Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeleva nuori tulee kalliiksi

Vierailija
20.01.2016 |

Ei saa opintotukea vanhempien tulojen takia. Tulomme ylittyvät 5000 eurolla, emme siis ole varakkaita. Meillä vielä vääristää se että minä tienaan vähän ja mies paljon, hänellä iso veroprosentti, progression kautta jää vähemmän käteen.
Lapsi hakee toiselle paikkakunnalle opiskelemaan (täyttää 17v, meni vuotta myöhemmin kouluun). Emme siis saa lapsilisää eikä lapsi opintotukea. Asunnon vuokra todennäköisesti 300-400e. Myös muutto maksaa. Pitää hankkia huonekaluja, ei käytetytkään mitään ilmaisia ole. Pyyheitä ja lakanoita on, samoin astioita, olen vuosien varrella laittanut sivuun sellaisia mitä sukulaiset olisivat heittäneet pois. Nettiliittymä maksaa, sähkö maksaa jne.

Miten te muut perheet olette selvinneet taloudellisesti opiskelevan nuoren kuluista?

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekee itsareita kun eivät pysty maksamaan opintovelat takas. Kannattaa miettiä mihin ryhtyy. Nyt ei ole töitä eikä tulevaisuus näytä niin ruusuiselta. Eli mistä työt ja millä silloin maksat. 

Vierailija
42/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

halvimpaan mahdolliseen solukämppään. niitä saa esim. omassa kotikaupungissani jopa parin sadan vuokralla, vaikka täällä on yksi suomen korkeimmista vuokratasoista muuten. muutto talkootyönä jne. ja sitten vaan kylmää todellisuutta lapsukaiselle. itsekin muutin tuossa iässä omilleni ja totuin elämään todella vähällä. nykyään käyn töissä opintojen ohella, ja olen iloinen kun tuli tuokin todella vähällä rahalla elämisen vaihe koettua. nykyään osaan arvostaa tienaamiani rahoja aivan eri tavoin enkä mene paniikkiin jos taloustilanne on välillä vähän huonompi. niin ja opintolainahan on myös aina vaihtoehto. ei teidän tarvitse itsenäistyvän lapsenne korkeaa elintasoa turvata, parempi kun oppii myös taloudellisesti itsenäiseksi.

Sehän oiskin kauhea ihanaa jos solukämppään pääsisi automaattisesti, vaan ei pääse ja siihen pitää varautua. Solun vuokra 250e, halvin vuokrakämppä n. 300e. Ei paha ero jos pitää solun takia ostaa bussikortti. Tarkoitus ei ole kustantaa lapselle luksuselämää, ei kustanneta nytkään.

ap

Soluasuntoon vuokraan kuuluu yleensä vesi, sähkö ja netti, yksityisellä ne tulevat vielä vuokran päälle. Ja jos yksiön saakin vuokrattua 300 eurolla, niin se sijainnee kaupungin laitamilla just iellä toisella puolella, missä koulu on. Oppilaitosten lähellä olevat yksiöt on kysyttyjä, joten vuokraakin voi pyytää enemmän kuin kauempana sijaitsevasta.

Soluasuntoon hakemus kannattaa laittaa heti, kun mahdollista. Minulle oli yllätys, että toisen lapsen opiskelupaikkakunnalla asuntohakemuksen pystyi laittamaan ennen kuin valintakokeiden tulokset olivat selvillä. Asunnot jaettiin hakujärjestyksessä ja milloin asunto otettiin vastaan.

Soluasuntoa haemme ilman muuta mutta kuulemma viimekin syksynä osa jäi ilman, myös sellaisia jotka tulivat muualta. Siksi haluan budjetissa varautua kalliimpaan vuokraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavipeillä niinkuin muutkin? 

Vierailija
44/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos solu maksaa 250 niin se sisältää myös veden, sähkön ja netin. Toki myös opiskelija-asuntoloiden yksiöt. Muuten tulee laskut päälle. Vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen 20v asti.

Lainaa kaveriksi tai ilta- ja viikonlopputöitä

Vierailija
45/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaikka toi opintolaina? Eihän sitä kiva tietenkään ole nostaa ja velkaantua heti, mutta aina vaihtoehtoja ei vaan ole jos rahasta todella on tiukkaa. Niin muidenkin lapset tekevät.

Se on yksi vaihtoehto mutta haluamme välttää viimeiseen saakka etenkin nykyisessä taloustilanteessa.

ap

Pahoittelen, mutta vähän putoaa pohja pois sinun puheilta.Se on ihan sitä varten olemassa että ei tarvitse kärvistellä ja valittaa että ei ole rahaa opiskeluun. Opintolaina on todella helppo ja joustava laina hoitaa pois, vaikka ei edes pääsisi työelämään kiinni valmistumisen jälkeen. 

Lainaa vältämme viimeiseen saakka. Olemme itse aikoinamme opiskelleet ilman lainaa ja miten oli elämää helpottavaa kun ei tarvinnut alkaa heti maksaa lainoja pois. Pätkätöitä tehtiin eikä tulot olleet aina varmoja.

ap

Vierailija
46/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi myös etsiä tuttuja/puolituttuja ihmisiä ja muuttaa yhdessä vaikka kolmioon. Ehkä joku joutuu nukkumaan olohuoneessa mutta onhan tuokin mahdollisuus. Isomman asunnon vuokraaminen kimppa-asumiseen tulee halvemmaksi. Ps. itse ole löytänyt torista hyviä juttuja lahjoitetaan palstalla, mutta ne menevät ehkä 0-30min kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta. Eli nopea täytyy olla.

Kuka haluaa alaikäisen kämppiksen?

ap

Vierailija
47/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuorelle ei kelpaa solu tai koulun asuntola? Niihin sisältyy myös netti, sähkö ja vesi. Huonekaluja ei tarvitse hankkia uusina. Muuttomatka maksaa bensat + kuomukärryn vuokra yhdeksi päiväksi, eli siis korkeintaan muutaman kympin.

Vaikuttaa siltä, että kärsitte rahanmenosta puhtaasti oman kermaperseilynne takia, valitan.

Kelpaa solu, mutta kukas sen sanoo että sellaiseen pääsee. Koulussa ei ole asuntolaa. Huonekalut on tarkoitus hankkia käytettynä mutta euroja nekin maksaa. Meillä ei ole autoissa vetokoukkua mutta saamme varmaan pakun lainaksi. Muutto on kuluista pienin, asuminen on suurin kustannus. ap

Miksi poikasi ei voisi asua kimppakämpässä. Vuokraatte huoneiston ja otatte alivuokralaisia.

Meillä kaksiossa asuu kolme tyttöä, vaikka huoneisto ei ole edes iso. Samoin jaetaan sähkö yms.kulut, myös ruoka.

Vierailija
48/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välivuosi, lapsi töihin ja säästämään opiskelurahoja. Täysi-ikäisenä sitten omilleen ja sossu maksaa.

Siis jos vaan pitää päästä halvimmalla.

Ei, tähän emme ryhdy, kyllä ne rahat jostain keksitään. 

ap

Vittuako sit valitat jos ei ilmainen raha kelpaa. Teillä on tosiaan yli 10ke bruttotulot ja veroihin tuskin menee yli puolia siitä joten ellei teillä ole tyyliin miljoonan euron asuntolainaa ja autoina luokkaa uusi BMW M6 200.000€/kpl niin hyvin riittää maksaa se räkänokan vuokra ja antaa vielä niin paljon rahaa että voi syödä Rossossa joka päivä. Helposti mutkin elätettiin kun olin lapsi vaikka äiti oli työtön yh koko sen 18 vuotta.

Vierailija
49/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossulta voi pyytää apua ja ne antaa jos ei kerta muita vaihtoehtoja ole. 

Vierailija
50/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta, mutta kyllä käytettyjä huonekaluja ilmaiseksi saa. 

Mistä? Sellaisia jotka uskaltaa ja voi kotiinsa ottaa?  Olen toria seuraillut mutta lahjoitetaan osuus on ihan kauheaa sontaa.

ap

Kierrätyskeskuksesta ja monilta kirpputorilta saa huonekaluja lähes ilmaiseksi. Sieltä ne varakkaiden perheen lapset hankkivat, jo ihan kasvatuksellisista syistä.

Vierailija
52/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossu

Vierailija
53/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeus opintolainaan, sossulta ei todella tule mitään. TT-tuki on viimesijainen tuki.

Vierailija
54/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tekee itsareita kun eivät pysty maksamaan opintovelat takas. Kannattaa miettiä mihin ryhtyy. Nyt ei ole töitä eikä tulevaisuus näytä niin ruusuiselta. Eli mistä työt ja millä silloin maksat. 

Niin että turha se mitään on opiskella ja yrittää. Suomi ei tästä enää nouse ikinä yhyy.

Hieno asenne sulla. Mistä löysit tiedot opintolainojen vaikutuksista itsemurhiin.?

Vierailija
55/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hymeeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välivuosi, lapsi töihin ja säästämään opiskelurahoja. Täysi-ikäisenä sitten omilleen ja sossu maksaa.

Siis jos vaan pitää päästä halvimmalla.

Ei, tähän emme ryhdy, kyllä ne rahat jostain keksitään. 

ap

Vittuako sit valitat jos ei ilmainen raha kelpaa. Teillä on tosiaan yli 10ke bruttotulot ja veroihin tuskin menee yli puolia siitä joten ellei teillä ole tyyliin miljoonan euron asuntolainaa ja autoina luokkaa uusi BMW M6 200.000€/kpl niin hyvin riittää maksaa se räkänokan vuokra ja antaa vielä niin paljon rahaa että voi syödä Rossossa joka päivä. Helposti mutkin elätettiin kun olin lapsi vaikka äiti oli työtön yh koko sen 18 vuotta.

Meidän bruttotulot menee rajan yli 5000e. Sen lisäksi maksamme konkurssivelkaa 700e kuukaudessa. Voit vähentää suoraan nettotuloista. Niin oli minunkin äiti yh, työllisti itse itsensä kun töitä ei muuten löytänyt. Nyt on eläkkeellä mutta tekee silti töitä.

ap

Vierailija
56/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuorelle ei kelpaa solu tai koulun asuntola? Niihin sisältyy myös netti, sähkö ja vesi. Huonekaluja ei tarvitse hankkia uusina. Muuttomatka maksaa bensat + kuomukärryn vuokra yhdeksi päiväksi, eli siis korkeintaan muutaman kympin.

Vaikuttaa siltä, että kärsitte rahanmenosta puhtaasti oman kermaperseilynne takia, valitan.

Kelpaa solu, mutta kukas sen sanoo että sellaiseen pääsee. Koulussa ei ole asuntolaa. Huonekalut on tarkoitus hankkia käytettynä mutta euroja nekin maksaa. Meillä ei ole autoissa vetokoukkua mutta saamme varmaan pakun lainaksi. Muutto on kuluista pienin, asuminen on suurin kustannus. ap

Miksi poikasi ei voisi asua kimppakämpässä. Vuokraatte huoneiston ja otatte alivuokralaisia.

Meillä kaksiossa asuu kolme tyttöä, vaikka huoneisto ei ole edes iso. Samoin jaetaan sähkö yms.kulut, myös ruoka.

Minä en taida uskaltaa. Siinä on kaksi riskiä oman lapsen lisäksi. 

ap

Vierailija
57/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme käsitys ihmisillä on, että rahat pitäisi tulla jostain ja lainarahalla ei voi osittain opiskella. Vielä Suomessa opiskelu itsessään on halpaa ja töissä voi käydä, kun ikä riittää. Itse olen kaksi kertaa lainarahalla opiskellut, toisen 2-kymppisenä ja toisen kerran 4-kymppisenä. Tuossa välissä rahoitin opiskelut työlläni.

Vierailija
58/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme käsitys ihmisillä on, että rahat pitäisi tulla jostain ja lainarahalla ei voi osittain opiskella. Vielä Suomessa opiskelu itsessään on halpaa ja töissä voi käydä, kun ikä riittää. Itse olen kaksi kertaa lainarahalla opiskellut, toisen 2-kymppisenä ja toisen kerran 4-kymppisenä. Tuossa välissä rahoitin opiskelut työlläni.

Se nyt vain on totuus vuonna 2016 että töitä ei ole, edes opiskelijoille.

Vierailija
59/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaikka toi opintolaina? Eihän sitä kiva tietenkään ole nostaa ja velkaantua heti, mutta aina vaihtoehtoja ei vaan ole jos rahasta todella on tiukkaa. Niin muidenkin lapset tekevät.

Se on yksi vaihtoehto mutta haluamme välttää viimeiseen saakka etenkin nykyisessä taloustilanteessa.

ap

Niin siis saako lapsi opintotukea vai ei? Jos hän kuitenkin saa opintotukea lainan muodossa, niin silloinhan teillä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin oma halunne välttää lainan ottoa?

Vierailija
60/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tajuttiin jo lasten ollessa pieniä, että joku päivä he lähtevät opiskelemaan, johon menee rahaa. Kummallekin siis ehdimme säästää melkein 20 vuotta vaikka pienituloisia olemmekin, itse olin pitkään työttömänä ja sairaana. Asunto ehdittiin ostaa ennen lapsia, mutta isompaan ei vaihdettu vaikka tarve olisi ollut. Rahan suhteen olen ollut tarkka, tiedän, mihin se on mennyt.

Ja jos lapsia ei opiskelut olisi kiinnostaneet, siinä tapauksessa me miehen kanssa oltaisiin lähdetty pitkälle maailmanympärysmatkalle.

Niin mekin säästettiin. Sitten tuli konkka ja vei säästöt.

ap

Rahat olisi kannattanut säästää lapsen tilille, niin ei konkka olisi vienyt. Noh, jälkiviisaus on hyödytöntä. Onhan tuo ongelmallinen tilanne, mutta alaikäisen lapsen kanssa joutuu miettimään, mitkä opiskeluvaihtoehdot ovat realistisia ja mitkä eivät. Jos muutto toiselle paikkakunnalle ei ole kustannussyistä mahdollinen, niin se ei ole mahdollinen. Kimppakämppää minäkin ehdota. Milloin lapsen koulu alkaisi? Elokuussa? Voi olla, että - paikkakunnasta riippuen - moni muukin kauempaa tuleva opiskelija tuskailee asunnon kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan