Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeleva nuori tulee kalliiksi

Vierailija
20.01.2016 |

Ei saa opintotukea vanhempien tulojen takia. Tulomme ylittyvät 5000 eurolla, emme siis ole varakkaita. Meillä vielä vääristää se että minä tienaan vähän ja mies paljon, hänellä iso veroprosentti, progression kautta jää vähemmän käteen.
Lapsi hakee toiselle paikkakunnalle opiskelemaan (täyttää 17v, meni vuotta myöhemmin kouluun). Emme siis saa lapsilisää eikä lapsi opintotukea. Asunnon vuokra todennäköisesti 300-400e. Myös muutto maksaa. Pitää hankkia huonekaluja, ei käytetytkään mitään ilmaisia ole. Pyyheitä ja lakanoita on, samoin astioita, olen vuosien varrella laittanut sivuun sellaisia mitä sukulaiset olisivat heittäneet pois. Nettiliittymä maksaa, sähkö maksaa jne.

Miten te muut perheet olette selvinneet taloudellisesti opiskelevan nuoren kuluista?

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, tinkimällä omasta hyvästä.

Vierailija
2/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, tinkimällä omasta hyvästä.

Mä vaan mietin että mistä enää tinkiä. Meillä tuloja pienentää vielä konkurssin jälkeen jääneet velat joita ei huomioida missään. Kaksi autoa on pakko olla töiden takia ja meillä on vielä opiskelijan kaksi nuorempaa sisarusta kotona kasvamassa. Ja ennen kuin joku huutaa että mitäs teitte kolme lasta niin toista yritimme, kolme saimme (kaksoset).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teidän tulot ylittävät tulorajan 5000 eurolla, niin teidän tulothan on yli kymppitonnin. Ajatelkaa meitä, joidet tulot ylittävät tuon rajan vain parilla satasella.

Jos nuori sauu opintojen vuoksi toisella paikkakunnalla kuin vanhempansa, hän voi saada asumistukea, vaikka opintotukea ei saakaan. Useilla paikkakunnilla keskiasteen oppilaitoksilla on myös  joku asuntola, jossa voi asua hyvin halvalla ellei peräti valtion laskuun.

Voin kuitenkin kertoa (mulla on nyt 18-vuotias lapsi, joka asuu samalla paikkakunnalla omassa asunnossa, eikä keskiasteen opiskelijana saa opintotukea vanhempien tulojen takia) että suurin kuluerä ei välttämättä ole vuokra, eikä sähkö- ja puhelinlasku (nettiliittymät kuuluu usein vuokraan tai vastíkksseen kerrostaloissa), vaan ihan se normaali eläminen, ruoka ja vaatteet.

Vierailija
4/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä minä asun, koulut maksaa, jopa ne peruskoulut. Kyllähän siinä on joutunut omista asioista tinkimään. Ei matkustella niin usein ja autoa ei myöskään vaihdeta niin usein.

Vierailija
5/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuorelle ei kelpaa solu tai koulun asuntola? Niihin sisältyy myös netti, sähkö ja vesi. Huonekaluja ei tarvitse hankkia uusina. Muuttomatka maksaa bensat + kuomukärryn vuokra yhdeksi päiväksi, eli siis korkeintaan muutaman kympin.

Vaikuttaa siltä, että kärsitte rahanmenosta puhtaasti oman kermaperseilynne takia, valitan.

Vierailija
6/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta, mutta kyllä käytettyjä huonekaluja ilmaiseksi saa. 

Vierailija
7/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välivuosi, lapsi töihin ja säästämään opiskelurahoja. Täysi-ikäisenä sitten omilleen ja sossu maksaa.

Siis jos vaan pitää päästä halvimmalla.

Vierailija
8/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi menee opiskelemaan? Lukioonko? Onko muutto pakollista, ei siis voi asua kotona tai mennä lähempänä opiskelemaan mitään?

Vierailija
9/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän tulot ylittävät tulorajan 5000 eurolla, niin teidän tulothan on yli kymppitonnin. Ajatelkaa meitä, joidet tulot ylittävät tuon rajan vain parilla satasella.

Jos nuori sauu opintojen vuoksi toisella paikkakunnalla kuin vanhempansa, hän voi saada asumistukea, vaikka opintotukea ei saakaan. Useilla paikkakunnilla keskiasteen oppilaitoksilla on myös  joku asuntola, jossa voi asua hyvin halvalla ellei peräti valtion laskuun.

Voin kuitenkin kertoa (mulla on nyt 18-vuotias lapsi, joka asuu samalla paikkakunnalla omassa asunnossa, eikä keskiasteen opiskelijana saa opintotukea vanhempien tulojen takia) että suurin kuluerä ei välttämättä ole vuokra, eikä sähkö- ja puhelinlasku (nettiliittymät kuuluu usein vuokraan tai vastíkksseen kerrostaloissa), vaan ihan se normaali eläminen, ruoka ja vaatteet.

Ruoka ja vaatteet maksaa jo nyt, mutta vuokra tulee olemaan täysin ylimääräinen kulu nykyiseen verrattuna. Koululla ei ole omaa asuntolaa, soluasuntoja tuossa kaupungissa on mutta sitähän ei tiedä saako sellaisen. Eikä niissä näytä olevan kovin paljoa edullisemmat vuokrat ja osa on vielä niin että sitten kouluun pitää mennä bussilla ja bussikorttikin tietysti maksaa. Jos mä ymmärsin kelan laskurista oikein niin ei saa opintotukea eikä opiskelijan asumislisää. Eikä täysi-ikäisen pitäisi saada tukea? Nimittäin kokeilin samalla laskurilla muuten samoilla ehdoilla mutta vaihdoin iän 17=18 niin näytti että lapsi saa ihan kivasti tukea. Eka vuosi meidän vaan pitää kitkutella jotenkin.

ap

Vierailija
10/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota kestä kuin vuoden, eikä hänellä ole pakko olla ihka omaa asuntoa, eihän yliopisto-opiskelijoillakaan ole kuin huone kimppakämpässä. Säästyy myös huonekalurahoja. Nuori voi opiskella vähemmän ensimmäisenä vuonna ja tehdä jotain pikkutöitä, ei hän kuitenkaan pysty oppimaan 16h päivässä. Kesätöitä myös kannattaa tehdä ensi kesänä. Vuoden päästä hän on 18 ja voitte ilmoittaa sosiaalitoimistoon, että te ette maksa hänen menoistaan penniäkään. Sitten hän saa toimeentulotukea joka on paljon enemmän kuin opintotuki. 

Vierailija
11/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuorelle ei kelpaa solu tai koulun asuntola? Niihin sisältyy myös netti, sähkö ja vesi. Huonekaluja ei tarvitse hankkia uusina. Muuttomatka maksaa bensat + kuomukärryn vuokra yhdeksi päiväksi, eli siis korkeintaan muutaman kympin.

Vaikuttaa siltä, että kärsitte rahanmenosta puhtaasti oman kermaperseilynne takia, valitan.

Kelpaa solu, mutta kukas sen sanoo että sellaiseen pääsee. Koulussa ei ole asuntolaa. Huonekalut on tarkoitus hankkia käytettynä mutta euroja nekin maksaa. Meillä ei ole autoissa vetokoukkua mutta saamme varmaan pakun lainaksi. Muutto on kuluista pienin, asuminen on suurin kustannus.

ap

Vierailija
12/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsen kannata muuttaa pois kotoa 17,5 vuotiaana jolloin sossu maksaa kaikki viulut. 

Vierailija
13/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta, mutta kyllä käytettyjä huonekaluja ilmaiseksi saa. 

Mistä? Sellaisia jotka uskaltaa ja voi kotiinsa ottaa?  Olen toria seuraillut mutta lahjoitetaan osuus on ihan kauheaa sontaa.

ap

Vierailija
14/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoren pitää muuttaa?

Vierailija
15/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välivuosi, lapsi töihin ja säästämään opiskelurahoja. Täysi-ikäisenä sitten omilleen ja sossu maksaa.

Siis jos vaan pitää päästä halvimmalla.

Ei, tähän emme ryhdy, kyllä ne rahat jostain keksitään. 

ap

Vierailija
16/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska silloin sossu maksaa koko opiskelun ja ylläpidon

Vierailija
17/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakee opiskelemaan muualle kuin kotipaikkakunnalle. Täällä ei ole sen alan koulutusta.

ap

Vierailija
18/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tajuttiin jo lasten ollessa pieniä, että joku päivä he lähtevät opiskelemaan, johon menee rahaa. Kummallekin siis ehdimme säästää melkein 20 vuotta vaikka pienituloisia olemmekin, itse olin pitkään työttömänä ja sairaana. Asunto ehdittiin ostaa ennen lapsia, mutta isompaan ei vaihdettu vaikka tarve olisi ollut. Rahan suhteen olen ollut tarkka, tiedän, mihin se on mennyt.

Ja jos lapsia ei opiskelut olisi kiinnostaneet, siinä tapauksessa me miehen kanssa oltaisiin lähdetty pitkälle maailmanympärysmatkalle.

Vierailija
19/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsi menee opiskelemaan? Lukioonko? Onko muutto pakollista, ei siis voi asua kotona tai mennä lähempänä opiskelemaan mitään?

On pakollinen, ei halua lukioon vaan ammattia lukemaan.

ap

Vierailija
20/139 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaukana toinen paikkakunta on? ajattelin vaan että olisiko parempi jos lapsi käy kotoota käsin koulua ainakin aluksi? Eihän tossa mitään järkeä ole, eihän lapsi saa sitten siihen asuntoon asumilisää eikä opintotukea kun vanhemmilla liikaa tuloja.. että joutuisitte maksamaan vuokra-asunnonkin. Eikö kotipaikkakunnalla ole mitään koulua? Tuossa tilanteessa olisi viisainta haistattaa järjestelmälle pitkät ja antaa nuoren lusmuta pari vuotta tai tehdä töitä jos mahdollista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi