hän kysyi mitä haluaisin syödä ja pyysin perunamuussia ja kanamunakastiketta. Äiti oli vähän että facepalm, mutta teki kuitenkin pienelle lapselleen mitä hän toivoi :)
n26
Onko kananmunakastike vielä 90-luvullakin ollut kova sana? Itse muistan syöneeni sitä viimeksi lapsena 70-luvulla, enkä muista siihen enää kotoa poismuuton jälkeen (80-luvun alussa) törmänneeni. Täytyykin tehdä joskus :)
No siis omasta lapsuudestani 70-luvulta tulee mieleen köyhät ritarit, appelsiiniriisi, peltipitsa, sekä mummon (karjalan evakko) tekemät suussa sulavat karjalanpiirakat. Noita kaikkiahan voisi tehdä nykyäänkin ja aika moni varmaan tekeekin, vaan itse ei ole syystä tai toisesta tullut tehtyä. Toki karjalanpiirakat tuskin onnistuisivat lähellekään niin hyvin kuin mummolla. Oma äitinikään ei koskaan edes yrittänyt, vaikka muuten hyvä ruuanlaittaja olikin.
Kananmunakastike
Perunavelli
Peltilihapiirakka
Makaronivelli
Penkkivelli kun ei muuta herkkua kaapissa ollut :P
- kananmunakastike
- makaronivelli
- kampsupaisti
- teekuppi, johon upotettu sokeri-kanelikorppuja (mössö syödään lusikalla)
- kauravelli
- mustikkamaito
- köyhät ritarit
Alatoopi ja veriletut olivat lapsuuden ruokia. Alatoopia (tai tytinää toiselta nimeltä) en voisi syödä, en sietänyt silloinkaan. Se on sianlihahyytelöä. Veriletut kyllä maistuisivat. Molempia noita sai, kun sika teurastettiin. Veri laskettiin saaviin ja lettuja syötiin pari päivää.
Myöskään hapanlohko tai kokkelipiimä ei menisi alas, mutta antaisin aika suuren summan, jos saisin samalla tavalla tehtyä tattaripuuroa kuin pappani teki. Ei se kananmunakastikekaan ollut erityisen hyvää, kyllähän sitä söi.
Ai juu! Mummon sukua tuli joskus Tampereelta käymään. He toivat tuliaisiksi mustaamakkaraa. Se oli hyvää! Toinen isotäti toi aina savulahnaa, mikä sekin maistui tosi hyvältä. Tiedä sitten, onko osa näistä mitään retroruokia, mutta sellaisia, joita en ole sitten lapsuuden syönyt.
Vierailija kirjoitti:
- kananmunakastike
- makaronivelli
- kampsupaisti
- teekuppi, johon upotettu sokeri-kanelikorppuja (mössö syödään lusikalla)
- kauravelli
- mustikkamaito
- köyhät ritarit
Hah, piti juurikin tulla lisäämään mustikkamaito, minun suurimpia herkkuja lapsuudessani :)
Kovin muuten tuttuja herkkuja sulla muutenkin, paitsi tuo kampsupaisti ei sano minulle mitään.
#35#
Vierailija kirjoitti:
No siis omasta lapsuudestani 70-luvulta tulee mieleen köyhät ritarit, appelsiiniriisi, peltipitsa, sekä mummon (karjalan evakko) tekemät suussa sulavat karjalanpiirakat. Noita kaikkiahan voisi tehdä nykyäänkin ja aika moni varmaan tekeekin, vaan itse ei ole syystä tai toisesta tullut tehtyä. Toki karjalanpiirakat tuskin onnistuisivat lähellekään niin hyvin kuin mummolla. Oma äitinikään ei koskaan edes yrittänyt, vaikka muuten hyvä ruuanlaittaja olikin.
Appelsiiniriisi, rakastin sitä! Miksei tätä enää tarjota missään? Pitää ehdottomasti tehdä itse vaikka viikonloppuna. Tällainen resepti ainakin löytyi: http://www.k-ruoka.fi/reseptit/appelsiiniriisi/ (Kuulostaa muuten hyvältä, mutta kuohukermaa en vaihtaisi itse valmiiseen, vispattavaan vanijakastikkeeseen. Mitä aidommat maut, sen parempi.)
Meillä syötiin leipäressua kun olin lapsi, mutta äidin tekemä leipäressu oli ihan erilaista kuin tuo linkissä kuvailtu. Se tehtiin kuivatuista leipäkuutioista eikä niitä paistettu vaan ainoastaan keitettiin maidossa. Silloin se oli hyvää, mutta eipä oikeastaan kiinnosta enää kokeilla.
N30