Naiset saako teitä sanoa kauniiksi tai kehua vaatteitanne/meikkejänne/jne.
Olettaen, että olen joko tuntematon tai vain työtuttu. Vai onko tämä seksuaalista häirintää/ahdistavaa/sovinismia?
Just making sure
Kommentit (81)
Ei saa. Korkeintaan oma mies, kun olen antanut siihen luvan.
"Kauniiksi" kehuminen on tosiasiassa naisen esineellistämistä ja ihmisten pinnallista ja sortavaa arvottamista. Naisten luokittelu kauneuden perusteella on patriarkaalista vallankäyttöä. Muun kuin oman puolison kauniiksi kehumisesta voisi puolestani antaa sakkoa, niin saataisiin tämä naisia sortava ja esineellistävä ilmiö loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Korkeintaan oma mies, kun olen antanut siihen luvan.
"Kauniiksi" kehuminen on tosiasiassa naisen esineellistämistä ja ihmisten pinnallista ja sortavaa arvottamista. Naisten luokittelu kauneuden perusteella on patriarkaalista vallankäyttöä. Muun kuin oman puolison kauniiksi kehumisesta voisi puolestani antaa sakkoa, niin saataisiin tämä naisia sortava ja esineellistävä ilmiö loppumaan.
Näin olin vähän ajatellutkin, kiitos vastauksestasi.
M30
Saa mua ainakin. :) Piristää päivää.
Saa. Edellyttäen, että kommentti ei ole semmoinen perus: "kyllä mä sua panisin". Kivempi kuulla jotenkin aiheellisia kommentteja (esim. "sulla on kauniit silmät" jne.) kuin vapaasti käännettynä: "et oo ihan sysiruma ja kai sulla joku reikä on, joten panisin".
Tosin enpä ole ketään ahdistelijaksi alkanut haukkua, eikä poliisiakaan ole koskaan tullut kutsuttua paikalle moisista kommenteista.
Rumia saa, heidän päivää se piristää. Kauniit saavat huomiota muutenkin liikaa, saattavat ärsyyntyä jos olet kymmenes mies joka tulee kehumaan silmiä samana päivänä. Aina voi kuitenkin sanoa positiivisia juttuja työkaverin työnteosta! Tuntemattomille voi hymyillä, jos haluaa piristää tai kehua esimerkiksi pirtsakan väristä kaulaliinaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Edellyttäen, että kommentti ei ole semmoinen perus: "kyllä mä sua panisin". Kivempi kuulla jotenkin aiheellisia kommentteja (esim. "sulla on kauniit silmät" jne.) kuin vapaasti käännettynä: "et oo ihan sysiruma ja kai sulla joku reikä on, joten panisin".
Tosin enpä ole ketään ahdistelijaksi alkanut haukkua, eikä poliisiakaan ole koskaan tullut kutsuttua paikalle moisista kommenteista.
Mä en tiedä miten alhaisina limanulijaskoina sinä miehiä ylipäätään pidät, mutta kertaakaan ei ole käynyt mielessä sanoa tuntemattomalle naiselle tai kollegalle "kyllä mä sua panisin" (vaikka tämä vastaisikin todellisuutta). En tiedä onko mussa sitten jotakin vialla vai olenko poikkeus? Toi myös kuulostaa tosi tyhmältä.
AP
Mua mieluummin ei. En koe sellaista kommentointia mitenkään asialliseksi enkä tarpeelliseksi. En nyt siitä mieltäni pahoita, ohitan asian sellaisella jaaha-asenteella. Mutta pidän kommentoijaa kyllä seksistisenä ja pinnallisena sen jälkeen.
Musta ois outoa, jos yhtäkkiä joku työkaveri toteais, että "ootpa kaunis" tms. En kokis sitä missään tapauksessa häirintänä, vaan outona.
Sen sijaan jos asian muotoilee luontevasti, on tosi kiva kuulla positiivisia kommenteja ulkonäöstä.
Muista, ap, että me naisetkin ollaan yksilöitä. Joku toinen saattaa pitää tungettelevana, jos ulkomuotoa kommentoidaan jatkuvasti. Ymmärrän kyllä tämän. Mielummin itsekin haluan hyvää palautetta tekemisistäni, enkä siitä, miltä näytän.
Kuvittele mielessäsi sellainen tuttu, josta et ole pätkän vertaa kiinnostunut ja jota et oikeastaan edes tunne kuin nimeltä. Sitten hän tulee ja sanoo että oletpa komea ja miten hienot vaatteetkin.
Kyllä saa ja on ihan toivottavaa. :) Harvemmin silti tuntemattomat mitään kehuvat. Työkaverit (miehet) joskus kommentoivat, jos on hiukset erilailla, jotain poikkeavaa vaatetta päällä, hyvää hajuvettä - ja siis ihan asiallisesti, mikä on tosi kiva. Itsekin annan kehuja työkavereille, miehille sekä naisille.. Why not. Kommentoisin myös tuntemattomia ulkona, mutta varmaan katsoisivat mua kieroon.... ?
Kyllä saa yleistää. :) Anna palaa vaan, tulee sullekin paljon parempi mieli. Eiku anteeksi: kaikille teille miehille tulee parempi mieli, kun saatte yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele mielessäsi sellainen tuttu, josta et ole pätkän vertaa kiinnostunut ja jota et oikeastaan edes tunne kuin nimeltä. Sitten hän tulee ja sanoo että oletpa komea ja miten hienot vaatteetkin.
Pitäisin kovasti, mutta näin ei tule koskaan käymään. :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Mua mieluummin ei. En koe sellaista kommentointia mitenkään asialliseksi enkä tarpeelliseksi. En nyt siitä mieltäni pahoita, ohitan asian sellaisella jaaha-asenteella. Mutta pidän kommentoijaa kyllä seksistisenä ja pinnallisena sen jälkeen.
Kehut ovat niin kamalia. Toista se on kehitysmaiden naisilla. Heillä on helppo elämä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän ne naiset näkee asiat. Miehet ovat 99 % paskaa. Hypergamia on kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Olettaen, että olen joko tuntematon tai vain työtuttu. Vai onko tämä seksuaalista häirintää/ahdistavaa/sovinismia?
Just making sure
Puheraiskaus. Patriarkaalista sortoa. Rakenteellista seksismiä.
AP, tämä topicci todistaa hyvin minkälainen suomalaisen miehen ajatusmaailma on! Minkälainen sovinisti pitää olla, että pitää töissäkin päästä huomauttelemaan törkeyksiä naisten ulkonäöstä?
Itkettää ja raivostuttaa lukea tällaista, en tajunnut, että jotkut ovat vielä 1700-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
AP, tämä topicci todistaa hyvin minkälainen suomalaisen miehen ajatusmaailma on! Minkälainen sovinisti pitää olla, että pitää töissäkin päästä huomauttelemaan törkeyksiä naisten ulkonäöstä?
Itkettää ja raivostuttaa lukea tällaista, en tajunnut, että jotkut ovat vielä 1700-luvulla...
Kyllä on todella törkeää kommentoida naista positiivisesti ilman lupaa!!1111
Toki saa kehua (kaiketi miehiä myös ilman, että se käsitetään kutsuksi suhteeseen?). Kehumisilla on kyllä hienoisia eroja. Jos sanot, että:"Oletpas sä hyvännäköinen!" Ja tuijotat vartaloani päästä jalkoihin himokkaasti katsoen, koen tilanteen epämukavaksi. Jos taas toteat, että: "Sulla on nätti paita/kampaus/takki, sopii hyvin sulle", on asia eri.
Tosin siinäkin on vähän eroa, toteatko asian tavalliseen sävyyn vai toista ylempää arvostellen. Eli kannattaa olla suht neutraali, vähän kuin omaa äitiäsi kehuisit - varsinkin jollet tunne kovin hyvin. Ja ota huomioon, jos välillänne on työsuhde, niin asian kanssa on oltava aika varovainen. Baarissa/kadulla taas ohikulkijana on aika eri tilanne. Moni nuorimies huutelee humalassa tai selvänä ja se on ihan jees, jos on kohteliasta. Minullekin tuli kerran nuori mies ratikassa keskellä päivää sanomaan, että:"En ole noin kaunista naista koskaan tavannut!" Ja jatkoi, että tämä ei ole iskuyritys, vaan toteamus. Piristi päivää, kiitin ja hymyilin.
Muutama esimerkki iljettävien "kehujen" saldostani:
Karmea kokemus oli, kun menin nuorena töihin ja esimies sanoi:"Meinasin eilen ajaa seinää päin, kun tuijotin sua kadulla autolla ajessa. Olit niin hyvän näköinen, että...aijjaiii" (Hyi, arvatkaa muuttuiko suhtautumiseni esimieheeni?). Asiakaspalvelutehtävissä sain ällöttäviä kommentteja asiakkailta: yksi kehui "tämänpäiväistä kampaustani paremmaksi kuin eilen" (oli siis ottanut asiakseen arvostella ja kommentoida, mitä v*ttua? En ollut siellä silmänilona häntä varten!) ja moni muu pyyteli vaimokseen yms. Ei ollut hääviä. Toisessa duunissa valtiolla kierrettiin ekaa päivää tutustumassa suuren rakennuksen eri osastoihin ja kellarissa istuva vanhempi mies totesi: "Tules nätti tyttö koska vaan hakemaan täältä materiaalia - vaikka kädestä pitäen!" Ja nuoleskeli huuliaan ällösti minua katsellen. Järkytti tosiaan, oletin että tuossa asemassa oleva olisi asiallisempi.
Saa tietysti.