Opiskeleva nuori tulee kalliiksi
Ei saa opintotukea vanhempien tulojen takia. Tulomme ylittyvät 5000 eurolla, emme siis ole varakkaita. Meillä vielä vääristää se että minä tienaan vähän ja mies paljon, hänellä iso veroprosentti, progression kautta jää vähemmän käteen.
Lapsi hakee toiselle paikkakunnalle opiskelemaan (täyttää 17v, meni vuotta myöhemmin kouluun). Emme siis saa lapsilisää eikä lapsi opintotukea. Asunnon vuokra todennäköisesti 300-400e. Myös muutto maksaa. Pitää hankkia huonekaluja, ei käytetytkään mitään ilmaisia ole. Pyyheitä ja lakanoita on, samoin astioita, olen vuosien varrella laittanut sivuun sellaisia mitä sukulaiset olisivat heittäneet pois. Nettiliittymä maksaa, sähkö maksaa jne.
Miten te muut perheet olette selvinneet taloudellisesti opiskelevan nuoren kuluista?
Kommentit (139)
Suosittelisin ykkösvaihtoehdoksi koulun asuntolaa, mikäli sellainen löytyy. Solu kakkosvaihtoehto ja oma asunto vasta viimeinen.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Olen 3 nuoren yh, jonka16v tytär muutti Hkiin elokuussa, koska meni lukioon.
Kyllä minullakin tiukkaa on ollut, koska itse teen vain pätkätöitä saaden lisäksi ansiosidonnaista. Tyttären asunto maksaa 675e/kk plus ruoat etc 300e/kk. Kirjojen hinta vielä lisäksi.
Tammikuun alusta otimme hänelle opintolainan ja lisäksi hän saa 200e asumislisää ja lapsilisää vielä kuukauden. Kaikki nämä menevät asuntoon, eikä ihan riitäkään.
Hän on koettanut hakea vaihtelevan aktiivisesti töitä, siinä kuitenkaan onnistumatta -vielä. Kesäksi olisi pakko saada jotain hommia, koska opintotukeakaan ei tule.
Kyllä mä välillä painin noiden maksujen kanssa, mutta koetan vaan ajatella, että tytär on ansainnut saada opiskella muualla kuin kotikaupungissaan ja tämä kaikki kantaa vielä hedelmää -tavalla tai toisella :)
Älytön ajatus. Lapsi joutuu liian koville. Rahat ei riitä
Kyllä sen lukion jälkeen ehtii päästä pois
Miten olisi oppisopimus alan työpaikkaan? Koulussa tarvitsee käydä ehkä kerran viikossa ja se onnistuu jos matkaa se 70 km. Bonuksena saa palkkaa.
Vai onko tuppukylässänne lainkaan sopivaa alan työpaikkaa?
Mikä on tämä harvinainen ala, jota ei lähempää löydä?
Jos kyseessä on toiseen asteen koulutus niin matkaan saa matkatuen. Olen itse kulkenut lukioajan päivittäin 80km koulumatkaa ja tässä sitä vielä hengissä kituutetaan, ensin bussilla ja kun viime keväänä täytin kahdeksantoista, niin omalla autolla.
Eihän lapsi voi tulla viikonlopuiksikaan kotiin. Huone annetaan kaksosille
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarvitse edes olla mitenkään harvinainen. Jos paikkakunnalla ei ole ammattikoulua, pitää mennä sellaiselle paikkakunnalle, jossa se on. Vaikka kyseessä olisi naapurikunta, välimatka kunnan keskustasta toiseen voi olla helposti yli 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarvitse edes olla mitenkään harvinainen. Jos paikkakunnalla ei ole ammattikoulua, pitää mennä sellaiselle paikkakunnalle, jossa se on. Vaikka kyseessä olisi naapurikunta, välimatka kunnan keskustasta toiseen voi olla helposti yli 100 km.
Heidän paikkakunnalla on amis. Välimatka tähän toiseen 70 km
Mistä te keksitte tämän, että nuori ei saa töitä? Kyllähän niitä töitä löytyy vaikka kuinka paljon, mäkkäri, hese, subi hakevat kokoajan uusia työntekijöitä ja nimenomaan nuoria. Jos alkaa ajattelemaan, että mähän en mitään p*skaduunia tee, niin ei auta muu kuin katsoa peiliin ja miettiä onko sitten vaan odotettava vuosi että voi muuttaa.
Tuon ikäisenä se on ihan sama mitä töitä sitä opiskelun ohella tekee, kaikki näyttää hyvältä cv:ssä, aloitettu työnteko nuorena ja alaa voi sitten vaihtaa siihen "omaansa" kun alkaa tulemaan sitä kokemusta.
Mitäs hittoa kyselet täällä, jos tyrmäät jokaisen kelvollisenkin idean?
"Hirveetä sontaa, ei meillä tollaseen ryhdytä.."
Vierailija kirjoitti:
Mistä te keksitte tämän, että nuori ei saa töitä? Kyllähän niitä töitä löytyy vaikka kuinka paljon, mäkkäri, hese, subi hakevat kokoajan uusia työntekijöitä ja nimenomaan nuoria. Jos alkaa ajattelemaan, että mähän en mitään p*skaduunia tee, niin ei auta muu kuin katsoa peiliin ja miettiä onko sitten vaan odotettava vuosi että voi muuttaa.
Tuon ikäisenä se on ihan sama mitä töitä sitä opiskelun ohella tekee, kaikki näyttää hyvältä cv:ssä, aloitettu työnteko nuorena ja alaa voi sitten vaihtaa siihen "omaansa" kun alkaa tulemaan sitä kokemusta.
Kas kun hakijoita on monin verroin enemmän kuin tarjolla olevia paikkoja. Moni työnantaja myös ottaa mieluummin täysi-ikäisen opiskelijan sen alaikäisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan idioottimaista lähteä opiskelemaan amikseen johonkin huitsin nevadaan, etenkin jos asuntonsakin joutuu maksamaan. Jos on niin osaava, että kannattaa toiselle paikkakunnalle asti laittaa opiskelemaan, niin nuori ehdottomasti oman paikkakunnan lukioon. Sen jälkeen voi hakea ihan mielensä mukaan vaikka mitä ammattia opiskelemaan. Ei tuossa aloittajan tilanteessa ole järjen hiventäkään.
Miksi lukioon jo sinne ei ole motivaatiota? Toki todistuksen arvosanoilla menisi heittämällä lukioon mutta kun lapsi ei halua, ei ole koskaan halunnut. On aika pienestä tiennyt mitä haluaa tehdä ja sen minä lapselle suon. Jos haluaa eteenpäin lukea niin onnistuu amiksen jälkeen.
ap
Lukio kestää vain kolme vuotta ja senkin jälkeen voi opiskella ammatin. Se yleissivistys minkä lukiosta saa on taatusti sen kolmen vuoden arvoista, ja jos ylipäätään on motivaatiota yhtään mihinkään normaaliin elämään, niin selviää kyllä lukiosta. Se on on käytännössä jatkoa peruskoululle. Kun malttaa sen kolmivuotisen lukion käydä, niin ei välttämättä tarvitse mennä sinne amikseen ollenkaan, vaan moi mennä samalle alalle samantien ammattikorkeaan, tai vaikka yliopistoonkin.
Huhuh... Joo lukio on varmasti todella hyvä vaihtoehto niille, joita peruskoulutyyppinen opiskelu kiinnostaa mutta itse ainakin ajattelen sen kolmen vuoden olevan ajanhukkaa. Mitäs lukion jälkeen, suoraan vähintään neljä vuotta kestävään korkeakouluun lukemaan ammattia. Yhteensä siis 7 vuotta elämää pelkällä opintotuella, kesätyötienesteillä ja mahdollisella lainalla. Tämän jälkeen opintolainan maksu ja mahdollisesti ensimmäinen oikea työpaikka. Miksei ap lapsi voisi kolmessa vuodessa lukea itselleen mieluisan ammatin, tehdä alalla töitä muutaman vuoden ja säästää itselleen opintorahaston mahdollisia korkeakouluopintoja varten? Näin ainakin itse tein ja opintolainaa ei ole tarvinnut ottaa ja kun keväällä valmistun ei minun tarvitse alkaa lainan lyhentäjäksi vaan pääsen kerryttämään tosissaan asuntorahastoani. 17 vuotiaana en minäkään ollut oikeutettu mihinkään tukeen, mutta onneksi sain vanhemmiltani sen verran rahallista tukea, että pienessä asunnossani oli kirpparilta ostetut verhot ja yksinkertaiset vaatimattomat huonekalut. Itse vuokran maksoin edelliskesien kesätyörahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta, mutta kyllä käytettyjä huonekaluja ilmaiseksi saa.
Mistä? Sellaisia jotka uskaltaa ja voi kotiinsa ottaa? Olen toria seuraillut mutta lahjoitetaan osuus on ihan kauheaa sontaa.
ap
Kierrätyskeskuksesta ja monilta kirpputorilta saa huonekaluja lähes ilmaiseksi. Sieltä ne varakkaiden perheen lapset hankkivat, jo ihan kasvatuksellisista syistä.
Täällä ei ole kierrätyskeskusta ja ne pari kirpparia mitä on, niin huh huh sen tavaran kera. Mutta luotan että opiskelupaikkakunnalta ehkä löytyis, se on isompi kuin tämä tuppukylä.
ap
Nettikirppikset naamakirjassa ovat hyviä, Itse olen aina antanut huonekalut vaan pois tyyliin jos tulette noutamaan vieäkää pois. Naamakirjasta löytyy eri paikkakuntien nettikirppiksiä.
Laita nuori etsimään mööpelinsä itse, ja soluasuminen kannattaa. Opintolainaa ei tarvitse maksaa takaisin kuin vasta valmistumisen jälkeen, ja kuukausi summan takaisinmaksuun pystyy varmasti neuvottelemaan. Siivoustyötä löytyy reippaalle tekijälle aina, ja moneen vuorokaudenaikaan ja tunnitkin saa yleensä neuvotella.
Kuulostaa että ap keksii vain tekosyitä.
Ihme valittamista, mikään ei käy ap:lle. Ei nuoren kulkeminen kouluun bussilla, ei lainan ottaminen, ei mikään muukaan. Ehkäon parempi jäädä loisimaan kotiin.
Voi Jeesus, vai itsareita. Opintovelkaa voi maksaa vaikka 20 e kuussa takas. Pankki tietää opintolainaa antaessaan, että ihminen ei välttämättä työllisty, siksi opintolainan suhteen ollaan todella joustavia. Kunhan on pankkiin yhteydessä ja hoitaa asiansa. Onhan sitä lainaa ikävä maksaa takaisin, mutta tasan ei käy onnen lahjat.
t. 10 000 e opintolainaa maksanut
Mä ehdottaisin kotoa kulkemista, jos se mitenkään onnistuu. Vuokraakohan kukaan enää omasta talostaan yhtä huonetta= alivuokralainen? Sellaisen voisi saada edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaukana toinen paikkakunta on? ajattelin vaan että olisiko parempi jos lapsi käy kotoota käsin koulua ainakin aluksi? Eihän tossa mitään järkeä ole, eihän lapsi saa sitten siihen asuntoon asumilisää eikä opintotukea kun vanhemmilla liikaa tuloja.. että joutuisitte maksamaan vuokra-asunnonkin. Eikö kotipaikkakunnalla ole mitään koulua? Tuossa tilanteessa olisi viisainta haistattaa järjestelmälle pitkät ja antaa nuoren lusmuta pari vuotta tai tehdä töitä jos mahdollista
Matkaa on n. 70km. Ei kulje bussia täältä sinne kuin niin mutkan kautta ettei sitä voi käyttää, pitäisi välillä vaihtaa jne. Onhan täällä kouluja, mutta ei sitä linjaa jolle lapsi haluaa.
70 km
Amis on omalla paikkakunnalla
Vierailija kirjoitti:
Välivuosi, lapsi töihin ja säästämään opiskelurahoja. Täysi-ikäisenä sitten omilleen ja sossu maksaa.
Siis jos vaan pitää päästä halvimmalla.
Voi aarrgh, ei ihme, että tämän maan talous on niin kuralla.
Asiaan voi hakea muutosta Kelalta :)))
Ei kai mitään murua?
Mitä tarkoittaa SOTEUudistus?
So..
Te..