Naiset saako teitä sanoa kauniiksi tai kehua vaatteitanne/meikkejänne/jne.
Olettaen, että olen joko tuntematon tai vain työtuttu. Vai onko tämä seksuaalista häirintää/ahdistavaa/sovinismia?
Just making sure
Kommentit (81)
Miksi ottaa riski, koska suuri osa naisista ottaa ulkonäkökommentit häirintänä. Säästä kehut omalle tyttöystävällesi tai baareihin. Muuten voit saada paitsi puhuttelun esimieheltä ja ehkä huomautuksen epäasiallisesta käytöksestä niin vähintään limaisen hyypiön maineen työpaikalla, miksi ihmeessä haluaisit sellaista vapaaehtoisesti.
Vaatteiden ja kampauksen kehuminen on ok ja mukavaa, mutta mielestäni olisi omituista, jos työkaveri tai tuntematon mies kadulla kehuisi kauniiksi. Työkaverin kohdalla se olisi myös kiusallista. Ei mielestäni kuulu työpaikalle tai työkaverien välisiin suhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mua mieluummin ei. En koe sellaista kommentointia mitenkään asialliseksi enkä tarpeelliseksi. En nyt siitä mieltäni pahoita, ohitan asian sellaisella jaaha-asenteella. Mutta pidän kommentoijaa kyllä seksistisenä ja pinnallisena sen jälkeen.
Tämä. Kyllä esim. työpaikalla on omituista, jos kommentoi toisten ulkonäköä. Ellei sitten ole esimies ja työtä tehdään ulkonäöllä. Muuten se on omituista.
Itse olen sangen kaunis nainen ja minua ärsyttää suuresti ihmiset, jotka tulevat kertomaan kuinka kaunis olen. Hyväähän he (kai) suurimmaksi osaksi tarkoittavat, mutta se kertoo myös ihmisten pohjattomasta pinnallisuudesta. Mieli tekisi aina vain tokaista, et mitä sitten, jos oonkin? Mutta ei kannata, saa vain koppavan maineen.
Sitten on niitä miehiä, jotka selvästi yrittävät lannistaa ja latistaa minua arvostelemalla urakalla ulkonäköäni. On suuria silmiä ja siroja sääriä, milloin mitäkin. Tällä tavalla on yritetty viedä pois uskottavuutta työpaikalla ja tehdä minusta pelkkä reikä. Olen harkinnut seuraavassa palaverissa kylmästi vain ensin kuunnella miesten länkytykset ja sitten sanoa, et nyt kun on saatu arvosteltua minun ulkonäköni, niin voidaan sitten siirtyä arvostelemaan teidän habitus. Minä aloita. Ja niin sitten käyn jokaisen läpi perusteellisesti.
Liian moni mies luulee myös, et suurin kohteliaisuus naiselle on Ootpa kaunis tai jotain muuta vastaavaa. Sitä käytetään niin paljon väärin, että heti hälytyskellot soivat. Oma lajinsa ovat nämä alentuvaiset naiset, jotka kommentoivat toisten ulkonäköä motiivinaan 'piristää ton ressukan päivää' tai jotain muuta vastaavaa.
Työkaverilta kauniiksi kehuminen olisi vähän outoa (ei ahdistelua), paitsi jos ollaan jotenkin erityisen tuttuja ja se on tavallaan huumoria tai sitten jos on ollut jotain flirttiä muutenkin.
Kadulla tuollainen kohteliaisuus olisi ihan kiva, mutta ei esim. silloin jos kommentti höystetään arvioivalla katseella päästä varpaisiin. Tuo katse olisi ahdistelua ja loukkaavaa myös työpaikalla. Siinä tapauksessa nainen saattaisi hyvinkin sanoa kauniiksi kehumista ahdisteluksi, kun oikea ongelma oli se röyhkeä silmäily. Mutta kuka nyt menee sanomaan: "No kun se katsoi silleen inhottavasti."
Sitten ohje niille miehille joiden mielestä tämä on liian vaikeaa ja monimutkaista miehen aivoille: Ei saa sanoa.
Se riippuu siitä miten sen kohteliaisuuden jaat.
Esimerkkejä
- sulla on tukka tosi hyvin
- tuo huulipuna sopii sulle
- ihana mekko
Nämä ilman, että maiskuttelet kieltä ja tuijotat jalkoväliä ja rintoja, ok.
Esimerkkejä
- hyvä perse
- panisin sua oot niin sexy
- onko ton huulipunan nimi oraaliset nautinnot
Nämä maiskuttaen, silmiä lupsautellen, katsoen kroppaa ja tehden käsillä rivoja eleitä ja lantiota nytkyttäen. EI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua mieluummin ei. En koe sellaista kommentointia mitenkään asialliseksi enkä tarpeelliseksi. En nyt siitä mieltäni pahoita, ohitan asian sellaisella jaaha-asenteella. Mutta pidän kommentoijaa kyllä seksistisenä ja pinnallisena sen jälkeen.
Tämä. Kyllä esim. työpaikalla on omituista, jos kommentoi toisten ulkonäköä. Ellei sitten ole esimies ja työtä tehdään ulkonäöllä. Muuten se on omituista.
Itse olen sangen kaunis nainen ja minua ärsyttää suuresti ihmiset, jotka tulevat kertomaan kuinka kaunis olen. Hyväähän he (kai) suurimmaksi osaksi tarkoittavat, mutta se kertoo myös ihmisten pohjattomasta pinnallisuudesta. Mieli tekisi aina vain tokaista, et mitä sitten, jos oonkin? Mutta ei kannata, saa vain koppavan maineen.
Sitten on niitä miehiä, jotka selvästi yrittävät lannistaa ja latistaa minua arvostelemalla urakalla ulkonäköäni. On suuria silmiä ja siroja sääriä, milloin mitäkin. Tällä tavalla on yritetty viedä pois uskottavuutta työpaikalla ja tehdä minusta pelkkä reikä. Olen harkinnut seuraavassa palaverissa kylmästi vain ensin kuunnella miesten länkytykset ja sitten sanoa, et nyt kun on saatu arvosteltua minun ulkonäköni, niin voidaan sitten siirtyä arvostelemaan teidän habitus. Minä aloita. Ja niin sitten käyn jokaisen läpi perusteellisesti.
Liian moni mies luulee myös, et suurin kohteliaisuus naiselle on Ootpa kaunis tai jotain muuta vastaavaa. Sitä käytetään niin paljon väärin, että heti hälytyskellot soivat. Oma lajinsa ovat nämä alentuvaiset naiset, jotka kommentoivat toisten ulkonäköä motiivinaan 'piristää ton ressukan päivää' tai jotain muuta vastaavaa.
Jos työpaikallasi oikeasti arvostellaan sääriäsi, eikö tuo ole jo rikosilmoituksen paikka?
Nyt aloin miettiä että olenko itse ällöttävä limanuljaska kun olen töissä sanonut miehille mm. että hienot viikset, mahtava tukka ja hyväntuoksuinen partavesi? Ihan vilpittömästi ilman mitään sivuajatuksia. En ajattele sellaisia työkavereista, se on sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Olettaen, että olen joko tuntematon tai vain työtuttu. Vai onko tämä seksuaalista häirintää/ahdistavaa/sovinismia?
Just making sure
Se vähän riippuu, menee kyllä ahdistelun puolelle, jos et ole siihen viiteen prosenttiin kuuluva alfamies. En sinuna kokeilisi, jos olisit alfa niin tuskin tarvitsisit neuvoja.
Tuollaisella kehujalla pitää olla tilannetajua ja pelisilmää. Että miten ja missä tilanteessa ja ennenkaikkea kenelle, voi mennä jotain ulkonäöstä sanomaan. Siis jos nyt tuntee siihen yleensäkään pakottavaa tarvetta.
Meikin kehumista en suosittele, sen alkuperäinen tarkoitus on olla huomaamaton. Tuntuisi muutenkin kyllä aika omituiselta, jos joku mies tulisi sanomaan, että meikkisi on hyvännäköinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella kehujalla pitää olla tilannetajua ja pelisilmää. Että miten ja missä tilanteessa ja ennenkaikkea kenelle, voi mennä jotain ulkonäöstä sanomaan. Siis jos nyt tuntee siihen yleensäkään pakottavaa tarvetta.
Meikin kehumista en suosittele, sen alkuperäinen tarkoitus on olla huomaamaton. Tuntuisi muutenkin kyllä aika omituiselta, jos joku mies tulisi sanomaan, että meikkisi on hyvännäköinen.
Minun meikkiäni on kehuttu baarissa ja olin imarreltu. Ei minun meikkini ainakaan ole tarkoitus olla huomaamaton. Joillakin tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Korkeintaan oma mies, kun olen antanut siihen luvan.
"Kauniiksi" kehuminen on tosiasiassa naisen esineellistämistä ja ihmisten pinnallista ja sortavaa arvottamista. Naisten luokittelu kauneuden perusteella on patriarkaalista vallankäyttöä. Muun kuin oman puolison kauniiksi kehumisesta voisi puolestani antaa sakkoa, niin saataisiin tämä naisia sortava ja esineellistävä ilmiö loppumaan.
Näin olin vähän ajatellutkin, kiitos vastauksestasi.
M30
Näin minäkin olin tämän asian ajatellut. Monesti on tehnyt mieli sanoa jollekin tuntemattomallekin hyvännäköiselle naiselle, että oletpa hyvännäköinen. Mutta en ole sanonut, kun todennäköisesti minua pidettäisiin jonain outona friikkinä. M34
Minua saa jos todella tarkoitat sitä. Tavan vuoksi kehuminen sekä taka-ajatukset mielessä kehuminen sen sijaan ärsyttää.
"Ihanat tekoripset!"
"Upeat akryylikynnet! Maalasitko ihan itte?"
"Jännittävä sävy sun peitevoiteessasi!"
"Jännästi olet rajannut sun silmäsi näyttämään suuremmilta! Olet kuin bambi."
"Huulesi ovat kuin oranssia muovia..."
"Sun kaunis mekkosi korostaa upeasti selkäihroja! Vai onko sulla sellainen korsetti?"
"Onpas erikoiset kulmakarvat, kuin viivat jotka piirretty itse otsaan."
"Onpa uhkeat ryntäät! Hyvät push-upit sulla yllä."
"Mageet rusketusvoiderajat sun otsassasi. Ihan kuin Thaimaasta."
<3
Saa, enkä näytä tunteitani vaikka en ulkonäköni kehumisesta oikein pidäkään. Kiitän vain.
Kyllä mua saa kehua. Mutta toivon kehujan oikeasti tarkoittavan, mitä sanoo, imartelu on ikävää. Mulle on tuntemattomat naisetkin saattaneet sanoa, että onpa kauniit kasvonpiirteet, enkä koe sitä sen epämukavampana, että mies niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Korkeintaan oma mies, kun olen antanut siihen luvan.
"Kauniiksi" kehuminen on tosiasiassa naisen esineellistämistä ja ihmisten pinnallista ja sortavaa arvottamista. Naisten luokittelu kauneuden perusteella on patriarkaalista vallankäyttöä. Muun kuin oman puolison kauniiksi kehumisesta voisi puolestani antaa sakkoa, niin saataisiin tämä naisia sortava ja esineellistävä ilmiö loppumaan.
Näin olin vähän ajatellutkin, kiitos vastauksestasi.
M30
Näin minäkin olin tämän asian ajatellut. Monesti on tehnyt mieli sanoa jollekin tuntemattomallekin hyvännäköiselle naiselle, että oletpa hyvännäköinen. Mutta en ole sanonut, kun todennäköisesti minua pidettäisiin jonain outona friikkinä. M34
Jos se huoli tuntuu aiheelliselta, se luultavasti on. Eli ei silloin kannatakaan. Me naiset pärjäämme mainiosti ilmankin niitä kohteliaisuuksia.
Ap:n sävystä huomaa että kannattaa jättää väliin. Mulla oli esimies joka soitteli mulle kännissä parina iltana ja kehui kauniiksi ja hyväsääriseksi. Ilmoitin asiasta eteenpäin jolloin äijä haukkui minut kaikille siksi että olen kauhea emakko joka haastaa oikeuteen heti kun mies kehuu kauniiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sävystä huomaa että kannattaa jättää väliin. Mulla oli esimies joka soitteli mulle kännissä parina iltana ja kehui kauniiksi ja hyväsääriseksi. Ilmoitin asiasta eteenpäin jolloin äijä haukkui minut kaikille siksi että olen kauhea emakko joka haastaa oikeuteen heti kun mies kehuu kauniiksi.
Avaatko tätä hieman lisää, noilla tiedoin tuntuu vaan miehen tarkoitukselliselta nolaamiselta. Asiahan muuttuu täysin, jos olet esimerkiksi suoraan sanonut ettei kiinnosta etkä halua tuollaisia soittoja.
Toisaalta, miehestä kertoo jo paljon kun haukkui sinut kaikille. Silti, tuollaisenaan "ilmoitin eteenpäin, kun mies yritti lähestyä" tuntuu nolaamiselta.
Tietysti. Niitä kehuja odotellessa.. eipä ole vaan kuulunut.
Hyvä, että muutkin tiedostavat tämän asian, eivätkä vähättele sitä!