Kerro tapaus, jolloin vaistosi oli oikeassa tai väärässä?
Kaikenlaisia tapauksia saa kertoa, mutta taustaksi tässä että itse pohdin nyt kovasti luottaisinko yhteen ihmiseen. Hän on asemansa puolesta hyvin uskottava, mutta vaisto sanoo ihan päinvastaista...ei ole koskaan tullut kenestäkään yhtä vahvasti tällainen tunne, ettei kaikki ole kohdallaan. Yleensä ei käy edes mielessä, että joku valehtelisi. Jos valitsen olla luottamatta, seuraa monenlaisia käytännön ongelmia ja siksi yritän nyt saada vähän perspektiiviä tähän.
Kommentit (35)
Kerran tuli lapsen yhdestä hoitajasta sellainen olo, että ei ole luotettava. Yritin työntää ajatuksen pois ja olla kuuntelematta vaistoani. Melko pian se hoitaja lähti pois, syytä en tiedä mutta ymmärsin että olisi saanut potkut...
Entinen lääkärini. Tunsin että en voi luottaa häneen. Olin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kävi?
Ap
Yksi tuttu, jonka kanssa oltiin oltu paljon tekemisissä, ohimennen sanoi vaimolle, että pitäis tulla käymään ja jutella enemmän. Oli jotenkin hirvee kiire ollu pidemmän aikaa eikä sopivaa saumaan tuntunut löytyvän. Yritin vaimolle sanoa että järkkää vaikka väkisin nyt sitä aikaa mutta ei. No se tuttu ois mielipidettä kysyny yhteen aika isoon asiaan jossa päätyi meidän mielestä tosi huonoon ratkaisuun mikä hiertää edelleen. Ois pitäny järkätä aikaa ni ois voinu (ehkä) vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kävi?
Ap
Tutut minut kyllä tästä tunnistaa, mutta antaa tunnistaa.
Sain omalta lääkäriltä lähetteen toiselle lääkärille joka ahdisteli minua seksuaalisesti. Tein valituksen ko. lääkärin toiminnasta. Valitus meni poliisille asti. Oma lääkärini (nainen), meni tämän toisen lääkärin puolelle. Tämä ei tapahtunut Suomessa.
Kävin kahdessa työhaastattelussa. Paikka A oli nuhjuinen konttori, jossa tuntui olevan hyvä fiilis mutta työsuhde olisi ollut määräaikainen. Silti, kaikki siellä tuntui osuvan kohdilleen ja jo ovella tuli tunne, että tämä on just mun paikkani.
Paikka B oli viimeisen päälle hieno, lasia ja trendikkäitä värejä. Tunsin heti, että se on "liian hieno" minulle, mutta koska tulin valituksi ja paikka olisi ollut määräajan jälkeen toistaiseksi, valitsin mennä sinne. Ajattelin, että opin itsekin käyttämään korkokenkiä ja tekemään muistiinpanot suoraan läppärille.
No eihän se ihan niin mennyt. Työsuhde purettiin vielä koeajalla. Työnantaja saattoi olla tyytymätön rekrytointiinsa, mutten minäkään oikein tyytyväinen työnantajaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kävi?
Ap
Sain omalta lääkäriltä lähetteen toiselle lääkärille joka ahdisteli minua seksuaalisesti. Tein valituksen ko. lääkärin toiminnasta. Valitus meni poliisille asti. Oma lääkärini (nainen), meni tämän toisen lääkärin puolelle. Tämä ei tapahtunut Suomessa.
Jäikö se lääkäri sitten kiinni vai saiko jatkaa puuhiaan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kävi?
Ap
Jäikö se lääkäri sitten kiinni vai saiko jatkaa puuhiaan...?
Saa jatkaa puuhiaan. Poliisi sanoin minulle, että uskoo minua, mutta eivät voi tehdä mitään, kun on vain sana sanaa vastaan. Olen jutellut terapeuttini kanssa ja aion laittaa koko jutun nettiin. Hänen mielestään ihan hyvä idea, koska tuskin olen ainoa jolle on tuollaista tehnyt. Ukon nimeä ja sairaalaa tosin en voi mainita.
Tapasin tasapainoisen oloisen naisen, jolle oikeudenmukaisuuskin näytti olevan tärkeää. Luotin häneen ja kerroin hänelle tietoni ja toiveeni, että tiedoilla saataisin aikaiseksi mahdollisimman hyvin monia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Tiedot saatuaan hän käytti tietoa itselleen läheisen henkilön eduksi, mitä olin toivonutkin, koska hänen asemassaan oli korjaamisen varaa, mutta ei yhtä paljoa, kuin toisen toiveeni mukaisen ja kaltoinkohdelluksi joutuneen henkilön.
Nainen siis tiesi, että hain apua häneltä, jotta myös tällä kaltoinkohdellulla menisi paremmin. Naisen avulla kuitenkin hänelle läheinen pääsi käyttämään tilaisuuden avukseen vähän kaltoinkohdellun kustannuksellakin, koska ainahan sairaissa yhteisössä tarvitaan yksi jota nokitaan. Tiesi hetken oikeaksi ja otolliseksi juuri silloin, mutta ei sentään ollut yhtä julma kuin edellinen nokkija.
Ymmärsin tämän seurauksena, että kyllä, nainen on juuri sitä mitä olin ajatellutkin eli tasapainoinen ja oikeudenmukainenkin, mutta että hän käyttää noita ominaisuuksiaan eniten omaksi ja lähipiirinsä eduksi. Voin turvautua hänen apuunsa toistekin, muistaen samalla, että hän käyttää tietoa eniten omaksi hyväkseen ja ei tahdo suoraan toisellekaan pahaa. Turha vain odottaa, että jakamalla tietoa saisi niin paljon kuin toivoo. Hänessä on silti hyvän johtajan ominaisuuksia. Aina täytyy muistaa, että et ehkä ole toisen osapuolen prioriteettilistalla se nro 1.
En täysin pettynyt, mutta selvisi kuitenkin hästä jotain syvempää.
Oli sellanen fiilis ettei kannata mennä tän ihmisen kanssa naimisiin. Ei todellakaan olis kannattanut. Jatkuvaa valehtelua ihan mistä tahansa asioista (patologinen valehtelija) henkistä ja fyysistäkin väkivaltaa ja alistamista. Rahallista hyväksikäyttöä ja paskanpuhumista jopa mun seläntakana. Oli hirveät vuodet kun lapsen takia yritin pysyä tässä liitossa. Nyt eronnut siitä ja voin pikkuhiljaa alkaa keräilemään palasia itsestäni kun tuntuu että tosi hajalla kaiken tän jälkeen olen. Olis pitänyt uskoa omiin vaistoihin vaan!
Mulla on monta tapausta(työ, parisuhde jne), ja niistä olen saanut oppia kantapään kautta. Vaistoa kannattaa oikeasti lähes aina kuunnella!
Viimeisin poikaystävä. Hänestä tuli outoja viboja, valehteli pikkuasioista. Huomasin hänen kännykästään outoja juttuja (naisvihaan liittyviä, en kerro sen enempää). Hiljaisuus oudoissa keskustelun kohdissa. Kaikenlaista pientä, josta tuli itselle outo fiilis. Olisi kannattanut ymmärtää jo alussa, että ei kannata. Tuhlasin kaksi vuotta tyhmänä mieheen, joka käytti henkistä väkivaltaa ja mursi itsetuntoni. Suhteen edetessä paljastui monia valheita. Kärsin myös taloudellista tappiota suhteessa ja jouduin hankkiutumaan eroon koirastani.
Toki olin itse nuori ja henkisesti heikossa elämänvaiheessa kun annoin jatkua noinkin pitkään. Ja näistä kokemuksista oppinut!
Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppani! Nytpä saattaa tutut tunnistaa, mut olkoon.
Eri syihin vedoten kanssani ei haluttu kirjoittaa sopparia heti kun olisi pitänyt. Sopparilla siis varmistetaan, että tehty työ ei mene hukkaan ja työn tarkoitus ja sitoutuminen käyvät ilmi ko sopparista.
Yhteistyökumppanit vaikuttivat todella rehdeiltä ja perustelivat muka järkisyillä miksi sopimusta ei voisi kirjoittaa, vedoten myös tunteisiin ehkä hieman. (Tutkittavien kannalta paras). Mulla jäi kuitenkin kummallinen fiilis, et niissä tyypeissä on jotain hämärää.
Sen enempää yksityiskohtiin menemättä tein aivan järjettömän määrän työtä vain todetakseni että juuri heille työstetty työ ei kelvannutkaan, mikään ei yhtäkkiä sopinutkaan heille ja työ jäi kesken. En saanut työstä mitään hyötyä opintopisteisiin sillä pisteeni olivat jo täynnä eikä kyseistä opinnäytettä olisi voinut jatkaa koska oli niin tälle kyseiselle organisaatiolle räätälöity.
Olisin säästynyt suurelta vaivalta ja lievältä masennukselta, jos olisin kuunnellut heti alussa vaistoa. Olisi pitänyt sanoa, että enpä haluakkaan tehdä teidän kanssa yhteistyötä. Sopimuksen kirjoittamatta jättäminen kertoi jo tarpeeksi kyseisestä organisaatiosta.
Nykyään haluan kuunnella vaistoani ja kunnioitan sitä. Vaisto on kaiken tän asti oppimamme ja tietämämme tiedon tunteiden ja kokemusten summa. Vaisto täytyy kuitenkin erottaa pelosta.
Aamulla vaistosin, että kaapissa on vielä yksi leipä jäljellä, ja vaistoni osui oikeaan.
Ex-mieheni. Sain hänestä alussa sellaisia fiboja, että voisi olla väkivaltainen. Osuin oikeaan. Mies paljastui myöhemmin väkivaltaiseksi narsistiksi. Olin suhteessa seitsemän vuotta, kunnes pääsin eroon.
Kertokaa lisää!
Ihmisen vaisto on hirveän mielenkiintoinen asia :)
Aikoinaan markka-aikaan tein vaiston perusteella pitkänvedon jalkapallosta, jolloin veikkasi vain nolla tuloksia tyyliin 1-0, 2-0, 3-0, 0-1, 0-2 aina viiteen maaliin asti. Veto maksoi 100mk ja voitin sillä 1500mk eli kerroin oli 300 ja tulos oli 5-0. Ja se oli ainoa kerta kun olen pitkäävetoa veikannut.
Pienenä kakarana kinusin 2 eri kertaa Ässä-arpaa ja molemmilla kerroilla tuli 1000mk voittto. Silloinkin oli se tunne että nyt rävähtää.
Kovasti oon odotellut että koska se tunne tulee EuroJackpotista.
Äskettäin. Käyn yhdessä paikassa välillä syömässä ja yks päivä kun tiesin meneväni sinne, silmiini tuli kuva papuruoasta.
No, siellä oli papuruokaa ja olikin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan markka-aikaan tein vaiston perusteella pitkänvedon jalkapallosta, jolloin veikkasi vain nolla tuloksia tyyliin 1-0, 2-0, 3-0, 0-1, 0-2 aina viiteen maaliin asti. Veto maksoi 100mk ja voitin sillä 1500mk eli kerroin oli 300 ja tulos oli 5-0. Ja se oli ainoa kerta kun olen pitkäävetoa veikannut.
Pienenä kakarana kinusin 2 eri kertaa Ässä-arpaa ja molemmilla kerroilla tuli 1000mk voittto. Silloinkin oli se tunne että nyt rävähtää.
Kovasti oon odotellut että koska se tunne tulee EuroJackpotista.
Voitko antaa mullekin vinkkejä?
Lääkärillä käynti. Kun tapasin sen yksityislääkärin ja heti kun näin sen, tuli tunne että "ei".
No, arvata saattaa että tosiaan se ei osannut mun asioita hoitaa ja rahat meni hukkaan.