Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Irja Askolalla pappisvihkimystä?

Vierailija
16.01.2016 |

"Askolan mukaan seurakuntien tilojen luovuttaminen muslimeille nousee kristinuskon perusperiaatteesta: lähimmäisen rakkaudesta."

Onkohan Irja Askola kuullutkaan sellaisesta kuin kymmenen käskyn ensimmäisestä käskystä? Ymmärtäisin, että pappisvihkimykseen kuuluu mm. Lutherin katekismukseen tutustuminen. Lähetyskäskyssä Jeesus käskee tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen, ei kirkon tiloista muiden rrukouspaikkoja.

Jos tuon ajatuksen selittää noin päin lähimmäisen rakkauden kautta, on pappisvihkimys tainnut jäädä suorittamatta. Tai ainakin jotain olennaista on jäänyt hänen valvojaltaan huomaamatta. Kristinusko ja opetushan nimenomaan torjuu erittäin vahvasti väärien jumalien palvomisen.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on teologian tohtori, joten taitaa ymmärtää katekismuksesta kuitenkin enemmän kuin sinä.

Eipä pysty millään teologialla selittämään tuota Askolan harhaoppia kristinuskoksi. Päinvastoin, se on helppo todeta harhaopiksi. Jeesus itse piti parempana laittaa myllynkivi kaulaan kuin ohjata heikoimpia harhaan.

Sinähän se tässä harhaan johdat, joten sulle myllynkivi...

En ole muslimi, joten mistä harhasta minua syytät?

Ei ole Irja Askolakaan muslimi, ja silti sinä aloitit hänen harhaoppiseksi syyttelyn. Tottakai siis ymmärrät hyvin, että sinua syytetään harhaan johtamisesta, kun itsekin syytät siitä toisia :)

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, oletko koskaan huomannut?

Minusta Islam on harhaoppi. Jos olet siitä eri mieltä, silloin toki keskustelemme kahden eri uskonnon näkökulmalta ja varmasti islamilaiselta näkökulmalta minä olen harhaoppinen. Irja Askola edustaa kristittyä kirkkoa, jonka näkökulmalta Islam on harhaoppi, vai oletko siitä eri mieltä?

Vastaisitko tähän: Sinä katsot oikeudekseni syytellä ei-muslimia, itseään kristittynä pitävää henkilöä harhaoppiseksi. Ok. Miksi et salli samaa oikeutta muille? Miksi loukkaannut jos sinua, ei-muslimia ja itseäsi kristittynä pitävää henkilöä syytetään harhaopista? Ymmärtänet kai kuitenkin kohdelleesi juuri toista samoin kuin sinua kohdeltiin?

Jos kristityn kirkon paimen ohjaa ihmisiä rukoilemaan Allahia, se on harhaoppi. Koska Irja Askola on toiminut niin hesarin sivuilla, on hän hyvinkin laajasti neuvonut järjestää tilaa islamilaisten rukouksille. Minusta olen perustellut varsin hyvin, minkä vuoksi pidän sitä harhaoppina. 

Koska en tunne Irja Askolaa henkilökohtaisesti, eikä hän ole sitä sanonut minun kuullen, en osaa sanoa pitääkö hän itseään kristittynä. Hänen antamiensa lausuntojen pohjalta on ollut epäilys. Eero Huovinen antoi kaikesta ymmärtää, että hän toimii kristinuskon puolesta, Irja Askolalta ei ole syntynyt sellaista mielikuvaa. Minusta Askola on nostanut tuota lähimmäisen rakkautta viimeistään nyt Jumalan opetuksen edelle. Jää kuva, että Askola uskoo lähimmäisen rakkauteen enemmän kuin Pyhään Kolmiyhteiseen Jumalaan, kun on sen nimissä laittamassa lähimmäisen rakkauden nimissä Islamia Jumalan edelle.

Toki minuakin saat syyttää harhaopista, jos sinusta minä opetan väärin, kun kerron, ettei vääriä jumalia saa palvoa. Minusta se ei ole harhaoppia. Jos kerrot olevasi kristitty ja pidät minua harhaoppisena, pyydän perustelut.

Missä Askola on ohjannut ihmisiä rukoilemaan Allahia? Minä olen lukenut hänen ainoastaan pitäneen mahdollisena sitä, että muslimit voisivat käyttää joitain kirkon omistamia tiloja, ei kuitenkaan kirkkoja, omiin tarkoituksiinsa. Askola myös korosti että hän ei ole se, joka tilojen käytöstä päättää, vaan jokaisen seurakunnan kirkkoherralla olisi vapaus itse tilannekohtaisesti päättää tällaisista asioista. Näinhän on jo nykyään esim. uskonnottomien kohdalla.

Minä en ole kristitty, enkä liioin muslimi. Minä kiinnitin vain huomiota sinun ilmiselvään tekopyhyyteesi ja ristiriitaan siinä, kuinka toista kristittyä kohtelet ja kuinka loukkaannuit kun sinua joku kohteli samoin.

Miltä sinusta muuten tuntuisi, jos sinusta sanottaisiin, että kirjoitustesi perusteella et ole kristitty etkä pidä itseäsi sellaisena? Olisitko ilahtunut, vaiko loukkaantuisitko?

Irja Askola on hesarin suorassa lainauksessa sanonut "Kirkon on mietittävä, onko meillä sellaisia tiloja, joita voisimme tarjota joko väliaikaisesti tai pysyvästi islamilaisiin kokoontumisiin." Hän on rajannut sitä vain pyhien paikkojen osalta siten, että toisen uskonnon pyhän paikan muuttaminen toiselle uskonnolle pyhäksi on vaikeaa. Kirkko ei voi kuitenkaan tarjota mitään tiloja käytettäväksi toisen uskonnon kokoontumisiin, eikä varsinkaan muunnettavaksi toisen uskonnon pyhiin menoihin.

Kirkko ei voi antaa tilojaan islamilaisille kokoontumisille. Toimittaja on tiivistänyt Askolan käsitystä antaa toisille uskonnoille tiloja lähimmäisen rakkaudesta. Kirkko ei kuitenkaan voi antaa mitään tiloja muslimeille tai minkään muunkaan harjoittamiseen. Hädänalaisille, mm. islamilaisten majoittamiseen kirkko voi antaa tiloja, mutta ei heidän kokoontumisiin.

Eli missä Askola on ohjannut ihmisiä rukoilemaan Allahia? Oletan että löydät linkin tällaiseen kehotukseen.

Oletko sinä muuten kovinkin tärkeässä asemassa kirkossa, kun niin ehdottomasti kerrot mitä kirkko voi ja mitä ei voi tehdä? Eikös kirkon käytännöistä yleensä päätä kirkolliskokous, eikä kukaan yksittäinen nettikirjoittaja?

Kirkko on muutakin kuin instituutio. Se on (tai sen tulisi olla) uskovien yhteys, Kristuksen ruumis joka muodostuu jokaikisestä uskovasta joilla kaikilla on oikeus tuoda totuutta esiin ja pitää kiinni Raamatun opetuksesta.

Vierailija
62/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli missä Askola on ohjannut ihmisiä rukoilemaan Allahia? Oletan että löydät linkin tällaiseen kehotukseen.

Oletko sinä muuten kovinkin tärkeässä asemassa kirkossa, kun niin ehdottomasti kerrot mitä kirkko voi ja mitä ei voi tehdä? Eikös kirkon käytännöistä yleensä päätä kirkolliskokous, eikä kukaan yksittäinen nettikirjoittaja?

Olemme kaikki kirkossa yhtä tärkeässä asemassa kuin piispa. Samassa asemassa on jokainen. Jumala antoi ainokaisen poikansa, että jokainen joka häneen uskoo pelastuu.

Niin kauan kuin kirkko on kristitty kirkko, Jeesuksen antama lähetyskäsky menee kirkolliskokouksen edelle. Niin kauan kuin Pyhä henki vaikuttaa kirkossa, ei kirkolliskokous tule päättämään muiden jumalien kokoontumisista ja kirkolliskokouksen ratkaisuilla ei järjestetä tiloja sellaista varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älypäät taas liikkeellä... Kristinuskolla, juutalaisuudella ja islamilla on SAMA jumala, uskonmenot vaan eri. Koraani on muuten käytännössä Raamatun kopio (tai ehkä ennemmin plagiaatti, koska nimiä on muutettu), joten kyllä kristittyjen Jumala hyväksyy niin Jahven kuin Allahin palvontamenot temppeleissään, koska on kaikkien jumala. Jahve on hepreaa, kääntyy Jumala. Allah arabiaa ja kääntyy jumala.

Minulla on arabiaa äidinkielenään puhuva kaveri, joka toki Suomessa pääasiassa puhuu suomea. Hän puhuu ihan suomeksi Jumalasta ja tarkoittaa sekä kristittyjen jumalaa että muslimien jumalaa. Tiedän että tarkoittaa, koska kysyin kun hän ekan kerran päivitteli että "hyvä jumala" että niin kumpi jumala, niin totesi hämmästyneenä että nehän ovat samat (olen siis kristitty, hän muslimi).

Minulla on monia arabi ja hepreankielisiä kavereita. Tunnen messiaanisia juutalaisia, kristittyjä arabeja, juutalaisia ja muslimeita. Olen ollut heidän kanssaan tekemisissä lapsuudestani lähtien. Messiaanisilla juutalaisilla, kristityillä arabeilla ja muilla kristityillä on sama Jumala. Juutalaisilla ja muslimeilla ei kuitenkaan ole sama jumala ja sen huomaat, jos ehdotat heidän jumalan olevan meidän kristittyjen kolmiyhteinen Jumala.

ap

Väärin taas. Kyllä ne on sama jumala, kolmiyhteys on yksi niistä eri uskonmenoista. Minä olen luterilainen ja pidän kolmiyhteyttä hölynpölynä koska yhden on mahdotonta olla kolme. Minulle Jeesus on ihmisen ja Jumalan sekoitus, ja pyhä henki taas henkiolento joka toimii kristittynä versiona Hermeksestä (jumalten sanansaattaja).

Yhteen Jumalaan jokainen kristitty uskoo. Kyse on siitä, että juutalaiset tai muslimit eivät hyväksy Jeesuksen jumaluutta. Meidän oppi on kuitenkin, että vain Jeesuksen kautta olemme pelastetut.

On kristinuskon kannalta aika olennaista, jos ei usko Vapahtajaan.

Minkä uskontunnustuksen luet kirkossa, jos kolmiyhteys on mielestäsi hölynpölyä?

Väärin taas. Etkö ole käynyt edes rippikoulua. Jumala on sama, Jeesus on hahmo kahdessa uskonnossa, eivätkä edes kaikki kristityt usko jeesukseen. Eli Jeesuksella ei ole väliä, koska jumala on kaikissa sama. Miksi jankkaat vaikka tuo on tosi. Lahkolaisuus?

Sinun oppisi ei ole kaikkien kristittyjen oppi, meidän rippikoulussa opetettiin noin. Muuhun en alennu vastaamaan.

Jeesuksella ei väliä.. Jeesushan juuri on se olennaisin ja tärkein kristinuskossa, siitähän se nimikin tulee, Kristuksesta.

Vierailija
64/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sanoi että on lesbosuhteessa jonkun julkkisnaisen kanssa. Ihmettelen ettei ole miestä. Luopiopappi. Ei elä uskoaan todeksi, niin mitä se ees pappina tekee? On niitä muitakin virkoja. 

Kannella hänestä voi arkkipiispalle, tai sitten oman seurakuntansa seurakuntaneuvostolle.

Vierailija
65/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huvitta un nämä suomalaiset luopiot nyt intoutuu antamaan "kristillisiä" neuvoja siitä mikä kirkko on ja miten pitäisi toimia. Jokainen teistä tekee huorin ja elää synnissä, joten olkaa hiljaa vaan olette luopioita.

Vierailija
66/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut ainakin kaksi lainausta, jos lukisit aloituksen ja keskusteluakin tarkemmin, näkisit ne ja asian aika hyvät perustelutkin.

Tuosta on kyse, se millä tavalla ilmenee, kun luet ketjun:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1452839295802

Vierailija
67/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huvitta un nämä suomalaiset luopiot nyt intoutuu antamaan "kristillisiä" neuvoja siitä mikä kirkko on ja miten pitäisi toimia. Jokainen teistä tekee huorin ja elää synnissä, joten olkaa hiljaa vaan olette luopioita.

Miksi olla hiljaa jos kirkko on luopumassa perussanomastaan? Asia on vakava, ei piispat voi olla johdattamassa laumaansa kadotukseen. Vaikka olisi kuinka syntinen mutta tuon näkee ja tajuaa siitä saa ja pitää sanoa.

Vierailija
68/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopunajan lähestyessä käy juuri niin että monet uskovat sokaistuvat ja tietämättään luopuvat uskostaan halutessaan miellyttää ja mukautua maailmaan.

Vierailija
69/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologian opiskelijana minua pelottaa miten vähän osa ns. kristityistä ymmärtää Suomen evankelisluterilaisen kirkon opista. Tässäkin keskustelussa tullut esiin monia kirkon opetukseksi väitettyjä asioita, joilla ei oikeasti ole paljon mitään tekemistä kristinuskon perusoppien kanssa. Eipä mulla muuta.

Vierailija
70/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teologian opiskelijana minua pelottaa miten vähän osa ns. kristityistä ymmärtää Suomen evankelisluterilaisen kirkon opista. Tässäkin keskustelussa tullut esiin monia kirkon opetukseksi väitettyjä asioita, joilla ei oikeasti ole paljon mitään tekemistä kristinuskon perusoppien kanssa. Eipä mulla muuta.

Voisit hiukan valottaa mitä pelottavia väärinkäsityksiä tässäkin ketjussa on tullut esille?

Vierailija
71/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä käsitellyt asiat eivät olisi kristinuskon perusopin kanssa tekemisissä? Kirkko perustuu lähetyskäskyyn ja lähetyskäsky on kasteen sakramentin perustana. Kolminaisuusoppi on kristityn kirkon keskeinen dogmi.

Ap

Vierailija
72/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla ketään osoittaa ja nimetä mutta vihollinen saattaa hyökätä myös (kirkon) sisältäpäin, valkeuden vaatteeseen pukeutuneena ja rakkaudellisella sanomalla vetää monia pois oikealta polulta. Löytyy ihan raamatusta tuo, opettaapa luterilainen kirkko sitä tai ei.

Vierailija
73/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten et sinäkään ole kristitty vaan joku hullu lahkolainen jonka mielestä kaikki jotka uskoo eri tavalla kuin sinä uskot, ovat harhaoppisia, vaikka noudattaisivat Jeesuksen sanomaa. Minä en seuraa paavalia vaan Jeesusta, joten olen todennäköisesti kristitympi kuin sinä.

Ja tunnen raamatun, vain Evankeliumit ovat kristityille, loput juutalaisille ja paavalin horinoihin uskoville.

En tiedä onko tuo provoamista, mutta aiheeseen on syvennytty niin hyvin, että se ansaitsee vastauksen. 

Jos haluat seurata Jeesusta, aloita lukemalla Matteuksen evankeliumin viimeisistä jakeista. Se käsky on annettu sinullekin kasteessa. 

Lähetyskäsky (Matt. 28:16-20)

16 Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Tuo käsky on annettu ensin opetuslapsille. Opetuslapset ovat välittäneet sen eteenpäin alkuseurakunnalle, heidän jälkeen alkuseurakunnan valitsemat ensimmäiset kirkkoisät ovat välittäneet sen eteenpäin ja kasteen kautta jokaiselle meistä. Evankeliumit kertovat Jeesuksen elämästä, kirjeet ovat tuon käskyn mukainen opetus eri seurakunnille. Raamattu on koottu aikanaan, jotta opetus säilyy selkeänä ja siihen on valittu vain kirkkoisiemme selkeimpinä pitämät opetukset.

Jeesus käskee meitä noudattamaan kaikkea, mitä hän on käskenyt opetuslastensa noudattaa. Sitä opetusta apostolit opettavat kirjeissä eri seurakunnille.

Vanha testamentti ei ole juutalaisille, vaan heille on heidän omat kirjansa. Vanha testamentti on kristittyjen kokoama kirja lukuisista juutalaisten kirjoista. Jeesus käski kasteessa sinun noudattaa kaikkea, mitä hän on käskenyt. Vuorisaarnassa (Matt 5-7) Jeesus kertoo, että hän ei ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja vaan toteuttamaan. Jeesus itse sanoo, että laista ei häviä pienintäkään piirtoa, eikä kenenkään tule ottaa sitä pois. (Matt 5:17-20)

Kun seuraat Jeesusta, silloin voit johtaa suoraan hänen opetuksestaan, että Vanha testamentti on tärkeä osa opetustasi. Kun seuraat Jeesusta, ymmärrät myös hänen käskystään, että uuden testamentin kirjeet on kirjoitettu hänen käskystään opettaa. Kirjeissä apostolit opettavat sitä, mitä Jeesus on käskenyt heidän noudattaa. Jeesus on käskenyt sinuakin opettaa sitä, mitä he ovat opettaneet alkuseurakunnalle.

Vierailija
74/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et sinäkään ole kristitty vaan joku hullu lahkolainen jonka mielestä kaikki jotka uskoo eri tavalla kuin sinä uskot, ovat harhaoppisia, vaikka noudattaisivat Jeesuksen sanomaa. Minä en seuraa paavalia vaan Jeesusta, joten olen todennäköisesti kristitympi kuin sinä.

Ja tunnen raamatun, vain Evankeliumit ovat kristityille, loput juutalaisille ja paavalin horinoihin uskoville.

En tiedä onko tuo provoamista, mutta aiheeseen on syvennytty niin hyvin, että se ansaitsee vastauksen. 

Jos haluat seurata Jeesusta, aloita lukemalla Matteuksen evankeliumin viimeisistä jakeista. Se käsky on annettu sinullekin kasteessa. 

16 Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Tuo käsky on annettu ensin opetuslapsille. Opetuslapset ovat välittäneet sen eteenpäin alkuseurakunnalle, heidän jälkeen alkuseurakunnan valitsemat ensimmäiset kirkkoisät ovat välittäneet sen eteenpäin ja kasteen kautta jokaiselle meistä. Evankeliumit kertovat Jeesuksen elämästä, kirjeet ovat tuon käskyn mukainen opetus eri seurakunnille. Raamattu on koottu aikanaan, jotta opetus säilyy selkeänä ja siihen on valittu vain kirkkoisiemme selkeimpinä pitämät opetukset.

Jeesus käskee meitä noudattamaan kaikkea, mitä hän on käskenyt opetuslastensa noudattaa. Sitä opetusta apostolit opettavat kirjeissä eri seurakunnille.

Vanha testamentti ei ole juutalaisille, vaan heille on heidän omat kirjansa. Vanha testamentti on kristittyjen kokoama kirja lukuisista juutalaisten kirjoista. Jeesus käski kasteessa sinun noudattaa kaikkea, mitä hän on käskenyt. Vuorisaarnassa (Matt 5-7) Jeesus kertoo, että hän ei ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja vaan toteuttamaan. Jeesus itse sanoo, että laista ei häviä pienintäkään piirtoa, eikä kenenkään tule ottaa sitä pois. (Matt 5:17-20)

Kun seuraat Jeesusta, silloin voit johtaa suoraan hänen opetuksestaan, että Vanha testamentti on tärkeä osa opetustasi. Kun seuraat Jeesusta, ymmärrät myös hänen käskystään, että uuden testamentin kirjeet on kirjoitettu hänen käskystään opettaa. Kirjeissä apostolit opettavat sitä, mitä Jeesus on käskenyt heidän noudattaa. Jeesus on käskenyt sinuakin opettaa sitä, mitä he ovat opettaneet alkuseurakunnalle.

Mutta kun hänen rippikoulussaan on opetettu ihan toisin :/

Vierailija
75/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun hänen rippikoulussaan on opetettu ihan toisin :/

Voisiko sama kirjoittaja? Siinä rippikouluthreadissa oli kirjoittanut ensin "Eli Jeesuksella ei ole väliä, koska jumala on kaikissa sama." tuossa lukee "Minä en seuraa paavalia vaan Jeesusta, joten olen todennäköisesti kristitympi kuin sinä."

Vierailija
76/105 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset on kuin fariseukset Jeesuksen aikana, lukivat kirjasta mitä pitää tehdä ja tekivät sen mukaan, miettimättä toista ihmistä ja sitä mikä olisi moraalisesti oikein. Jeesus häpeäisi teitä, sillä ette todellakaan ole tajunneet Hänen oppinsa ydintä. Eivät kirjanoppineetkaan tajunneet vaan tappoivat Jeesuksen, koska kuvittelivat olevansa oikeassa.

77/105 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sama kirjoittaja? Siinä rippikouluthreadissa oli kirjoittanut ensin "Eli Jeesuksella ei ole väliä, koska jumala on kaikissa sama." tuossa lukee "Minä en seuraa paavalia vaan Jeesusta, joten olen todennäköisesti kristitympi kuin sinä."

Tulee näin äkkiseltään mieleen, että jälkimmäinen on siteerannut Paavalia vapaasti, vaikka ei sanojensa mukaan seuraa häntä. Sattumaa vai tarkoituksellinen vihjaus? 

1. Korinttolaiskirjeen alussa ensimmäisen luvun kymmenennestä jakeesta alkaen Paavali puhuu seurakunnan hajaannuksesta:

"Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne?"

On aika taitavasti Paavalia lainaten kieltänyt Paavalin ja Paavalin nimenomaisen opetuksen vastaisesti kirjoittaa olevansa kristitympi kuin joku muu.

Vierailija
78/105 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulkaahan nyt, ei ole kuin yksi Jumala. Sitä me kaikki palvotaan. Jotkut vaan on antaneet sille erinimen kuin kristityt. Ei siis voi olla vääriä jumalia, niitä kun on vain yksi ja ainoa...

Vasta tässä 20. viestissä kerrottiin se, minkä jokainen lukion pakolliset uskontokurssit suorittanut tietää:

juutalaisilla, kristityillä ja muslimeilla on yksi ja sama Jumala. Erot tulevat sitten siitä, mitä sen yhden Jumalan lisäksi on.

Aloittaja vänkää vääristä jumalista, mutta ihan pikkuisen yleissivistystä, suosittelisin!

Vierailija
79/105 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa nyt edes perusasioihin. Juutalaisilla, kristityillä ja muhamettilaisilla on sama jumala.

Juutalaiset odottavat yhä jumalan poikaa, heille jeesus ei ole se.

Muslimeille jeesus oli yksi profeetoista, mutta muhammed oli jumalan ilmestymä maan päällä.

Vierailija
80/105 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä näin helpompaa ja verettömämpää, kuin Konstantinopolin valloitus ja Hagia Sofian muuttaminen moskeijaksi. Annetaan suosiolla, ettei tarvitse taistella, sotia ja tappaa ja raiskata ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi