Naiset saako teitä sanoa kauniiksi tai kehua vaatteitanne/meikkejänne/jne.
Olettaen, että olen joko tuntematon tai vain työtuttu. Vai onko tämä seksuaalista häirintää/ahdistavaa/sovinismia?
Just making sure
Kommentit (81)
Kauniiksi kehuminen on mukavaa, jos se tekee ystävällisesti. Samoin vaatteiden kehuminen. Rintojen ja takapuolen kehuminen on tungettelevaa ja epämiellyttävää.
Saa, kunhan teet sen samalla tavalla kuin siskollesi tai tyttärellesi.
Vastaan vain omasta puolestani, että saa kehua kauniiksi. Vaatteista on myös mukava saada positiivista palautetta. Koska en kovin paljoa/vahvasti meikkaa, niin meikin kehuminen ehkä tuntuisi vähemmän kivalta; tuntisin itseni jotenkin "maalatuksi". Hiuksistakin olisi kiva kuulla kehuja ja tuoksusta. Mutta kohtuudella! Jatkuva ylistäminen voi alkaa tuntua kiusalliselta. Minulle saa myös pitää ovea auki, ja kantaa painavia kantamuksiani ilman että tulee ympäri korvia :)
Minä avaan itse oveni ja kannan tavarani. Se on sitä tasa-arvoa ettei toista sukupuolta hyysätä ja käänteisesti sorreta nostamalla jalustalle, availlen ovia, kannellen kasseja, ja kehuen. Ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Musta ois outoa, jos yhtäkkiä joku työkaveri toteais, että "ootpa kaunis" tms. En kokis sitä missään tapauksessa häirintänä, vaan outona.
Sen sijaan jos asian muotoilee luontevasti, on tosi kiva kuulla positiivisia kommenteja ulkonäöstä.Muista, ap, että me naisetkin ollaan yksilöitä. Joku toinen saattaa pitää tungettelevana, jos ulkomuotoa kommentoidaan jatkuvasti. Ymmärrän kyllä tämän. Mielummin itsekin haluan hyvää palautetta tekemisistäni, enkä siitä, miltä näytän.
"Kylläpäs pyykit onkin puhtaita, osasitpas pyyhkiä tiskipöydän kauniisti, tai onpas lattiakaivo kiiltävän puhdas." Täytyypä muistaa tuo!
Vierailija kirjoitti:
Minä avaan itse oveni ja kannan tavarani. Se on sitä tasa-arvoa ettei toista sukupuolta hyysätä ja käänteisesti sorreta nostamalla jalustalle, availlen ovia, kannellen kasseja, ja kehuen. Ulkonäköä.
Lähtökohtaisesti niin teen minäkin, mutta kuten sanoin, en vetele ympäri korvia, jos mies niin tekee. En pidä tuota hyysäämisenä, ja sortaminen merkitsee minulle ihan muuta kuin hyviä käytöstapoja. Jos mies tulee ovessa perässä/vastaan, niin pidän ovea auki hänellekin, kuten myös toisille naisille. Pahoittelut vain kaikille tästä sortamisesta ja hyysäämisestä!
Kyllä on suomalainen nainen vaikea, mahdoton tapaus. Telaketjut sen kun vain kolisee.
Mun mielestä on parempi ettei miehet kehu eikä hauku mun pukeutumista/meikkejä millään tavalla. Kauniiksi saa aina sanoa.
Mun mielestä kaulasta ylöspäin saa kehua huoletta. Eli hiuksia, meikkiä, silmiä, korvakoruja...
Minä tykkäisin jos mua sanottaisiin vaikka pirteän näköiseksi tai että pukeudun nätisti tai liikun sirosti, mutta ei suoranaisesti ulkonäköä kommentoitaisi. En ole kaunis vaan ehkä nätti, joten en kestäisi liiallisia kehuja.
Näin puhuu ainoastaan ihminen, joka ei ole kaunis.
Perussäännöt miehelle:
- Jos olet komea, saat lähestyä naisia miten haluat. Se on itse asiassa toivottavaa.
- Jos et ole komea, et saa lähestyä naisia kuin äärimmäisen asiallisesti ja vain syystä, joka ei liity mitenkään seksuaalisuuteen tai romantiikkaan. Eli esimerkiksi työpaikalla saat toki kysyä, onko tarjous x jo lähetetty.
Vierailija kirjoitti:
Saa, kunhan teet sen samalla tavalla kuin siskollesi tai tyttärellesi.
Eli flirttailu on lopetettava.
Vai koskeeko tämä ohjeesi vain ei-komeita miehiä?
En halua tuntemattomien kommentteja ulkomuodostani, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua mieluummin ei. En koe sellaista kommentointia mitenkään asialliseksi enkä tarpeelliseksi. En nyt siitä mieltäni pahoita, ohitan asian sellaisella jaaha-asenteella. Mutta pidän kommentoijaa kyllä seksistisenä ja pinnallisena sen jälkeen.
Tämä. Kyllä esim. työpaikalla on omituista, jos kommentoi toisten ulkonäköä. Ellei sitten ole esimies ja työtä tehdään ulkonäöllä. Muuten se on omituista.
Itse olen sangen kaunis nainen ja minua ärsyttää suuresti ihmiset, jotka tulevat kertomaan kuinka kaunis olen. Hyväähän he (kai) suurimmaksi osaksi tarkoittavat, mutta se kertoo myös ihmisten pohjattomasta pinnallisuudesta. Mieli tekisi aina vain tokaista, et mitä sitten, jos oonkin? Mutta ei kannata, saa vain koppavan maineen.
Sitten on niitä miehiä, jotka selvästi yrittävät lannistaa ja latistaa minua arvostelemalla urakalla ulkonäköäni. On suuria silmiä ja siroja sääriä, milloin mitäkin. Tällä tavalla on yritetty viedä pois uskottavuutta työpaikalla ja tehdä minusta pelkkä reikä. Olen harkinnut seuraavassa palaverissa kylmästi vain ensin kuunnella miesten länkytykset ja sitten sanoa, et nyt kun on saatu arvosteltua minun ulkonäköni, niin voidaan sitten siirtyä arvostelemaan teidän habitus. Minä aloita. Ja niin sitten käyn jokaisen läpi perusteellisesti.
Liian moni mies luulee myös, et suurin kohteliaisuus naiselle on Ootpa kaunis tai jotain muuta vastaavaa. Sitä käytetään niin paljon väärin, että heti hälytyskellot soivat. Oma lajinsa ovat nämä alentuvaiset naiset, jotka kommentoivat toisten ulkonäköä motiivinaan 'piristää ton ressukan päivää' tai jotain muuta vastaavaa.
Jos työpaikallasi oikeasti arvostellaan sääriäsi, eikö tuo ole jo rikosilmoituksen paikka?
Ei arvostella, paskapuhettahan tuo oli.
Hmmm.. no kyllä saa. Mieluiten tällainen huomio on kuitenkin täysin hyväntahtoista kohteliaisuutta. Ja mieluiten ei ihan hirveästi ulkonäköä koskevia kommentteja muutenkaan. Töiden suhteen olen nyt ainoa nuori (en ainoa kaunis) nainen työpaikallamme ja sekaporukassa työskennellään. Miehet eivät juuri kommentoi ulkonäköäni mikä on minusta hyvä asia, töissä se ei ole oleellista. Joskus kun olen pistänyt parastani ja lähdössä poikaystäväni kanssa treffeille töistä niin saatan saada kannustavia kehuja. Aika tarkkoja miehet ovat, ettei kehumista voi tulkita väärin esim. ehdotteluksi. Saattaa olla tyyliä "wau, X on onnen Pekka". Ja joskus kehuvat olemustani, esim. "oot taas niin iloinen" itsekin tuolla tavalla teen positiivisia huomioita työkavereista ja sanon ne ajatukseni ääneen. Mitään sen ihmeempää kehua en mieskollegoilta kyllä kaipaa, esim. "hyvä perse" olisi jo liikaa. Naiset sitten kehumme ja kannustamme toisiamme vähän suoremminkin.
No, ainakaan minä en miesten kehuja kaipaa. Inhottava ajatuskin että joku mies kiinnittäisi ulkonäkööni huomiota, varsinkin jos en edes tuntisi häntä. En myöskään tykkää yhtään jos joku tuntematon mies tulee puhumaan minulle.
n22
Totuudenmukaista rehellistä kehumista ei koskaan ole liikaa.
N37
Aivan sairasta että ihmistä ei saisi kutsua kauniiksi. Mikä ihme siinä on niin väärin ja loukkaavaa?
Minua on viime aikoina sekä miehet että naiset kehuneet kauniiksi enkä ole ollenkaan loukkaantunut, päinvastoin. Nämä kommentit ovat piristäneet päivääni ja saaneet hyvälle tuulelle.
Baarissa sain viikonloppuna kehuja sekä miehiltä että naisilta, niissä on vähän seksuaalista vivahdetta mutten millään muotoa loukkaannu niistäkään. Kehuja antaa ymmärtää että kiinnostusta olisi, mutten vie juttua pidemmälle. Miksi loukkantuisin siitä että tyyppi pitää minua viehättävänä?
Toiset kehujat työkavereita. Miehiä ja naisia myös. Osa naimisissa, osa ei. Mielestäni kauniiksi kehuminen työpaikalla on vain osoitus että kehuja on huomannut minut, haluaa sanoa jotain positiivista ja saada minut hyvälle fiilikselle. Ja se todellakin toimii kohdallani. Ihanaa jos joku kehuu!
Minä ainakin aion sanoa ja katsella ihan miten haluan. Ihan sama mitä naiset siitä ajattelevat.
Tosin minulla on kuitenkin tarkat säännöt sille, mitä sanon tai miten katson mutta ne ovat itseni säätelemiä.
Toki sanomisissa vaikuttaa paljon tilanne, äänensävy ja kaikki. Se mitä sanoo ei ole aina yhtä tärkeää ellei ole jotain todella ylistävää tai loukkaavaa.