Lopetan mieheni vähättelyn heti kun hän lakkaa olemasta kolmas lapseni
Viime syksynä minulla oli tärkeä työhön liittyvä tapaaminen, miehellä ei sen kummempia. Loogista siis oli, että juuri mies vei lapsen astmapolille kontrollikäynnille. Homma päättyi niin, että jouduin nolona soittamaan hoitajalle, koska mies ei muistanut lainkaan mistä siellä oli puhuttu ja 3,5-vuotiaalta sain "yllättäin" hieman ristiriitaista tietoa.
Tehtiin lähtöä siskoni häihin. Puin itseni, puin lapset, meikkasin, laitoin omat ja tytön hiukset, kirjoitin kortin, pakkasin tavarat. Viisi minuuttia lähtöön ja mitä tekee mies - makaa kalsareissaan sängyllä selaamassa kännykkäänsä. Ei kuulemma tiennyt, missä hänen vaatteensa ovat (ihan siellä samassa kaapissa missä kaikki muutkin miehen vaatteet) eikä viitsinyt kysyä, kun näytin niin kiireiseltä.
Järjestelen yksivuotissynttäreitä ja edellisenä iltana ehkä seitsemän aikaan huomaan, että unohdin ostaa vaniljavaahdon kakkuun. Pyydän miestä kipaisemaan sellaisen lähikaupasta (n. 300 m) tai vaihtoehtoisesti tekemään kakkupohjan valmiiksi, jotta minä voisin käydä sen hakemassa. Mies ei jaksa tehdä kumpaakaan, koska "en mä mitään synttäreitä halunnut pitää, sun idea ne oli".
Miehen nimissä olevasta autosta meni rikki yksi juttu. No, onneksi lasten päiväkoti on kävelymatkan varrella ja pääsen itse sujuvasti bussilla töihin, miehellä oli vähän hankalampaa. Meni kolme päivää eikä auton tila edennyt mitenkään, koska "ei ole ehtinyt". Kysyin sitten yhdeltä työkaverilta neuvoa ja hän sanoi että johtuu luultavasti tästä, viekää huoltoon tuonne, maksaa näin ja näin paljon. Kerroin miehelle tämän ja kuulemma työkaverini on väärässä, vika on ehdottomasti tämä ja sitä ei missään nimessä korjata noin. Noh, auto saatiin huoltamolle lopulta ja vika oli juuri se mitä työkaverini aavistelikin.
Mies vei lapset luistelemaan ja ajattelin nauttia ihanasta hiljaisesta hetkestä teekupin kanssa sohvalla. Menee alle puoli tuntia ja mies tulee lasten kanssa kotiin, kuulemma toinen lapsista kaatui heti alkumetreillä eikä halunnut jatkaa. Kysyin, että miksei laittanut kaatunutta pienempää rattaisiin ja antanut isoveljen luistella, mies vain kohautti olkiaan. Taisi kinttuja palella, kun tyhmä vaimo ei tajunnut pitää huolta siitä, että aikuinen mies laittaa riittävästi päälleen eikä lähde pelkissä ohuissa tuulihousuissa -15 asteen pakkaseen.
En missään tapauksessa sano, että kaikki miehet ovat tällaisia. Omanikaan ei ollut, ennen kuin jäin hoitamaan esikoista kotiin ja joku tuntui menneen perustavanlaatuisesti vikaan, vaikkei mitään erityistä tapahtunutkaan. Tämä mies ei kuitenkaan tämän perheen aikuisena ole vertaiseni, vaan jossain paljon matalammalla tasolla, väliportaalla minun ja lasten välissä. Tämä on myös syy siihen, miksi en miehen kärttämisestä huolimatta suostu hankkimaan kolmatta lasta itselleni hoidettavaksi ja huollettavaksi.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetan vaimoni hakkaamisen heti kun hän lakkaa olemasta ärsyttävä.
Kuvitteellinen vaimosi pakkailee varmaan jo kamojaan, joten ongelma ratkeaa siltä osin ihan itsestään.
Noin muuten arvioiden kommenttisi ovat sen verran häiriintyneitä ja kontekstiin sopimattomia, että niiden perusteella voisi jo tehdä pitkälle meneviä tulkintoja mielenterveydestäsi.
Älkää nyt viitsikö ottaa noita niin tosissaan, joku heikkolahjainen näkyy trollaavan pitkin ketjua, ja jatkaa niin kauan, kuin sitä ruokitte.
Toisaalta sen on niinkin, että naisten ja miesten näkemykset siitä, milloin asiat on hoidettu riittävän hyvin, poikkeavat toisistaan. Miehiä harvemmin haittaa mikään karkkikippo pöydän nurkassa ja jos keittiössä on vähän sotkuista, niin se ei tavanomaista elämää haittaa. Kyllä naisilla on enemmän vaatimuksia vaikkapa kodin ja lasten ruokkimisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jotain regressiota tuohon lapsen syntymään liittyen? Joka tapauksessa kuulostaa vähän siltä, jos mies on aikaisemmin käyttäytynyt normaalisti. Puhut kyllä ap aika väheksyvästi miehestä, joka on lapsesi isä. Kyllä kai hänessä on jotain hyvääkin ollut, jos olet alkanut hänen kanssaan seurustella ja hankkinut lapsiakin.
Joka tapauksessa tilanteenne kuulostaa aika huonolta, jos suhtautuminen miehesi on tuollainen. Ei vaikuta kovin tasavertaiselta parisuhteelta. Tuskin siitä sellaista tuleekaan, jos et anna miehen olla mies ja näyttää kykynsä niissä asioissa, jotka hän osaa.
Miksi enää edes pitäisi antaa näyttää kykynsä? Johan mies on näyttänyt että ei KIINNOSTA.
Tasavertaisuus on tuosta liitossa tosiaan kaukana ja se EI ole apn syy vaan sen miehen joka ei edes HALUA tasavertaista liittoa..Ja jos miehellä on jotain regressioita lapsen syntymästä niin herra on hyvä ja HAKEE siihen apua eikä rupea lapseksi itse. Normaalia tuo käytös ei ole saati hyväksyttävää....
Kuka haluaa kiinnostua mistään, jos suhtautumisesi on jo etukäteen noin väheksyvä?
Ei minä en ole ap enkä väheksy OMAA miestäni.
Mutta jos apn mies on aikaisemmin, ennen lasta, ollut ihan hyvä niin MIKSI hän taantui lapsen tasolle lapsen syntymän jälkeen?
Ja kyllä, minä ainakin väheksyisin miestä joka EI edes halua olla vastuuntuntoinen mies. Ja vastuutahan miehelle on annettu ja miten sen hoitikaan??? Niin huonosti että hälle EI voi vastuuta antaa, ainakaan lasten asioissa.....
Miten voi kunnioittaa saamatonta miestä? Jos mies on ihan omilla toimillaan sen kunnioituksen menettänyt niin kyllä se on miehen kontolla sen takaisin saaminenkin.
Kunnioitus ja arvostus on osittain sellaisia asoita että niitä saadakseen täytyy tehdä oikeita asioita, ja apn mies ei niitä noissa esimerkeissä valitettavasti tee.
En, en voi ikinä arvostaa miestä joka ei edes lapsen lääkärissä TAJUA mitä sanotaan, ei saa autoaan vietyä korjaamoon saati tee oman lapsensa syntymäpäiväjuhliin juttuja! Se mies ei tee vain ITSELLEEN hallaa vaan myös toisille.
Edelleenkään EI ole vaimon vika jos miehestä tulee lapsi, kyllä se on ihan miehen OMA vika....
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sen on niinkin, että naisten ja miesten näkemykset siitä, milloin asiat on hoidettu riittävän hyvin, poikkeavat toisistaan. Miehiä harvemmin haittaa mikään karkkikippo pöydän nurkassa ja jos keittiössä on vähän sotkuista, niin se ei tavanomaista elämää haittaa. Kyllä naisilla on enemmän vaatimuksia vaikkapa kodin ja lasten ruokkimisen suhteen.
Ymmärräthän että kyse ei ole enää vain pienestä sekasotkusta tai siitä että lapsella on väärän väriset vaatteet vaan siitä että kodissa on PASKAISTA ja lapsella väärät vaatteet ULKOILUUN! Koska mies ei osaa/älyä/ HALUA ajatella mitä HÄNEN toimillaan ja tekemättä jättämisillään on haitallista!
Ja haitallista nimenomaan sille OMALLE lapselle.
Edelleenkään se nainen EI ole syypää siihen että mies käyttäytyy paskamaisesti OMAA lastaan kohden!
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos apn mies on aikaisemmin, ennen lasta, ollut ihan hyvä niin MIKSI hän taantui lapsen tasolle lapsen syntymän jälkeen?
....
Tuntematta miestä sitä on ihan hirvittävän vaikea sanoa. Jos tilanne jotenkin muuttuu jossakin vaiheessa toisen kunnioittamista on yrittää selvittää mikä on, mitkä on ne syyt jotka ovat muutokseen johtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....Tuntematta miestä sitä on ihan hirvittävän vaikea sanoa. Jos tilanne jotenkin muuttuu jossakin vaiheessa toisen kunnioittamista on yrittää selvittää mikä on, mitkä on ne syyt jotka ovat muutokseen johtaneet.
Mutta se EI ole vaimon tehtävä vaan ihan sen miehen oma asia hoitaa.
Ja jos mies ei edes ITSE tajua niin aika vaikeeta on kenenkään muunkaan sitä juttua hoitaa...
Vaikka vaimo siitä kuinka nätisti sanoisi ja kertoisi niin edelleenkään se vaimo EI voi väkisin raahata ukkoaan minnekkään keskustelemaan.
Normiälyllä varustettu mies kyllä ihan itse tajuaa että nyt on jokin vialla EIKÄ sysää sitä vaimon harteille. Sekin on toisen arvostamista että ihan ITSE hoitaa ja ottaa asioista selvää
Vierailija kirjoitti:
Mutta se EI ole vaimon tehtävä vaan...
Nalkuttaminen ja vähättely sen sijaan on vaimon tehtävä vaikka se johtaisi huonommin tuloksiin kuin kunnioittaminen ja arvostelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nalkuttaminen ja vähättely sen sijaan on vaimon tehtävä vaikka se johtaisi huonommin tuloksiin kuin kunnioittaminen ja arvostelu?
Vaimon tulee kunnioittaa ja kehua miestä, vaikka mies ei piittaa ja kunnioita vaimoa edes sen vertaa, ettei näännytä vaimoa työtaakan alle itse sohvalla makoillen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nainen nalkuttaa kun sanoo että oletkos huomannut että nyt on asioita jotka ei menekkään kovin hyvin? Että voisiko niistä jutuista keskustella?
Kerros miten miestä VOI kunnioittaa tai arvostaa kun taantuu lapseksi?
Miehellä itsellään ei siis ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa?
On siis vaimon vika että mies ei älyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimon tulee kunnioittaa ja kehua miestä, vaikka mies ei piittaa ja kunnioita vaimoa edes sen vertaa, ettei näännytä vaimoa työtaakan alle itse sohvalla makoillen?
Kyllä kunnioitus on se perusta mihin ainakin oma parisuhteeni pohjaa, jos sitä ei ole on ihan turha jatkaa parisuhdettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....Tuntematta miestä sitä on ihan hirvittävän vaikea sanoa. Jos tilanne jotenkin muuttuu jossakin vaiheessa toisen kunnioittamista on yrittää selvittää mikä on, mitkä on ne syyt jotka ovat muutokseen johtaneet.
Yleensä siitä syystä, että siinä vaiheessa vaimo ilmaisee nalkuttamalla sen, minkälaiseksi hän perhe-elämän on kuvitellut. Se ei ehkä lainkaan vastaa miehen mielikuvaa asiasta. Mies tekee kaiken väärin, perhe on äiti ja lapsi, mies saa luvan käydä töissä ja tuoda leipää, ja osallistua vain vaimon määrittelemiin kotihommiin vain vaimon määrittelemänä aikana ja vain vaimon määrittelemällä tavalla. Vähemmästäkin mies astuu takavasemmalle ja lakkaa edes yrittämästä, kun mikään ei kuitenkaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
On siis vaimon vika että mies ei älyä...
Miksi siihen pitäisi löytyä syyllinen? Jos jompi kumpi ei tajua jotakin se on tosiasia ei siihen tarvita syyttelyä. Tosiasian myöntämisen jälkeen pyritään ratkaisun... mieluiten yhdessä, ei sanellen että voin olla sinuun tyytyväinen vain jos toimit tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kunnioitus on se perusta mihin ainakin oma parisuhteeni pohjaa, jos sitä ei ole on ihan turha jatkaa parisuhdettakaan.
Niin, jos mies ei kunnioita sinua, vaan pitää sinua ilmaisena lasten- ja kodinhoitokoneena on syytä nostaa kytkintä ilman mitään yritystä, että miehen saisi ymmärtämään, ettei sellainen peli käy ja että hänen on osallistuttava tasapuolisesta?
Useimmat äidit yrittävät lastensa vuoksi muuttaa tilannetta, eivätkä lähde heti. Ilmeisesti mielestäsi se on turhaa? Uhriutumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän että kyse ei ole enää vain pienestä sekasotkusta tai siitä että lapsella on väärän väriset vaatteet vaan siitä että kodissa on PASKAISTA ja lapsella väärät vaatteet ULKOILUUN! Koska mies ei osaa/älyä/ HALUA ajatella mitä HÄNEN toimillaan ja tekemättä jättämisillään on haitallista!
Ja haitallista nimenomaan sille OMALLE lapselle.Edelleenkään se nainen EI ole syypää siihen että mies käyttäytyy paskamaisesti OMAA lastaan kohden!
Eipä tuossa ap:n viestissä ollut muuta kuin lääkärikeikka jonka mies hoisi kiistatta huonosti. Olisi pyytänyt ohjeet kirjallisena jos tietää, etteivät ne päässä pysy. Niin minäkin teen, tosin viime aikoina olen sattunut sellaisille lääkäreille jotka ovat pyytämättäkin ohjeet paperilla lähtiessä mukaan antaneet.
Lopuista on paha sanoa mikä on miehen surkeutta ja mikä ap:n värikynää.
PS: TEHOKEINOISTA menee PARAS terä, JOS niitä käyttää LIIKAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kunnioitus pitää ansaita, ei sen kuulu tulla kuin manulle illallinen. (Huomaatko, sananparretkin tietävät, kupaa sukupuolta yleensä on se, joka saa kaiken ilman omaa ponnistelua...)
Jos makaisin päätoimisesti sohvassa viis veisaten siitä, että perhe voi huonosti ja puoliso nääntyy työtaakkansa alle, en kovin suurta kunnioitusta itseäni kohtaan ilkeäisi vaatia. En paljon itsekään kunnioittaisi itseäni. Mutta joiltakuilta tuo näyttää sujuvan ihan luontevasti.
Täällä mies ärsyyntyy ja kiukuttelee kun alan tehdä kotitöitä, imuria ei saisi huudattaa eikä meteliä pitää, astioita ei saa kilistellä ( miten otat ne koneesta äänettömästi) IC totuus nyt vaan on että ne kotityöt pitäö tehdä jos ei halua paskassa elää ja ikävä kyllä se imuri laulaa lauantaina koska en työviikolla jaksa.
Tuntuu tosi ärsyttävälle että itse ei persettä nosteta ja aletaan kiukuttelemaan imurin äänestä.
Jos ei aikuinen mies kestä normaalin kotitöiden ääniä, kannattasko muuttaa omaan läävään jossa mitään ei tarvi tehdä, mutta sitten myös saa elää yksin. Elämä on valintoja.
Vähättely ja nalkutus, niin vaimot kuin miehet, voitatteko sillä taistelun vai sodan? Väestäliiton parisuhdekoulu, osa yksi: Sopuisuus. Japanilaisilla on sille sana. Se on judo – taito voittaa antamalla periksi. Judon läntinen vastine on: ”Kyllä rakas.” -JP McEvoy. Ja tähän voi vastata: kyllä jooo, mutta... Mutta sitten voi itse miettiä miten se oma suhtautuminen parantaa tilannetta. Vai onko tarkoituskin ajaa liitto eroon? Ihmettelen tosissaan miten samat ihmiset jotka kykenevät ratkomaan ongelmia työpaikalla ihan asiallisesti sortuvat lapsenomaiseen käytökseen (kiukuttelu, syyttely, mökötys) omissa parisuhteissaan. Kannattaisiko kaikkien meidän katsoa ensin peiliin ja miettiä ratkaisuja syyttelyn sijaan. Ja ero on ihan OK ratkaisu jos sillä elämänsä saa onnellisemmaksi ja tasapainoisemmaksi ja sen kykenee tekemään aikuisesti illman, että lapset turhaan kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat nyt muutaman päivän kilpaa ulisseet kovaa kohtaloaan ja naisten julmuutta, eikä ole yksikään tainnut hetkeäkään miettiä että onko sitä koskaan edes vahingossa tultu annettua arvostelun aihetta. Voi meidän täydellisiä pikku mussukoita kun heidän on niin paha olla...
Jos ette halua kuunnella akan nalkutusta niin tiedätte varmasti missä ulko-ovi on. Käyttäkää sitä tai ehdottakaa että akka käyttää sitä. Anteeksi nyt vaan mutta mikä helvetti siinä on että aikuiset ihmiset vaan istuvat ja antavat elämän laukata ohitse kannukset kilisten ja korkeintaa vinkuvat vauvapalstalla että nyt se akka taas sanoi pahasti.
Tässä viime päivinä on ollut todella paljon äänessä miehiä, jotka tekevät todella paljon perheidensä eteen, mutta saavat vaimoiltaan vaan kritiikkiä ja jos eivät tätä kritiikkiä hyväksy, vaimo pistää show'n pystyyn. Mutta sinun mielestäsi tämä on vittu ulinaa! Mun mielestä pikemminkin tässä on otettu esille, miten huonosti monia enemmän tai vähemmän puolustuskyvyttömiä miehiä kohdellaan parisuhteissaan. Sinuna kysyisin itseltäni, että miksei minulla riitä empatiaa näkemään tätä puolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat nyt muutaman päivän kilpaa ulisseet kovaa kohtaloaan ja naisten julmuutta, eikä ole yksikään tainnut hetkeäkään miettiä että onko sitä koskaan edes vahingossa tultu annettua arvostelun aihetta. Voi meidän täydellisiä pikku mussukoita kun heidän on niin paha olla...
Jos ette halua kuunnella akan nalkutusta niin tiedätte varmasti missä ulko-ovi on. Käyttäkää sitä tai ehdottakaa että akka käyttää sitä. Anteeksi nyt vaan mutta mikä helvetti siinä on että aikuiset ihmiset vaan istuvat ja antavat elämän laukata ohitse kannukset kilisten ja korkeintaa vinkuvat vauvapalstalla että nyt se akka taas sanoi pahasti.
Tässä viime päivinä on ollut todella paljon äänessä miehiä, jotka tekevät todella paljon perheidensä eteen, mutta saavat vaimoiltaan vaan kritiikkiä ja jos eivät tätä kritiikkiä hyväksy, vaimo pistää show'n pystyyn. Mutta sinun mielestäsi tämä on vittu ulinaa! Mun mielestä pikemminkin tässä on otettu esille, miten huonosti monia enemmän tai vähemmän puolustuskyvyttömiä miehiä kohdellaan parisuhteissaan. Sinuna kysyisin itseltäni, että miksei minulla riitä empatiaa näkemään tätä puolta?
Puolustuskyvyttömiä... Miehet ovat siis jonkinlaisia kädettömiä ja jalattomia vauveleita joille ei saa korottaa ääntään tai niille tulee paha mieli?
Monet naiset eivät kykene ymmärtämään miksi se ennen niin pystyvä ja aikaansava mies taantuu lapseksi parisuhteen edetessä. Miehet ovat tarjonneet syyksi naisten komentelua ja siitä seurannutta alistumista. Siis: nainen ärähtää ja mieheltä menee heti peukalo suuhun ja pissat pöksyyn.
Joko tämä palsta on täysin irti todellisuudesta tai sitten minä olen. En tiedä kumpi olisi pahempaa
Eli jätetään hommat vaimon kontolle ja sen jälkeen syyllistetään vaimo aivan luonnollisesta reaktiosta vastuun pakoiluun? Sen jälkeen vielä väitetään, että syy tekemättömyyteen/yrittämättömyyteen on vaimon?
Eli tällainen puolison syyllistävä laiskajaakko taas kerran. Ihmeellistä, että vaimo väheksyy ja nalkuttaa.