Valaistuminen
Onko mammoissa muita valaistuneita? Olisi kiva jutella tästä tilasta.
Kommentit (304)
Olet jo valaistunut.
Kun tiedon tietäjä on sulautunut puhtaaseen tietoisuuteen ja minä on kadonnut silloin olet valaistunut.
Et voi tulla valaistuneeksi koska olet jo valaistunut.
Kaiken harjoituksen tarkoituksena on hiljentää ulospäin suuntautuneet toiminnot niin että mieli lepää sydämmessä
Ego sulautuu itsestää takaisin lähteeseen.
Valaistuminen ei ole mitään mitä siitä voi ajatella tai sanoa.
Todellinen tieto tulee hiljaisuudesta.
Seuraa "minä olen" tuntoa mistä se nousee ja mihin se laskee, se itsessään vie sinut takaisin hiljaisuuteen.
Käyttäjä102 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä puhutaan paljon Jeesuksesta, mutta Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Jeesus on Jumalan poika ja hän yksin on yhtä Jumalan kanssa. Me ihmiset olemme luotuja ja syntisiksi syntyneitä, emme ole samaa jumaluutta vaan Jumalan alamaisia ja meidät tarkoitettu Hänen lapsikseen ja palvelijoikseen ja elämään Hänen kunniakseen.
Sanot että Jeesus on Jumalan poika, ja hän on yksin yhtä Jumalan kanssa. Mutta pian sanot, että "meidät on tarkoitettu Hänen lapsikseen". Jos Jeesus on Jumalan poika ja sinä olet Jumalan lapsi, niin mikä on olemuksellinen ero? Ja eikö lapsi ole samanlaista olemusta vanhempansa kanssa? Jos sanot ihmistä Jumalan lapseksi, ja samaan aikaan syntiseksi, sanot että Jumalan olemuksessa on syntiä.
Se miten minä tämän näen on, että on totta, että pohjimmiltaan on vain yksi Minä, yksi Identiteetti, yksi Tietoisuus, yksi Sielu, yksi Elämä, ja kristinuskossa tätä kutsutaan nimellä Kristus (muilla uskonnoilla on ihan samaa todellisuutta tarkoittavia muita nimiä). Se, missä minusta nykyinen kristinusko menee harhaan, ja syy miksi kristinusko enää ei ole muuttava voima, on samaistaa Kristus vain Jeesukseen, vaikka tämä yksi ja sama Oleminen ja Elämä on kaikkien meidän perimmäinen Minämme: Jeesuksen minä, minun minäni, sinun minäsi, kaiken olevaisen minä ja ydinolemus, muunkin kuin ihmisten.
Jeesus tietenkin puhui tästä sanalla minä, koska hän aidosti koki sen olevan oma minänsä. Ihmisten enemmistö taas ei nähnyt sitä tietoisuuden tasoa, sitä Minää, johon hän oli samaistunut, vaan he näkivät itsensä kaltaisen tietoisuuden, jossa minä on lähinnä ruumis ja siihen liittyvä ego-mieli - kuolevainen ihmispersoona. Heistä oli selvää, että jos tuo ihmispersoona puhui sanalla minä, niin hän viittaa siihen kokonaisuuteen joksi he itsensäkin kokivat: mieleen ja ruumiiseen. Mutta minä ajattelen ja kokemuksesta tiedän, että aivan toisenlainen samaistuminen, toisenlainen kokemus siitä mikä on Minä, on mahdollinen, ja näen Jeesuksen puhuvan juuri siitä, ja yrittävän saada meidät muutkin löytämään se itsestään, jotta he näkisivät taivasten valtakunnan tässä ja nyt, ja että heissä olisi elävän veden lähteet niin etteivät he enää tarvitsisi "ulkopuoleltaan" mitään (mikäpä edes olisi sen ulkopuolella, joka on yhtä äärettömän Jumalan kanssa).
Näin kristityt joutuvat hankalaan tilanteeseen. He eivät käytännössä pysty tavoittamaan ihmismiestä, joka on kuollut lähes 2000 vuotta sitten. Ja jos pystyisivätkin, niin miten joku ulkopuolinen ihminen voisi olla heille esimerkiksi totuus ja elämä? Näin on muodostunut tämä pelkästään ihmisajattelun ja tunteilun varassa toimiva kristinusko, jonka sisältö on uskomukset, joiden pitäisi sitten päästää kuoleman jälkeen taivaaseen. Se on unohdettu, että Jeesus sanoi taivasten valtakunnan olevan keskellämme, ja että hänen seuraajansa tekevät samoja tekoja kuin hänkin, suurempiakin. Niitä kun ei voi tehdä uskoen olevansa surkea, Jumalasta erillinen armosta pelastettu syntinen, vaan täytyy totisesti tietää olevansa Jumalan lapsi, joka on yhtä Isän kanssa.
Kuolevaisuus, syntisyys ja kaikki se mistä puhut, se on minulle pelkkää illuusiota, jonka on aiheuttanut se tietoisuudentilan muutos, jota sanotaan syntiinlankeemukseksi, tai Hyvän ja pahan tiedon puusta syömiseksi. Mutta ei Jumalan luoma todellisuus mihinkään muuttunut, eikä se voikaan, sillä kaikki minkä Jumala on luonut on ikuista - vain ihmisten näkemys siitä vääristyi. Ja se on se mitä Jeesus minusta opettaa, että miten kumoamme sen mädän hedelmän vaikutuksen ja alamme taas nähdä Jumalan luoman todellisuuden uudestaan kaikessa puhtaassa loistossaan.
En ole se, kenelle vastasit...
Jumala on kristinuskon mukaan kolmiyhteinen: Isä, Poika Jeesus ja Pyhä Henki. Ihminen on luotu. Jeesus on Luoja.
Se että ilmaisee faktan ihmisten syntiinlangenneisuudesta, kertoo vain luodun tilan. Luoja, Jumala, ei ole syntiin langennut.
Jumala ei luonut syntiä, vaan Hän loi ihmisen vapaaksi valitsemaan – ihminen valitsi väärin (lankesi syntiin) jo ensimmäisessä sukupolvessa. Valinnanvapauden antaja ei tehnyt väärin antaessaan vapauden, vaan väärin teki ihminen, joka valitsi käyttää vapautta Jumalan hyvää tahtoa vastaan.
En lukenut koko kommenttiasi, se oli liian pitkä. Mutta koska peruspremissisi jo oli väärin, uskon lopputekstin perustuvan vääriin päätelmiin.
Onko valaistunutta olla surullinen siitä niin moni luulee olevansa vaikka ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
1, miten sun elämä muuttui sen jälkeen? Koska valaistuit? Mun valaistumisesta on muutama päivä. Entinen ei ole palannut. Välillä tulee mieleen pieni pelko että jos tää ei olekaan pysyvää. Mutta en mee sen mukaan enää samalla tavalla.
Sorry, mutta tuon lainatun tekstin kirjoittaja ei ole valaistunut, eli henkilö, jolla ei olisi enää egoa.
Mistä sen tiedän? Tuosta lauseesta: "Välillä tulee mieleen pieni pelko että jos tää ei olekaan pysyvää."
Ihminen, joka on täysin valaistunut, egoton, ei enää pelkää tuollaisia. Toki hän voi olla lähellä valaistumista jo, jolloin vielä tulee hetkellisiä palaamisia egon tilaan.
Käyttäjä102 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1, miten sun elämä muuttui sen jälkeen? Koska valaistuit? Mun valaistumisesta on muutama päivä. Entinen ei ole palannut. Välillä tulee mieleen pieni pelko että jos tää ei olekaan pysyvää. Mutta en mee sen mukaan enää samalla tavalla.
Valaistunut tila on uusi tietoisuudentaso, joka ei ole tämän maailman ihmisille synnynnäinen, vaan tavallaan korkea saavutus, silti vaikka se oikeastaan onkin ihmisen luonnollisin tila - yhteys omaan syvempään itseen. Kun ihminen kokee ensimmäisiä kertoja tämän uuden tietoisuuden tason, valaistuneen tietoisuuden, niin useimmiten se tila tosiaan ei ole vielä aina pysyvä, vaan "vanha ihminen" kyllä välillä pyrkii sen peittämään, erityisesti jos tulee käytännön elämän tason huolia ja stressiä.
Tavallaan juuri tapahtunut valaistuminen on kuin vauva, jota pitää hoivata ja ruokkia, jotta se menestyy ja kasvaa. Sitä on hyvä pitää salassa ja suojassa, ja välttää toimintoja jotka ehkä vielä vetävät itsen alemmalle tietoisuuden tasolle (itselläni esim. alkuun alkoholinkäyttö oli takuuvarma tie päätyä useammaksi päiväksi pelkästään inhimilliselle/eläimelliselle mieleen samaistuneelle tietoisuuden tasolle). Tärkeintä on viettää päivittäin aikaa vain sisäistä hiljaisuutta ja omaa olemisen tunnetta "kuunnellen", niin ettei tämä maailma ja sen murheet pääse täysin vetämään mukanaan.
Tosi hyvin kirjoitettu! Kiitos. :)
Käyttäjä102 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa. Olen lukenut Tollet, Katen 4 kysymystä,Krisnamurtit ja muut. Haluaisin valaistua mutta miten se tapahtuu? Miten te olette sen saavuttaneet? Kirjat eivät ole minua auttaneet eikä meditointi jota harrastin joitakin vuosia. Lopetin sen kun se oli niin turhauttavaa .
Mitä pitää tehdä tai olla tekemättä? Miten elämänne on muuttunut? Onko persoonanne hävinnyt jonnekkin?
Minkälaista elämä on nyt? Mistä tiedätte että olette valaistuneita? Ettei mieli vain huijaa teitä?
Tärkeintä on olla vain, olla sisäisesti hiljaa. Kuunnella enemmän kuin puhua, ja tämä tarkoittaa myös mielen sisäistä puhetta. Kun mieli ei puhu, ei ole myöskään haluja, ei myöskään valaistumisen halua, vaan pelkkä sisäinen hiljaisuus jossa kaikki havaitaan. Myös kaikki käsitteet ja näkemykset häviävät, ja on vain pelkkä oleminen, pelkkä tietoisuus.
Ja lopulta paljastuu, että Minä olen, isolla, ja Minä olen ei ole sattumalta Jumalan nimi Raamatussa... Minä olen, ja oleminen tai tietoisuus joka on oma olemiseni ja tietoisuuteni on myös kaiken muun olemassa olevan tietoisuus, se on se mitä ihmiset kutsuvat Jumalaksi ja etsivät ulkopuoleltaan, kunnes heräävät siihen että ovat jo sitä mitä etsivät. Lepää siis vain olemisessasi.
"Miten elämänne on muuttunut?"
En enää huolehdi mistään. Elän hetkessä, tietäen että kaikki hetkeen tarvittava virtaa koko ajan todellisen minän, olemisen, Jumalan jonka kanssa olen yhtä, tasolta. Jos tarvitsee tehdä jotain, saan kyllä intuition mitä. Jos tarvitsen jotain fyysistä, se järjestyy ilman murehtimistani. Minä ihmispersoonana saan vain levätä rauhassa ja olla kuin sivustakatsoja sille, kun syvempi todellinen minä järjestää kaiken. Minä vain nautin hedelmistä.
"Onko persoonanne hävinnyt jonnekkin?"
Ihmiset puhuvat yleensä persoonasta samaistaen sen egoon, joka taas on lähinnä valeitse, joka on syntynyt korvikkeeksi juuri sille ettei ole tuntenut Todellista itseä. Ego kyllä vähenee ja lopulta kuoleekin. Mutta se minkä ihminen huomaa on, että ego ei ole ainoa persoona, vaan se tosiaan on vain jonkinlainen useimmiten häiriintynyt valepersoona. Loppujen lopuksi jokainen ihminen on Luojan yksilöllistä itseilmaisua, ja siksi meitä on niin paljon ja erilaisia, että Luoja tai Universumi haluaa ilmaista itseään monin yksilöllisin tavoin kauttamme. Yksilöllisyys siis ei katoa vaan vahvistuu valaistumisen myötä.
"Mistä tiedätte että olette valaistuneita? Ettei mieli vain huijaa teitä?"
Sen kyllä tietää kun se tapahtuu, sillä se on kokonaan uuden tietoisuuden tason löytäminen, kuin herääminen. Mielellä ei ole kauheasti asian kanssa tekemistä, paitsi että itsen samaistaminen mieleen ja ajatteluun katkeaa valaistumisen myötä. Sitä toki edelleen ajattelee, mutta ei enää koe että se sisäinen ajatushöpötys on minä. Minä ON, minä on oleminen, ja ajatukset ja ruumis ovat vain minän ajassa ja paikassa ilmeneviä tilapäisiä ilmenemistapoja, kuin työkaluja jotka otetaan hetkeksi ja sitten laitetaan pois.
Miten joku osaakin kertoa valaistumisesta noin hyvin. Ai niin, minä valaistumaton sitä kyselen, mutta tokihan valaistunut osaa juurikin siksi noin hyvin kertoa, koska se Tietoisuus (Minä olen) puhuu hänen kauttaan! :)
Tietääkö kukaan, missä tämä Käyttäjä 102 kirjoittelisi enemmän?
Olisipa hän kirjoittanut kirjan, mielelläni sen lukisin.
Luin hänen kirjoituksiaan myös tästä ketjusta, jossa hän oli aloittajana.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4338994/ketju/olen_kristitty_mystikko_k…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2633645/kristitty_mystikko_huhuu_kysymy…
Tässä lisää aiheesta - 96 sivun verran. :)
Löysin ketjun erään hakukoneen avulla. En ole vielä lukenut ketjua mutta haluan kysyä seuraavaa:
Miten valaistuminen muutti elämääsi?
Omalla kohdalla se on ollut kaiken tuhoaja ja mayhemin jälkeen lasitasangolta alkaa ehkä nousta jotain pieniä taimia. Vanha ego tappelee vastaan edelleen mutta universumi tuhoaa senkin aina vain.
Vierailija kirjoitti:
Valaistuminen on vaarallista, en harrasta.
Tämä. Kun tielle kerran astuu, poisastumista ei voi peruuttaa.
Yhdysvalloissa Rick Archer niminen mies on haastatellut jo lähes 700 ihmistä heidän henkisistä poluista. Suosittelen katsomaan, YouTubesta löytyy: Buddha at the gas pump..
Budda at the gas pump-ohjelmasta vielä. Nämä kannattaa ainakin katsoa: Steve Ford, Eric Isen, Adyashanti, Bonnie Greenwell..
Britanniassa on ollut myös sellainen mielenkiintoinen haastatteluohjelma kuin ConsciousTV..
Mielenkiintoinen teema. Ihmiset puhuvat sekä henkisestä heräämisestä että valaistumisesta. Henkisesti heränneitä ihmisiä tässä maailmassa löytyy enemmän, valaistuneita paljon vähemmän. Omien henkisten etsintöjen jälkeen ajattelen, että ihminen ei tule koskaan valmiiksi, vaan kehittyy niin pitkään, kun on elossa. Valaistuminen ei siten ole mikään päätepiste, minkä jälkeen ihminen olisi jotenkin valmis.
Oman heräämiskokemuksen myötä koin, että kärsimys päättyi ja oma hyvinvointi kasvoi eksponentiaalisesti. Ennen tuota tapahtumaa en osannut edes kuvitella, miten hyvää elämä voikaan olla. Muutos oli iso, eikä tapahtunut helposti.
Zen-buddhalaisuus opettaa hyvin: "Ennen valaistumista nostat vettä ja kannat puita. Valaistumisen jälkeen nostat vettä ja kannat puita."
Muita heräämiskokemuksia, anyone?
ConsciousTV:llä on monia hyviä haastatteluja ihmisten henkisistä kokemuksista. Tässä muutama mainitsemisen arvoinen:
- Michael McCaffrey
- Linda Clair
- Christopher J. Smith
- Bentinho Massaro
- Jez Alborough
Rupert Spira, Mooji, Francis Lucille...
Vierailija kirjoitti:
Rupert Spira, Mooji, Francis Lucille...
Mooji? Joka yhteisössään hyväksikäyttää naisia? Tuskin!
Up mielenkiintoinen aihe